Kia EV6 77.4kWh Plus (2021) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | EV6 77.4kWh Plus |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 23 km |
KM-stand laatst | 45.000 km |
de eerste week EV6
- 695 km
De eerste week zit erop met de Kia EV6.
En die is uitstekend bevallen!
Door corona lockdown ben ik veel minder vaak onderweg dan normaal dus vandaar pas 695 km.
De afgelopen 6 jaar in mijn Passat GTE heb ik volledig elektrisch rijden leren waarderen, deze PHEV is een erg fijne reisauto, heerlijk stil en snel, wel wat deinerig door het gewicht. De EV6 is een stuk sportiever en slaat minder door op verkeersdrempels. Het verbruik van de Passat GTE is wel erg goed voor een PHEV, alleen bij vakantieritten kwam ik op de 12~13 km/l (5 personen en bagage)
Het is een EV6 geworden vanwege de combinatie bereik en uitstekende snellaad mogelijkheid.
Ik heb ook de Enyaq, ID4, Ioniq5, Mach-E, XC40 en Polestar 2 bekeken, maar die vielen af door te langzaam laden, te klein bereik, te klein interieur (ik ben 194 en de kinderen zijn ook lang), gewoon veel te lelijk, te slechte ergonomie of te duur met de nuttige extras.
De EV6 Plus biedt eigenlijk voor mij het gunstigste totaalpakket en ik bofte dat mijn werkgever ook mee wilde werken.
Daarnaast is de dealer gewoon no-nonsense.
De lokale VW dealer is een ramp dus ik bezocht een VW dealer verder weg (naar tevredenheid)
Werkelijke bereik tijdens mijn eerste lange, regenachtige rit (210 km enkele reis) met 5 personen en bagage, winterbanden, 6 graden en voornamelijk snelweg ligt tussen de 350~400 km, niet supergoed, maar ook niet slecht.
Ik ben wel benieuwd wat het bereik verder in de praktijk gaat worden.
De automatische klimaatregeling heeft er moeite mee de auto warm te houden en de ramen niet te laten beslaan. Wellicht moet ik de juiste settings nog vinden. Vanuit de dealer in ieder geval al de melding dat men aan verbetering werkt rond het verwarmingssysteem.
Qua rijden en rij-assistentie bevalt de auto erg goed.
Highway Driving Assistance werkt erg goed en subtiel, het voelt natuurlijk aan, geen bruuske ingrepen.
Het stuur gewoon vasthouden is voldoende om bij gekke lijnen je eigen koers aan te houden.
Ook de Lane Departure werkt niet op je zenuwen.
Bij andere autos zet ik dit meestal direct uit, hier dus niet.
Er zijn ontzettend veel instelmogelijkheden soms bijna absurd (bijvoorbeeld 1, 3, 5 of 7 knipperen als 'impuls' stand, wow).
Alle waarschuwingsgeluidjes heb ik in ieder geval meteen uitgezet of heel zacht.
Er is qua instellingen nog heel veel te ontdekken!
Oja de Kia Connect is een verademing vergeleken met de WE connect van VW. Kia bewijst dat zoiets ook vlot kan werken.
Komende weken/maanden zal ik proberen updates te schrijven!
Ondertussen al wat meer kms
- 1.500 km
Tot zover: de EV6 is een heerlijke reisauto met fijn werkende hulpsystemen, die aanwezig maar niet overheersend werken.
Het verwarmingssysteem heeft een software update gehad en werkt nu zoals het hoort.
Voorverwarmen via de app is nog wel een dingetje, maar ik hoop dat ze dit snel oplossen bij Kia. Best wel irritant dat het niet werkt.
Het verbruik tijdens snelwegritten schommelt zo rond de 21 kW/100 km bij temperaturen van 2~10 graden.
Het opladen bij 300 kWh lader kwam niet boven de 150 kWh (25% naar 80%), maar de anderen aan de palen naast mij kwamen niet eens boven de 50~70 kWh (Audi Q4 etron, Skoda Enyaq en VW ID4) dus ach ik was redelijk vlot klaar na een prima pauze.
Genieten
- 4.093 km
Nu meerdere lange ritten gemaakt en kan niet anders zeggen, genieten.
