Lancia Delta 1.6 Multijet 120pk Oro (2009)

autoreview

Lancia Delta 1.6 Multijet 120pk Oro (2009)
Lancia Delta 1.6 Multijet 120pk Oro (2009)Lancia Delta 1.6 Multijet 120pk Oro (2009)Lancia Delta 1.6 Multijet 120pk Oro (2009)Lancia Delta 1.6 Multijet 120pk Oro (2009)Lancia Delta 1.6 Multijet 120pk Oro (2009)

Signalement

UitvoeringDelta 1.6 Multijet 120pk Oro
Versnellingen6, Semi Automaat
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf111.111 km
KM-stand laatst210.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Na 2 jaar met veel plezier toch een afscheid :(

  • 210.000 km

Op de vooravond van de verkoop van mijn mooie, betrouwbare maar vooral prachtige Lancia Delta besloten toch nog even een review van deze bella te plaatsen.
Al mijn hele leven, ruim 20 jaar, rij Italiaans te weten:

Alfa Romeo 145 1.6 Boxer (2x)
Fiat Punto Sporting
Alfa Romeo 147 1.6 5d Distinctive
Alfa Romeo 156 Sportwagen TI
Fiat Grande Punto Diesel

Ik heb de vele horror verhalen op o.a. autoweek gelezen over de Italiaanse kwaliteit van auto bouwen, elke keer bij het aanschaffen van een nieuwe wagen kreeg ik dan ook te horen: “zou je dat wel doen, Alfa” om maar over de verjaardagen te zwijgen. Alle goed bedoelde adviezen ten spijt heb ik los van het reguliere onderhoud nooit een enkel echt groot probleem gehad met een van mijn auto’s. Ik heb altijd rijk uitgevoerde auto’s kunnen rijden tegen aantrekkelijke tarieven.

De Fiat Grande Punto had ik gekocht ivm woon werk verkeer, nieuwe baan en een zekerheid ik wilde niet teveel kosten c.q. risico lopen ik moest gemiddeld een 700KM per week rijden dus vandaar een diesel. Na een jaar en zicht op een lange toekomst bij mijn werkgever begon het toch weer te kriebelen en ben ik gaan kijken voor een opvolger van de Grande Punto.

O.a. de Alfa Romeo 159 Sportwagon stond op de ijst van kanshebbers, de vaste kosten (wegenbelasting) hebben er uiteindelijk toe geleid dat ik mij ben gaan focussen op de Delta. Mijn partner vond de auto in het begin helemaal niks, gelukkig dat wij tijdens het bezoeken van mijn schoonouders op de camping buren troffen met een Lancia Delta. Dit was een mooie gelegenheid mijn partner kennis te laten maken met de auto. De twijfel maakte ruimte voor mogelijkheden, niet helemaal overtuigd maar ik had groen licht mij te gaan focussen op de aanschaf van een nieuwe Delta.

Het aanbod van 2e hands Delta’s (ook 2 jaar geleden) is niet ruim, grote wensen had ik niet echt, liefst zo dik mogelijk aangekleed maar minder was ook goed geweest. Ik liep tegen een Delta aan met 100.000KM op de teller helemaal vol (Xenon, Navi, alles erop en aan maar ook een automaat) mijn partner vond de automaat niks (wat niet kent wat niet weet) ik heb haar toch kunnen overtuigen een proefrit te maken waarna ze overtuigd was dat een automaat prima is.

De eerste indruk:

De eerste indruk van de Delta, wat een zee van ruimte, met name achterin zijn zeeën van ruime mijn kinderen hebben altijd als god in Frankrijk op de achterbank gezeten. Tijdens de lange trips naar Italië, Frankrijk vaak jaloers op ze geweest.

De auto is een exoot, toen en nu nog steeds, zeer sporadisch kom ik ze tegen. Het aantal keer dat ik ze op woon werkverkeer ben tegen gekomen in de afgelopen 2 jaar is op twee handen te tellen. Jammer dat deze auto niet de waardering heeft gekregen die het verdient het is namelijk echt een hele goede auto en zoals gemeld verrassend ruim.

De kosten:

Qua kosten heb ik geen gekke rekeningen voorbij zien komen, los van regulier onderhoud enkel een x een defect achterlicht unit gehad (kosten Eur. 250,-) vervangen in het reguliere onderhoud zijn o.a. de remmen en schijven, banden, olie, filters etc. gemiddeld een Eur. 500,- maximaal per jaar (ruim afgerond naar boven).

Ik heb dus 2 jaar heel fijn in de auto gereden, het is dat ik via mijn werkgever een nieuwe auto heb aangeboden gekregen hierover zal ik ook review plaatsen. Voor een ieder die zoekende is naar een Delta hoop ik dat deze review een beetje bijdraagt in de keuze om het juist wel te doen. Je koopt nu nog altijd heel veel auto voor een bescheiden prijs.

Mijn auto is inmiddels verkocht aan een particulier, waardoor de auto in Nederland zal blijven rijden en niet wordt geëxporteerd naar het buitenland (wat heb ik veel export bedrijven aan de lijn gehad op het moment van verkoop van de auto, gewild en geliefd dus in het buitenland) Ik weet zeker dat ook de nieuwe eigenaar heel veel plezier gaat beleven aan deze auto.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.