Kia Ceed Sportswagon 1.0 T-GDi DynamicLine (2024)

autoreview

Kia Ceed Sportswagon 1.0 T-GDi DynamicLine (2024)

Signalement

UitvoeringCeed Sportswagon 1.0 T-GDi DynamicLine
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand laatst10.000 km
Lezerswaardering: 75%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Auto met goede prijs-kwaliteit verhouding

  • 10.000 km

In januari 2024 mocht mijn vrouw vanuit haar werk een lease-auto nemen, wat onze situatie aanzienlijke veranderde (we reden op dat moment een Mitsubishi Outlander en een Toyota Aygo). Omdat het een nieuwe werkgever betrof leek een auto 'uit de pool' een logische eerste optie, om zonder verplichtingen beide kanten op te kijken of het zo bevallen. De auto uit de pool bleek desondanks een gloednieuwe te worden: een Kia Ceed Sportswagon DynamicLine met een 1.0 T-GDI blok. De auto kreeg vanuit de eigen context geduchte concurrentie, door de keuze voor een lease-auto werden de andere twee auto's ingeruild voor een Tesla Model 3 occasion. Een auto met drie keer zoveel vermogen en een geheel andere rij-ervaring, desondanks verdient de Kia wel degelijk een review, want tegenvallen heeft ie de eerste 10.000 kilometer nog niet gedaan.

Eerste Indruk
Ondanks dat de Kia Ceed aan het eind van zijn cyclus zit (de opvolger is al aangekondigd) was de eerste indruk van de auto heel goed. Gegeven dat het een auto is die nieuw 'slechts' een kleine 30k kost krijg je er een hoop voor terug. Het exterieur is prima bij de tijd en geeft een mooi en fris uiterlijk aan de auto. De standaard 16 inch lichtmetalen velgen zijn niet helemaal mijn ding en doen de auto als geheel fletser ogen dan strikt nodig zou zijn. Het interieur is zeker voor een auto in deze prijsklasse prima in orde. De standaard functies zijn met fysieke knoppen goed aan te sturen en het mediasysteem doet prima zijn werk en zeker in combinatie met Apple CarPlay (wel de kabel aangesloten) zit het allemaal degelijk in elkaar. De ruimte achterin is met de nodige klepjes en luikjes behoorlijk riant en voldoet meer dan prima met een gezin met twee kinderen (ook op vakantie). Natuurlijk zijn niet alle materialen even hoogwaardig, maar dat is ook niet wat je verwacht voor een auto in deze prijscategorie. Wel is het gewoon een heel courante auto voor de waarde die ie vertegenwoordigd. Echter, waar de kofferbakruimte erg riant is kan dat niet per se gezegd worden over de ruimte op de achterbank. Zelf ben ik 1.93 en vanuit mijn stoelpositie als bestuurder kan onze dochter van 4 met moeite achter me zitten, iets om rekening mee te houden. Voor de meeste gezinnen zal het prima voldoen, maar als de kinderen wat ouder worden zal het snel te klein worden.

