Hyundai Ioniq Electric Premium (2017) #4

autoreview

Hyundai Ioniq Electric Premium (2017)

Signalement

UitvoeringIoniq Electric Premium
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf155.000 km
KM-stand laatst198.800 km
Lezerswaardering: 71%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste twee weken; meest onderschatte EV?

  • 156.000 km

Na 3,5 fijne jaren in een Opel Ampera 1st gen heb ik eind vorig jaar een Hyundai IONIQ electric gekocht. Ik was al een tijdje aan het rondkijken naar een volledig elektrische opvolger van de Ampera. Het elektrisch rijden (0,6l/100km) beviel mij erg goed! Voor de langere ritten liet ik de Ampera staan vanwege luidruchtige motor wanneer de stroom op was, ook wilde ik mijn gemiddelde brandstofverbruik niet om zeep helpen. :)

EV's met noemenswaardige actieradius, realistisch 180+ in mijn optiek, beginnen nu net een klein beetje betaalbaar te worden. De subsidie van 2k helpt hier zeker aan mee. Voor rond de 16k krijg je met de IONIQ wat mij betreft het meeste waar voor je geld. Ik kende de auto al omdat mijn schoonvader er een rijdt en deze was er altijd erg enthousiast over. Zelf werkte ik tot voor kort in de autobranche, grappige is dat ik destijds de IONIQ maar een vreemd ding vond. Kleine accu, niet erg mooi en relatief duur. Wat ik mij toen niet realiseerde is dat de auto dan wel een relatief kleine accu heeft (28kW bruikbaar), hij springt wel heel zuinig met deze beperkte capaciteit om. Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat dit zich in de praktijk in mijn geval nog moet uitwijzen, maar de reviews zijn unaniem; dit is waarschijnlijk de zuinigste EV op de markt. Daar bovenop kan hij ook nog eens 69kW/u snelladen, ziet hij er wat mij betreft uit als een "normale" auto en is hij in Premium uitrusting volgeladen met opties.

Mijn ervaring tot op heden; een luxe, goed afgewerkte allemansvriend met voldoende actieradius om het grootste deel van NL op één acculading te bereiken. Daarbij wel opgemerkt dat ik in het midden van het land woon.

Zodra ik meer ervaringen te delen heb zal ik mijn review aanvullen.

Voorbanden vervangen

  • 156.000 km

Afgelopen donderdag de voorbanden laten vervangen. De verkopende garage had in al zijn wijsheid besloten nieuwe Chinese Lanvigator banden te monteren. Wat mij betreft echt een miskleun. Na wat onderzoek kwamen de Michelin Primacy 4 91V met S1 codering als de beste uit de bus. Met 75 euro p/s betaalbaar, AA rating en 68db rolgeluid. Hetzelfde type lag al op de achteras. Merk zeker qua geluid direct verbetering!

Onderhoudsbeurt

  • 156.391 km

Kleine update. Voor aflevering heeft de auto een beurt gekregen bij een universele garage. Uiteindelijk besloten dat ik de auto, in ieder geval voorlopig, door de officiele Hyundai dealer wil laten onderhouden. Al is het alleen maar voor de gratis pechhulp en updates. Om deze reden met verkoper afspraken gemaakt en tegemoetkoming in de kosten gekregen. Op 2 februari de auto bij Autopalace in Harderwijk gebracht. Vooraf geinformeerd naar de kosten, deze werden na afloop ook netjes in rekening gebracht. Daarnaast hebben ze kosteloos wat kleine puntjes onderzocht. Erg goede ervaring met Autopalace Harderwijk tot op heden!

Tweede auto ook elektrisch?

  • 156.600 km

Nu de IONIQ ons zo goed bevalt vragen wij ons hardop af of we onze Octavia combi op benzine nog wel nodig hebben voor de ruimte en als tweede auto. Een tweede auto is zeker nodig, maar voor ongeveer 5.000 km per jaar eigenlijke zonde om een benzine auto voor de deur te hebben met bijbehorende vaste lasten. Ik heb daarom de Octavia te koop gezet en verken de markt voor een EV van rond de 12k excl. subsidie. Dat valt nog niet mee moet ik zeggen. De Leaf 1st gen vinden we lelijk, de Zoe heeft een dure huuraccu en de e-Up! heeft toch wel een kleine accu en is qua looks wat anoniem. Een i3 of e-Golf zijn nog te duur. Voorlopig, zo lang we volledig thuiswerken, kunnen we af met 1 auto, dus de Octavia kunnen we verkopen in afwachting van een geschikte tweede EV. Zou het liefst een tweede IONIQ kopen.... Het uitrustingsniveau van de IONIQ halen ze allemaal niet...

Hoe goed is de batterij nog?

  • 155.700 km

Mijn gevoel over de resterende capaciteit in de accu van onze IONIQ was dat deze nog erg goed was, ondanks de relatief hoge km-stand. Op fora las ik dat Hyundai een vrij grote marge heeft ingebouwd. Deze marge wordt eerst opgesnoept voordat je bruikbare capaciteit daadwerkelijk terugloopt. Om dit te meten heb ik besloten voor een paar tientjes een OBD2 bluetoothdongle aan te schaffen. Middels een smartphone app (canioniq) kun je hier heel eenvoudig de zogenaamde State of Health (SoH) uitlezen. Mijn gevoel klopte, de SoH van de accu is nog 100%!

