Lancia Kappa 2.0 20v Turbo LS (1999)

autoreview

Lancia Kappa 2.0 20v Turbo LS (1999)
Lancia Kappa 2.0 20v Turbo LS (1999)Lancia Kappa 2.0 20v Turbo LS (1999)Lancia Kappa 2.0 20v Turbo LS (1999)Lancia Kappa 2.0 20v Turbo LS (1999)Lancia Kappa 2.0 20v Turbo LS (1999)

Signalement

UitvoeringKappa 2.0 20v Turbo LS
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf268.700 km
KM-stand laatst279.000 km
Lezerswaardering: 75%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Auto nummer drie…

  • 279.000 km

Een kleine twee maanden geleden is een lang gekoesterde droom in vervulling gegaan; ik heb eindelijk een Lancia! Ik zit al een tijdje te spelen met de gedachte om een oude auto voor erbij te kopen, bijvoorbeeld een Thema. Toch ook even bij Kappa’s gekeken en toen zag ik bij een hele bekende Kappa-specialist in het oosten van het land een groene Kappa berlina staan, met 2.0 20v turbo motor. Ondanks de afstand toch maar even wezen kijken. Gezien de staat en historie (16 jaar dezelfde eigenaar) kon ik de auto eigenlijk niet laten staan en besloten de auto te kopen. Wat ook meespeelde was het fijne verkoopgesprek met de eigenaar. Ik begrijp wel dat men hem van heinde en verre weet te vinden.

Zoals gezegd betreft het een 2.0 20v Turbo met 220 pk. Deze vijfcilinder was er alleen met handgeschakelde versnellingsbak, omdat dit de zogenaamde sportieve uitvoering was. De auto is uitgevoerd in de prachtige kleur Verde Plutone met licht grijs/beige Poltrona Frau lederen bekleding. Echt een prachtige combinatie en het staat de auto erg goed. Het leuke is dat ik nu dus een groene Lancia heb, een witte Alfa en een rode Fiat; de kleuren van de Tricolore!
De staat van de auto is, zeker gezien z’n leeftijd en kilometrage (280000 km!) goed. Optisch heeft ie wat kleine plekjes die ik ter zijner tijd wel wil laten verhelpen, zoals op beide achterschermen. Technisch kan je zien dat er goed voor de auto is gezorgd. Werkelijk elk boutje of moertje dat ooit is vervangen is gedocumenteerd. Op onderhoud is in ieder geval nooit bezuinigd.

Destijds was dit een van de duurste Kappa’s die je kon bestellen, en dat zie je terug aan de optielijst. Werkelijk alles wat je tegenwoordig in een auto wilt hebben zit er wel op:

-Metallic lak
-Climate control
-Xenon koplampen met sproeiers
-Elektrisch verstelbare voorstoelen met geheugen en verwarming
-Poltrona Frau lederen bekleding
-Automatisch dimmende binnenspiegel
-Elektrisch verstel-/inklapbare buitenspiegels
-Viscodrive sperdifferentieel

De auto zit vol met mooie details. Denk aan instap-/ en voetenruimte verlichting, de leeslampen in de C-stijlen, in de portierenbekleding gedrukte Lancia logo’s, de blauw gekleurde ramen, de elektrisch verstelbare hoofdsteunen (!) en dan misschien wel de mooiste optie; de twee zonneschermen voor de achterruit. Hoe Italiaans wil je het hebben! Okee, twee opties mis ik dan wel een beetje, te weten cruise control en parkeersensoren.

Ik heb nog nooit eerder in een Kappa gereden en in vergelijking met mijn twee andere Italianen is dat toch even wennen. Werkelijk alles gaat zwaar; het sturen, het schakelen, het koppelen. Zelfs gasgeven vergt veel kracht. Inmiddels ben ik er wel een beetje aan gewend, en dan merk je dat dit toch wel erg goed rijdt. Het is vooral een comfortabele kilometervreter. In de stad voelt-ie zich weer wat minder thuis. Dwarsnaden in het wegdek worden vrij hard doorgegeven, maar dit zal waarschijnlijk te maken hebben met de verstelbare Konidempers die door de vorige eigenaar zijn gemonteerd. Wel zorgt dit ervoor dat je harder een bocht kan nemen dan je had verwacht. Je begint eerder zelf over de stoelen heen en weer te glijden dan dat de auto begint te glijden.
Motorisch is het een juweeltje. 220 pk uit een 2.0 vijfcilinder is niet mis en iedereen staat ervan te kijken als je dat verteld. Het is er eentje van de oude stempel, onder de 2500 toeren gebeurt er niet zo veel, boven de 3000 begint-ie eraan te sleuren en dan hoor je werkelijk een prachtige roffel. Gek genoeg niet te vergelijken met het geluid van de 2.4 20v vijfcilinder uit m’n Fiat Stilo. Deze heeft dat roffeltje niet, al hoor je wel een mooie zware brom.

Al met al erg blij met de Kappa. Perfect is-ie natuurlijk niet, want er zijn wat zaken die ik nog in orde wil laten maken. Zo komt de motor niet goed op temperatuur (vermoedelijk de thermostaat), moet de auto worden uitgelijnd, en doet de airco het niet naar behoren.
Daarnaast zit de pookknop los. Iemand hier nog tips voor? Lijmen hielp niet want hiermee lijmde ik ook de stok vast waardoor de auto niet meer in z’n achteruit ging…

Deze punten staan nu op de nominatie om aangepakt te worden, en dan heb ik voor een klein bedrag, al zeg ik het zelf, een prachtige, exclusieve auto op de kop weten te tikken die velen weet te verbazen.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.