Lexus GS 300 (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | GS 300 |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 188.000 km |
KM-stand laatst | 228.000 km |
Van koekblik naar luxe
- 228.000 km
Na wat jaren Corolla's, Starlets en uiteindelijk als hobby auto een MR2 erbij hebben begon het te kriebelen om een luxe slee te bezitten.
De Lexus IS heb ik altijd naar zitten kijken maar nadat een maat van me een IS200 had was ik er toch minder enthousiast over dan ik aanvankelijk was.
De GS300 in kwestie stond in de buurt bij autohandelaar te koop. Blauw en zwart leren interieur. Dat was de juiste combo. Na een bezichtiging en proefrit was ik om. Een starlet zelfs kunnen inruilen erop.
De oud eigenaar van de Lexus kwam met ophalen nog even langs waardoor ik de onderhouds geschiedenis wist.
In de 3.5 jaar dat ik de Lexus in bezit heb gehad, kan ik niet anders zeggen dat het een fijne reisgenoot is en erg goed op de weg ligt. De automaat is wat je kan verwachten van een oudere Aisin koppelomvormer. Werkt soepel maar vlot is het allemaal niet. De 2JZ-GE met VVTI is erg soepel en loopt ontzettend mooi. Verbruik was gemiddeld 1 op 9. Met langere afstanden bijvoorbeeld Duitsland was 1 op 12 wel mogelijk.
Probleemloos zijn ze niet en zeker op deze leeftijd zijn er wat aandachtspunten.
- Voorste onderste fuseekogels.
Deze slijten harder dan gemiddeld en dat komt door versleten casterarmrubbers die ervoor zorgen dat de fuseekogels veel meer te verduren krijgt waar ze voor ontworpen zijn. Het vervelende wat kan gebeuren is dat de fuseekogels breken met schade als gevolg.
Gelukkig had de eigenaar voor me deze al vervangen door nieuwe originele. Ik heb gelijk de casterarmrubbers en nog wat andere rubbers aan de voorzijde voor SuperPro PU bussen. De voorkant was hierdoor strakker dan origineel maar wel met behoud van het comfort.
- Deur actuators
De motors die de sloten bedienen van de deuren willen nog weleens kapot gaan. Dit is bij de oud eigenaar opgelost.
- Roest
Zoals iedere japanner zijn ze wat roestgevoeliger dan sommige andere. Gelukkig had deze de jaren goed overleeft en was er alleen wat oppervlakte roest in de achtere wielkassen waar zout blijft zitten. Dit is kaalgemaakt en behandeld met Dinitrol.
De uitlaat was volledig origineel. Bij Lexus/Toyota hebben ze de keuze gemaakt om de dempers van een RVS oid te maken maar de flenzen zijn overduidelijk mild staal. Dus de flenzen waren ver verrot.
Uiteindelijk opgelost door een nieuwe RVS uitlaat te laten lassen waarbij de middendemper zijn hergebruikt en alleen andere einddempers zijn gemonteerd. Resultaat: subtiel maar toch sportief geluid.
- Olielekkage
De 2JZ is een legendarische motor. Dat betekent niet dat deze 25 jaar geen onderhoud of reparatie nodig heeft.
Ik heb bijna alle pakkingen op en rondom de motor moetem vervangen van de olielekkage af te zijn. Ongeveer 1000 euro aan materiaal van Toyota en onderdelensites en gelijk de radiateur en krukaspoelie mee vervangen. Kosten is te overzien maar dit heb ik allemaal zelf gedaan dus dat scheelt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.