Kia Niro EV 64.8kWh DynamicLine (2023) #3

autoreview

Kia Niro EV 64.8kWh DynamicLine (2023)

Signalement

UitvoeringNiro EV 64.8kWh DynamicLine
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf50 km
KM-stand laatst20.000 km
Lezerswaardering: 57%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Betrouwbare, zuinige, ruime, stille en comfortabele EV

  • 20.000 km

Ik heb voor het ontvangen van mijn Kia Niro EV cityscape green Dynamicline in een basis Model 3 gereden van Tesla (2018 model). Dit duurde twee maanden. Laat ik vooraf zeggen dat het in veel opzichten geen downgrade was naar de Niro EV.
Je krijgt meer auto voor je geld maar een wat minder soepele uitgewerkte tech en software experience. Dit zorgt voor meer frictie in de beleving en het gebruik van de Niro EV tov b.v. een Model 3.

De Niro voelt verder veel minder bejaard en belegen aan als de voorganger. De E-niro.. Toch zie ik heel veel pensionado's en bejaarde in de Niro EV rijden.. Wat me verbaast want ik vind het een hele moderne frisse toch wel hippe gezins auto.. De techische basis vrijwel gelijk aan de e-niro maar ze hebben de auto meer smoel en frisheid gegeven.. Technisch gezien hadden ze ook verder moeten gaan met het updaten van een aantal zaken maar het boeit mij eigenlijk niet heel veel.. Er is altijd wel wat!
Maar eerlijk ik zou niet gezien willen worden in die oude e-niro.. het is echt een bejaardenbak ook als is dat ongetwijfeld net zo goed.. Voor mij zijn de looks dag en nacht.

Mijn grootste ergernis aan de Model 3 (2018) was dat het ding zo stijf als een surfplank over de weg bewoog. Het is wel een hele bijzondere ervaring om bij je eerste EV gelijk in een Tesla te stappen.. Je bent direct SPOILED!
Het zijn eigenlijk geen traditionele auto's maar gadgets (ipads op wielen noem ik ze wel eens). De Model 3 is in termen van software integratie en gebruik superieur. De app is simpel en begrijpelijk en heel direct en interactief up to date.. De keyless entry is geweldig. Het infotainment systeem is een lekkere toevoeging en maakt dat de auto een beetje als een tweede huiskamer aanvoelt als je even moet vluchten :D
De Frunk is geweldig, en ook echt bruikbaar door het redelijke formaat.. Het laden van de auto is ook een stuk minder frustrerend door de automatische opengaande laadpoort.. Bij KIA ben je gewoon 4 handelingen verder voor je echt laad.. Tesla is gewoon seamless en neemt alle frustraties weg die veel extremistische EV haters in de weg staan om zelf ook de overstap te maken...

Ik had de pech met de Tesla te stranden omdat de 12v al langer vervangen had moeten worden wegens een productiefout.. was geen leuke ervaring in een gesloten elektrische auto te eindigen met een kind op de achterbank.. De vorige lease gebruiker had alle waarschuwingen genegeerd.. Kon ik gelijk de onpersoonlijke robot achtige service van Tesla ondergaan.. brrrrrrrr. Schepte geen vertrouwen.

Al met al voelt een Model 3 als een spaceship.. nu wil ik niet te veel in een Tesla review vallen.. Autonoom rijden heb ik zelden tot nooit gebruikt op de Tesla, vond dit totaal onnodig en riskant, enkel automatisch file rijden was voldoende..
Mijn grootste irritatie was ook het totale gebrek aan fysieke knoppen, in traditionele auto's kan je tijdens het rijden dingen aanpassen naar wens.. Bij Tesla doen ze het goed om alles via een scherm in te regelen maar het slaat ook een beetje door en kan tot gevaar en afleiding zorgen. Het grote scherm staat zowat centraal. Qua tech gaat de M3 natuurlijk een stuk verder, de auto is ook actief bezig met de omgevingsregistratie, de tech op de KIA is lang niet zo sophisticated.. Maar het is in het Nederlandse druk bezette wegen landschap overbodig.

De KIA Niro EV is gewoon echt een degelijke auto. Ik vond de overgang in comfort niet heel groot al voelt de M3 een stuk ruimer aan en door de lage zit en het panorama dak voelt de auto minder bedrukkend aan.. De M3 voelde wel altijd als een soort rijdend kantoor, daardoor had ik altijd de associatie met werk in deze auto.... Het is minder family proof of minded. Ik had het gevoel altijd de zakelijke jas aan te hebben..

