Lancia Ypsilon 1.2 8v LPG Gold (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ypsilon 1.2 8v LPG Gold |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 194.233 km |
KM-stand laatst | 245.597 km |
Lancia Ypsilon: Eleganza in movimento
- 194.233 km
Inleiding
In 2021 was ik op zoek naar een klein autootje voor mijn vrouw. De voorwaarden: vijf deuren, de nodige opties (cruise control, climate control, elektrische ramen) en goedkoop in gebruik en onderhoud. Zelf heb ik meerdere auto’s op LPG gehad, die op een Opel Astra 1.8 TwinTop na allemaal goed bevielen. Toen ik ontdekte dat de Ypsilon in Italië — en blijkbaar ook in Nederland — af-fabriek als BiFuel werd geleverd, leek me dat een uitstekende optie. Ik hou wel van een tikje eigenzinnigheid, en ik vind de Yp behoorlijk charmant ogen. Ook de centrale klokkenwinkel en het ruimteaanbod waren zeer welkom. Wat mij betreft kan een auto niet ruim genoeg zijn.
De aanschaf
De zoektocht naar een Yp op LPG begon. Er zijn een paar uitrustingsniveaus: Argento, Oro en Platinum (Zilver, Goud en Platinum in het Italiaans). Het kon me eerlijk gezegd niet veel schelen hoe het beestje heette, zolang de gewenste opties er maar op zaten. Uiteindelijk, na ruim een half jaar een zoekopdracht op Marktplaats te hebben gehad, kwamen we deze Yp tegen bij AB Automobielen in Genderen. Wij wonen in het noorden van Friesland, maar waren op vakantie in Limburg en besloten op de terugweg langs te gaan.
We werden enigszins onbeholpen ‘geholpen’ door het broertje van de eigenaar. Het verkoopproces was wat vaag, maar we kwamen eruit en voor een relatief zacht prijsje waren we de tweede eigenaar van deze Yp.
Technische staat
Er was het nodige achterstallige onderhoud. De auto is meteen naar voormalig Fiat-dealer De Jong in Damwoude gebracht (alle lof voor deze garage — sindsdien kom ik nergens anders meer!). Er werden onder andere remblokken en -schijven vóór, de rechter handremkabel, schokbrekerrubbers linksvoor en rechtsachter, een uitlaatklem vóór, een fuseekogel linksvoor en het veerpootlager linksvoor vervangen. De auto kreeg tevens een grote onderhoudsbeurt. De kosten vielen behoorlijk mee, en vanaf dat moment kon het feest beginnen! Dit moment neem ik dan ook als startpunt voor mijn ervaringen.
Rijeigenschappen
In tegenstelling tot z’n polariserende uiterlijk zijn de rijeigenschappen — dankzij de gebruikte Fiat 500-techniek en de wat hoge koets — goedmoedig en oubollig. Ik hou van sportief rijden, maar dat leer je in deze auto wel af! Er is werkelijk niets sportiefs te ontdekken aan deze Italiaanse schone. De auto is snel maar beheersbaar onderstuurd, de 69 pk sterke viercilinder lijkt bij elke acceleratie uit z’n winterslaap te moeten ontwaken, en de besturing is zo gevoelloos als mijn vingers na een middag wintervissen. Wát een drama. Maar goed, daar is deze auto ook niet voor aangeschaft — en mijn vrouw mist het totaal niet. Ze was meteen verkocht, en al snel voelde het voor haar echt als háár auto.
Comfort
De Yp is een comfortabel wagentje. De 15” velgjes met bijpassende banden dragen daar zeker aan bij. De sfeerverlichting in het plafond, de gebruikte materialen, de cruise control, climate control en de door mij ingebouwde BlueSpeak Bluetooth maken het tot een prima reisgenoot.
De stoelen zitten verrassend goed! Ik ben 1,87 m en zit heerlijk op de bestuurdersstoel. Op, niet in. Je hebt echt het idee dat je boven op het onderstel zit. Een klacht heb ik wel over de bijrijdersstoel: die is niet in hoogte verstelbaar, wat een probleem is voor langere mensen. De stoel staat echt te hoog. Maar goed, daar zit ik zelden, dus dat scheelt.
