Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi VGT 2WD DynamicVersion (2007)

autoreview

Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi VGT 2WD DynamicVersion (2007)

Signalement

UitvoeringSanta Fe 2.2 CRDi VGT 2WD DynamicVersion
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand laatst180.082 km
Lezerswaardering: 89%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 99.500 km

Na een paar weekjes woon-werk verkeer, boodschappen runs, weekend uitstapjes en een wintersport vakantie en een trip naar Kroatië 4000 km, ben ik nog steeds overtuigd van deze Hyundai. Rijdt gewoon lekker, ook op snelheid. Op de foto is te zien dat je ook met een 2wd nog lol kan hebben op rotspaden, maar een LaRo Defender is er natuurlijk niet mee te verslaan!

Inmiddels gewend aan de toch wel strakke wegligging en het gewicht met bochten (geen Alfa Romeo op brede banden!) Gewoon iets rustiger aan doen, al kun je er behoorlijk goed mee sturen! Wel plezierig is dat je het niet merkt als je wat sneller rijdt; heerlijk rustige diesel. Toch wel iets anders dan bijvoorbeeld een VW!
Korte tweede/lange derde is even wennen, maar blijkt te kloppen: lekker schakellui door het leven. Ook het verbruik valt wel mee voor zo’n grote (en zware) auto. Natuurlijk geen ’3L’ prestaties, maar 1 op 13 is nu makkelijk haalbaar. Is iets verbeterd, maar erg snelheidsafhankelijk.

Exterieur is gewoon stoer (zwart), vooral met het donkere glas en niet te veel bling-bling. Interieur met achteraf leder ingebouwd (Alfa ’geel’, super strak en wat mij betreft veel mooier dan de saaie standaard kleuren!) is ook zeker niet verkeerd om in te vertoeven. Kleurt allemaal wel goed bij elkaar: leder, ’hout’ en ’metaal’. Ergonomisch ook in orde, met ook wat slimme dingetjes : kaartjeshouder in zonneklep, dubbele midden-armsteun, hooggeplaatste radio ed. Ook in het donker wel goed met alle verlichting in het blauw, ook op het stuur (Al wijkt de radio net weer wat af)

Maar niet alles is hulde. De cruise controle houdt niet altijd goed snelheid (software is ge-update, maar het blijft), de sleutel met aparte AB is echt van 10 jaar terug, geen apart te openen achterruit (oude Santa Fé had dat wel!?) ook krast het kunststof inderdaad wel snel. Het is allemaal niet zo schokkend.

Heel anders dan een 156, maar een goede opvolger voor een paar jaar lekker kilometers boenderen!

UPDATE: Auto staat momenteel al een week bij de dealer pech: soort slijpend geluid onder de motorkap. Eerste diagnose was dat de lagers van een spanrol kapot waren, momenteel is het wachten op de onderdelen (waaronder een nieuwe aircopomp?!) Eerste reactie is toch wel dat de kwaliteit niet vlekkeloos is! Laten we de finale uitspraak van de werkplaats maar even afwachten. Heb trouwens als vervangwagen een Tucson mee. Haalt het echt niet als ’kleine’ Santa Fé qua rijeigenschappen; is echter wel behoorlijk ruim op de eerste en tweede rij.

UPDATE: Na een kleine drie weken heb ik mijn SF weer; gelukkig. Je raakt natuurlijk gewend aan de ruimte en dergelijke. AC doet het weer en dat is wel plezierig met dit weer. Maar hoe zit het nu met Hyundai en kwaliteit. Zaken kunnen kapot gaan natuurlijk, al is dit wel snel. De levertijd van de onderdelen was wel enorm lang! We zullen het zien en geven de auto het voordeel van de twijfel.

