Jaguar XK8 Convertible (2001) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | XK8 Convertible |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 255.000 km |
KM-stand laatst | 255.000 km |
Rijden in een Jag XK8 is een beleving
- 255.000 km
Acht jaar geleden zag ik er eentje staan. Een Jaguar XK8 uit 1998. Racinggreen. In een showroom bij een autospuiterij.
Ik was op slag verliefd. De lijnen van die auto had ik nog nooit eerder bij andere merken en modellen gezien. Dit was geen auto. Dit was een prachtige dame met heerlijke dijen. Dat was wat ik dacht toen ik achter de auto stond. Van voren gezien was het een ranke kat. Een jaguar. Mensen wat deed dit kunstwerk zijn naam eer aan.
Ik wist direct: ooit wordt zo'n auto de mijne.
Na een zoektocht van acht jaar waarin ik het nodige bij elkaar had gespaard trof ik in oktober 2022 doel: een zwarte dame met beige interieur. Ingevoerd uit Duitsland. Onderhoudshistorie ontbrak, maar ze oogde netjes en reed perfect tijdens de proefrit en alles werkte. Ze kostte weinig met 255 duizend op de teller dus ik had nog wat centen over voor achterstallig onderhoud waar ik ongetwijfeld tegenaan zou lopen.
We zijn een jaar en 9 duizend kilometer verder.
De auto overtreft alle verwachtingen. Het rijden is een beleving op zich. Ze heeft met haar 4 liter motorinhoud zoveel over. Ze draait amper toeren, is zeer stil en uiterst comfortabel. Het is zondermeer een feest om erin te rijden. Ook qua uiterlijk valt ze nog steeds op. Menigeen draait zich om als voorbij kom zoeven. Oh, wat was deze auto haar tijd ver vooruit.
De kosten zijn me mee gevallen. De motor doet het prima, het schakelen gaat vlekkeloos en verder heb je natuurlijk het reguliere onderhoud. Maar met 9 a 10 mille aan km's per jaar valt dat wel mee.
Het enige vervelende is dat de autoradio is weggevallen en dat er wat trilling in het stuur zit. Die storing in de radio moet op te lossen zijn en dat trillen, ook na balanceren en uitlijnen, heeft ongetwijfeld te maken aan zeer goedkope banden (wat hoogte-slag) die de vorige eigenaar erop heeft laten monteren. Maar het profiel was nog zo goed dat ik het zonde vond ze weg te gooien. Maar in het voorjaar gaat er een set topbanden op van Michelin of van Conti. Daar ben ik nog niet uit. Misschien heeft iemand van u een advies.
Komende winter blijf ik ermee doorrijden. Ze staat onder een carport, dus altijd rijklaar. Uiteraard rijd ik in de winter bij droog weer, althans op momenten waarop er geen pekel op de weg ligt. Corrosie ligt altijd op de loer en daar wil je niet mee geconfronteerd worden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.