Korte update

  • 165.000 km

Inmiddels weer enige tijd verder en tijd voor een korte update. Eigenlijk weinig zinnigs te melden, anders dan dat de auto het nog uitstekend doet en we er nog helemaal niks bijzonders mee gehad hebben.

Wel hebben we de laatste maanden wat last van gekraak uit het onderstel. De stabilisatorstangrubbers laten vervangen, maar dit bracht geen verbetering. Mijn ervaring is dat gekraak uit het onderstel bij veel merken een terugkerend issue is. (had het ook met onze Skoda en BMW)

Ster van de show

  • 166.000 km

In december heb ik met mijn auto deelgenomen aan een item van Autoweek over accudegradatie. Was erg leuk om te doen! Benieuwd hoe het artikel wordt.

Op vakantie

  • 188.000 km

Inmiddels is de IONIQ 2,5 jaar in ons bezit en tot volle tevredenheid. De auto heeft ons nog nooit laten staan en er is nog geen enkel mankement geweest. We laten de auto elk jaar netjes onderhouden door de Hyundai dealer. Dit jaar vonden we het tijd voor een nieuwe beproeving van de IONIQ: op vakantie naar Frankrijk. (Jura) Een rit van 850 km door België, Luxemburg en uiteraard Frankrijk. Van tevoren de reis uitgestippeld via ABRP. Hierbij een marge aangehouden van 20% accu bij aankomst bij een laadstop. We vertrokken met 230 km actieradius. We hebben de rit in twee dagen gedaan, de eerste dag 5 keer geladen en kan niet anders zeggen dan dat dit vlekkeloos verlopen is. We vonden het eigenlijk ook heel prettig om even een minuut of 20 te stoppen na elk uur/anderhalf uur rijden. Ook in Frankrijk is de laadinfastructuur inmiddels prima op orde langs snelwegen, daarbuiten is het nog wel dun gezaaid. Hier en daar vind je wel snelladers bij supermarkten.

Qua rijden is de IONIQ nog steeds een erg fijne reisgenoot, die comfortabel rijdt zonder daarin door te slaan. Er zit nog steeds voldoende dynamiek in de auto.

Gaat de IONIQ volgend jaar weg?

  • 188.000 km

Ondanks dat we erg tevreden zijn over de IONIQ zijn we ons toch aan het oriënteren op een vervanger begin volgend jaar. Momenteel rijden we naast de IONIQ ook nog een i3. De laatste staat zoveel stil dat het eigenlijk zonde is. Deze gaat er dus sowieso uit. Als we daarnaast ook de IONIQ verkopen kunnen we met de opbrengst van beide auto's een upgrade maken naar een jongere auto met een wat groter accupakket. Het is toch wel fijn om iets meer actieradius te hebben zodat de auto ook niet elke keer volgeladen hoeft te worden en we meer zonnestroom kunnen opslaan.

Ben momenteel nog bezig een shortlist te maken voor aanschaf rond de 30k. De e-Niro staat momenteel hoog op de lijst.

Op zoek naar een vervanger

  • 198.000 km

We rijden nog vrolijk door en hebben besloten ook nog maar 4 nieuwe vierseizoenenbanden te monteren. We zijn gegaan voor de stille Pirelli Cinturato banden, deze bevallen tot op heden heel goed! Het rijdt merkbaar iets strakker dan de Michelin Primacy 4 banden die we hiervoor hadden. Overigens zitten we op een gemiddeld verbruik van 12,9kWh/100km sinds we de auto hebben!

Ook heeft de auto in januari zijn jaarlijkse onderhoudsbeurt gehad bij de dealer. Kosten 162,75 + 143,99 voor (roest)vrij maken van de remmen.

We zijn inmiddels wat actiever op zoek naar een vervanger, waarbij de e-Niro nog steeds de grootste kanshebber is. We zoeken een facelift model vanwege mooier dashboard, groter en moderner navigatiesysteem, 3 fase laden en app compatibiliteit. Helaas vallen de inruilprijzen van de IONIQ en i3 nogal tegen tot op heden...

Afscheid

  • 198.800 km

Het moment is daar dat afscheid hebben genomen van een fijne auto waar we drie jaar met plezier en zonder noemenswaardige problemen in hebben mogen rijden.

De hoge kilometerstand maakte het wel wat uitdagender om nog een acceptabele prijs voor de auto te krijgen. Sommige garages hoefden hem zelfs niet als inruil.

We hebben het drastische besluit genomen om ook afscheid te nemen van onze i3 en dit jaar geen nieuwe EV meer te kopen. Dit vanwege de verwachte prijsdalingen dit jaar als gevolg van de vele geregistreerde Niro's en Model 3's in 2019. We gaan tijdelijk in een 1-serie 118i F20 rijden die we volgende week krijgen.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.