UPDATE:Na een hernieuwde kennismaking, drie weken bij de dealer is lang, zit er al weer ruim 3000 km op. Het gevoel begint weer te komen, het is toch heel veel auto om je heen en het zit gewoon ok. Gisteren nog eens in een dreier ’gevallen’ en dan merk je hoe je went aan de hoogte. Wel twee verschillende auto’s. Het prijsverschil moet natuurlijk ergens vandaan komen en met name aan de gebruikte materialen zie je het verschil. Mijn leaseauto is maximaal drie en een half jaar bij me en ik denk dat de finefleur er dan ook wel af is; het dashboard zal vol krassen zitten en het gespoten metaalkleurig plastic zal her en der wel versleten zijn (dit begint nu al!)

Toch denk ik nu dat dit allemaal niet veel gaat deren. Als de kraakjes maar een beetje binnen de perken blijven en de onvoorziene herstel werkzaamheden binnen de perken, zal het een goede vriendschap zijn. Vergelijk het een beetje met die vriend die af en toe echt verkeerde opmerkingen maakt en soms te veel drinkt: als je ook maar voldoende met elkaar kan lachen! Vreemd eigenlijk hoe je over auto’s kan denken. Ook geniet ik van die heerlijke diesel, die zonder veel lawaai zijn werk doet. Altijd rustig op de achtergrond aanwezig, altijd voldoende koppel. Het stuur lekker dicht naar me toe en arm op de middensteun. Deze auto inspireert mij lange ritten te maken over verlaten lanen, ....

Update: Wederom zijn er een paar duizend kilometer onder de auto weg gezoefd. En ook deze met plezier. De manier van rijden went behoorlijk snel en wat opvalt is dat andere auto’s vaak benauwend over komen. Tevens valt steeds meer op hoe stil de diesel zijn (m/v) werk doet, zeer aangenaam. Aan de min kant zie ik dat de auto steeds meer gebruikssporen vertoont en na een kleine 40.000 km ziet de binnenkant er uit al het dubbele. Vind ik dat een beetje tegen vallen. Het ziet er een beetje smoezelig uit. Ergens moet natuurlijk het prijsverschil in terug komen, maar er zijn inmiddels wat alternatieven in die prijsklasse die net wat meer bieden dan deze prijspakker. Hyundai zal dus beter moeten doen!
Fijne zaken aan de auto zijn het gleufje in de zonneklep-met-uitschuif-gedeelte voor tolkaartjes, opbergvakjes en bakjes rond de bestuurder, no nonsense dashboard met duidelijke knoppen, dito stuurbediening van audio en CC, goede ventilatie.

Al met al echt geen spijt van mijn keuze.

Update: Inmiddels weer een paar duizend kilometer gereden. Tussenstand is nog steeds positief. Wel is een beurt elke 15.000 best wel vaak, komt niet echt als ’modern’ over. Overigens geldt dat voor wel meer elementen aan de auto: de eerder genoemde sleutel, maar ook dat klokje! So eighties. Tevens is de boardcomputer de naam niet waardig en zitten er meer functies op een GSM. Ook wel jammer, ’geen zesde versnelling vooruit.

Update: Weer 25.000 km er bij! Na een hoop woon-werk kilometers en weinig privé kilometers (haha, een wintersport en een retourtje halfweg Kroatië), nog steeds tevreden. Natuurlijk jammer dat dat het geen 4x4 is en een beetje meer power zou ook welkom zijn (in combinatie dus). De dakdragers hebben het bij miniem gebruik al opgegeven (de verkoper kon er indetijd niet over ophouden...) en zijn/worden vervangen. Verder geen problemen buiten dat de auto vrij regelmatig moet worden uitgebalanceerd.

Update: De 100.000 km nadert dus een mijlpaaltje. Auto rijdt nog steeds lekker, dus die motor zal nog een eind mee kunnen! Wel begint het onderstel lawaai te maken (bonken), moet bij de beurt naar gekeken worden. Ook het interieur laat steeds meer van zich horen; piepen en kraken dat het een lieve lust is. Dealer heeft er (heel eventjes?) naar gekeken, maar niet opgelost. \"ach val wel mee\" en \"hoort er bij\". Nou wat mij betreft dus niet en wil Hyundai kwaliteit uitstralen, dan zijn dit toch stevige minpunten!

