Kia Niro EV 64.8kWh DynamicLine (2022)

autoreview

Kia Niro
Kia NiroKia NiroKia Niro EVKia Niro EVKia Niro EVKia Niro EVKia Niro EVKia Niro EVKia Niro EVKia Niro EVKia Niro EVKia Niro EVKia Niro EVKia Niro EVKia Niro EVKia Niro EVKia Niro EVKia Niro EVKia Niro EVKia Niro EVKia Niro EVKia NiroKia Niro EVKia Niro EVKia Niro EVKia Niro EVKia Niro EVKia Niro EVKia Niro EVKia Niro EVKia Niro EVKia Niro EVKia Niro EVKia Niro EVKia Niro EVKia Niro EV

Signalement

UitvoeringNiro EV 64.8kWh DynamicLine
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf14 km
KM-stand laatst30.000 km
Lezerswaardering: 54%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Kennismaking

  • 500 km

Sinds een paar dagen en een paar honderd kilometer rijd ik een Aurora Black Pearl Kia Niro EV. Vorige auto was een Passat, dat is dus het vergelijkingsmateriaal in onderstaand verhaal.

Waarom een Niro: ik wilde een EV, minimaal 380 km bereik in de winter, gezin moet passen en hij moet te betalen zijn. Dan blijft er maar eentje over.

Voor wat betreft het uiterlijk ben ik erg blij met de gekozen kleur. Heel de auto, dus ook bumpers, zijpanelen etc hebben nu dezelfde kleur. Strakke auto en, ondanks dat het nog steeds geen koppendraaier is, mooier dan in de brochure en een héél stuk mooier dan het vorige model.

Het interieur is oké. In een test stond al dat de materialen beter voelen dan dat ze er uitzien en dat is zo. Ik voel en zie hier wel duidelijk verschil in kwaliteitsbeleving t.o.v. de Passat, al is dat niet helemaal eerlijk omdat die auto zes jaar geleden al fors duurder was dan de Niro nu.

Als je instapt en start klinkt er een overweldigend aantal piepjes en klingeltjes en melodietjes. Op de schermen komt een hele tekenfilm voorbij. Van mij hoeft dat niet zo.

Rijden tot nog toe helemaal top. Snel, zuinig en stil. Zelfs in de eco-stand is de auto meer dan vlot genoeg. Stuurgedrag en wegligging zorgen ervoor dat het zeker geen sportauto is. Sturen is gespeend van ieder gevoel (in de sportstadion is dat beter). Voor mij is het helemaal prima.
Verbruik tot nog toe 14,2/100.

Er zit eigenlijk alles op en aan. Twee missers: kofferbak met de hand en halogeen dimlichten?? Semi autonoom rijden en alle andere hulpsystemen zijn van de voorzichtige soort en laten zich vrij vlot horen/voelen. Het werkt allemaal verder prima. Ik kan alleen niet vinden hoe is de spiegelverwarming aanzet, ik zal het boekje eens pakken. De climate control heeft me nog niet overtuigd.

Samengevat: ik moet nog wennen aan een Aziatische auto, EV is super en hij is in het echt mooier dan op beeld.

2.500 km

  • 2.500 km

We zijn een stukje verder. Wat is er opgevallen: de auto rijdt niet bijzonder prettig. Er zit 0,0 gevoel in de besturing en bij iedere bocht voel je heel duidelijk het gewicht. En ik ben een rustige rijder. De hulpsystemen doen het prima, het stuurt dan weliswaar niet zo fijn maar op de snelweg is het erg ontspannen rijden. Verbruik tot nog toe, met relatief veel snelweg, 16,1 kWh op 100 km.

Mocht je deze auto overwegen: zet er 18” wielen onder. De achterkant van de auto heeft dat vanuit esthetisch oogpunt nodig.

Een jaar Niro EV

  • 30.000 km

Oké, geen jaar maar bijna 15 maanden Niro EV. Met 30.000 km veel meer gereden dan van tevoren ingeschat. We kunnen dus een goed onderbouwd oordeel geven.

Wat bevalt?
Elektrisch rijden is heerlijk. Altijd power genoeg en zó stil, je zou (bijna) nooit iets anders meer willen. De hulpsystemen zijn ook erg prettig. Het hda is even wennen maar daarna is het fantastisch. File rijden of lange stukken op de snelweg: heerlijk. Binnenkort gaat de auto voor z’n eerste beurt, verder in de eerste 30.000 km alleen een lekker band. De auto doet het gewoon goed.

Wat bevalt er niet?
Als eerder gezegd: de eindeloze hoeveelheid bliepjes en piepjes, ik word er nog steeds gek van. Een aantal elektronische irritaties: achteruitrijcamera die aan blijft als je vooruit rijdt, parkeersensoren die beginnen te piepen als het dichtstbijzijnde object toch echt nog een paar meter is. Het stuurgroep is écht 0,0. En dan het voornaamste: de autobus echt niet geschikt voor vakanties. Op winterbanden met een dakkoffer is er aan praktisch bereik nog ongeveer 175 km over en daarna moet je 45 minuten laden. Dat gaat gewoon echt niet.

Conclusie: prima, hooguit beetje saaie auto die volledig doet wat er wordt beloofd. Je moet er alleen niet mee op vakantie gaan.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Kia Niro

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.