Kia Rio (2014)
autoreview
Signalement
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
---|---|
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 52.000 km |
KM-stand laatst | 83.000 km |
Mijn eerst auto: Kia Rio 2014 UPDATE!
- 83.000 km
Beste lezer,
Daar is ie dan. Mijn eerste eigen review. Ik zit nu zelf een aantal maanden op Autoweek reviews te lezen. Ik had alleen nog geen Autoweek account. Deze heb ik dus van de week maar even aangemaakt.
Ik ging opzoek naar mijn eerste auto, maar wat moest het worden? Iets zuinigs & betrouwbaar? Of iets leuks? Ik heb mijn rijbewijs al een tijdje, dus het werd tijd voor een eigen auto. Ook rijd ik al een aantal jaar motor. Dus deze wordt gebruikt voor de categorie fun ritjes.
Dus nu terug naar de auto keuze? Dat moest dus iets zuinigs en betrouwbaar worden. Ik had namelijk geen zin in iets waar potentieel veel kosten aan vast zat. De keuzes: geen! Ik ging eigenlijk gewoon alle platformen af met de volgende zoekopties: Onder de 70K km, max 12k vraagprijs en niet ouder dan 5 jaar.
Uitkomst:
een Kia Rio 1.2 CVVT World Cup Edition + uit 2014.
Voorzien van o.a.: CC, Airco, Ledverlichting, ‘’Sport’’ pendalen & leer.
De Rio stond te koop bij een dealer in de buurt met complete historie en een Nederlandse auto. Enig minpunt: de auto had wat parkeerschade, maar dat werd door de dealer netjes gemaakt. Hij is altijd dealer onderhouden geweest dat was wel een eis, gezien dit ook de Kia eis is om de 7 jaar garantie te behouden.
Proefrit:
Hartje winter en flink wat sneeuw. Nee, niet de ideale omstandigheden om een auto te gaan bezichtigen en testen. Toch zijn we gegaan: Pa, vriendinlief en ikzelf. De auto had pas 52.000km gelopen vrijwel niks voor een moderne auto. Men ‘’schrikt’’ tegenwoordig al snel bij wat kilometers. Hoe reedt de Rio? Nou...Top!! Natuurlijk was het pas mijn eerste eigen auto, maar ik had al aardig wat auto’s gereden. Het reed zoals verwacht. Voor zijn klasse comfortabel en niet al te spannend verder. Eigenlijk wat je verwacht van een zuinige turbo loze auto. Dus de keuze was gemaakt. Ik ben een Kia Rio met BOVAG garantie rijker.
Bezit:
Door de maanden heen lekker in de Rio gereden en er eigenlijk nooit aan gedacht om er een review over te schrijven, maar omdat ik veel reviews heb gelezen op Autoweek, maar toch besloten om er zelf ook 1 te maken. Ik denk namelijk dat we elkaar ermee kunnen helpen bij vervolgkeuzes.
19.000 km verder:
De auto is aangeschaft in het eerste kwartaal van 2018 en inmiddels zijn we ruim 1.5 jaar en 19.000 km verder. Dit maakt de nieuwe km stand 71.000km.
Al deze kilometers gingen vrijwel probleemloos. Ik heb de auto eigenlijk ondanks de geldige apk die er nog op zat, in de zomer van aanschaf voorzien van een grote beurt. Dit ivm met de Kia garantie en het netjes houden van de auto. De auto mankeerde niks en verdomd wat is Kia DUUR ruim 600 euro! Voor een grote beurt. Mijn schoonouders rijden een veel hogere klasse auto en daar is een grote beurt zelfs goedkoper, wanneer er niks ‘’geks’’ wordt gevonden. Kia heeft Duitse prijzen? Al goed, ik had in deze periode ook een subwoofer overgekocht van een vriend en deze heeft Kia dan wel weer tegen een ‘’schappelijke’’ prijs voor mij ingebouwd, gezien de auto daar toch al stond.
De tweede beurt was een oliebeurt deze was ca. 170 euro en is dit jaar uitgevoerd bij de Kia dealer volgens de Kia planning. Weer niks geks gevonden bij de auto. Normale gang van zaken vervangen en gedaan bij deze beurten. De volgende ‘’kleine’’ beurt staat gepland voor de zomer van 2020.
Rijgedrag:
Vervolgens door de maanden heen niks geks gebeurt. Het rijdt gewoon goed. Niks bijzonders. De stoelen zitten heerlijk naar mijn mening op de lengte na. Ze zijn wat kort en hierdoor mis je net wat extra ondersteuning bij je benen. Maar betreft je rug echt heerlijke stoelen.
Verder is de koppeling wat ‘’gevoelloos’’. Je moet voldoende gas bij geven om lekker weg te rijden. Verder is de auto heel stil, waardoor je kan denken staat hij wel aan? Tijdens het rijden vallen de bij geluiden ook reuze mee. Ik heb 15inch eronder en ik denk dat dit zijn comfort wel te goede komt. Waarom voor minder band gaan op een zuinige ‘’slome’’ auto?