Mijn keuze is op de Niro Ev gevallen vanwege de familie, opbergruimte en ook de mooie moderne look zonder overdreven retro of tech te willen zijn.
Om in je in de Niro EV wat minder claustrofobisch te voelen zit ik altijd in de laagste stand. Mijn uitvoering heeft geen panorama dak, wel een gemis als je dat eenmaal gewend bent.. Voelt opener.

Qua seamlessheid is het inderdaad een stapje terug vanaf een Tesla maar voor mijn gevoel krijg je meer wagen voor je geld. Voor mij was dat direct te merken bij de wegligging, de vering en ook de stilte in de auto. Het voelt allemaal wat degelijker aan, minder hol.. Zo'n M3 was toch een beetje een kille zakelijke doodskist.

De hoeveelheid knoppen is gerust overweldigend in het begin op de Niro EV.. Eigenlijk had KIA hier wel iets meer kunnen strippen voor de rust en het kijkgenot. Less is inderdaad more maar gelukkig kun je genoeg bedienen op het stuur zoals alle cruise control instellingen en de ipedal recuperation instellingen. Het regeneratieve vermogen kan je met de flippers zelf instellen.. Best een fijne toevoeging afhankelijk van waar je rijd, bebouwde kom of snelweg... De veiligheidsinstellingen zijn gerust goed te noemen en hebben mij nooit in de steek gelaten.
Adaptive cruise control en lane assist staan bij mij grotendeels altijd aan op snelweg ritjes.

Rijden met de i-pedal functie bevalt heel goed, one pedal drive is echt heel verfijnd uitgewerkt en je leert goed in te schatten wanneer je moet stoppen met gassen om op tijd tot stilstand te komen.

Inmiddels heb ik ruim 20.000 kilometer gereden met de Niro waarvan ik nog niet veel buitenland ritten heb gedaan. Enkel Brussel - Rotterdam maar dat beviel me prima op de lange afstanden.

Het meeste is het woon-werk verkeer en vaak niet harder dan 100km... In het begin haalde ik ruim 450 KM, maar ik heb de indruk dat de auto over een langere periode zijn bereik schat en calculeert.. Als je dus de winter uit komt en regelmatig harder dan 110 rijd zal het systeem ook een andere lagere calculatie maken.

In de winter periode kwam ik niet verder dan 350, gemiddeld.. Als ik me dan inhield rond de 100/110 op de snelweg. Zomers haal ik een heen en weer rit van Rotterdam naar Maastricht ongv 2x 180KM, en dan haal ik regelmatig in met hogere snelheid.

Deze auto beloond je echt als je je voetje wat minder hard op het pedaal zet en s'winters zuinig aan doet met de airco.Ik heb zomers zeker wel onder verbruik van 15khw per 100km gezeten. Soms wel 14 Het is echt heel afhankelijk van het weer en je rijstijl..
De Niro heeft voor mij net voldoende range om eigenlijk te voldoen aan onze behoeften. Doordeweeks woon - werk.. boodschappen.. Dan in het weekend wat langere ritten naar familie. Laden heb ik niet als stresvol ervaren, bij mij in de buurt zijn er genoeg laders en ik heb een Fastned op 5 min rijden.. Eigenlijk perfect.
Range anxiety heb ik 1x gehad toen ik ook echt flink aan het trappen was. 120/130 is draint de batterij echt op de snelweg.

Het snelladen viel mij ook echt fors tegen.. de batterij kun je wel conditioneren maar ik gebruik de interne navi eigenlijk alleen voor huis tuin en keuken ritten.. Op basis daarvan zou de batterij conditionering aan moeten gaan als je een laadbestemming kiest.. wat hier nu echt de meerwaarde van is in de praktijk kan ik niet zeggen.. het is heel omslachtig dit aan te zetten en kan niet manueel..
Eigenlijk ben ik er achter gekomen dat snelladen helemaal niet in ons rijprofiel past... Het is een groot voordeel en stukje extra comfort als je lange ritten wilt doen en echt veel tijd moet behalen.. Als ik dagelijks 150km zou doen zou snelladen wel een pre worden maar doorgaans kan ik als ik goed plan, s'nachts laden op een 11kwh paal op de openbare weg.. Doorgaans haal ik geen hogere snelheden dan tussen de 40-60kwh bij snelladers.. het voelt dan ook niet als een Tesla haha.
Maar de Niro heeft een grotere batterij dus praktisch kom ik er verder mee..
Eigenlijk vind ik de hele discussie omtrent snelladen OVERRATED.. in de praktijk heb je dit helemaal niet nodig als je je beperkt tot standaard ritten en je slim inplant..

