Hyundai Kona Electric 39kWh Fashion (2021)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Kona Electric 39kWh Fashion |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 11.600 km |
KM-stand laatst | 12.300 km |
Mijn eerste elektrische auto
- 12.300 km
Naar volle tevredenheid 5 jaar in onze i20 gereden. Ruim 50.000 km. op de teller, dus een mooie km.stand om 'm van de hand te doen. De fabrieksgarantie was inmiddels in november vorig jaar afgelopen. Onze keuze was reeds gemaakt, het zou wéér een Hyundai worden, een elektrische en vanwege onze leeftijd ééntje met een hogere instap. De keuze viel dus al snel op een Kona. Omdat de prijzen voor jong gebruikte elektrische Kona's in Nederland behoorlijk fors zijn en ik altijd al een auto uit Duitsland wilde importeren, ben ik daar op zoek gegaan. Veel keuze, aantrekkelijke prijzen en veel rijker uitgerust. Het werd een Kona van een particulier, mei 2021 met slechts 11.600 km. op de teller. Van oorsprong een demo van een Hyundai dealer, dus volgepropt met allerlei accessoires paketten. De eigenaresse had 'm eind 2021 gekocht toen ie een half jaar oud was. Op de originele LM velgen kocht zij winterbanden en voor de zomerbanden kocht zij een prachtige set antraciet zwarte LM velgen. '8 fach bereift' zoals onze oosterburen dit noemen. De eigenaresse verkocht 'm omdat ze heimwee kreeg naar een Mini die ze voor de Kona reed. Ze had inmiddels weer een elektrische Mini teruggekocht. De deal was snel gesloten. De Kona op een aanhangwagen opgehaald en enkele dagen later ter keuring bij de RDW aangeboden. Kosten ruim € 129,- Wel aangifte BPM moeten doen maar ik wist natuurlijk al dat de uitslag € 0,00 was omdat elektrische auto's zijn vrijgesteld van BPM én motorrijtuigenbelasting. Drie dagen na de keuring had ik het nieuwe kentekenpasje op de deurmat liggen. Platen besteld, verzekering gebeld en rijden maar.
Thuis een Wallbox gemonteerd en aangesloten aan een ongebruikte 380V (3 fase) krachtstroomgroep. De Kona in de z.g. Trend uitvoering (in Nederland niet bekend) was uitgerust met een warmtepomp en de mogelijkheid voor 3 fase laden. Misschien een minpuntje voor een ander maar gelet op de weinige kms die wij per jaar rijden, voor ons absoluut niet maar deze Kona is voorzien van het lichtere 39kW accupakket i.p.v. de veelal verkochte 64kW uitvoering. In praktijk rijdt ik er gemiddeld ruim 275 km. en dit is, zoals gezegd voor onze ruim voldoende. Overigens heb ik onze i20 verkocht aan een off. Hyundai dealer die de auto graag wilde hebben voor zijn handelsvoorraad.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.