Hyundai Ioniq Electric Premium Sky (2020)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Ioniq Electric Premium Sky |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 6.500 km |
KM-stand laatst | 79.000 km |
Zuinig en comfortabel glijden
- 15.000 km
Sinds april 22 eigenaar van een Ioniq Electric Premium 38 Kwh van december 2020 met slechts 5000 km op de teller. Na 4 jaar en 155 dkm in een Prius Plugin Hybrid waren we toe aan vol-electrisch rijden. Ook om ons overschot aan zonne-energie zoveel mogelijk zelf te gebruiken. De Prius heeft het overigens ook altijd perfect gedaan en was nog totaal niet moe met bijna 300.000 km op de teller!
Waarom de Ioniq: voordelig in aanschaf en gebruik. Ruimte identiek aan Prius en ziet er gewoon uit. Geen SUF-uitstraling, want dat past niet zo bij ons...
Bovendien waren de reviews en tests onverdeeld zeer positief op nagenoeg alle punten. Een aanrader dus.
En dat hebben we inmiddels zelf ook ervaren.
Met een WLTP-range van 311 km dachten we prima uit te kunnen, maar tot onze verbazing hebben we inmiddels al enkele malen gezien dat er 350 km range is! En dat is dan ook in de werkelijkheid zo!
Ik ben een rustige rijder, maar zeker geen slome slak. Houdt me wel aan de max.
Mijn verbruik over 10 dkm is gemiddeld 10,2 Kwh/100 km. Maar ik zit ook regelmatig onder de 10 als ik weinig tot geen snelweg rijdt.
Ik verbaas me er wel over dat andere electrische auto's veel meer gebruiken. In mijn zakelijke relaties heb ik een aantal mensen met een VW ID-3/4 of Enyaq met een veel grotere accu, maar die hebben nauwelijks meer bereik en een verbruik van 15-20 Kwh/100 km. Vreemd hoor.
Adaptieve cruise-control en lane-keep assist werken echt zeer goed. Jammer eigenlijk dat er al na 5 seconden of zo een melding komt en weer 5 seconden later een piep dat je de handen op het stuur moet houden. Want hij kan vrijwel elke situatie prima zelf sturen op snelweg of provinciale weg. Ook in het donker en/of in de regen.
Hoofdruimte op de achterbank is niet toereikend als je langer dan 1.85 meter bent.
Geventileerde stoelen is erg fijn met de warmte van de afgelopen weken. Ook de airco werkt erg fijn en stil. Verbruik wordt daar maar iets hoger van, meestal niet meer dan 1 à 2 procent van het totale ritverbruik.
App werkt uitstekend en informeert ook actief als je bijvoorbeeld aan het laden bent of de auto niet op slot gedaan hebt.
Via de app kan je de auto dus ook op en van slot halen, temperatuur instellen incl tijdsschema. Ook tijdsschema voor laden.
Ik laad vrijwel altijd thuis op de oprit aan een speciaal heavy-duty stopcontact, zodat ik met 2,6 KwH kan laden, zonder dat het stopcontact smelt. Er zat een normale buiten-wcd, maar die werd langzamerhand bruin en bros door de warmte. Nu geen enkel probleem meer.
Laden duurt zo natuurlijk best lang, maar in een nacht is die weer ver genoeg volgeladen. We gebruiken de auto niet elke dag en meestal zijn de ritten ook niet meer dan 150 km, dus nooit laadstress.
Een wallbox is veel te duur in verhouding tot de extra laadsnelheid die je kan behalen, want deze Ioniq kan slechts op 1 fase laden. Voor ons geen probleem, maar dit zou voor veelrijders uiteraard wel zo zijn lijkt mij.
Direct na aankoop lege 12-volt accu gehad, maar dat was eenmalig. Wellicht had ik vergeten de auto uit te zetten, want dat moet je wel echt zelf doen met de knop. En als je de auto dan niet op slot doet, krijg je geen bericht. Behalve als je de app hebt, want die informeert je daar wel actief over.
Brief ontvangen dat de aandrijfaccu gratis wordt vervangen ivm een kleine kans op brand door een productiefout. Prima, we zien het wel. Fijn en netjes dat Hyundai ons daar actief over informeert, terwijl er nog maar enkele gevallen wereldwijd zijn geweest.
Ruim 1 jaar verder,,.
- 35.000 km
Inmiddels rijden we al weer een jaar volledig elektrisch en dat bevalt uitstekend. Stil, vlot en heel luxe zo'n Ioniq.
En de range dan?
Ik heb in het afgelopen jaar (30.000 km) maar een paar keer aan een laadpaal gehangen en nooit hoeven snelladen.
