Jaguar Sovereign 4.0 (1998)

autoreview

Jaguar Sovereign 4.0 (1998)

Signalement

UitvoeringSovereign 4.0
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf421.000 km
KM-stand laatst430.000 km
Lezerswaardering: 72%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De aankoop

  • 420.000 km

Na een jaar of vijf rond te hebben gereden in een Lexus IS200 was ik er klaar mee, en de auto ook. Het complete subframe was weggeroest en ik was wel klaar met de zoveelste aankomende rekening van €1000 voor de auto die zogenaamd onverwoestbaar had moeten zijn.

De Lexus was nooit echt mijn passie maar meer die van mijn vrouw. Die zou hem overnemen maar dat kwam er nooit van. Nu was het weer mijn beurt om iets te kiezen, en het mocht absoluut niet basis zijn. Geen Franse troep, geen saaie Japanners, geen auto die je op elke straathoek ziet. Het moest leuk, maar wel op een budget van zo'n €2000. Dus de zoektocht begon.

Met zo'n beperkt budget is het best lastig om iets te vinden wat leuk, uniek én praktisch is. Ik bleef terugdenken aan mijn goede oude Jaguar XJ40 en hoe verdacht sterk die eigenlijk was, en al snel vond ik mezelf weer in het Jaguar tabje van marktplaats terug. En hoeveel andere auto's ik ook bekeek, ik bleef terugkomen bij deze: een V8 XJ uit 1998 met een flink hoge kilometerstand, maar wel binnen budget en om de hoek.

Kijken kan geen kwaad toch? Dus dat deden we. De wagen, toen al met ruim 4 ton op de klok, reed absoluut perfect en zag er nog enorm goed uit voor de ervaring. Het enige probleem was dat de poelie van de aircopomp rammelde en vervangen moest. Klonk niet zo lastig, bleek het uiteindelijk wel te zijn helaas. Maar het was een mooi puntje voor afdingen en een uurtje later en €1800 armer reed ik in mijn eigen Jaguar XJ V8 terug naar huis.

Bij thuiskomst en wat onderzoek bleek dus dat om die poelie te vervangen de hele pomp uit de auto moet. Tegenvaller nummer 1 was binnen. Ik ben best handig, maar airco kom ik niet aan dus de auto ging naar mijn vertrouwde beunhaas voor een andere pomp. Een tijdje later kon ik hem weer ophalen. Kosten: €700 maar dan wel inclusief een nieuwe accu want die was ook op (en er zit een enorme accu in deze wagen). Goed, nog steeds een V8 Jag voor €2500, geen klachten hier!

10.000 km verder: De kosten

  • 430.000 km

Op dit punt rij ik eigenlijk al sinds de aircopomp foutloos rond in de Jaguar. De horrorverhalen die me verteld werden over onderhoud en kosten zijn nog niet uitgekomen. De auto start altijd, loopt als een zonnetje en rijdt op de snelweg bij 100 zelfs zuiniger dan mijn Lexus deed. 1 op 12 is prima haalbaar op de cruise control. In start-stopverkeer is het natuurlijk wel huilen, maar daar lig ik niet wakker van.

Qua onderhoud is er nog niks noemenswaardigs gebeurd. Een snelle samenvatting:
- Het alarm ging soms af omdat de motorkapsensor stuk is. Deze heb ik doorgelust en dat heeft ook gelijk de battery drain opgelost.
- Een ventilatierooste was kapot. Onderdelen zijn redelijk voordelig tweedehands te vinden en voor een paar tientjes heb ik er een nieuwe in geprikt
- De staat van onderhoud was onbekend dus ik heb de auto een beurt gegeven met verse olie en filters. Allemaal prima te krijgen bij autodoc etc en zeer goed zelf te doen als je niet bang bent voor vieze handen.
- Een vervelend design van Jaguar: hard plastic koelvloeistofleidingen van en naar het expansievat. Ik heb er al 2 gebroken en vervanging is niet meer te krijgen. Deze heb ik zelf vervangen door rubberen leidingen. Kosten €5 exclusief verzending.
- Hier en daar een elektrisch probleempje. Mijn elektrische stoelverstelling is gestopt en sommige interieurlampjes werken niet. Minder erg dan ik had verwacht van een 26 jaar oude Engelse.

