Kia Niro 1.6 GDi PHEV ExecutiveLine (2023)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Niro 1.6 GDi PHEV ExecutiveLine |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 1 km |
KM-stand laatst | 15.884 km |
De eerste kilometers
- 365 km
Door de dealer besteld in mei 2022 (en door mij gekocht in december) en afgeleverd op 5 oktober 2023. Een Kia Niro PHEV executive line. Vanaf 5 oktober de trotse eigenaar van deze auto. Natuurlijk nog erg weinig over te vertellen maar hij rijdt gewoon super en na 365 km ongeveer 4 liter benzine verbruikt (vooral voor verwarming), kosten € 8,00 en 56,6 kWh, kosten € 11,88. Dus € 19,88 oftewel 5,7 ct per km. Mijn vorige auto zou 29 liter brandstof hebben verbruikt voor € 58,00. oftewel 16,6 ct per km. Mooi meegenomen. Voorlopig nog korting op de motorrijtuigenbelasting en de all risk verzekering is 100 euro per jaar meer. Ook dat valt dus mee. Tja de auto; een heel dik boekwerk er bij gekregen. Gelukkig had ik deze al als PDF en was al een half jaar aan het lezen. Ook lid van de facebookgroep Kia Niro Benelux. Dus al de nodige ervaringen met van alles en nog wat. Maar de auto heeft een aantal positieve verrassingen op gebied van comfort en veiligheidsmiddelen maar ook het geluid van de Harman Kardon geluidsinstallatie. Wat wel een tegenvaller was dat Kia geen mobiele lader meer mee levert en dat ook het 230V stopcontact verdwenen is. Hier laat ik het even bij en tot een volgende keer.
Kenmerken van autoweek kloppen niet
- 365 km
Zie bij kenmerken staan 105 pk. Dit moet zijn 183 pk. En natuurlijk geen benzine maar een plug in hybride
Bijna 1000 km
- 991 km
Het lampje van de reserve ging branden. Voor de eerste keer na aflevering gaan tanken. Er ging 31 liter in en vlak daarna accu volgeladen. Vanaf aflevering 107 kWh "getapt". Nu een beter verbruik overzicht. Als koukluim de kachel flink hoog gezet. Bediening van de kachel is iets waarbij je goed moet nadenken. Een week na afleveren begon het best fris te worden dus veel kachel aan en dat kost benzine. Voor 31 liter € 58,25 betaald. Mijn kWh koop ik in voor iets minder dan 21 cent. Hiervoor dus € 22,47 kwijt. Maakt € 80,71 oftewel 8 cent per km. Mijn vorige auto reed 1 op 12 en zou dus 88,6 liter verstookt hebben in een tijd dat een deel wat duurder was. Dit zou mij € 157,00 gekost hebben oftewel 16 cent per km. Dus een PHEV is best goedkoper. Zelfs als in 2025 de motorrijtuigenbelasting omhoog gaat en ik toe ben aan een nieuw energiecontract en mogelijk verminderen van het salderen. De grootste winst is te behalen bij wat meer warmer weer. De auto zal dan zeker zuiniger zijn. Tot zover het verbruik. De auto bevalt mij heel erg goed. Was het in het begin erg wennen aan bepaalde veiligheidsvoorzieningen en veel zoeken naar ideale instellingen bewijst de auto zich als zeer prettig om mee te rijden. Wat ik bijzonder fijn vindt is dat de bestuurdersstoel helemaal naar achteren gaat bij openen van de deur. En weer in de ingestelde positie gaat bij het sluiten van de deur. Zo gemakkelijk in- en uitstappen. Als passagier maak je met een druk op de knop praktisch een ligbed van je stoel. De geluidsinstallatie van Harman Kardon geeft een geweldige beleving van muziek.
