Kia Rio 1.2 CVVT Plus Pack (2011) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | Rio 1.2 CVVT Plus Pack |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 46.000 km |
KM-stand laatst | 75.000 km |
Tijd voor een nieuwe Rio
- 40.000 km
Als een tevreden Kia Rio (bouwjaar 2004) rijder was ik na vijf jaar trouwe dienst toe aan een nieuwere auto. Met 120.00 op de klok zonder noemenswaardige problemen verkocht aan een collega en op zoek gegaan naar een opvolger.
In de buurt stond deze mooie Rio uit 2011 te koop met weinig ervaring en goede onderhoudshistorie. Uitgebreide proefrit gemaakt en alles beviel naar wens. In vergelijking met mijn vorige Rio is het merk er met sprongen op vooruit gegaan. Op designgebied, afwerking en interieur.
Stand van zaken
- 50.000 km
Inmiddels heb ik aardig wat ervaring opgedaan met de auto en heb ik hem goed leren kennen. Hieronder zal ik mijn bevindingen toelichten.
Om te beginnen met de klaagzang: de ongeblazen 1.2 met 85pk is erg tam en nodigt geenszins uit om eens wat 'pittiger' te rijden. In het stadsverkeer kom je goed mee en ook op de snelweg met de huidige regels (100km/u) is het rustig tuffen, maar veel reserve voor een inhaalactie is niet beschikbaar. Het viercilinder blok loopt wel mooi rustig en verbruikt geen drup olie. De auto verbruikt gemiddeld 1:16 a 1:17 met gecombineerd stad/snelweg in mijn geval. Om de 'tekortkoming' aan vermogen te compenseren verdiep ik mij momenteel in het chiptunen van de auto. Daarmee wordt het nog altijd geen strepentrekker en dat is ook niet het doel. Maar er zijn remaps beschikbaar waarmee de pk's stijgen naar om en nabij de 100 en het beschikbare koppel met 17nm stijgt naar 138nm. Het schijnt dat het blok daardoor een stuk soepeler en minder 'afgeknepen' draait en het verbruik zou iets dalen.
De tweede en laatste opmerking van kritiek betreft de stoelen. De zijdelingse steun en rugsteun is voldoende (zeker in vergelijking met mijn oude Rio), maar het zitvlak is te kort. Zelfs met mijn bescheiden 1,70m aan lengte heb ik hier last van.
Tot zover de kritiek! Er zijn genoeg positieve zaken te noemen. Om te beginnen het stuurgedrag en wegligging: de auto stuurt met voldoende gevoel en is makkelijk op koers te houden. De besturing is niet 'te licht' zoals in veel moderne auto's. Het schakelen gaat vlot en de overbrengingen zijn prettig, hoewel er wel iets meer gevoel in het schakelproces mocht zitten. Het voelt vrij afstandelijk.
Om een oordeel te vellen over de betrouwbaarheid heb ik nog te weinig ervaring opgedaan met de auto, hoewel de eerste 10.000km's probleemloos zijn verlopen en dit model als zeer betrouwbaar en onderhoudsvriendelijk bekend staat.
Nog altijd goed
- 75.000 km
De Rio is nu vier jaar in bezit en bevalt nog altijd goed. Het is geenszins een auto die de zintuigen prikkelt. De Rio toont zich vooral betrouwbaar en praktisch voor een B-segmenter.
We hobbelen van beurtje naar beurtje waarbij de reparaties zich beperken van een lampje links naar een accu in het vooronder tot een aandrijfas-hoesje rechts. Tientjeswerk bij elke APK dus.
Inmiddels staat er een kleine 75.000 kilometer op de teller. Veel kilometers leg ik er dus niet mee af en als ik hem wel gebruik zijn het meer dan eens de funeste korte ritjes (ik weet het....). Desondanks geeft de Rio vooralsnog geen krimp en verbruikt 'ie geen druppel olie. Zo'n tamme, turboloze viercilinder zonder poespas is zo gek nog niet. Ik heb het gevoel dat die blokjes zich een stuk duurzamer tonen dan de opgehitste turboblokjes van nu.
Een saaie update dus over de Rio. Hopelijk volgen er nog heel wat van deze saaie opsommingen de komende jaren!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.