Hyundai Kona 1.6 GDI HEV N Line Sky (2024)

autoreview

Hyundai Kona 1.6 GDI HEV N Line Sky (2024)

Signalement

UitvoeringKona 1.6 GDI HEV N Line Sky
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf15 km
KM-stand laatst15.500 km
Lezerswaardering: 72%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nieuwe Kona: (ver)fijn(d)e opvolger

  • 105 km

We zijn sinds 9 maart in het gelukkige bezit van de nieuwe Hyundai Kona N-Line Sky. Ik heb al aardig wat ervaring met de Kona. Zo hebben we een rode hybride Fashion al gehad uit 2020, gevolgd door een Fashion uit 2021. Met erg veel plezier hebben we hier zo'n 58.000 kilometer mee gereden. Doordat de dealer een erg goede deal kon maken, hebben we gekozen voor het nieuwste model. Dit werd wederom de schitterende kleur Cyber Grey, samen met een zwart dak.

Allereerst de levertijd. De communicatie hierover vanuit de importeur is volledig waardeloos. In juli besteld. Zou toen eind september komen, toen eind oktober, eind november, eind december, toen werd de verwachting april. De dealer was afhankelijk van de importeur, de importeur wist het ook allemaal niet... Toch raar dat je niet weet wanneer welke auto zo'n beetje komt.

Met 15 kilometer op de teller namen we de auto in ontvangst en in het weekend hebben we de eerste ritjes ermee gereden. Inmiddels staat de teller op 105 km. Het is dus echt nog te vroeg om een hele review te schrijven, maar wil graag mijn eerste ervaringen alvast delen.

Positief verrast zijn we door de luxe van de N-Line Sky uitvoering. Alles zit luxe en modern in elkaar. Door de wat lager staande schermen heb je veel overzicht. Ik was bang dat ik enorm het Head Up Display zou missen uit de vorige Kona's, maar dat valt gelukkig erg mee. De stoelen geven ontzettend veel comfort en zitten heerlijk, al was dit bij de vorige generaties ook al geen straf. De vering is overduidelijk verbeterd en minder stug dan voorheen. Ditzelfde geldt voor de geluidsisolatie aan boord, geluiden van buiten blijven ook beter buiten de auto. Ook de geluidskwaliteit van de Bose speakers zijn erg goed.

Op dit moment wordt nog een update gedownload waarmee Apple CarPlay en Android Auto draadloos gebruikt kunnen worden. Deze wordt OTA binnengehaald tijdens het rijden. Vergeleken met zijn voorganger reageert de nieuwe Kona zelfs in de Eco-stand duidelijk directer. Ook het afremmen met de flippers achter het stuur verloopt minder stoterig. Zeker wanneer je in de maximale stand wilde afremmen, kwam de vorige Kona op het laatst met een stootje tot stilstand.

De adaptieve cruisecontrol werkt weer heerlijk als vanouds zonder onverwachte acties. De 360-graden beeldcamera is eveneens een hele fijne toevoeging. Mede doordat de nieuwe Kona in vergelijking met de vorige Kona toch een stuk groter aanvoelt. Positief ben ik over het multimediascherm dat snel en logisch in elkaar steekt. Nog een andere fijne toevoeging is dat de Auto Hold functie nu bij het starten van de auto onthouden blijft.

Heb je de reviews van de nieuwe Kona al eens bekeken, dan ging het over de waarschuwingen die de auto geeft. Door de Europese regelgeving heeft de nieuwe Kona tal van systemen aan boord die je attenderen op het feit dat je iets niet goed doet. Je kunt het volume gelukkig hiervan verlagen en ook kun je middels een sneltoets het uitschakelen, maar zo nu en dan word je overspoeld met waarschuwingsgeluiden. Als zo'n heel orkest opgetrommeld wordt, kan ik niet meer bijhouden waar het allemaal voor is. Het zou fijn zijn als Hyundai deze irritatiesystemen blijvend uit kan laten schakelen.

Op de Hyundai Kona hebben we een verwisselbare trekhaak geplaatst, en de auto staat op vier Goodyear allseason banden.

In de afgelopen dagen voornamelijk ritten op 80km/u wegen gereden. Het verbruik is volgens de Bluelink app nu totaal gemiddeld 1 op 18,2. Het is bekend dat het verbruik in de toekomst nog beter wordt. Ben benieuwd! Bij nieuwe bijzonderheden en informatie zal ik de review voorzien van een update.

