Lexus GS 300 (1998)

autoreview

Lexus GS

Signalement

UitvoeringGS 300
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf188.000 km
KM-stand laatst228.000 km
Lezerswaardering: 64%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Van koekblik naar luxe

  • 228.000 km

Na wat jaren Corolla's, Starlets en uiteindelijk als hobby auto een MR2 erbij hebben begon het te kriebelen om een luxe slee te bezitten.

De Lexus IS heb ik altijd naar zitten kijken maar nadat een maat van me een IS200 had was ik er toch minder enthousiast over dan ik aanvankelijk was.

De GS300 in kwestie stond in de buurt bij autohandelaar te koop. Blauw en zwart leren interieur. Dat was de juiste combo. Na een bezichtiging en proefrit was ik om. Een starlet zelfs kunnen inruilen erop.

De oud eigenaar van de Lexus kwam met ophalen nog even langs waardoor ik de onderhouds geschiedenis wist.

In de 3.5 jaar dat ik de Lexus in bezit heb gehad, kan ik niet anders zeggen dat het een fijne reisgenoot is en erg goed op de weg ligt. De automaat is wat je kan verwachten van een oudere Aisin koppelomvormer. Werkt soepel maar vlot is het allemaal niet. De 2JZ-GE met VVTI is erg soepel en loopt ontzettend mooi. Verbruik was gemiddeld 1 op 9. Met langere afstanden bijvoorbeeld Duitsland was 1 op 12 wel mogelijk.

Probleemloos zijn ze niet en zeker op deze leeftijd zijn er wat aandachtspunten.

- Voorste onderste fuseekogels.

Deze slijten harder dan gemiddeld en dat komt door versleten casterarmrubbers die ervoor zorgen dat de fuseekogels veel meer te verduren krijgt waar ze voor ontworpen zijn. Het vervelende wat kan gebeuren is dat de fuseekogels breken met schade als gevolg.

Gelukkig had de eigenaar voor me deze al vervangen door nieuwe originele. Ik heb gelijk de casterarmrubbers en nog wat andere rubbers aan de voorzijde voor SuperPro PU bussen. De voorkant was hierdoor strakker dan origineel maar wel met behoud van het comfort.

- Deur actuators

De motors die de sloten bedienen van de deuren willen nog weleens kapot gaan. Dit is bij de oud eigenaar opgelost.

- Roest

Zoals iedere japanner zijn ze wat roestgevoeliger dan sommige andere. Gelukkig had deze de jaren goed overleeft en was er alleen wat oppervlakte roest in de achtere wielkassen waar zout blijft zitten. Dit is kaalgemaakt en behandeld met Dinitrol.

De uitlaat was volledig origineel. Bij Lexus/Toyota hebben ze de keuze gemaakt om de dempers van een RVS oid te maken maar de flenzen zijn overduidelijk mild staal. Dus de flenzen waren ver verrot.

Uiteindelijk opgelost door een nieuwe RVS uitlaat te laten lassen waarbij de middendemper zijn hergebruikt en alleen andere einddempers zijn gemonteerd. Resultaat: subtiel maar toch sportief geluid.

- Olielekkage

De 2JZ is een legendarische motor. Dat betekent niet dat deze 25 jaar geen onderhoud of reparatie nodig heeft.

Ik heb bijna alle pakkingen op en rondom de motor moetem vervangen van de olielekkage af te zijn. Ongeveer 1000 euro aan materiaal van Toyota en onderdelensites en gelijk de radiateur en krukaspoelie mee vervangen. Kosten is te overzien maar dit heb ik allemaal zelf gedaan dus dat scheelt.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.