23 weken oud
- 3.313 km
Waar je jezelf goed in moet verdiepen met deze auto is de klimaatregeling. Bij gebruik hiervan zal altijd de motor lopen. Dan laad hij wel weer de accu een beetje bij. In de ochtend (en ook later) kan je de auto wel elektrisch verwarmen met de app. Echter ik gebruik dit alleen voor . Vlak na aanschaf veel gebruik gemaakt van deze klimaatregeling en ook wat grotere ritten gemaakt waarbij hoofdzakelijk op de motor gereden werd. Vandaag weer voor het eerst getankt sinds half januari en tot vandaag 7,49 liter brandstof getankt. Op advies van de dealer E5 zonder ethanol getankt. Beter voor het systeem omdat je maar weinig brandstof verbruikt. Tot de dag van vandaag 95,5 liter brandstof getankt en 428 kWh geladen op 3313 km. Per kWh rij ik gemiddeld 5,5 km. De brandstof kostte mij € 192,00 en de kWh € 46,00 uit overschot zonnepanelen met terugleververgoeding 11 ct. Tot vandaag dus 7,6 ct per km. En eigenlijk heb ik sinds de komst van deze auto meer kWh opgewekt als geladen met de auto. Mijn vorige auto reed in gelijke omstandigheden 1:12 en zou dus 259 liter brandstof hebben verbruikt en zo uitkomen op bijna 17 cent per km. Vanaf nu zal de kachel in de auto minder branden en dus minder brandstof verbruiken en per km goedkoper worden. Helaas wordt in 2025 een PHEV duurder als een EV door verandering in belastingen en ook de korting wegenbelasting gaat van 50% naar 25%. Het voordeel van een PHEV is dat je geen laadstress hebt en altijd kunt doorrijden op brandstof.
Na een half jaar
- 3.931 km
Na een half jaar eens opmaken of een PHEV werkelijk zo zuinig is. Het antwoordt is gewoon NEE. Is het goedkoop rijden. Het antwoordt is gewoon JA. Na de koude periode en de auto beter leren kennen rij is vanaf media februari 99,9% elektrisch. Het verbruik is dan 1 kWh op 5,4 km gemiddeld. Over het eerste halfjaar en de 3931 kilometer heb ik 537 kWh geladen. Daarnaast heb ik ook nog 95 liter getankt. Het verbruik elektrisch is goed voor 2899 km. Dat betekent dat 1032 km benzine is verbruikt. Omgerekend is dat 10,9km per liter. Wel gezegd dat 95% in de bebouwde kom is gereden. In Frankrijk heeft een onderzoek door TF1 deze verbruik cijfers bevestigd. Toch even schrikken. Maar zoals gezegd toch goedkoper als helemaal op benzine rijden. Voor mijn overschot opgewekte stroom zou ik 11 cent per kWh terug krijgen Dit is ongeveer 700 kWh waarmee ik minstens 3780 km mee kan rijden. De helft van de verwachte jaar kilometers. Hier zullen nog ongeveer 400 kWh van 22 cent bijkomen en de liters brandstof. Gebruik je zo weinig de brandstofmotor dan is het zaak om geen ethanol houdende benzine te tanken. Dit trekt water aan met allerlei problemen. Dus E5 tanken waar absoluut geen ethanol in zet. Zou ik nu nog een PHEV kopen. Nee, het voordeel van de wegenbelasting gaat er eerder vanaf maar belangrijker is dat de belastingen op een PHEV veel hoger worden. Hierdoor is het zeer waarschijnlijk dat een EV in dezelfde uitvoering per 1 januari 2025 goedkoper zal zijn dan een PHEV. En als je nu een Niro koopt die nog gemaakt moet worden dan komt hij gegarandeerd na 1-1-25. Ander nadeel is dat het trekgewicht van de PHEV teruggebracht wordt van 1300 naar 1000 kilo en dat het vermogen van de motor ook een stuk minder zal worden. Alles volgens de Europese richtlijnen.
Eerste 5000 kilometer
- 5.000 km
Bij 4998 km benzine afgetankt en bij 5000 km volledig opgeladen. Daarvoor een weekje vakantie gehad en daar veel op benzine gereden. Het opladen was daar duur. Zo duur zelfs dat rijden op benzine goedkoper was. Geeft toch weer het voordeel aan van een PHEV. Op een rit van 150 km in de HEV modus toch een mooi verbruik gehaald van gemiddeld 1 liter op 18 km. Er wordt nu voor 99,9% volledig elektrisch gereden. Zelfs de airco blaast elektrisch opgewekte koude lucht. Dit betekent een stroomverbruik wat gemiddeld 8% hoger ligt. Als ik kijk naar hoeveel kilometer ik haal op een kilowatt dan blijft dit stabiel op 5,4 km per kWh. Kijkend naar benzine verbruik is hij toch wat zuiniger gebleken. Zit nu op 1 liter op iets meer dan 12 km. Er wordt voor meer dan 95% binnen de bebouwde kom gereden. Ook hier het voordeel van een PHEV. Bij mijn vorige benzineauto was bij korte ritjes het benzineverbruik erg hoog. Elektrisch is bij korte ritjes het verbruik niet anders als bij langere ritten. Vanwege zonnepanelen jaarlijks een overschot van 700 kWh waarvoor een vergoeding is van 11 cent. Daarvan nu 550 kWh verbruikt. Als het overschot op is betaal ik netto 22 cent per kWh.
