Lexus CT 200h Hybrid (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | CT 200h Hybrid |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 113.500 km |
KM-stand laatst | 155.000 km |
Aankoop en eerste ervaring
- 113.500 km
Na het vinden van nieuw werk (zonder lease) werd duidelijk dat ik meer kilometers per jaar zou gaan maken (ca 35k/j) en dat mijn 14 jaar oude ford focus SW het veld moest ruimen voor een kleinere, zuinigere en comfortabeler auto. Gezien de trend rondom diesel en mijn kilometrage leek een zuinige benzine voor mij de beste keuze.
Na veel proefrijden in Polootjes, hyundais en toyota's kwam ik steeds met een knoop in mijn maag thuis. De auto's waren zielloos, hadden geen koppel naar tevredenheid en waren in de prijsklasse waar ik zocht ook met een goedkoop interieur afgewerkt waar ik op lange afstanden niet gelukkig van zou worden.
Het merk lexus was voor mij nieuw, maar wow wat een auto. Na wat rondzoeken kwam ik uit bij de voor mij onbekende ct200h, welke perfect aansloot op mijn wensen. Na enkele modellen test gereden te hebben viel mijn oog op een basis oud-lease exemplaar uit 2012 met net iets meer dan een ton op de teller.
Ik heb bewust gekozen voor de basis editie ivm de lagere mrb klasse waar deze invalt en de beperkte meerwaarde die ik zag tov de luxere edities. Mijn exemplaar heeft DRL, Cruise control en airconditioning, meer heb ik niet nodig in mijn auto.
Eerste grote beurt & Vakantie
- 120.000 km
Ervaring na 2 maanden: Veel plezier, eerste grote beurt achter de rug.
Auto rijdt zoals verwacht probleemloos, en heeft mij inmiddels bijna 7k vervoerd. Een vakantie naar belgië was een genot en het verbruik (1:23,8) verraste mij positief.
Mid augustus de eerste grote beurt laten doen bij de dealer.
Totale kosten: €802,92 (beurt, airco reiniging i.v.m. schimmel, injectorringen vervangen, stang onderop gelast die was afgebroken in het buitenland). Duurder dan verwacht, maar gezien de relatief lage aanschafkosten viel het mij niet tegen.
Huidige gedachten:
+ Reacties omgeving; Iedereen reageert zeer positief op de wagen en de uitstraling.
+ Zitpositie en rust; Auto straalt rust uit en rijdt zalig, ook op lange afstanden.
+ Beurt was prijzig, maar de service was wel top. inbegrepen was: IS300h voor 2 dagen, pechhulp voor 15k km en auto gewassen. allemaal leuk voor erbij, hopelijk bij de kleine beurt wat minder kosten.
- Cruise control is ivm mijn lengte onhandig geplaatst aan het stuur en raakt mijn knie soms tijdens het sturen.
- (Basis) audiosysteem is erg ouderwets en laat qua bediening te wensen over. De dealer is het niet gelukt om mijn iphone te koppelen voor muziek terwijl dat wel kan.
4 maanden - nog steeds een glimlach
- 126.500 km
Inmiddels ruim 4 maanden deze wagen, sinds de laatste beurt zoals verwacht probleemloos kilometers gemaakt. Geen rare bijgeluidjes of kraakjes, auto ligt heerlijk strak en laag op de weg.
Na een langdurige ruzie met de radio/car kit is het gelukt om spotify te koppelen met bluetooth. Onnodig ingewikkeld zonder het scherm wat in de luxere edities zit, gelukkig is het een procedure die niet vaak doorlopen hoeft te worden. Er zijn tutorials te vinden die dit goed uitleggen, maar het zal een paar pogingen vergen om dit in te stellen voor audio en bellen.
Om het gebruik van 1:23 te behouden is het nodig om een actieve rijstijl te hanteren. Zeker op de snelweg loont het om ver vooruit te kijken en om de snelheid niet boven de 110 uit te laten komen. Boven deze snelheid loopt het verbruik hard op en brult de benzinemotor ook relatief hard wat het gevoel van rust niet ten goede komt. Wil je resultaten boven de 1:18 behalen dan is hybride leren rijden een must.
Probleemloos zoemen
- 135.000 km
Begin maart met de CT langs de dealer geweest voor een kleine beurt. Dit keer een 2019 CT als leenauto mee, ervaring deed in mijn ogen niet veel af van mijn 7 jaar oudere exemplaar. Ik zou de bijna 3 maal hogere aanschafprijs er niet voor over hebben.
Auto zelf rijdt nog voortreffelijk. Ik heb wat geëxperimenteerd met verschillende velgen (15-17 inch) en merk dat 16" velgen de beste balans bieden tussen comfort en looks. De 17 inchers zien er super uit maar de vering klapt regelmatig helemaal door als ik over drempels rijd. In combinatie met de al wat stugge vering doet dat af aan het rijgenot.
Beurt is zonder aandachtspunten of bijzonderheden doorstaan. Op naar de 150k!
Nog steeds probleemloos!
- 155.000 km
Recentelijk langs de garage geweest voor een APK + Grote beurt. De merkdealer heeft inmiddels het veld moeten ruimen een merkloze garage waarbij ik zelf mee mag kijken met het onderhoud. Leerzame ervaring, en vanaf deze km stand significant goedkoper dan de dealer.
Tijdens deze beurt de auto volledig nagelopen en ook van dichtbij alles kunnen bekijken. De APK is vlekkeloos doorlopen. Uit voorzorg heb ik ook de EGR klep en pijp laten reinigen. Dit kan op termijn een kapotte koppakking (dure reparatie!) veroorzaken en is met een kleine 45 minuten onderhoud te voorkomen. Ik wil dit eens per 50k km laten doen.
Over de ervaring met de auto zelf kan ik kort zijn: Genieten. Rijdt nog net zoals de dag dat ik hem kocht. Stond ik nu voor dezelfde keuze met deze km stand dan kocht ik hem weer. Op naar de 170k!
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.