Jaguar XJ6 2.7D Sovereign (2006)
autoreview

Signalement
Uitvoering | XJ6 2.7D Sovereign |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 81.000 km |
KM-stand laatst | 192.000 km |
aristocratie light
- 138.000 km
Dit is niet mijn eerste (ehh, de zesde) Jaguar XJ maar wel de beste. En de anderen waren in het algemeen niet slecht, vooral de laatste x300 niet.
Jaguar heeft met de huidige x350 serie de top van zijn technische en kwalitatieve kunnen bereikt. En dat terwijl de styling mij nog steeds even goed aanspreekt als mijn eerste xj 6 en xj 12 sovereign series 3 (uit 1986 en 1989 respectievelijk).
Wat is er dan zo prettig aan? Is dat het sublieme comfort, het burr wallnut dash, het premium sound system, de luchtvering misschien?
Eerlijk gezegd ben ik het meest gesteld op de motor. Een diesel in een Jag? Ja, maar wel eentje met meer power dan de V12 die ik ooit bezat, en eentje die in sportstand deze aluminium gentlemens carriage in warpspeed tot zeer illegale snelheden kataputeert, terwijl je daar helemaal niets van merkt. Nou ja, je krijgt wel eens post van instanties die je liever niet zou kennen.....
Er is wel een automatische snelheidbegrenzer in te stellen, maar de V6 biturbo blijft werkelijk een enorme verleiding. En als je dan weer eens 700 km op een dag maakt dan is het als hollands-gierige brit eerlijk gezegd beste lekker om tussen de 1 op 16 en 1 op 20 (bij 130 of 110 km per uur) uit te komen. Dus zuinig is hij ook. En dat kon je van mijn vorige Jags met de grote 4 liter benzine motoren toch echt niet zeggen... De MRB is natuurlijk wel wat hoger, hoewel hij lichter is dan mijn eerdere benzine Jags. Netto maakt het weinig uit.
Qua onderhoud is het allemaal vrij extensief: om de 25000 km olie, filters, om de 50000 km remblokken en om de 100000 km schijven. Geen gekke onverwachte dingen en geen to do lijstje, zoals je met de oudere generaties nog wel eens had.
Wel lusten de 20 inch Sepang velgen redelijk dure banden...... En de 18 inch winterbanden.... nou ja, je krijgt een nieuwjaarskaartje en een kalender van de bandenboer, laten we maar zeggen.
Een van de tradities die Jaguar gelukkig nog steeds niet verleerd heeft is corrosie: Bij aluminium? Dat kan toch niet. Nee, dat kan wel. Veel subtieler dan bij alle andere jaguars, dus geen gaten en zeker niks struktureels, maar het kan.
Aluminium corrosie komt bij alle x350's voor, is zeer minimaal door kleine filiforme adertjes onder de lak maar voor mij toch een reden om een en ander via de dealer vorig jaar professioneel te laten herstellen. In ieder geval heeft 70% van de aluminium jags hier last van, persoonlijk denk ik dat de andere 30% van de eigenaren niet goed genoeg kijkt of de auto door de wasstraat gooit zodat je het gevoel met de lak een beetje mist....
Het is een grote auto. Hij rijdt niet zo, maar is 5 meter lang. Een super grand tour reiswagen, echter door zijn omvang niet echt een aanrader als je in de binnenstad woont of veel krappe parkeergarages in moet, zonder de parkeersensoren die er rondom opzetten was ik nergens.
Hij mag nog een tijd blijven. Het is een tijdloos ontwerp, licht, krachtigsportief en uiterst comfortabel. En de laatste van zijn generatie. De nieuwe XJ doet me denken aan de MK10 serie van Jaguar: de proporties kloppen niet. Dus of er een 7e XJ komt? Ik weet het niet.
egr kleppen
- 140.000 km
Nu dan toch het eerste euvel, limited performance. Naar de buitengewoon behulpzame dealer, uitgelezen: EGR klep defect.
Dat is een klep in het uitlaatgas recirculatiesysteem, en omdat het een V6 is zijn het... precies: twee electronisch geregelde kleppen die langzaam volroeten. Het schijnt een veelvoorkomend euvel te zijn bij moderne dieselmoteren. Vervangen dus.
Verder zijn ook de remschijven voor aan vernieuwing toe.
Inmiddels al weer een paar duizend kilometer verder. Het blijft een heerlijke reisauto.
still going strong
- 157.000 km
Tijd voor een update, maar niet veel te melden, alleen regulier onderhoud met nieuwe remschijven, binnenkort distributieriem, maar verder gewoon perfect gedrag van deze Jaguar.
groot onderhoud
- 163.000 km
Tijd voor groot onderhoud.
De Jaguar heeft een nieuwe distributieriem en multi V, nieuwe xenonlampen en er is een slangetje van de standkachel vervangen. Daarnaast de gebruikelijke olien en filters. Het is grotendeels preventief onderhoud, verder heb ik alle kwetsbare delen laten checken te weten: de flexi koppelingen van de katalyator en de draagarmen achter: allemaal nog in zeer goede staat, zal wel omdat ik er al een paar jaar alleen snelwegkilometers mee rijd, de MX-5 is voor in de stad. Ik heb het gevoel dat we het nog jaren samen gaan volhouden. Kan ook niet echt een alternatief bedenken: Merc S? daar moet dan een geel bordje bovenop op. Lexus? Heb in een 600h gereden, toyo gevoel. Beamer 7? Een topper maar fout imago, Bentley idem, hoewel? Auwdi A8?
Kwam gisteren op de A2 een nieuwer model xj voorbij, ook in het grijs. Op een of andere manier passen de proporties beter dan in zwart. Het blijft voor mij de ultieme gentlemens carriage.
No Brexit 4 me
- 178.000 km
Hij blijft maar gaan: de lange afstanden die ik gewoonlijk rij gaan nog steeds moeiteloos en in groot comfort. Qua onderhoud alleen de reguliere beurten, maar geen problemen te melden. Ik zie steeds minder soortgenoten maar voor mij geen brexit. Tenzij er een bod komt dat ik niet kan weigeren natuurlijk.....
bolknak expres
- 180.720 km
Tja, mijn geweldige, tijdloze, volstrekt superieure, ingetogen en volledig afgeladen met opties gentlemens carriage, aka bolknak express (rook niet en ben best soms een beetje eehhh sportief) heeft toch wel heel erg weinig bewogen het afgelopen jaar, even op en neer naar het hoge noorden, een incidenteel tripje frankrijk vv en dat was het wel. Ik moet eerlijk toegeven, het aanschouwen van dit moois aan de acculader in de geclimatiseerde garage, natuurlijk in de exclusieve waxbehandeling, verse beurt (nieuwe olie is beter dan oude olie bij het stilstaan) hebben me er bijna toe gebracht om mijn bolide aan een bevlogen mede liefhebber te verkopen, echter een career switch bracht me tot het heldere inzicht dat we eenvoudig nu niet toe zijn aan een scheiding. Ondanks de Porsche verleiding (zie mijn andere review). Deze generatie XJ is gewoon als een unicum in het ondermaanse en past als een oude Barbour wax jas in je systeem, hoewel de mijne zgan. Genoeg sentiment, ik heb de laatste 2 dagen er alweer 1500 km opzitten in volledig comfort. Hij blijft. Bolknak express but never been smoked within...... we gaan voor de klassiekerstatus...... toch?
parting is such sweet sorrow
- 192.000 km
Na jaren met plezier en zonder veel problemen is de Jaguar van eigenaar gewisseld.
Ik rij toch teveel in de P tegenwoordig.... hij verdient beter. Thank you Jaguar.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.