Verder is het laadnetwerk van Tesla wel echt een ultieme toevoeging, bij KIA kan je er ook gebruik van maken via de Tesla app. Mocht je in nood raken.. Al met al heb ik eigenlijk ook prima ervaringen met Fastned en Shell Recharge. Toch is ook dat laden aan de Tesla paal weer seamless.. gewoon inpluggen...

De auto is gerust stil te noemen, zeker op stil asvalt is het alsof je door de lucht zweeft.. bizar gewoon..
Het standaardgeluidssysteem doet niet onder!!! Ik ben audiofiel maar de subs zijn echt onwijs zuiver.. Een enkele keer trilt er een stukje behuizing bij de 60hz.. dat voelt goedkoop.. die behuizingen trillen bij de meeste auto's maar is acceptabel. Toch had ik liever geen gekraak gehoord als ik op laag volume bass heavy muziek draai.

Dan de rijhulp..
De automatische functies zijn echt fijne ondersteuningen.
Wat mij het meeste irriteert is dat je het stuur na een korte tijd telkens moet bewegen om de auto de feedback te geven dat je nog aanwezig bent... een simpele zachte aanraking of kneep is onvoldoende!!! tergend irritant!! gaat op je zenuwen werken.. KIA implementeer gewoon een touch sensor ipv een bewegingssensor.. Zelfs als ik m'n handen aan het stuur heb moet ik er een kleine tik aangeven.. dit voelt niet als een logische implementatie..
Toch ben ik er tevreden over omdat het om veiligheid gaat.. KIA zoekt hierin niet de grenzen op zoals Tesla dat doet.. Het is ook maar net hoeveel je om je familie geeft..
Autonoom rijden is gewoon een heel dom idee in Nederland.

Ik vind de opbergruimte verder ok.. het middenconsole had van mij echter wel ruimer mogen zijn zoals bij een M3.. Daar kun je toch echt veel in kwijt.. man.. dit is een beetje passen en meten.. te traditioneel.
Het reflecterende plastic van het middenconsole is ook een grote irritatie.. alles qua licht reflecteerd en knalt soms in je gezicht. Ook zie je vet en vieze vingers al direct op hoogglans..

Na 20.000 km met de Niro EV, en wat gebruikservaring met een M3 en heel veel gebruikerservaringen lezen op internet kan ik concluderen... Dat ik 100% geen spijt heb van deze lease auto. Jaren terug was de e-niro echt een voorloper, nu is het concurrentie veld natuurlijk volgelopen met soortgelijke auto's.. toch ben ik blij dat ik voor een Koreaan ben gegaan en geen Franse of Duitse EV..... Ik vertrouw dat nog niet. Niro EV is aan alle kanten gewoon een doorontwikkeld product. KIA heeft zijn eigen toen superieure product proberen te verbeteren, geslaagd met een paar gemiste kansen zoals hogere laadsnelheid..
Ik moet zeggen dat het een beetje appels met peren blijft vergelijken een M3 met een KIA Niro Ev...
Het is een ipad op wielen versus een degelijke auto met elektrische aandrijving..
Toch voelt het dat KIA op de goede weg is.. Het is een beetje het samsung vs apple... waar apple de tesla is die gestript is en strikt het noodzakelijke laat zien. De gebruiker kan weinig customizen. KIA laat dat in bepaalde mate nog wel toe bij de Niro EV. Je kunt ook een aantal zaken op het display en in de snelknoppen aanpassen naar wens.. Bevalt goed.

De navigatie is niet slecht maar zeker niet de beste..
Je merkt gewoon dat KIA geen software bedrijf is.. Dat is een gemiste kans want bij EV's draait het denk ik in de toekomst vooral om onderscheiden door software.. De voortstuwing zal allemaal 1 pot nat zijn..
De processor voor het infotainment systeem is ok maar wel wat sloppy... dingen zijn in eerste instantie niet zo snappy.. soms zit er een seconde latency tussen het drukken en het processen van de actie op het display.
Hier zit geen dure processor achter. Gelukkig is de carplay integratie perfect op orde. Ik mist geen draadloos oplaadpunt, dit was in de M3 ook een drama, de helft van de devices laden vaak niet op... Er is niks mis met een KABEL!! mensen zijn obsessed met wireless.. Mijn telefoon blijft op spanning, laad bij en draint m'n batterij dus niet via BT..

Opbergruimte is geweldig!! ook de bonus opbergvakjes.