Stil en meer dan snel genoeg.
Door de lage temperaturen haal ik gemiddeld 365~380 km met de batterij.
Nu een paar keer tot 4~6% leeg gereden en de range info is spot on.
Dat geeft vertrouwen!
Het opladen verloopt wat trager dan de geadverteerde 18min voor 10->80%, maar ik ben best tevreden.
Resultaten van de grotere laadsessies 65 kWh in 30 minuten bij 10C en 51 kWh in 33 min bij 6C zijn geen supertop waarden maar vergeleken met mijn Ionity buren (verschillende Audi, Skoda, VW varianten) vele malen sneller... 200 kWh laden haal ik regelmatig en verblijf zelden onder de 70 kWh laadsnelheid.
Het meest laad ik aan huis op mijn oude 3,5 kWh lader.
De rijhulpsystemen zijn comfortabel en niet irritant aanwezig. Ik hoef niet te armworstelen met het stuur.
Op smallere binnenwegen zet ik ze wel uit als er veel bochten zijn.
De stilte is oorverdovend dus ik heb de active sound aangezet op defensive. Geeft net voldoende 'sfeer' :-D zonder irritant te zijn.
Regeneratie is op vele manieren mogelijk: 3 standen, iPedal en Automatisch. De regeneratie stand Auto is degene die ik tegenwoordig gebruik!
De Auto stand is eigenlijk slim, dus geen heftige afrem actie als de cruise control eraf gaat; alles gaat net even subtieler, rustiger. Met de linker flipper kun je dan ook tot stilstand afremmen. Het rempedaal gebruik ik nog nauwelijks.
Ruimte en afwerking zijn uitstekend en ik ben nog helemaal niets negatiefs tegen gekomen.
Ook de informatie vanuit de dealer is prima!
Onderweg nog regelmatig positieve duimpjes van de weggebruikers over de EV6 en kleur Forrest Green (vooral als het zonnig is).
en het blijft genieten!
- 15.000 km
Ondertussen rij ik weer wat langere afstanden en de EV6 is een prettige reisgezel. Stil, snel en een goede wegligging.
De standaard navigatie stelt eigenlijk niet teleur, alhoewel de aanwijzingen in rommelige steden wat onduidelijk zijn. Ik heb ondertussen geleerd de file melding en daarbij behorende routewijziging gewoon op te volgen, want die is echt heel accuraat!
De adaptive cruise control zou wat subtieler mogen zijn, nu grijpt die soms wat abrupt in.
Qua verbruik zit ik tegenwoordig makkelijk rond de 18 kWh/100 km; het snelladen gaat voldoende snel (12~15 min voor 28~35 kWh bij Ionity); zeker als ik het vergelijk met de Volkswagen EVs ;-) die staan namelijk aanzienlijk langer.
Met het warme weer is de stoelventilatie een absoluut genot, verder werkt de airco prima.
Kortom vele heerlijke kms
Vakantie naar Frankrijk (incl kosten)
- 18.000 km
Heerlijk op vakantie geweest naar de Franse Calvados regio.
Geen enkele laadstress gehad, ik snap ook niet dat mensen dat hebben... Van vrijwel alle, zo niet alle snelladers kun je online zien of ze het doen en of ze bezet zijn...
Op de heenweg paar keer 20~25 min geladen zonder wachtrij, pas tijdens de terugrit op zaterdag 1 keer 30 min wachten (3 wachtenden voor mij op 4 laadpunten). Bijna jammer dat de EV6 zo ongelooflijk snel laad, want na ~22 min was ik alweer op 87%. Wel apart dat rond de 80% de laadsnelheid inzakt tot 7~8 kW om bij 81% weer te stijgen naar 150~160 kW. Tussen de 20% en 75% laad de EV6 voornamelijk rond 200~240 kW, dus eea ging heel erg snel tot frustratie van de Polestar, VW/Audi/Skoda en Jaquars om mij heen ;-D Uit de gesprekken blijkt dat zij allen meestal 40~50 min moeten laden om weer rond de 80% uit te komen.
