Hyundai Ioniq 5 73kWh Lounge (2021) #5

autoreview

Hyundai Ioniq 5 73kWh Lounge (2021)

Signalement

UitvoeringIoniq 5 73kWh Lounge
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf10.500 km
KM-stand laatst80.000 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Super comfort

  • 10.500 km

Eigenlijk compleet idioot dat je door het chiptekort méér voor een demo met 10.500 km op te teller betaalt dan de cataloguswaarde. Vreemde tijden.

Ik heb veel verschillende auto's gehad, van VW, Jeep, Saab, Renault, Audi tot recent een Lexus (deze keer een youngtimer) en wilde graag over gaan op elektrisch. Shortlist:
- Kia EV6
- VW ID.4
- Hyundai Ioniq 5
- Skoda Enyac
- Tesla model 3

De VW en Skoda vielen - ondanks praktische ruimte - (hond, regelmatig surfspullen etc) toch al snel af. Zeker nette auto's om te zien maar tjonge zeg wat een armoedige afwerking (mn ID.4) en opties vergeleken met de Koreanen. Kijk bij de Tesla model 3 (heb testritje in longrange gereden) weet je dat de afwerking nogal minimaal is. En dan bedoel ik niet minimalistisch qua design maar ook de afwerking zelf (beetje niveau Lada), maar.... daar staat wel iets unieks tegenover en dat is de actieradius en ronduit spectaculaire acceleratie. En daar kun je natuurlijk voor kiezen (bijna ook gedaan) waarbij je de afwerking voor lief neemt. Maar bij de VW? Waar blinkt die in uit t.o.v. de EV6 of Ioniq 5? Het kon mij niet overtuigen.

De model 3 viel af omdat deze toch niet praktisch genoeg was (bank kan bv niet plat wat onhandig is met hond / surfspullen) en je ziet ze wel héél veel. Beetje de VW Golf van nu?

Ik twijfelde tussen de EV6 en Ioniq 5. Waarbij ik de EV6 - zoals in meeste test ook aangegeven - net wat dynamischer vond maar de Ioniq 5 wat praktischer en meer comfortabel. De EV6 in mijn ogen nét wat minder smaakgevoelig (alhoewel...) dan de Ioniq 5. Eerlijk is eerlijk... de beschikbaarheid was uiteindelijk doorslaggevend. Ik kon een demo Ioniq 5 lounge komen die nét beschikbaar was gekomen. Meteen toegeslagen want wat is het toch een opvallende auto en geweldig comfortabel.

Nou wat bevalt me goed?
- comfort -- heerlijke stoelen (zeker in mijn lounge versie)
- actieradius; tuurlijk minder dan opgegeven maar prima
- niet vergelijkbaar met Tesla maar vlog genoeg
- elektrisch rijden....wat een genot (geldt ook de andere EV's)
- ruimte; kofferbak prima maar vooral de zitruimte voor + achter is geweldig vanwege de lange wielbasis
- hij lijkt van 'n afstandje compact maar is echt énorm groot als je dichterbij staat
- fully loaded met nuttige functies maar ook met minder nuttige (maar soms leuke show-off gadgets)
- verbruik is voor mij prima, het scheelt overigens flink of je 80 - 100 of 120 km/u rijdt in verbruik. En wat 'n snelheid qua opladen. Ok, 300khw zou mogelijk moeten zijn maar snelste dat ik tot nu toe heb gehaald is 185 (ver van de specs maar nog steeds supersnel)
- ... o ja, en ik heb afgelopen weekend de stofzuiger op de V2L aansluiting gezet als eigen stroomvoorziening. Dat V2L is nu nog meer een gimmick maar is wel de toekomst (zeker in combi met zonnepanelen)

