Lexus CT 200h Hybrid Business Line Pro (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | CT 200h Hybrid Business Line Pro |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand laatst | 170.000 km |
De laatste kilometers
- 170.000 km
Ik heb nu 5 jaar gereden in de Lexus 200H. De gehele periode heb ik met plezier met deze auto gereden. Comfortabel, betrouwbaar en zuinig in het verbruik zo kan ik het in het kort wel samenvatten. Over enige dagen ga ik mijn nieuwe leaseauto in ontvangst nemen. Het wordt een volledig elektrische auto, de Opel Ampera-e. Vanaf afgelopen zomer heeft het bedrijf waar ik werkzaam ben, de keuze gemaakt om vanaf dat moment alleen nog volledig elektrische auto's beschikbaar te stellen. In eerste instantie was ik daar niet zo blij mee in verband met het beperkte aanbod van beschikbare auto's, maar toen mijn in september werd toegezegd dat het de Opel Ampera-e zou worden ben ik van mening veranderd. Gezien het feit dat mijn vrouw en ik al weer een jaartje ouder worden zijn we blij dat we in een auto gaan rijden welke een wat hogere instap heeft. De Lexus reed heel comfortabel en heeft me in al de 5 jaren dat ik er in heb gereden niet in de steek gelaten. Ik kan zelfs stellen dat er naast de normale onderhoudsbeurten en bandenslijtage geen andere storingen zijn geweest aan de auto. Zegt toch wel iets over de kwaliteit van deze auto. Voor mijn werk heb ik er vele snelwegkilometers mee gereden en privé heeft hij ons vele prettige vakantiekilometers naar diverse locaties gebracht, van het puntje van de Noordkaap naar Corsica en dit allemaal zonder enig haperen. Zuinig is de auto ook in de winterdag een gemiddeld verbruik van 1:17 en in de zomerdag 1:18. Als je zuinig wilt rijden en optimaal gebruik wilt maken van de hybride, dan dien je de snelweg zo veel mogelijk te mijden. Tevens is het gebruik ook afhankelijk van hoever en snel je je linkervoet op het gaspedaal drukt. Enige jaren zag ik voornamelijk onder de leaserijders veel hybride auto's, dit uiteraard vanwege de gunstige fiscale regeling van 14%. Waarom de overheid deze auto's nu ook op 22% heeft gezet voor de belasting is mij dan ook niet geheel duidelijk. Wat ik wel zie is dat er nu minder leaserijders gebruik maakt van de hybride motoren, privé zijn er volgens mijn wel steeds meer mensen welke in een hybride auto rijden, een verstandige keuze naar mijn idee. Je kunt daar vrij makkelijk een besparing behalen van 20% ten opzichte van een normale benzine motor en het is een mooie betrouwbare techniek welke zich heeft bewezen in de loop van de jaren.
Nog een paar dagen en dan gaan we volledig elektrisch autorijden. De laadzuil is al thuis geïnstalleerd, als de auto een kleine 400km op een elektrische lading kan rijden zal ik voornamelijk thuis laden en maar zeer beperkt onderweg. Zolang de overheid nog een groot fiscaal voordeel geeft aan de volledige elektrische auto's zal het aantal elektrische auto's snel gaan toenemen op de Nederlandse autoweg. De keuze uit de elektrische auto's gaat dit jaar al toenemen. Als vervolgens de prijs en de actieradius zich positief blijft ontwikkelen zullen we de komende periode vooral zakelijk meer volledig elektrische auto's op de Nederlandse wegen gaan zien rijden. Hoe lang de overheid dit fiscaalvoordeel nog intact laat zal zich leren, de ervaring vanuit het verleden belooft niet veel goeds wat dat betreft. Uiteindelijk zullen er in de toekomst steeds meer elektrische auto's gaan rijden en als de opslag en distributie van waterstof technisch is opgelost zullen we dit soort auto's ook steeds meer gaan zien. De ronkende motoren zullen in de nabije toekomst tot het verleden gaan behoren.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.