Cosmetisch vind ik het paars in de infotainment echt achterhaald... Er zitten zo veel donker paarse accenten in die je als gebruiker niet kan customizen.. KIA doe hier wat aan!!!!! Ga aub de software updaten zodat ook de infotainment minder kermis achtig overkomt.. Hierin is Tesla gewoon een stuk slimmer. Less is more!! Al die gradients en kleuren zijn gewoon snel al achterhaald.
Ik denk dat KIA hun infotainment een minimalere template moet geven, hiermee zou de auto ook luxer en meer sophisticated aanvoelen.. De grapics zijn gewoon een beetje achterhaald en dragen bij aan de beleving en de zenheid.. het is een beetje een kermis. Maar met de juiste instellingen voor je kaart kan je dat donker maken en ook je driver interface voorzien van een wat minimalere look.. Het is acceptabel.

Wat rest is natuurlijk nog de APP van KIA..
Niet slecht, maar kan beter...
Wat ik wel fijn vind is dat je altijd de feedback terug krijgt of een handeling remote is geslaagd... Dat is eigenlijk altijd een fijne bevestiging.. De app van Tesla is meer seamless. Eenvoudig.. Bij KIA moet je behoorlijk menu diven en zoeken waar wat zit.. dit kan EENVOUDIGER!!!
Duidelijk dat ze geen goede software en user interface engineers hebben.. het kan allemaal gewoon echt net iets meer geoptimaliseerd worden zodat de ervaring met deze auto Seamless word..

Een aantal minpunten.

-De hoeveelheid handelingen voor het opladen aan een openbare paal.
1.ontgrendelen van het klepje, 2.motorkap hendel indrukken om de kap te openen 3.motorkap vergrendeling los halen 4. frunk openen 5. laadkabel pakken 6.klepje indrukken 7.beschermkapje loshalen (WELKE PESTKOP HEEFT DIT BEDACHT) 8. stekker inpluggen aan de auto 9.stekker inpluggen op de paal 10. kaart tappen op de paal 11. laden...
Bij een Tesla is dit echt minder frustrerend. En de instap m3 zit in hetzelfde prijssegment tegenwoordig..
Ook heb ik veel ruzie met die stugge laadkabel die nauwelijks in de Frunk past... had dit niet kleiner en soepeler gekund?
Ik heb een compacte mobiele opvouwbare toilet in de Frunk gelegd voor de noodsituaties.. die past er PERFECT in.. de laadkabel gaat lekker achterin onder de bodemplaat..

-De hoeveelheid bliepjes... de KIA is echt een bleeper...
Het aantal audio geluiden kan wat mij betreft drastisch verminderd worden. Zeker de achteruit bleep.... M'n buren weten altijd dat ik thuis kom..

-Automatische berekening en weergave van het geschatte overgebleven batterij percentage en/of aantal KM op basis van de ingestelde bestemming...
Dit is iets wat de Tesla geweldig goed deed. Bij KIA zouden ze een software aanpassing moeten doen om op het EV scherm waar je totaalbereik staat en de aankomende laadpunten, je ook het overgebleven bereik kunt zien als je je bestemming haalt... Het EV scherm is eigenlijk totaal nutteloos zonder deze feature..

-Jammer dat je verder geen youtube of netflix kunt projecteren.. het lijtk wel een straf als je dan moet laden en van een M3 af komt.. Die entertainment waarde mag omhoog.. je spendeert gemiddeld gewoon veel meer tijd in een EV... Waarom mag het niet gewoon een beetje leuk zijn en moet ik een usb stik insteken om films te laden...
Een youtube of netflix integratie met carplay moet toch mogelijk zijn... meh
En hier komt je weer uit op het punt.. Ja een Tesla voelt meer als een extensie van je woonkamer als je stilstaat...
KIA houd het misschien net te traditioneel. Aan de andere kant het is maar youtube..

-Software is eigenlijk nu 50% van de beleving in het algehele gebruik van een EV.. Dan komt het meganische deel bij.. Het ene sluit het andere niet meer uit.. Deze integratie gaat KIA zeker de komende jaren nog verder verbeteren en optimaliseren.. JAMMER dat ze niet met een grondige update komen van de KIA applicatie. Al is het maar om te zien wat je aan batterij overhoud op je bestemming en dit realtime gecalculeerd kan worden op basis van je rijgedrag.

Conclusie: de KIA Niro EV is echt een bang for the buck! Elektrische auto met een moderne look, comfort, ruimte, voldoende tech (beetje en stuiterbal achtige lane assist... maar goed), prima range... Eens een keer wat anders dan een witte Model 3... Looks zijn echt goed van deze bak.
Het is allemaal gemiddeld. Met wat verdere verbeteringen denk ik dat het helemaal een top auto kan worden.. hopelijk is dit software wise te regelen..

Hopelijk hebben jullie er wat aan.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Kia Niro

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.