Als je niet zelf klust denk ik dat dit lijstje je makkelijk een paar duizend euro had gekost bij een Jaguar dealer. Maar het internet staat vol met informatie over deze wagens (ze zijn vooral erg goed verkocht in Amerika en jaguarforums.com is een oneindige bron van kostbare info). Daarnaast is het best een prettige auto om aan te klussen tot nu toe. Het enige probleem is die enorme motorkap die vooruit openzwaait. Enorm sexy maar niet per sé praktisch.

Goed, en daar kwam dan het moment supreme: de eerste APK! Bij aankoop liep die nog tot juli en ik besloot ruim op tijd te gaan om eventuele gebreken zelf nog te kunnen fixen. Vol spanning zette ik de auto af en wachtte ik bij de telefoon. Toen die al na een uurtje ging had de garage alleen maar goed nieuws. De Jaguar was geslaag zonder noemenswaardige punten. De koplampen moesten even afgesteld worden. That's it. Lachend reed ik slechts een paar tientjes lichter weer naar huis.

En toen, een paar weken na de APK, kwam helaas het vreselijke geluid weer terug wat ik bij aankoop al hoorde: die verdomde airco poelie. De garage had er toen in januari een tweedehands exemplaar op gezet en blijkbaar heb ik gewoon extreme pech, want deze is wederom kapot. Nou heb ik sindsdien ook geleerd dat 2ehands airco onderdelen geen handig idee is, dus de hele boel moet er nieuw op nu. En dan loop je toch al snel weer tegen het Jaguar probleem: de meeste onderdelen zijn lastig te vinden in Europa. De pomp is hier alleen verkrijgbaar voor een criminele €900 en anders moet ik hem importeren uit de VS voor $300. Op zich goed te doen, maar als je wat meer zoekt dan een riem of een filter is het zelden even makkelijk even van WinParts bestellen. Maar goed, dat is de prijs van zo'n auto rijden en met genoeg moeite is alles in ieder geval nog te vinden. De airco helemaal reviseren is een duur grapje dus ik ga dit even uitstellen tot volgende lente. Tot die tijd heb ik een kortere riem besteld die de airco-poelie overslaat zodat die niet meer rammelt en niet meer kan vastslaan. Zo kan ik voor €35 lekker doorrijden door de herfst en winter. Wie niet rijk is, moet slim zijn!

De conclusie tot nu toe qua kosten? Een enorme meevaller. Het aircosysteem is het enige waar ik echt aanzienlijke kosten aan heb gehad en verder heeft de Jaguar het absoluut perfect gedaan.

10,000 km verder: De ervaring

  • 430.000 km

Okay, de kosten hebben we behandeld. Misschien nog wel belangrijker bij een Jaguar: Hoe is de ervaring?

Dit is niet mijn eerste Jaguar. Toen ik 18 was kocht ik samen met wat vrienden een oude XJ40 Daimler van €500 om de Carbagerun rally mee te rijden. Dit was een enorm mishandeld exemplaar wat met hoop en tiewraps bij elkaar werd gehouden, maar alsnog werden we allemaal verliefd op de auto en heeft hij ons foutloos door heel Scandinavië gesleept in de winter. Dat is waar de liefde begon. Maar de Daimler had te veel gebreken om te redden en eindigde helaas op de sloop.

De X308, zoals dit type officieel heet, is eigenlijk gewoon een prachtige evolutie van die XJ40. Het is dezelfde glorie, maar dan allemaal net wat ronder en zachter qua looks. Ik hield wel van het hoekige, maar dit heeft ook zeker zijn charme. Het interieur heeft ook nog steeds die echte Jaguar vibe met veel beige leer en prachtig hout, wat na 26 jaar en 4 ton nog allemaal zeer netjes is. De stoelen zitten lekker, maar de ruimte laat wel te wensen over. De Jaguar lijkt van buiten erg ruim maar deze short wheelbase versie laat van binnen weinig over voor de passagiers achter. Toch past onze hondenbench voor onze Shiba Inu nog nét achterin (met een Labrador hoef je het niet te proberen), dus ons hele gezinnetje kan mee. Vier volwassenen gaat ook best, maar als je dat vaak gaat doen zou ik toch even zoeken naar een LWB variant.