Wat kost het nu
- 7.444 km
Sinds aflevering tot vandaag 18 augustus 7444,1 km gereden. Gemiddeld benzine verbruik volgens het dashboard is 55,6 km per liter over deze km’s. Getankt is 128,34 liter E5 benzine. Zonder te tanken is 2691,9 km gereden met een gemiddeld verbruik van 1 liter op 413 km. Wel 150 km op benzine gereden met een verbruik van 7 liter anders zou het 999+ km per liter zijn. In de periode van aanschaf tot vandaag is ook 1016 kWh geladen.
Wat heeft dit gekost; benzine € 256,90, stroom € 148,31. Op 7444,1 km heeft de voortstuwing van de auto € 405,21 gekost. Dit is per kilometer € 0,054 per kilometer. De Niro kent 4 standen voor de motor. EV, Auto, HEV en EV+ (paar seconden de keuze knop indrukken). Meestal rij ik op de stand EV+ en soms gewoon EV (als ik de + vergeten heb in te schakelen) en sporadisch op benzine. Al met al zijn de meeste ritten elektrisch gereden en puur kijkende naar deze 100% puur EV ritten dan rij ik op een volle accu gemiddeld 60,393 km en is kan ik op 1 kWh gemiddeld 5,645 km rijden. Dit is vanaf 5 oktober 2023 tot vandaag 18 augustus. Natuurlijk heeft deze auto uitschieters door weersomstandigheden en gebruik van kachel en airco. Het slechtste resultaat van aantal km op 1 kWh is 4,118 km en het beste is 7,111 km. De actieradius van de volle accu is het slechtste resultaat 52 km en het beste resultaat is 68 km. Als ik de geladen kWh vermenigvuldig met het gemiddelde blijkt dat ik 5735,320 km puur elektrisch heb gereden en is er op 1704,780 km dus 128,34 liter benzine verbruikt. Oftewel een gemiddelde van1 liter op 13,31 km. Bij het rijden op benzine wordt echter ook de accu opgeladen en is een gemiddeld verbruik van 1 liter op 20km meer regel dan uitzondering. Ik hou dit allemaal bij in een Excel file. Ik ga proberen dit vol te houden (is mij vroeger nooit gelukt).
Mijn vorige benzineauto verbruikte gemiddeld 1l op 12km en kostte per km 17 cent aan brandstof. Nu dus 11,5 cent goedkoper uit.
Bijna 1 jaar in het bezit
- 8.535 km
Ik weet het, ik ben een getallenfreak. Voor de geïnteresseerden hier de cijfers; mijn Niro (my24) is van 5 oktober 2023. Op 26 april 2024 heb ik deze nog vol afgetankt met E5. Toen ging er 32 liter in. Vandaag bij 3783 km verder weer afgetankt. Er kon zomaar 21 liter bij. Het verbruik in deze bijna 5 maanden was 1 liter op 167 km. Ruimschoots beter als Kia aangeeft. Ik het begin toen de auto mij wereldvreemd was verbruikte ik best veel benzine. Gewoon omdat ik niet wist hoe zo zuinig mogelijk, lees zo veel mogelijk EV te rijden. Ergens in januari begon het kwartje te vallen en ben ik overgestapt om zoveel mogelijk EV (in de EV+ stand) te rijden. Uiteraard verbruikt hij niet alleen benzine maar ook elektriciteit. In totaal 573 kWh in deze periode. Al met al heel tevreden na de teleurstellende eerste 3 maanden. Tot begin februari zal ik op het totaal aantal km's met een verbruik van 1 liter op 24 km. Nu bij de km.stand van 8535 zit ik op een gemiddeld verbruik van 1 liter op 56,9 km. Zeker niet de 0,8 liter per 100 km maar erg tevreden. Vanaf het begin (en dan alleen naar de 100% EV ritten gekeken) haal ik op een acculading gemiddeld 60,659 km, met uitschieters van max 52 km tot max 69 km per lading). Het gemiddelde verbruik (wederom 100% EV) is 5,702 km per kWh. Ook hier flinke uitschieters van 4,118 km tot 7,111 km per kWh. Sinds de aanschaf heb ik 149 liter brandstof getankt en 1162 kWh geladen.
Een jaar oud
- 9.148 km
Op 5 oktober 2023 de auto in ontvangst genomen. Een jaar later op 4 oktober 2024 stond er 9148 km op de teller. Het verbruik was 113 liter benzine en 1269 kWh elektriciteit. Gemiddeld werd er 60,540 km per volle acculading gereden (zonder benzine verbruik). Hierbij werd een gemiddelde gehaald van 5,647 km per 1 kWh. Uitgaande van het verbruik van betekend dit dat er 7166 km elektrisch gereden is en dus 1982 op benzine. Dit levert een benzineverbruik op van 17,5 km op 1 liter. Inmiddels staat het gemiddelde benzineverbruik over alle kilometers op 64,5 km op 1 liter.