Met de fietsendrager

  • 200 km

De eerste 200 kilometer zijn gereden. Vandaag ook de (verwisselbare) trekhaak eronder geplaatst en de fietsendrager erop gezet. De auto lijkt zich nauwelijks in te houden of een hoog verbruik aan te houden met een fiets achterop. Nu was het vandaag ook wel erg goed weer, dat scheelt ook.

Vanwege de plaatsing van het mistachterlicht monteer je de trekhaak scheef. Wennen, maar het zit stevig en heeft geen gekke dingen uitgehaald. Wel worden bij het gebruik van de fietsendrager verschillende handige functies uitgeschakeld. Waaronder de Lane Assist en Lane Keeping. Merkwaardig.

Wat me verder positief opvalt, is dat lekker koel blijft in de auto, zonder dat je hier de airco bij aan hoeft te zetten. Naar mijn gevoel was dat bij de vorige Kona veel minder snel het geval.

Inmiddels ook de nieuwste OTA-update aanwezig, waarbij je draadloos Android Auto en draadloos Apple CarPlay kunt gebruiken. Reuzehandig!

600 kilometer verder

  • 874 km

De Hyundai Kona heeft inmiddels 874 kilometer op de teller staan. Vorig weekend hebben we hem meegenomen op reis naar Duitsland voor een weekendje weg. De tweede dag nog even een eigen autoroute gereden.

Wat een heerlijke auto, de stoelen zitten heerlijk, al heb ik denk nu pas de ideale stand gevonden voor de zitpositie. Je hebt namelijk nogal wat opties tot je beschikking. Met 1,86 meter is het door het Sky dak ook even afstellen dat je niet me je haren in het dak zit. Dat is goed te doen.

Ik blijf me nog steeds verbazen over de hoeveelheid luxe in de auto. De stoel die voor je automatisch naar achter gaat om het uitstappen makkelijker te maken, maar ook andere functies zoals de 360-graden camera die het inparkeren een stuk overzichtelijker maakt.

Toch zijn er wel wat dingetjes op te merken. Onder de Led-strip voor is iets van water of een soort van iets te zien dat lekt. Je kijkt door de strip naar de lak. Mogelijk dat het met het gieten niet goed is gegaan. Dat is nu ingediend met het verzoek tot garantie. Geen idee wat het precies is. Ook de loopt de LED-strip achter niet waterpas door, dat is volgens de dealer een kwestie van de achterklep stellen. Mij viel tot slot op dat het plaatwerk niet naadloos aansluit bij de achterste wielkast. Het stukje is aan de ene kant net iets wat langer. Het valt volgens de dealer binnen de marge. Natuurlijk moet je geen Rolls Royce kwaliteit verwachten, maar vind het toch net wat slordig. Volgens de dealer zou dat aangepast kunnen worden, maar ga je de kier dan elders terugzien.

Naar Oostenrijk en Slovenië

  • 6.900 km

We zitten met de Kona inmiddels op 6900 kilometer. De auto is net terug van een reis door Oostenrijk en Slovenië. Dit is erg goed bevallen. De auto is lekker stil en zit ook op de lange afstanden heerlijk comfortabel. In de hoge bergen, zoals op de Großglockner Hochalpenstrasse, merk je dat 'ie toch wel wat moeite heeft om lekker door te schakelen, en moet je hem handmatig wat helpen. Echt wel een aandachtspunt bij de nieuwe Kona, vind ik. Het bochtgedrag is heerlijk. Hij stuurt direct en prettig. In de verdere bergwegen die we hebben gereden, reed de Kona wel prima. Met de flippers kun je handig afremmen, zodat je minder hard van de berg afracet.

Qua verbruik vind ik de nieuwe Kona een stap achteruit. Ik heb hiervoor ook twee Kona's gehad, die waren zuiniger. Het gemiddelde verbruik over de afgelopen 6900 kilometer ligt op 1 op 17,6 (volgens de Fuelio app en Spritmonitor, niet volgens de boordcomputer). Waar de vorige Kona's op veel 50-80 wegen doorgaans zeker wel rond of boven de 1 op 20 komen, komt deze ook met de beste weersomstandigheden niet boven de 1 op 18. Nog niet ontzettend slecht, maar de echt zuinige ritten van 1 op 23, zie ik niet zo snel gebeuren als bij de andere generaties. Een kleinigheidje vind ik de Blind Spot Monitor links, bij regen stromen de druppels op zo'n manier, dat je daar dan niets aan hebt.