Best wel gezellig zo allemaal aan de laadpaal, iedereen is nieuwsgierig en maakt graag een praatje over vakantie en/of de autos. BEV rijden verbroedert!
In tegenstelling tot de column van Ken Divjak, echt geen laadstress, ruim voldoende ruimte voor 5 personen (van 180cm tm 203cm) en ook voor de bagage. Alhoewel de Passat Variant GTE die ik hiervoor had wel meer bagage slokte.
Update Reiskosten:
Afstand heen & terug: ca.1300 km
Totaal kosten: 54 euro (ca. 80% vol bij aankomst heen & terug)
Totale laadtijd: 1:55 uur (6 stops; ca. 80% vol bij aankomst heem & terug)
De grap is dus: ik laad bij Ionity voor 0,261 euro/kWh in Nederland; 0,290 euro/kWh in België en in Frankrijk gaat het per tijdseenheid, dus tussen de 0,110 en 0,147 euro/kWh dankzij de hoge laadsnelheid van de EV6!!
Update voorverwarmen accu
- 25.350 km
Vorige week de lang verwachte update gehad waarbij de accu voorverwarmt wordt in de winter. Hierdoor zou het laden veel sneller moeten gaan.
Afgelopen weken laadde de EV6 inderdaad veel trager, langdurig op 50 kW en pas rond de 70% oplopend naar de 90~100 kW. Ik sta dan gemiddeld 30~35 minuten te laden om van 40~50% richting de 80~85% te laden.
Vandaag eindelijk weer een langere rit waarbij ik de auto weer van ~40% richting 80% geladen heb bij Ionity.
En inderdaad het laden startte meteen op ~100 kW om vervolgens richting de 150 kW te gaan. Oftewel ik mocht na ca 20 minuten weer op pad. Het zijn nog geen zomertijden maar een heel stuk sneller dan voorheen!
Laat de zomer maar weer komen!
- 32.000 km
De winterupdate werkte echt heel goed! Gemiddelde DC laadsnelheid (meestal van 10 -> 85%) ging van ~80 kW naar ~115 kW. De elektra prijzen zijn gelukkig ook weer wat gedaald dus ik laad nu thuis net zo duur als bij Ionity met abonnement.
Gemiddelde brandstofkosten over de laatste 16000 km (als privé auto) zijn ca. 6,2 cent/km, dus dat valt niet tegen :-D
Auto bevalt nog steeds uitstekend, zowel op korte als lange trips.
Geen gedoe, afentoe een update en ondertussen een nieuwe woofer (alles garantie en voordat het kapot ging).
Ondertussen stiekem gekeken om deze EV6 in te ruilen voor een EV6 GT, maar dan moet ik serieus geld bijleggen. De Kia dealer biedt een heel erg nette inruilprijs waar ik wel heel vrolijk van werd. Dus qua waardevastheid so far so good!
Rondje Denemarken
- 38.000 km
Onze rondreis door Denemarken is zeer goed bevallen, 2272 km gereden.
De EV6 is een heerlijke reisauto, stil en snel.
Goede stoelen en voldoende bagageruimte voor 4 personen (180 cm+).
In de frunk gaat stiekem best nog veel (naast de laadkabel, 'granny'charger en banden'plak'set)
Ik heb een Carbags tassenset gekocht en dat bevalt goed!
Het zijn op het eerste gezicht wel een beetje vreemde lange, lage, smalle tassen.
Ze lijken klein maar er gaat verrassend veel in de 3 grote roltassen en 3 kleinere tassen.
In- en uitladen is nu zo gepiept en tussen de tassen kun je nog prima schoenen en zo kwijt.
(zie ook foto)
Over het algemeen de maximale snelheid +5~10 km/u gereden en in Duitsland tot max 140 km/u , totaal gemiddeld verbruik is 20,5 kWh/100 km.
De update van de KIA navi met laadstopplanning werkt prima.
Ik had eea ook voorbereid met ABRP, maar de ingebouwde navigatie gaf het identieke laadpunten (met mijn voorkeur Ionity ;-))
Ook maar 1 keer 5 minuten moeten wachten bij een laadpunt.
Dus van laadstress geen enkele last gehad!