Wat bevalt me minder
- zoals wel vaker te lezen in (internationale) reviews lijkt er heel soms 'n trilling in de banden te zitten
- schijnbaar vanwege het chip tekort, klappen de deurgrepen niet automatisch naar buiten wat wel bij een lounge zou moeten zijn. En dat maakt de deurgrepen heel onhandig in gebruik
- ....nog veel idioter is dat er een soort semi-keyless entry is. Als je in de buurt komt klappen de spiegels 'als begroeting' uit en kun je deur openen maar pas nadat je op de deurgreep duwt (dan pas ontgrendelt de auto). Waarom wel via afstand bediening je auto laten parkeren maar geen volledige keysless entry??
- gordels achter rammelen. Dit is echt een designfout van jewelste....het ijzeren stukje van de gordel rammelt tegen de deurpost en dat merk je vooral op een slecht wegdek. Dat had heel makkelijk voorkomen kunnen worden en doet echt afbreuk aan de kwaliteitsbeleving (moet de gordel nu zelf beetje wegduwen om gerammel te voorkomen)
- Apple Carplay is niet draadloos...in zo'n hightech auto? Kom op zeg... (geldt ook voor geen USB-c)
- Navigatie i.c.m. head up is ge-wel-dig maar wat echt een misser is, is dat je geen goede suggesties krijgt naar laadstations op je route zoals bv bij Tesla; dat als je bv een route van Eindhoven naar Amsterdam instelt, dat de navigatie dan zelf het advies geeft om bv even bij te laden in Utrecht ofzo. Maar...misschien is dat 'n update die nog komt?
- rijdersstoel lijkt schoefje lost te zitten en 'wiebelt' daardoor. Dit merk je vooral tijdens het optrekken. Dit wordt alsnog oplost door de garage want dat was al een aandachtspunt en zou zijn opgelost bij levering maar dat bleek niet het geval te zijn (kritiekpunt voor Hyundai dealer voor de matige oplevering; stoel probleem niet opgelost, auto niet schoongemaakt zoals besproken, pas bij levering aangeven dat trekhaak voorlopig niet geleverd kan worden; overmacht maar meld het gewoon even eerder...)

Ok de lijst met 'wat minder goed bevalt' lijkt lang maar onderaan de streep ben ik énorm blij met m'n Ioniq 5. Wat een comfort, wat een opvallende auto (ok smaakgevoelig), ruim en vol met geweldige opties van stoelkoeling tot fijne hulp systemen.

Bestuurdersstoel los

  • 60.000 km

Schijnbaar een komt het vaker voor. Een wiebelende bestuurders stoel.
In totaal 3x voor terug naar de garage geweest: de elektrische bestuurdersstoel 'wipt' op en neer waarbij je een 'tik' voelt in de stoel. Eindelijk is het frame vervangen en lijkt nu - onder garantie uiteraard - opgelost te zijn. Wel klein deukje aan kwaliteitsimago, maar goed is opgelost.

Irritaties: bluelink & onderhoudskosten

  • 80.000 km

BLUELINK ABONNEMENT VERLOPEN? DRAMA.
ik weet dat fabrikanten hun klanten min of meer 'gijzelen' met abonnementen op de software. Zo ook bij Hyundai, maar goed...aan andere kant weet je dat van te voren. In dit geval gaat het om BlueLink waarmee je je persoonlijke instellingen van Radio, stoelen, connecties (telefoon), kaart updates etc vastlegt. Als na paar je abo verloopt en even geen tijd had om de link naar betaalde abo te klikken, dan verloopt daarmee niet alleen je abonnement (en daarmee de bluelink diensten) maar ook de mogelijkheid om alsnog zelf je abonnement na betaling te activeren.

Kortom: je raakt ALLE instellingen kwijt. Zelfs die van je radio, je telefoonverbindingen etc. Alsnog activeren kun je dan niet (!) meer zelf. Huyundai zegt 'dat had je maar direct moet verlengen, je deadline is verstreken'. Je mag dan naar het hoofdkantoor een mail sturen met de vraag of je alsjeblieft mag betalen om de boel te heractiveren.

Pardon? Het is 2025 en een auto van meer dan € 50k en dan als je net te laat bent, dan kun je dit dus online niet meer direct regelen. Al je instellingen kwijt - zelfs radio.... Schandalig slecht.

Klinkt misschien wat flauw maar als ze dit niet binnen halve dag oplossen zou dit voor mij een reden zijn om nooit meer een Hyundai te kopen.

RAMMELENDE GORDELS ACHTERIN
Een design fout is van jewelste...de gordels van de achterbank hangen 'los' en zitten niet met een clipje vast aan de bank. Gevolg: ze rammelen tegen het plastic van de 'achterwiel bak'. De enige oplossingen zijn om de gordels als je ze niet gebruikt, vast te klikken (alsof je ze aan hebt) of ze helemaal naar voren te trekken. Maar, zodra iemand achterin heeft gezeten en de gordel 'gewoon' los maakt, dan begint het gerammel weer opnieuw. Dat doet enorme afbreuk aan de verder comfortable auto.

ONDERHOUDSKOSTEN
Wat ook wel een koude kermis is geweest zijn de onderhoudskosten. Destijds werd aangegeven dat deze bij een elektrische auto relatief laag zijn. Nou....niet helemaal. Mijn laatste onderhoudsbeurt:
- standaard 60.000 km € 137,50
- koelvloeistoffen hoogspaningsaccu € 200*
- cabinelucht filter € 53,29
- remvloeistof € 123,50
- accu noodroepsysteem verplichte vervanging € 156,08*
- klein materiaal € 52,50.....
Totaal: € 879,53

* deze posten zijn niet omdat er iets kapot is, maar vallen onder onderhoud.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Hyundai Ioniq 5

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.