Ik tank alleen E5 waar zeker geen ethanol in zit dus wat duurder en gemiddeld € 2,10 per liter. Voor de elektriciteit betaalde ik gemiddeld 18 cent per kWh. De totale kosten zijn 113x € 2,10= € 237,30 en voor de stroom 1269x € 0,18=€ 228,42. Totaal € 465,72. Dit brengt het verbruik op 5 cent per kilometer. Zeker 90% van deze ritten waren kort (minder dan 4 km). Bij mijn vorige brandstofauto zou dit zeker richting 20 cent per km gaan.
Terugkijkend over een jaar ben ik heel tevreden met de auto. Enige minpuntje is het onderhoud. Ik moest € 228,- aftikken voor een oliebeurt. Naast 4 liter olie en andere vloeistoffen een controle van het elektrische systeem vindt ik dit een hoge prijs voor een uurtje werk. Dit was met mijn km stand dus 2,5 cent per kilometer. De oude olie was niet aan te zien dat hij gebruikt was.
Bij eerdere berekeningen heb ik een stomme fout gemaakt er is een dubbelboeking gemaakt van 11,1 kWh elektriciteit en 37 liter benzine. Dit is bovenstaand gecorrigeerd.
19 maanden
- 15.884 km
Ruim 19 maanden in het bezit. In het eerste jaar werkte de kachel niet elektrisch. Na een upgrade kon ik afgelopen winter volledig elektrisch de auto verwarmen en dus ook volledig elektrisch rijden zolang ik binnen de actieradius van de auto bleef. Daar zit dus een behoorlijk verschil in bij winterse of zomerse omstandigheden. Op enig moment was de actieradius beperkt tot 31 kilometer, gemiddeld per kWh slechts 2,63 kilomer. Oorzaak; zware sneeuwval, vorst, file. Dit trok een zware wissel op het verbruik. Daarentegen op een zomerse dag waarbij de airco nog niet gebruikt werd haalde ik makkelijk een actieradius van 69 kilometer waarbij per kWh 7,11 km afgelegd werd. Ik heb een Excel file aangemaakt waarin ik precies de cijfers bij houdt. Hoef alleen de km.stand, restant km accu en het aantal kWh in te vullen. In de sheet wordt alles netjes uitgerekend. Wordt er op benzine gereden dan laat ik de getallen niet meetellen voor EV gebruik. Ik kan wel aan de hand van de gemiddelden het benzineverbruik uitrekenen. Hier de cijfers. Vanaf dag 1 tot vandaag bij 15884 km een gemiddeld benzineverbruik (volgens scherm auto) van 77,6 km per liter. Negatief beïnvloed door dagelijks een lange rit te maken waarbij tussen 10 en 15 km op benzine gereden werd. Voor het laatst benzine getankt op 3 januari. Op dit moment heb ik alweer 4200 km gereden zonder te tanken. Waarschijnlijk heb ik hier zo'n 23 liter verbruikt. Sinds tanken een verbruik van 1 liter op 180 km. Daarnaast vanaf dag 1 tot nu 2480 kWh geladen waarvan 72 kWh niet van de eigen laadpaal. Alle kosten op een rij betaal ik minder dan 20 cent per kWh. Het totale gemiddelde is een actieradius van 57.7 km per lading, een verbruik van 1 kWh op 5.14 km oftewel 3,9 cent per kilometer volledig EV. Dit compenseert ruimschoots de wat hogere MRB. Een PHEV is aan te raden als je vaak niet meer dan de actieradius rijdt waarbij stadritten en directe omgeving heel erg zuinig gereden kunnen worden als je niet boven de 80 km p/u uit komt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Kia Niro
Had je deze auto's al gezien?

Kia Niro EV Light Edition 64.8 kWh GRATIS TREKHAAK* | Accu = 100% | Navi | Climate & (adaptieve) cruise control | Apple Carplay & Andorid auto | Metallic lak | Fabrieksgarantie t/m 25-02-2031 + 3x 1 jaar* | NAP
- 2024
- 19.300 km

Kia Niro EV DynamicLine 64.8 kWh GRATIS TREKHAAK* | 1e Eigenaar | Kia dealer onderhouden | Accu = 100% | Fabrieksgarantie t/m 27-06-2030 | NAP
- 2023
- 17.285 km

Kia Niro 64,8 kWh 204pk Aut Light
- 2025
- 15 km