PROBLEMEN

  • 99.500 km

* Aircopomp vervangen (levertijd bijna drie weken)
* Verlichting achteraf ingebouwde dubbel-din deed het gedeeltelijk niet. Is spontaan weer gaan werken.
* Bij kou wel wat kraakjes, gaan tot nu toe vanzelf weg. Eigenlijk hetzelfde bij hitte en bij neutraal weer (altijd dus)
* Een blijvend irritant reuteltje aan de passagierskant, komen we nog wel achter? Uhh, tot nu toe dus niet!
* Afdekhoes had ook beter over nagedacht kunnen worden, m.n. aansluiting aan de (verstelbare) achterbank is te kort, de positie is veel te laag, zodat je ruimte verliest en het ding eruit halen is een kunst an sich! Is ook het geval bij de Tucson, al is de aansluiting met de achterbank daar beter.
* Krassen en beschadigingen op het dashboard; op het harde plastic zie je alle gebruikssporen terug. Tevens slijt het ’metaal’ al her en der.
* Dakdragers functioneerden niet meer; vervangen door de dealer.
* Wielen moeten vaak uigebalanceerd worden.
* Krakend en piepend kunstof aan de achterkant.

Over de ton!

  • 125.505 km

Na ruim een ton op de teller, kan ik zeggen dat ik nog steeds met volle tevredenheid in de SF rij. In de tussentijd geen echte problemen gehad; buiten een zelf veroorzaakte aanrijding...
De stoot strip aan de passagiersdeur zat los en is vervangen. De afdekking van de rugleuning van de bestuurdersstoel zat los en is vast gezet. Aangezien er achteraf leer is ingezet, vermoed ik dat het daar aan ligt. Voor de rest zijn er in het interieur wel sporen van gebruik te zien. Dit met name door beschadigingen aan het metaalkleurig plastic.
Al met al: een heerlijke auto!

Het gaat gewoon goed

  • 167.000 km

De Santa Fe heeft recent de 165.000 kilometerbeurt gekregen. Vooraf geen problemen en tijdens de beurt ook niets abnormaals gevonden. Auto is dus gewoon heel degelijk en het rijden blijft een genot, zowel op lange afstanden als op korte stukjes. Er zitten wel wat piepjes in, echter niet overmatig storend. lijkt mij dat deze auto nog heel veel probleemloze kilometers kan afleggen.
Om toch een minder punt aan te geven: ik heb een 'standaard' dubbel din radio/cd/mp3 genomen, dit omdat de dealer had aangegeven dat dat de enige optie was icm stuurbediening. Dat laatste klopt in ieder geval niet en eigenlijk is de kwaliteit van de radio de prijs echt niet waard.

Stokje over te dragen

  • 180.082 km

Na ruim 180.000 kilometers, 41 maanden, 3 achterbumpers (!!!), 2 voorruiten en 0 technische problemen, is het moment gekomen dat de tweede bestuurder aan zet is. Op mijn behoorlijke lijst van auto's komt deelt de Santa Fe de eerste plaats met de AR 156 (mijn spider niet meegerekend). Wat een heerlijke auto heb ik er aan gehad, zowel voor dagelijks gebruik als menig tripje binnen en buiten Nederland.
Dit is eigenlijk ook mijn enige auto geweest waarmee ik nooit langs de kant heb gestaan! De auto ziet er van binnen en buiten onverwacht goed uit. Zelfs het plastic binnenin heeft het goed gehouden gehouden. Dus de eventuele volgende eigenaar kan met veel plezier nog veel kilometers weg dieselen met deze zwarte SUV!

PRIVATE LEASE Hyundai Santa Fe

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.