Het laden thuis via een simpel (extra zwaar) stopcontact is voor ons voldoende.
De range is zelfs in de winter met vrijwel uitsluitend snelweg 100 km nog wel 250 km.
Afgelopen week al een rit van 36 km een verbruik van 9,8 kWh/100 km gehaald! Ja, zonder verwarming(was niet nodig) en met veel uit laten rijden op standje 0.
Die flippers aan het stuur zijn echt super handig als je zuinig wilt rijden. Ik gebruik het rempedaal zelden.
De remmen gaan gelukkig ook niet vast zitten, dat was bij de Toyota Prius wel anders.
Ook de adaptieve cc werkt nagenoeg feilloos en rustig.
En het automatisch sturen doet het ook echt goed. Ik houd het stuur heel losjes vast en dan stuurt de auto zelf keurig op doorgaande wegen.
Wel krijg je dan soms een ping en bericht dat je het stuur vast moet houden helaas, maar dat is ook wel weer veilig.
Kortom: dit tevreden over de auto.
De dealer is wel minder dan we van Toyota gewend waren, maar daar komen we gelukkig zelden. Alleen voor een beurt en die heb ik pas 1x gehad.
Updates van de software worden ook probleemloos geladen en geven echt meerwaarde. Wel even wennen aan de nieuwe look.
Over alle 30000 km heb ik nu een gemiddeld verbruik van 11,4 kWh/100 km, waarbij ik zeer weinig stad rijd en vooral veel provinciaal en snelweg(100 km/h).
Ik ben benieuwd of er iemand is die met zo'n ruime auto mij kan verslaan :-)
Zonder als een slak te rijden natuurlijk.
Ik rijd gewoon met het verkeer mee, maar ben geen 'scheurneus'.
De WLTP-range is 311 km en dat haal ik bij zomerse temperaturen altijd gemakkelijk. Ook regelmatig meer...
Je leert het wel
- 41.400 km
Inmiddels 35.000 km gereden en ik leer steeds beter hoe je vlot maar zuinig met een elektrische auto moet rijden. Vooral goed gebruik maken van de regeneratiepeddels achter het stuur en de enorme afstand(tot wel 2 km!) die je glijdend(zonder stroom te verbruiken) kan afleggen. De auto verliest maar heel langzaam snelheid als je de regeneratiestand op 0 zet en geen 'gas' geeft. Geen verbruik maar wel meters maken dus. Zie de foto: inmiddels kan ik 367 km rijden, terwijl de wltp 311 km aangeeft. Ik rijd veel buiten de bebouwde kom op snelweg en provinciale wegen en houdt me aan de maximumsnelheid. Rijd wel lekker door, maar niet sneller dan mag. Beslist geen spijt van mijn keuze voor deze Ioniq 38Kw. Nog steeds een aanrader.
Beurt 79dkm
- 79.000 km
Na ruim 3 jaar en 73dkm de 2e onderhoudsbeurt uit laten voeren. Kosten 246 euro. Dat zijn wel andere prijzen dan onze eerder ice-hybride auto!
Hoe zijn de afgelopen jaren geweest?
Bijzonder prettig met veel comfort en luxe, geen enkele storing gehad. Behalve in het begin dan een lege 12v-accu, maar daarvoor heeft de software-update van 2 jaar geleden een definitieve oplossing gebracht.
De originele banden zitter er nog op, maar moeten binnenkort wel vervangen worden. Maar die hebben dus toch wel zo'n 50dkm eronder gezeten, naast de winterset. Ook heel tevreden mee.
En nog steeds geen enkel bewijs van accudegradatie. Ik heb afgelopen week weer 357 km actieradius gezien en haal in de winter minimaal 250 km. En 's zomers dus meestal meer dan de wltp van 311 km.
We zullen nog heel lang hierin doorrijden, want een vergelijkbaar luxe nieuwe ev is behoorlijk prijzig. En deze is nog in topconditie. Daar kunnen we vast nog jaren mee door!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Hyundai Ioniq Premium EV Verwacht! | | Elektrisch schuif-/kanteldak | Elektrisch verstelb. bestuurdersstoel met geheugen
- 2019
- 97.500 km

Hyundai Ioniq 58kWh - 125KW - WARMTEPOMP - ORG. NL. - 1E EIG.
- 2022
- 33.121 km

Hyundai Ioniq Premium EV 38 kWh | Schuifdak | Lederen Bekleding | Stoelkoeling/verwarming | Privacy Glass | Navigatie | Climate Control | Lichtmetalen Velgen | Warmtepomp |
- 2021
- 19.562 km