Kia Picanto 1.0 CVVT (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Picanto 1.0 CVVT |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 109.000 km |
KM-stand laatst | 109.000 km |
Aankoop en eerste KM's
- 109.000 km
Aankoop
Voordat ik vertel over de ervaringen met deze auto ga ik eerst de aankoop en mijn eisen uitleggen.
Ik heb deze auto gekocht in december 2023 toen ik aan de laatste fase van mijn studie bezig was. Ik was op zoek naar een auto die goedkoop mij en mijn partner kon vervoeren zonder gebreken. Mijn partner had in de lente van 2023 2 maanden de beschikking tot een Toyota Starlet uit 1996. In de 2 maanden dat hij woon-werk verkeer deed met deze auto had hij 10.000 km erbij geschreven op een auto die maar 130k KM had gereden, resulterende in een auto die economisch total-loss was door veroudering. Alleen de motor was technisch nog in goede staat.
Hierdoor was de zoektocht begonnen naar een auto die door ons beide kon worden gebruikt zonder dat die het binnen 1 jaar alweer zou begeven. Het budget dat ik met mezelf had afgesproken was 5000-7000. Ik had hierbij gekeken naar de volgende auto's.
Toyota Aygo - na 2014
Opel Karl -
Mazda 2 - na 2014
Kia Picanto/Rio - na 2012
Hyundai i10 -na 2014
Vanwege de uitstraling zowel binnen en buiten wou ik niet een te oude auto. Ik vond de Aygo een te simpel interieur hebben alhoewel het beschreven brandstofgebruik wel goed wordt ervaren. Van de Karl kwam ik tegen dat deze olie kon gebruiken, toevallig heeft de partner van mijn schoonzus een Opel Corsa die hetzelfde doet. Doordat de nieuwe generatie I10 in 2014 werd verkocht hadden de modellen die ik gezien een best hoge aanschafprijs wanneer je onder de 125000 km keek.
Ik ben al langere tijd fan van de nieuwere Mazda modellen alleen waren de auto's met een km stand rond de 125k niet in mijn budget. En durfde ik het niet aan om een auto te kopen met een hogere km stand. Hierdoor bleef alleen de auto's van Kia over in mijn wensen lijst. Mijn ouders rijden huidig een rode Kia Rio uit 2012 dus deze auto's waren mij ook bekend qua weggedrag en besturing.
Uiteindelijk rondgekeken naar alleen de Picanto aangezien deze voor een student nog wel te betalen was zonder te veel km's op de teller. De uiteindelijke auto is een rode 3 deurs met de 3 cilinder(67 pk) en met 109k KM op de teller.
Hoe bevalt de auto
Qua rijervaring is het een auto waar je niet veel van moet verwachten, hij is er om mij van a naar b te brengen. De auto is licht en wendbaar maar door de kleine motor moet je behoorlijk het gas in trappen als je vlot mee wilt rijden met het verkeer. Nu is dit voor mijzelf geen probleem en wist ik dit toen ik de auto kocht.
Het comfort is middelmatig wat overeenkomt met de verwachting. De stoelen missen wat ondersteuning voor langere afstanden en het geluid van de banden, motor en wind zijn goed te horen in de auto. Daarnaast had ik gekozen voor het model zonder bluetooth radio, waardoor er gebruikt moet worden gemaakt van de aux.
Het verbruik van de auto is heel erg wisselend per week. ik rijd nu 65 km per dag woon-werk en moet hierbij 1 keer in de week tanken inclusief gebruik in het weekend. Ik houd zelf in mijn telefoon bij hoe ik per tankbeurt heb gereden. Als ik één week file-loos heb gereden en niet de auto gebruik om mijn partner op station op te halen (7km enkel reis) rijd ik 18,6 KM/L. dit betreft dan zowel 80 wegen als de snelweg (105 op teller). Toen ik afgestudeerd was en werkzoekend was rijd ik bijna alleen maar korte stukken waardoor het verbruik lag op 13.4 KM/L. Dit verbruik is natuurlijk niet zo goed als bij andere auto’s. Mijn schoonvader rijdt een Toyota Aygo X en die haalt meer km's uit dezelfde hoeveelheid brandstof.
Betrouwbaarheid
Wij hebben deze auto gekocht zonder volledig onderhoudshistorie, waardoor het niet duidelijk was welke beurten er zijn geweest de afgelopen 45k km's. Bij de dealer hadden we gekozen voor het afleverpakket zonder onderhoudsgarantie maar wel met inspectie en vloeistoffen bijvullen. Op het moment van schrijven staat de teller van de wagen op 123k KM's na 6 maanden in bezit waardoor de grote beurt al staat ingepland bij onze eigen garage in de buurt.
Toen wij de auto zon 2 maand hadden en er al 7000km's erbij waren geschreven in verband met de afstand van huis naar de toenmalige afstudeer locatie kwamen er technische problemen naar boven. De auto ging na een half uur rijden met moeite harder dan 90 en wanneer er werd geremd ging dit schokkerig alsof die juist niet wou remmen. Gelukkig was ik toen al klaar met de studie waardoor de auto gemakkelijk naar de garage kon. De plaatselijke garage hier kwam tot een totaalbedrag van 2250 euro om de volgende dingen te laten repareren:
Vastzittende remklauw linksvoor.
Versleten remmen.
Uitgedroogde Multi riem
luchtfilterbuis gebroken
luchtfilter verstopt.
nieuwe banden
grote beurt.
De garage heeft vriendelijke geholpen om dit met de dealer te bespreken waardoor wij de auto naar de dealer hebben gereden met een vastzittende rem. De dealer heeft uiteindelijk de onderdelen vervangen onder garantie maar niet normaal onderhoud gepleegd. Tijdens de week dat de auto bij de dealer stond hebben wij gratis een Nissan Juke als leenauto meegekregen.
Nu was alleen de mankementen opgelost waardoor het normale onderhoud en het vervangen van de banden staat ingepland voor deze maand.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.