Qua overige ruimte doet de Jag het prima. De kofferbak is zeer groot en heeft ook nog lekker veel ruimte onder de bekleding voor gereedschap enzo. Er zitten genoeg opbergvakjes in het interieur voor al je rommel. Het enige wat ik echt wel enorm mis zijn bekerhouders. Die zijn wel geleverd maar ik heb ze niet en om te kopen zijn ze zeldzaam en daardoor erg duur.

Als je dan eenmaal zit in die (elektrisch verstelbare) stoel, die overigens net als in mijn gemiste Chrysler 300C mooi achteruit schuift als je de deur openmaakt, dan begint het mooiste moment: het starten van die glorieuze 4 liter V8. De vorige eigenaar heeft de einddempers al af gesloopt van dit exemplaar, waar ik hem zeer dankbaar voor ben. De auto is zelfs zonder deze dempers nog zeer beschaafd en klinkt niet als een AMG. Ik kan het niet anders omschrijven dan een prachtige grom, als van een... Jaguar? Als je erachter staat hoor je hem heerlijk borrelen en de uitlaat ploft soms mooi bij gas los.

Dan knal je de automaat in de D en dan begint het volgende genot: rijden in de Jaguar. Dat voelt nog het meeste als een Amerikaan, maar dan met net wat meer pit. Het is heerlijk lui wanneer je het wilt, maar als je het gas intrapt wil de Jag ook met alle liefde tot leven komen. De wielen spinnen al snel met 285pk achterop en de kont wil ook best uitbreken als je de ESP uitzet. Een goede driftauto is het niet, een levendige sedan wel. Natuurlijk is alles wel zacht. De vering is heerlijk soepel (tot het punt dat mijn hydropneumatische citroën rijdende vader er nog van onder de indruk was) en deint lekker over hobbels (helaas wel met een bonkje hier en daar door leeftijd). Het grote (half hout half leer) stuur is licht maar heeft nog wel een beetje feedback. De auto rolt in de bochten maar ook niet te extreem. Het is gewoon fijn. Veel beter kan ik het niet samenvatten. Het is een verdomd fijne auto.

Een ander leuk deel van de Jaguar ervaring is de positieve aandacht die de auto krijgt (als je daarvan houdt). Vele mensen komen op me af om een praatje te maken over de auto, of ik nou onderweg ben of aan het klussen ben op de oprit. Het wildste voorbeeld: Iemand reed langs, zag me werken aan de auto en draaide om alleen maar om vragen te stellen over de auto omdat hij er ook eentje wou. Dat is me nog nooit overkomen, en ik rij al 14 jaar unieke wagens. Vrouwen ga je er niet mee scoren mocht je dat hopen, maar mannen komen in zwermen op je af. Daarbij komt de vraag eigenlijk altijd wel: hoe betrouwbaar en hoe zuinig is dat nou? Vanaf nu zal ik ze naar deze review doorsturen.

Dan nog het minst belangrijke voor mij: Snelheid. De Jaguar kocht ik niet om te razen, daarvoor heb ik mijn turbo MX-5. Maar als je de sportmode aanzet en het gas intrapt wil het ding best vooruit. De officiële 0-100 tijd ligt ergens tussen de 6 en 7 seconden, maar echt snel voelt het nooit. Vlot wel. Je komt meer dan mee in het verkeer en even inhalen is nooit een probleem. Koppel is overal en je krijgt al snel een lekkere duw in de rug. Ik heb de auto eenmalig op de autobahn gehad en heb daar heerlijk 160 gecruised met een verbruik van 1 op 8. 200+ doet hij natuurlijk ook, maar daar zie ik de lol niet zo van in. Wil je hard, haal dan de XJR met supercharger.

Dus, volgens mij hebben we alles gehad? Mijn advies: Koop een XJ8! Maar hou er wel rekening mee dat je kosten rap kunnen oplopen als je niet zelf handig bent of een goede beunhaas kent. Bij de dealer ga je sowieso leeglopen op een auto als deze.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.