Het is geen sportieve auto, maar toch best geveerd. Hierdoor ligt hij goed op de weg en zijn bochten enigszins leuk. Heuvels moet je wel voor uitkijken, want die voel je zeker. Eenmaal op weg overheerst comfort wel. De besturing is elektronisch en saai. Hier staat Kia ook wel een beetje om bekend. Volgens mij is de nieuwe Ceed de eerst leuk sturende betaalbare Kia?
Verbruik:
Ik heb nog elke tank bon liggen. En wat scoort hij dan? Nou zeker niet wat de boordcomputer zegt. Die weergeeft namelijk gem. 5,6 liter op 100km en dat is volgens mijn 1 op 17,8 à 1 op 18 afgerond. Wat ik werkelijk haal: 460 a 500km op 1 tank. Bij een lege tank gaat er ca. 33 liter in en daarmee haal je ca. 500km (computer zegt 600km). Althans ik haal dat en dan kom ik uit op 1 op 15. Ik moet wel zeggen dat ik voornamelijk voor woon-werkverkeer, alleen maar N-wegen rijdt en in de stad.
Conclusie:
Ik ben zeer tevreden over de auto, maar wat leukers jeukt toch. Ik ben van plan er zeker nog even in te rijden. Het rijdt gewoon betaalbaar en goed. Zodra de komende kilometers versleten zijn en de volgende beurt is geweest kom ik hierop terug. Maar voor nu is de Rio een relatief zuinige en betrouwbare auto.
UPDATE:
Verder waar we gebleven waren. Van november 2019 t/m oktober 2020. Inmiddels is er weer 12.000km bijgezet op de kilometerstand.
Cijfers:
Februari 2020 de auto was toe aan een APK. Nadat ik de monteur aan de telefoon niet goed verstond en er zodoende een miscommunicatie was over het akkoord betreft de prijs van nieuwe ruiterwissers, viel de APK wat hoger uit dan verwacht: 90 euro verder en verder niks bijzonders. Standaard APK + nieuwe ruiterwissers. Met als enige opmerking: voor juli 2020 (kleine beurt) moeten alle banden vervangen worden (normale slijtage). Verwachte kosten 400 euro.
Juni: Banden via een kennis zelf geregeld, 4 nieuwe all-season banden tegen 175 euro inclusief opzetten. Scheelt behoorlijk met Kia zelf natuurlijk.
Juli: Kleine beurt laten uitvoeren: 284 euro en eigenlijk niks bijzonders weer gevonden. Kia is dus wel betrouwbaar. Enige aantekening: Remblokken en remschijven zitten er aan te komen (normale slijtage). Kan nog ca. 8.000km rijden. Verwachte kosten 450 euro.
De remmen staan op de planning voor begin volgend jaar en volgend jaar zomer (2021) staat een olie beurt op de planning van weer ca. 170 euro.
Update conclusie:
Auto is nog altijd even betrouwbaar. Rijdt prima en degelijk en daar is dan ook alles mee gezegd. Verbruik nog steeds hetzelfde. Ik mis nog steeds iets meer power. Ik heb gelezen dat chippen helpt. Niet dat het een stoplichten sprinter wordt (geen turbo he), maar wel voor het makkelijker dagelijks wegkomen en inhalen. Eenmaal op snelheid is er geen enkel probleem voor de Rio.
Iets anders jeukt wel. Voorlopig denk ik de Rio nog wel even door te rijden. Puur omdat hij zuinig & betrouwbaar is + we hebben dan optimaal gebruik gemaakt van het totale plaatje. Ook gezien hij binnenkort weer nieuwe remmen krijgt. Plus je kan geld maar 1 keer uitgeven en er komen wat andere dingen aan ipv een andere auto. Maar goed de shortlist momenteel..
Wel blijf ik mijn shortlist aanpassen: Leukere auto, minder zuinig.
- Kia 1.4 ProCeed.
- Kia Stinger 2.0 (Ik zie dat de Kia Stinger begint te zakken #wauw)!
- BMW 3-serie F30 Of 4-serie gran coupe.
- Mini cooper S.
*Alle automaat.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Kia Rio 1.0 T-GDi MHEV ComfortLine | 1e EIGENAAR | AIRCO | NAP | ZEER MOOIE GOED ONDERHOUDEN AUTO |
- 2022
- 46.255 km

Kia Rio 1.4 X-pect 5Drs Navi Elek.Pakket Stuurbekr. NAP NL-Auto Nette Staat!
- 2007
- 179.648 km

Kia Rio 1.2 CVVT ComfortLine 1e Eigenaar | Airco | elektrische ramen | 12 maanden Bovag Garantie
- 2014
- 149.829 km