Jaguar X-Type 3.0 V6 Executive (2002)

autoreview

Jaguar X-Type 3.0 V6 Executive (2002)

Signalement

UitvoeringX-Type 3.0 V6 Executive
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf155.000 km
KM-stand laatst198.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 229.000 km

Naast de Lease-auto een tijdje geleden een Ford Ka voor mijn vrouw aangeschaft. Achteraf gezien vond ze hem te klein, en reed liever in mijn Grand Scenic leaser. Buitenkansje voor mij om de Ka weer te verkopen en een droom-auto te kopen; een Jaguar. Nog net voor mijn 40-ste, en geheel naar wens; 3-liter automaat, leer, touchscreen navigatie, verwarmbare electrisch verstelbare stoelen, telefoon, the works! Ook lang gezocht voordat ik een exemplaar vond dat bijna perfoect was, voor een mooie prijs.
Het feit dat het ’het kleintje van Jaguar’ is (ook wel ’een gepimpte Ford Mondeo’), doet me niets. Ik HUPPEL elke dag naar de auto, ze rijdt als een droom.
Het is een zwarte Executive met Heritage Tan interieur, in Sport trim. Dat wil zeggen dat alle strips niet van chroom zijn, maar in de lakkleur zijn gespoten. Geweldig mooi! Ik kocht haar met 155.000 kilometer op de teller, niet gering. Maar de eigenaresse was zeer netjes en eerlijk, liet zelfs bij de laatste APK nog even voor een flink weeksalaris aan preventieve vervanging doen. Ook de eigenaar daarvoor is voorzichtig met de auto omgesprongen. Op de velgen geen krasje, het interieur is smetteloos! Op de lak hier en daar een teken van gebruik, maar niets ernstigs. Zie de foto’s.
De 230pk spreek ik af en toe aan, maar voor de rest is het relaxed cruisen. Helpt ook bij het omlaag houden van het verbruik, dat toch nog rond de 1 op 9 uitkomt.
Toen ik de auto kocht, heb ik direct een grote beurt laten doen - ook weer kostbaar -. Volgens de dealer was het een prima exemplaar, ik weet dat deze eerste serie af en toe problemen kent. Ik moet alleen de coils laten vervangen, want bij koude motor gecombineerd met snellere acceleratie (foei, mag niet eens!) stottert de auto.
Verder een prachtige auto, de kinderen zijn er dol op en zelfs mijn auto-onverschillige vrouw rijdt er graag in. Met zijn 4-en is het goed zitten, zelfs ik kan met mijn 1,86 en 110 kilo ’achter mezelf zitten’. De bagageruimte is erg diep en breed, maar een beetje laag.
Minpuntjes? De radio-zenders veranderen spontaan van naam als er verkeersinformatie wordt doorgestuurd, er zit geen TMC op de navigatie en de verwarming moet op 27 graden als het koud is buiten. Ook vind ik het geluidsniveau op snelheid iets te hoog.
Verder is ze tot nu toe alleen snel, betrouwbaar en alles dat ik wensen kan. Lijkt me duidelijk dat ik de auto op emotionele gronden heb gekocht, maar als je toch vervoer nodig hebt, kun je er maar beter ook plezier van hebben!!!

Update 9-2008: Anderhalf jaar na aanschaf. Twee beurten voor 500 en 600 Euro gehad. Viel me nog mee; coils wisselen zou 1500 gekost hebben, mijn stotterprobleem bleek te liggen aan een verstopte carter-ontluchting. Nog elke dag stap ik met zeer veel plezier in de zwarte kat. Niemand gelooft dat ze al 6 jaar oud is en bijna 2 ton op de teller heeft, het rijdt nog als nieuw!
1 Van de achterramen is ermee opgehouden en een speaker is kapot (draaide Puccini op maximum volume), verder geen enkel probleem. Starten is spinnen als een poesje, grommen als een leeuw als ik snel optrek; kippevel! Absoluut aan te raden, ook al hoor ik nog wel eens iets over maandagmorgen-exemplaren.

Update 09-2009: 198.000 kilometer. Ik heb er de 17 inch velgen van de Sport op gezet, erg mooi! De 16 inchers heb ik verkocht. Dure onderhoudsbeurt en APK gehad, met veel kleine puntjes. De deurbediening is een bekende zwakke plek, dat kostte uren! In de motor gaat blijkbaar vloeibaar goud... Was in totaal 1.300 Euro kwijt. Gelukkig geniet ik nog steeds van elke kilometer in deze prachtkar. In Duitsland 210 op de teller gehad. Geruis is wat harder, maar de wegligging is dan nog steeds erg vertrouwenwekkend. Nog maar 3 jaar sparen en dan naar een tweedehands XF?