Op dit moment staat de Kona bij de dealer. In de voorste LED-strip zitten wat oneffenheden en dingen die niet kloppen, lijkt op slechte afwerking. Die wordt vervangen. Daarbij wordt ook gekeken naar de afstelling van bepaalde panelen. Zo sluiten twee panelen boven de wielkast nét niet helemaal lekker aan. Net als de LED-strip achter, die net niet helemaal gelijk loopt. Met het afstellen van de kofferbak zou dit verholpen moeten zijn.

Ondanks het wat hogere verbruik vind ik de Kona nog steeds een fantastische auto. De N-Line versie is wel echt van alles uitgerust, en dat maakt het gelijk ook een luxe auto.

Naar Zweden

  • 9.650 km

De Kona mocht zich bewijzen in een paar dagen Zweden. Ik weet van mijn eerdere generaties Kona's, dat de auto hier zich uitstekend thuisvoelt. Het verbruik ligt door de lagere snelheden doorgaans een stuk lager. Dat is bij de Kona 2024 ook het geval, maar niet zo zuinig als de voorgaande generaties. Nu kwam ik net aan uit op 1 op 20; veel anticiperend rijden en uit laten rollen, vooral 70-90km/u wegen. Bij de vorige was dit 1 op 22/23.
Toch niet heel slecht voor zo'n flinke auto. Het gemiddelde verbruik (volgens eigen bijgehouden app) ligt over de afgelopen 9500 kilometer op 1 op 17,8.

De Kona blijft echt een heerlijke, fijne, comfortabele auto. Met lange ritten bewijst de Hyundai om heerlijk comfortabel te blijven, ook op de Duitse autobahn. Dankzij het hoge comfort is het geen straf om eens ritten te maken van langer dan twee uur aaneengesloten. Ik ervaar steeds meer het gemak van de 360-graden monitor die alles rondom de auto goed weergeeft, de fijn werkende cruise control en de ruimte.

Echte nadelen heb ik niet kunnen vinden. Minpuntje is het beruchte koffiekopje. Als je naar de zin van de auto niet voldoende op zit te letten, blijft er lange tijd aaneengesloten een melding verschijnen met dit koffiekopje, als attentie dat je rust moet nemen. Soms gebeurt dit al na een rit van 20 minuten, zonder aanleiding. Ook is de navigatie van Hyundai soms in staat je een wat gekke route voor te schotelen. Ook bij lane keeping (het stuur-icoontje) heeft het stuur de neiging wat te zigzaggen met kleine stuurcorrecties. Niet gevaarlijk, wel vervelend. Volgens de dealer wordt gewerkt aan een update...

12.000 kilometer verder

  • 12.300 km

Nog altijd ben ik erg blij met de Hyundai Kona. In de afgelopen weken vaak lange ritten moeten maken naar Drenthe, en het rijdt gewoon ontzettend comfortabel. De adaptieve cruise control, het binnen de lijnen blijven, het automatische grootlicht... de functies werken allemaal erg goed. Het koffiekopje blijft soms een gevoelig iets, maar met de muziek wat harder, hoor je daar niets meer van.
Op langere stukken naar Drenthe, waarbij de snelheid de hele tijd rond de 103 km/u zit, zit ik gemiddeld op een verbruik van 1 op 20,5. Over de afgelopen 12000 kilometer zit ik nog steeds rond de 1 op 18. Inmiddels de onderhoudsbeurt vast ingepland, dat gebeurt in december. Ik verwacht dan rond de 15000 kilometer te zitten.

Eerste beurt

  • 15.500 km

Een maand geleden heeft de Kona zijn eerste beurt gehad. Zoals ik had verwacht, niets geks aan de hand.

Merkte wel op dat de ruitenwissers bij het minste of geringste strepen trok. De dealer heeft er kosteloos een set nieuwe ruitenwisserbladen opgezet. Ik was 284 euro kwijt. Een smak geld voor wat kleine dingetjes maargoed, dat is bij andere merken niet anders.

Een ander punt, is dat de automatische grootlichtassistent bij mij maar matig werkt. Hij gaat veel te vaak te laat uit, waardoor tegenliggers al seinen. Erg irritant. Volgens de dealer kan er niks aan gedaan worden. Ik kan me herinneren dat dit vroeger beter werkte, geen idee waarom nu het ineens matig werkt.

Ik vind het ook typisch dat er sinds de aflevering in maart nog geen enkele update is uitgerold voor de auto. Dat ging bij vorige Kona's beter. Overigens bevalt de auto nog steeds erg goed. Alleen wat betreft grootlicht en de continue stuurcorrecties mag er wel wat verbeterd worden.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Hyundai Kona

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (20)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.