'Brandstof'kosten totaal 153 euro (vnl Ionity met KIA abonnement en 2x Shell Recharge), dat is dus circa 50% van de kosten in vergelijking met een benzine auto (1:15; 1,95 euro/l).
Regelmatig geladen tot 90%+ voor een beetje extra.
Laadsnelheid was gemiddeld 104 kW en 24 minuten, snelste was gemiddeld 133 kW (27 min, 60 kWh, Ionity 350 kW), langzaamste was gemiddeld 64 kW (29 min, 31 kWh, Shell Recharge 150 kW), totaal van 11 laadstops altijd gecombineerd met koffie en/of lunchpauze
Probleemloos
- 43.000 km
Ondertussen weer 5000 km verder, en nog steeds een rammelvrije auto!
Vorige week zelf het infotainmentsysteem geupdate want ik had geen zin om te wachten op de OTA update.
Ook zitten de winterbanden er weer onder en qua slijtage zie ik nog geen verschil met mijn vorige auto's (benzine, diesel en PHEV).
Elke km glijdt soepel voorbij en ik zou niet meer anders willen!
Vrijdag 24 november de Fully Charged Live Europe beurs bezoeken in Amsterdam, mij vind je op de beursstand van de VER (Vereniging Elektrische Rijders).
Wie weet tot daar!
Oeps!
- 45.000 km
Tja, allereerst ik ben echt super tevreden met mijn EV6 Plus RWD.
De 228 pk is echt heel fijn, vlot en soepel rijden en de realistische range van 375 ~ 425 km is met mijn huidige werk meer dan voldoende, maar.....
Voor mij heeft de EV6 zich bewezen als zeer goede, betrouwbare EV met veel meer plus- dan minpunten
Maar boys will be boys, (nog) meer sportiviteit en vermogen bleven kriebelen.
Gesprekje bij de BMW dealer voor een jonge, gebruikte fully loaded i4 M50, maar hun inruil aanbod was onrealistisch laag.
En natuurlijk ook bij mijn Kia dealer langs geweest voor een jonge, gebruikte EV6 GT.
Beide auto's rijden waanzinnig lekker, super snel en als je wilt ook heel comfortabel dankzij hun adaptieve onderstellen.
Qua afwerking op vergelijkbaar niveau; de materiaalkeuze van de i4 echt wel mooier (mag ook wel met die nieuwprijs incl. opties!), al is de EV6 GT absoluut ook al heel erg netjes!
Qua realistische range ga ik er wel op achteruit; online reviews geven van alles van 300 km tot 400+ kms, e.e.a. zal dus erg afhangen van mijn rechtervoet en beheersing. Voor mijn normale situatie nog steeds ruim voldoende en tijdens vakantie kan ik nog steeds supersnel laden.
Qua praktische bruikbaarheid wint de EV6 GT met heel veel gemak van de i4. In de i4 zit je achter mij (1,94 m) heel krap en ik ben de op-één-na-kleinste thuis. ;-)
Binnenkort zal ik een review starten over mijn 'nieuwe' Yacht Blue EV6 GT Performance!
Oja, binnenkort vind je mijn hele nette 19" winterbanden (Continental TS850 P) met lm velgen (GMP Matisse gloss black) op Marktplaats. Die passen namelijk niet onder de nieuwe EV6 en de dealer heeft geen interesse.
Wat is wijsheid?
19" lm velgen en 235/55R19 winterbanden als set of los van elkaar verkopen?
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Kia EV6
Had je deze auto's al gezien?

Kia EV6 GT-Line 77.4 kWh / Dealer onderhouden / Schuifdak / Trekgewicht 1.600 kg / Adaptieve CC / HUD / Elektrische stoelen en klep / Stoelventilatie / Stoel-, stuur- en achterbankverwarming / All Season banden / 20" LM wielen /
- 2024
- 17.279 km

Kia EV6 GT-Line 84 kWh Panoramadak Wolf Gray
- 2024
- 11.190 km

Kia EV6 GT-Line 84 kWh | Trekhaak | Panoramadak | Meridian Audio | Elekt. Stoelverstelling met geheugen | Stoelventilatie | Head-Up Display |
- 2024
- 26.849 km