Update 7-2010; 209.000 kilometer. De APK was dit jaar "maar" 100 Euro. Geen onderdelen, niets extra gedaan. Blijft duur, de echte Jaguar-garage.
Voor de eerste keer langs de weg gestaan met de roofkat; cruise control gaf de geest en een noodloop was het gevolg. Even wachten en herstarten, nooit meer terug gezien.
Ik heb alle 4 de deurspeakers zelf vervangen. Niet al te veel werk; half uurtje per deur en veel beter geluid. Tegelijk het achterraam gerepareerd (borging was al jaren kapot), toen ik toch de deur-bekleding er af had. Verder geen enkel probleem gehad.

Update 9-2011; 219.000 kilometer. Weinig kilometers dit jaar, nog geen 10.000. Misschien omdat ik er tegenwoordig weer een motor bij gekocht heb? De X-Type bevalt nog steeds prima en geeft geen problemen. Alleen verschijnen er steeds meer krasjes (onder meer is er een onbekende langs de bumper gegaan met zijn auto, en heb ik zelf bij achteruitrijden iets geraakt), en maak ik hem wat minder vaak schoon. Maar rijden is nog steeds een feest. Bij de APK 4 nieuwe banden er op laten zetten, online besteld en bij het keurstation laten afleveren. Dat is me prima bevallen; goede banden en uitstekende service. Voor het eerst niet meer bij de Jaguar-garage dus, en dat blijft vanaf nu ook zo. Autorijden is al duur genoeg tegenwoordig.

Update 4-2013; 229.000 kilometer.
Weer minder gereden. De laatste tijd wel weer iets meer, want de leaseauto is er sinds februari uit gegaan. Geen bijtelling scheelt behoorlijk! En ook de Jaguar zal er uit gaan over een tijdje. We gaan emigreren.
Helaas krijg ik straks heel weinig terug voor de auto, maar ik heb hem in het begin ook voor heel weinig (t.o.v. de nieuwprijs) gekocht... Je kunt niet alles hebben, en zo heb ik toch minimaal 6 jaar ultra-luxe kunnen rijden voor middenklasser-geld!

Update 10-2014; 288.000 kilometer
Voor mijn werk een tijd meer dan 200 kilometer per dag gereden, dat tikt lekker aan. Er ontstaan daardor wel wat meer storingen. Een onderdeel van het koelsysteem moest vervangen worden (afgesleept door de ANWB), en een lambdasonde heeft het opgegeven. Verder wat rammeltjes en kraakjes erbij. Onder meer de deurbekleding van de beide voordeuren die loskomt omdat de plastic pinnen breken. Kosten een Euro per stuk! Verder rijdt het nog heerlijk hoor...

PROBLEMEN

  • 198.000 km

Knipperlichtje viel er uit
Stotterende motor bij snel optrekken als de motor nog koud is
Loszittend klepje bij de armsteun
Telefoon weigerde 1 keer de radio zacht te zetten
Electrisch raam kapot (zelf gemaakt)
Luidspreker kapot (zelf alle 4 vervangen)
Demping achterklep gebroken (werkt nog wel)
Storing cruise control en noodloop (eenmalig)
2011-2013: De auto werd APK afgekeurd omdat de koplampverstelling het niet meer deed. Blijkt een bekend problem te zijn, de verstellingsmechanieken zijn van plastic en dat wordt broos door de hitte. De garage wilde 900 Euro voor het installeren van twee nieuwe koplampen. Ik heb vanuit Polen het mechaniek besteld (plastic met metalen versteviging) en dat zelf geinstalleerd. Wel een gepiel, maar ik was voor 70 Euro klaar. Om de koplampen uit de auto te halen moest ik de bumper laten zakken. Daarvoor moest de wielkastbekleding er uit! Geen wonder dat de garage 900 euro vroeg, wat een werk!
Verder heb ik de wiellagers aan de voorkant laten vervangen en het expansievat van de koelvloeistof zelf met een sloop-exemplar gewisseld omdat een aansluiting afbrak. Toen de auto niet meer startte een nieuwe accu er in gezet, en dat was het wel voor de afgelopen twee jaar! Niet zoveel dus.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.