Dan het rijgedrag. Zoals in de inleiding aangegeven rijden we hem naast een Tesla Model 3, een auto met een relatief stijf onderstel en een flinke dosis vermogen. Wegrijden in de Kia Ceed voelt dan in de meeste gevallen in eerste instantie ook een beetje gezapig. 'De sprint' naar 100 duurt dan ook fors langer en als we onze woonplaats uitrijden gaan we door een tunneltje met een S-bocht gevolgd door een rotonde. Dan voelt het onderstel erg weeïg en voelt het soms alsof je een roeiboot van koers probeert te veranderen als je net vijf kilometer harder gaat dan de auto eigenlijk aan kan. Omdat mijn vrouw in de buurt is gedetacheerd wordt de auto vooral voor relatief korte stukken gebruikt en daar lijkt de auto desondanks prima toe in staat. Het duurt allemaal even voordat je op tempo bent, maar dat is echt geen ramp en de motor doet prima zijn werk, zolang je niet per ongeluk op de eerste baan vooraan staat bij een stoplicht. Wel is het juist op de korte stukjes ook hard werken om wat leven in het motortje te houden. 6 versnellingen op een 1.0 blok zal in theorie vast de beste optie zijn om zo zuinig mogelijk te kunnen rijden, maar om dan ergens wat directheid te blijven houden ben je continu in de weer om de auto wat op toeren te houden. Daarbij moet je zeker niet de dwingende schakelacties van de board-computer volgen, want dan rij je bij 65 al in de zesde versnelling en krijg je niet meer dan een verzuchtende brom van het motorblok als je nog enigszins wilt versnellen. Aan het weeïge gevoel bij wat strakker bochtenwerk zit dan weer een positieve keerzijde, zodra je op cruise-snelheid zit of gewoon lekker rechtdoor rijdt in combinatie met wat meer lopende bochten geeft het onderstel best wat comfort voor een auto in deze prijsklasse en dan is het prima toeven.

Nadat we in mei een vakantie in de Tesla Model 3 hadden gedaan was ik vooraf toch wat terughoudend om in de zomer van 2024 met de Kia richting Italië af te reizen. Maar aangezien we ook echte Hollanders zijn en je in het leasecontract toch betaald voor de kilometers was de Kia de meest logische optie. Tijdens deze ruim 1400 kilometer was ik blij verrast dat de auto eigenlijk nooit tegenviel. Dat ie op cruisesnelheid eigenlijk prima beviel wisten we al, maar dat ie dat ook op de autobahn kan was niet iets wat ik per se had verwacht op basis van het kleine motorblok waarbij je hard moet werken om er wat leven in te brengen. Toch trok ie ons redelijk bepakt en met het volle gezin in de auto moeiteloos over menig helling op de autobahn met 140 km/h en viel het me nooit tegen hoe goed we mee konden met de verschillende Duitse zwaargewichten die om ons heen reden. Het is af en toe wat anticiperen om de auto op vermogen te houden, maar hetgeen wat er dan is met zo'n 1.0 driepittertje valt nooit echt tegen. Soms merk je dat de balans vanuit de driecilinder niet helemaal op orde is, zeker als je wilt versnellen voor een inhaalactie. Dan hebben de cilinders echt even wat omwentelingen nodig om de koets echt weer vooruit te trekken, maar echt storend is niet eigenlijk nooit. Wel vraag ik me af wat al dit werk doet met de levensduur van het blok, want je merkt wel dat je het 1.0 blokje snel en vaak tot het uiterst drijft.

Zou ik zo'n auto dan zelf ook kopen? Nou, nu eerder dan 10k geleden toen we de auto net hadden. Zelf zou waarschijnlijk altijd voor de 1.4 (op zijn minst) gaan, omdat een vier cilinder nou eenmaal altijd net wat beter in balans voelt. Toch valt ook dit blok me niet tegen en zal je in Nederland nooit teveel vragen van de motor en kun je er zeker met de huidige 100 km/h op de autosnelweg ook vrij zuinig mee rijden. 1 op 17 of 1 op 18 is makkelijk mogelijk, op kortere stukken is 1 op 15 echter realistischer, omdat versnellen vanuit stilstand de motor nou eenmaal wat moeite kost. Ook als je in Duitsland tussen de 130 en 150 rijdt dan is het wel gedaan met de zuinigheid, dan moet je blij zijn dat je überhaupt de 1 op 15 haalt, al is langer op die snelheid rijden in de drukte van het huidige verkeer een uitdaging op zich.

Al met al is het tot toe gewoon een erg degelijke auto die best heel veel waar geeft voor zijn geld. Je hebt ruimte, een degelijk en modern exterieur en interieur en ik denk dat er maar weinig auto's die echt over presteren op deze auto voor dit bedrag. Nieuw welteverstaan, want voor iemand die privé koopt zal de occasion markt waarschijnlijk ook aantrekkelijk zijn.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Kia Ceed

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.