Land Rover Discovery 2.5 Td5 S (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Discovery 2.5 Td5 S |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 167.899 km |
KM-stand laatst | 349.000 km |
Disco tijdperk
- 169.000 km
Nadat mijn vorige auto 4,5 ton had gepasseerd en er flink dure onderdelen aan zaten te komen, toch maar besloten wat goedkopers te gaan rijden.
Dus in augustus 2016 deze Disco 2 TD5 Quest gekocht met iets minder dan 170.000km op de teller.
Gezien mijn kilometers (~28.000 per jaar) was het wel handig om van euro 98 benzine af te stappen en diesel te gaan rijden.
Hobbymatig heb ik nog een 3 serie coupe voor het circuitwerk, en mijn vorige auto mocht de combinatie eigenlijk net niet trekken. (volvo v70 R awd)
Dat de R zoop als een tempelier hielp ook wel mee met de keuze voor diesel.
Afijn, iedereen weet dat een land rover veel mag trekken, dus dat komt het met de bmw wel goed.
Al met al had ik mijn keuze gezet op een disco 2 td5.
De v8 had ik mooi gevonden, maar met het verbruik en de kilometers die ik maak leek mij dat niet handig.
Eerst wezen kijken bij een grijze gant versie, erg mooi.. maar te duur in aanschaf.
Verderop (alles is relatief, we kwam toen we gingen kijken uit duitsland dus is 40km verderop geen probleem) stond een donkerblauwe met stoffen interieur.
Deze heeft geen opties, opzich mis ik de lederen bekleding toch niet.. daar glee je wel heel makkelijk van af!
Wat ik wel mis is cruise control, nu na 2 jaar moet ik die nog steeds inbouwen! (oeps)
Wat getouwtrek over de prijs zijn we er uit gekomen en ben ik een gelukkige disco rijder geworden.
Sindsdien rij ik er met veel plezier in.
Met vakanties al naar denemarken, luxembourg, duitsland, engeland en sardinie geweest.
Het gaat bij lange na niet zo hard als mijn oude volvo.. maar dit rijd wel een stuk relaxter!
Het trekken van (zware) karren doet ie ook geweldig, of zware lading in de achterbak.
Als het echt zwaar is kan je ook in zijn lage gearing weg rijden en bij 30km overschakelen naar 1 hoog.
parkeren/achteruit rijden met een kar kan je ook goed in laag doen, scheelt je een hoop koppelen!
Problemen:
Februari 2017: Luchtbalg rechtsachter lek, zelf vervangen, kosten waren iets van 90,- voor een nieuwe (30min werk)
Juni 2018 / 218.000km: koppeling en vliegwiel overleden, specalist laten doen, kosten waren 1800 euro!
Juni 2018 / 218.000km: Luchtbalg linksachter lek, zelf vervangen, kosten waren iets van 90,- voor een nieuwe (30min werk)
Onderhoud:
februari 2017: remblokken achter vervangen
elke 15.000km nieuwe olie en filters.
Vakantie in de ardennen
- 248.000 km
Een weekje naar de Ardennen, met mijn vrouw en haar schoonouders... in de Disco ivm de ruimte in de Q3 van mijn schoonouders.
toch heerlijk om dan zo'n appartement op wielen te rijden... iedereen heeft lekker de ruimte!
Afijn, wij zijn s'ochtend's onderweg naar de grotten van Han.. op 20km voor aankomst gaat het dynamo/accu lampje branden... shitsels.
Auto stil gezet met de neus in richting een afdaling voor het geval er niet meer genoeg juice is om de startmotor nog rond te krijgen, en opzoek naar een laro garage in de buurt.
eentje op 10min rijden gevonden, maar geen telnummer oid anders kunnen vinden, nou laat maar.
In het dorp van ons vakantiehuisje zit er ook eentje.. dus maar terug gereden.. daar het probleem uitgelegd (in 3 verschillende talen).. en waarempel, ze hadden tijd!
De volgende dag (einde middag) zou de auto klaar staan (met een ruildynamo - laro rekent 844 ex btw voor een nieuwe... dat is het dus niet geworden)!
in de 1,5 dag tussen afgeven en ophalen in een range rover evoque mogen rijden (kostte 35euro per dag!)
in mijn optiek super geholpen door een DEALER met een erg schappelijk bedrag.
Nieuwe hulp koppelingscilinder
- 270.000 km
Als ik een kleine 40km op de snelweg gereden had, bij +20'C dan had ik geen koppeling meer... bij koude temperaturen wel?!
Uit voorzorg maar de hulp cilinder vervangen, en iets aangepast.
De cilinder is ingetapted met hitte reflecterende tape.
En de koppelingsleidingen heb ik er uit getrokken, standaard gaat dat eerst over de bak heen naar de passagiers kant, om daarna weer terug naar de bestuurders kant te gaan.
Omdat ik nog wat AN fittingen & leidingen had liggen voor de raceauto, heb ik die toegepast, nu de loopt de slang van de hoofd cilinder naar de hulp in 1 rechte lijn naar beneden.
Tevens heb ik de slang voorzien van een isolerende mouw, want de downpipe van de turbo loopt op enkele centimeters langs de cilinder+leiding.
Nieuwe vloeistof helpt ook mee natuurlijk!
op 08/08/2020 een goede test gehad, met 38'C buitentemp. kleine 200km gereden, en onder aan de afrit nog gewoon kunnen schakelen :-)
Had ook niks anders verwacht want in de tussentijd heb ik het probleem niet meer gehad.
Diesel lekkage
- 283.000 km
Sinds een paar dagen een lichte wheem van diesel achter de auto...
En nu, begon het lege tank lampje te branden bij 650km waar het normaal gesproken pas bij 850km aangaat...
Achterruit was ook zeiknat..
das niet goed niet..
Kijk onder de auto... ja hoor, pist er redelijk onder uit.
TD5 Disco's staan er om bekend dat wanneer ze gaan lekken dit of aan de drukregelaar (motor) kant doen, of boven de tank (retourleiding)
Beide kanten waren droog.. en het piste ook halverwege de auto er uit.. uiteraard zoekt diesel ook zijn laagste punt op, dus kan maar zo zijn dat het meter verder op lek is.
Lastige is dat deze leidingen tussen de chassisbalken en body zitten.
Auto staat nu bij Auto Rega in Ede, hopelijk wordt het geen Body-off klus!
updates volgen nog!
Brandstof pomp
- 349.000 km
Na bekant 3,5ton leek het er op dat de pomp aan't overlijden was.
Bij het starten hoorde je pomp aardig lawaai maken, zoals de engelsen het zo mooi omschrijven: strangle a cat.
Waar een OEM pomp al snel tegen de 450 euro of duurder zit had ik om budgetaire redenen (oftewel: was blut) om een Ridex variant gekozen.
had ik dat maar niet gedaan... pomp werkt wel hoor, alleen heb ik nu wat nukken dat ie niet ontlucht wil worden.
Al 20keer het onluchtings proces gedaan bij wijze van spreken.. maar de ene keer slaat ie meteen aan, de volgende keer moet je even volgas geven.
Of de tank nu vol of leeg is.. koud of warm.. geen touw aan vast te knopen.
ach, leer der wel mee leven... door de komst van de EV Kona rij ik niet meer dagelijks met de disco helaas (want wat is de kona beroerd zeg..allemachies.. maar das voor een andere review)
anyway, disco leeft nog steeds, ondanks het maffe starten nog steeds erg blij mee!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.