Wat écht opvalt is de bruikbaarheid als transportmiddel. De achterbank is goed bruikbaar. Zeker in vergelijking met concurrenten zoals de Hyundai i10 of Volkswagen Up! is er veel ruimte voor benen en bovenlijf. Natuurlijk merk je dat het onderstel moeite heeft met vijf volwassenen, maar het kán als het moet. De kofferbak is goed toegankelijk, met een grote opening. Met de achterbank (in twee delen) neergeklapt, kun je verrassend veel meenemen. Niets dan lof dus voor deze olijke Italiaanse schone!
Kosten
En dan wordt het al snel... saai. De auto reed niet veel: dagelijks maximaal 10 woon-werkkilometers. Af en toe gebruikten we 'm voor een retourtje familie in Zeeland, zodat het motortje af en toe goed warm kon draaien. De wegenbelasting is laag, net als de LPG-prijs. Onderhoud gebeurde alleen op geplande momenten. Geen noemenswaardige kosten. Boring, but good!
Still going strong
- 245.597 km
Nieuwe situatie I
En toen... kwam er een kind. Nou ja, niet zonder slag of stoot, maar op een gegeven moment was het er. Dan ga je nadenken: past er wel een Isofix-maxicosibase achterin? Het antwoord: ja! De baby werd groter, en dus de vraag ook: past er een Isofix-kinderzitje? Ook dat was geen probleem. Wat grappig is: mijn eigen auto — een Seat Ibiza ST — hebben we verkocht omdat de maxicosi met base niet achter mijn stoel paste... terwijl dat bij de Yp geen enkel probleem gaf!
Nieuwe situatie II
En toen... kreeg ik een andere baan. Ik rijd nu dagelijks zo’n 100 kilometer woon-werk. Om de kosten enigszins binnen de perken te houden — en omdat mijn vrouw graag een grotere auto wilde — besloten we te ruilen. Dus ik rijd nu al een jaar met de Yp op en neer naar Groningen. Vijf dagen per week. Mijn vrouw rijdt inmiddels in een Skoda Octavia Combi 1.0 TSI uit 2017. Ook een hele fijne reisauto trouwens.
Onderhoud
- De nieuwe situatie zorgt vanzelfsprekend voor meer onderhoud. Zo kwam de vervanging van de distributieriem steeds dichterbij. In combinatie met een kleine beurt, APK, fuseekogelhoes en uitlijnen kostte dat zo’n € 1.300. Uiteraard een flinke klap geld, maar gezien het aantal kilometers was dat ingecalculeerd.
- Verder weigerde het rechterachterraam een keer dienst op een koude winterdag. Na uitschakelen en opnieuw starten werkte het nog steeds niet. Dus ben ik maar naar De Jong gereden — waar het raam opeens weer werkte. Heel bijzonder.
- Ook is het een paar keer gebeurd dat alle dashboardlampjes uit en weer aangingen als ik over een heuveltje reed. Sinds een half jaar is dat echter niet meer voorgekomen.
- Ik heb ervoor gekozen om een totaal gecorrodeerd en afgebladderd setje Fiat 500 16”-velgen op all-seasons te kopen voor € 250, in de hoop het geheel wat sportiever te maken. Maar je raadt het al: afgezien van het esthetisch effect veranderde er niets aan het karakter van de auto. Ik overweeg nog om de velgen op te knappen en bijpassende naafdopjes te monteren. Dat heeft deze Italiaanse schone wel verdiend.
Toekomst
Ik ben niet zo goed in lang in auto’s rijden. Eigenlijk ben ik in staat om elke maand een andere te kopen. Maar goed, mijn vrouw heeft financieel stevig op het rempedaal gedrukt (good for me, dat wel). Dus ik ben bang dat ik voorlopig nog wel even aan dit bakje vastzit, wat geen straf is.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.