Kia Niro 1.6 GDi Hybrid DynamicPlusLine (2024) #3

autoreview

Kia Niro 1.6 GDi Hybrid DynamicPlusLine (2024)

Signalement

UitvoeringNiro 1.6 GDi Hybrid DynamicPlusLine
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf13 km
KM-stand laatst15.000 km
Lezerswaardering: 78%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Duurtest: Kia Niro HEV DynamicPlusLine 1.6 GDi Hybrid 2024 – Een jaar later, een ervaring rijker

  • 15.000 km

1. Inleiding: Van trouwe Picanto naar twijfelachtige Niro

Tien jaar lang heeft onze tweede auto, de Kia Picanto 2014, bewezen dat klein maar fijn écht opgaat. Tevredenheid alom, tot aan de deur van de Kia-dealer toe. Zo tevreden zelfs, dat we minder dan een jaar geleden besloten om onze eerste auto – een Opel Astra Tourer 2014 met 146.000km – in te ruilen voor een gloednieuwe Kia Niro.

De keuze was pragmatisch: ruimte genoeg voor drie kinderen (twee basisschool en een middelbare school), een dakkoffer voor de vakanties en toch geen slagschip op wielen. Handgeschakeld was geen optie, en een hybride was op papier zuinig, zij het met een kleine wegenbelastingstoeslag vanwege het extra gewicht. Maar hé, besparen op benzine in België (-20 cent per liter!) maakt voor mij het verbruik iets minder interessant ten opzichte van andere kosten.

Levertijd? Een formaliteit, dacht ik. Tot bleek dat "binnenkort" bij Kia net zo flexibel is als een yogaleraar: van een paar maanden groeide de wachttijd uit tot meer dan een vol jaar. Uiteindelijk, op 21 februari 2024, mochten we hem dan eindelijk in ontvangst nemen. Mét een solide inruildeal, ondanks de extra 20.000 km op de teller van onze Astra.

2. Exterieur & Design: Witte parel of poetsmarathon?

Visueel? Nog steeds een knappe verschijning. De kleur ‘Snow White Pearl’ is een genot voor het oog en een vloek voor de poetsdoek. Elk spatje vuil presenteert zich met trots, maar in de zomer is de hittebestendigheid een plus. Gebruikssporen zijn nog afwezig. Officiële dakdragers waren nog niet beschikbaar. Gelukkig blijkt de universele Farad 4906-HILO120AS van de oude Niro 2016 prima te passen.

3. Interieur & Comfort: Warm in de zon, heet in de winter

Zwart "vegan-leer"? (oftewel plastic) In Spanje is dat gelijk aan een privé-sauna. Gelukkig biedt een strategisch geplaatste handdoek verlichting. In de winter is de stoel- en stuurverwarming dan weer een godsgeschenk. Het interieur houdt zich goed; rammeltjes zijn op een eenzame fles klotsende koelvloeistof na afwezig.

De adaptieve cruisecontrol is een geweldige reisgezel, al zou hij wat minder fanatiek mogen optrekken zodra de linkerbaan vrijkomt. Alsof hij per se de eerste wil zijn bij het stoplicht.

Minpunten? Genoeg. De actieve rijbaanassistent denkt in 60 km/u-zones dat ik een bowlingbal ben die koste wat het kost midden op de weg moet blijven, wat lastig is bij tegenliggers. Vermoeidheidsherkenning? Heeft vooral last van overdreven bezorgdheid. En dan is er de gordelpieptoon die tegenwoordig bij iedere auto zit.  Ook de verbindingsvoorkeur van de bluetooth, die de Samsung van mijn vrouw boven mijn iPhone verkiest – onbegrijpelijk. Bordherkenning is een drama, want ook parallelwegen en onderborden met vrachtwagenrestricties worden vrolijk in de mix gegooid. Het resultaat: cruisecontrol nooit exact op de limiet zetten, tenzij je een paniekerige Kia wilt die om de haverklap remt.

4. Rijervaring & Prestaties: Een luidruchtig genoegen

De Niro rijdt prima en heeft voldoende vermogen. Koud starten klinkt echter alsof hij eerst drie espresso’s nodig heeft voordat hij echt wakker wordt.

De rijhulpsystemen zijn of briljant of bloedirritant – geen tussenweg.

5. Brandstofverbruik: Kia vs. de werkelijkheid

Papier en praktijk schelen nog wel eens. Toch zijn de verbruikscijfers keurig:

1:13 tot 1:15 – Op vakantie met vijf man, airco op volle toeren, dakkoffer en 130 km/u kruissnelheid.

1:23,5 – Zomerverbruik op secundaire wegen, zonder airco.

Conclusie? Hij slurpt niet, hij nipt. Keurig.

6. Betrouwbaarheid & Onderhoud: Een zorgwekkende daling

En hier begint de soap. Want hoewel de auto als een zonnetje rijdt, blijkt het koelvloeistofsysteem een zorgenkindje.

Datum Km-stand Constatering

Feb 2024 0 km Aankoop, koelvloeistof op
maximaal peil.

Juli 2024 5.000 km Koelvloeistof gezakt tot
halverwege min/max.

Sept 2024 10.000 km Koelvloeistof op minimum. Dealer
zegt: waarschijnlijk een luchtbel.

Jan 2025 14.000 km Opnieuw peildaling. Witte sludge
in de olie. Dealer onbereikbaar.

Feb 2025 14.000 km Jaarbeurt: geen diagnose, enkel
"monitoren".

Naast dit gestructureerde falen, ruiken we sporadisch een sterke oliebrandlucht bij koude motor. Dit kan duiden op een lekkage bij de kleppendekselpakking.

Uit eigen onderzoek (ja, want de dealer doet het niet) zijn er meerdere oorzaken denkbaar, zoals een defecte oliekoeler, een interne lekkage of een minuscule radiateurfout.

Ondanks een garantie tot 150.000 km, dringt de dealer erop aan dat we elk jaar of 15.000 km trouw de beurten volgen – of de garantie zou zomaar ingekort kunnen worden. Dat voelt alsof je elk jaar een verzekering moet vernieuwen om niet plots uit de dekking te vallen.

7. Conclusie: Een aanrader? Tja…

De Niro doet veel goed. Ruim, zuinig, modern. Maar waar een Kia normaal een toonbeeld van betrouwbaarheid is, gooit dit motorische mysterie roet in het eten. Het grootste probleem? Niet per se de auto, maar de dealer. Kia Louwman BV blijkt net zo moeilijk bereikbaar als een klantenservice op vrijdagmiddag.

Zou ik hem opnieuw kopen? Nee. Onze tweede auto vervangen we waarschijnlijk volgend jaar, en de keuze ligt waarschijnlijk niet bij Kia. De Niro zal binnen de garantietermijn plaatsmaken voor iets wat minder aan het toeval wordt overgelaten. Misschien wordt het zelfs private lease – geen zorgen, geen gezeur.

Eindoordeel:

Betrouwbaarheid: ⭐⭐⭐ (3/10 – gevoelsmatig lager door koelvloeistofdrama en dealerfrustratie)

Overige score: ⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐ (8/10 – als de motor gezond was, was dit een topper)

Voor nu blijft het een auto met potentie – maar met een eigenaar die inmiddels een slag om de arm houdt.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Kia Niro

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.