Hyundai Ioniq 5 73kWh Lounge (2021)

autoreview

Hyundai Ioniq 5 73kWh Lounge (2021)

Signalement

UitvoeringIoniq 5 73kWh Lounge
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf20 km
KM-stand laatst2.480 km
Lezerswaardering: 75%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste km rijden en laden met de zon

  • 180 km

Al enkele maanden verschijnt deze Ioniq 5 op social media, in reviews, en na het bekijken van de review door HUGE Car Guy besloot ik toch even een testrit te maken bij Mullens in Leuven. Die rit beviel zo goed dat ik een optie nam op de enige stockwagen met solar pack en alhoewel die in feite voor de garage bestemd was kregen we deze toch aangeboden en een dag later tekenden we de bon. Amper 1 week later (gisteren) werd de wagen geleverd, een mooie Ioniq 5 waarvan de naam voor de standaard kleur - Mystic Olive-Green - goed gekozen is. Grijs op bewolkte dagen en grijs-groen-bruin-etc met de zon. Het solar pack zit erbij en alhoewel laden via de zonnepanelen +/- 8km op een zonnige dag kan opleveren ging het vooral om de optie V2L (vehicle to load) waarmee bijvoorbeeld zelfs onze Honda e aan 25 km/u zou kunnen opgeladen worden vanuit de laadpoort van de Hyundai Ioniq 5 (aan 3.6kW).

De eerste ritten laten een verbruik van rond de 16 kWh / 100km zien, op de lokale wegen en 20 kWh / 100 km op snelwegen en met erg weinig rijgeluiden. De noise-cancelling zal daar ook wel voor iets tussen zitten. Helaas is het met 1.97m nog wat zoeken naar de juiste zithouding waarbij ook het head-up display volledig zichtbaar is (staat al op de laagste stand).

Sturen gaat licht maar jik moet wel iets meer draaien aan het stuur dan ik gewend ben. De wagen voelt (vering) ook zwaar aan en doet me soms denken aan het weggedrag van de Mercedes S-klasse waar we ooit eens een paar maanden in mochten rijden. In ieder geval een heel ander karakter dan bijvoorbeeld een iPace of een Mach-e en duidelijk gericht op absoluut rijcomfort.

Apple Carplay werkt prima maar enkel via USB (volledig scherm, in tegenstelling tot Android Auto) en het geluid vanuit de Bose luidsprekers is best ok maar niet echt premium geluid dat je wel met bv B&W in Volvo, Meridian in Jaguar/Landrover of Harman Kardon in BMW hebt.

De eerste lange ritten (met 3 passagiers) staan gepland voor de volgende 5 dagen, benieuwd hoe de wagen zich gedraagt.

De eerste langere ritten

  • 800 km

Op zaterdagavond zo'n 110km gereden met snelheden tot 90 km/u over de lokale en hobbelige wegen in België en dan voel je dat 19 inch velgen toch iets meer comfort zullen geven dan de 20 inch velgen onder onze wagen. Het verbruik was tijdens deze 110km overigens lager dan eerst ingeschat, zonder overdreven op de rijstijl te letten haalden we netjes 14kWh/100km op de heen én terugrit (donker en regen).

Gisteren een langere rit, vooral over de snelwegen, van Leuven naar Amsterdam en terug en op de snelwegen is het comfort ronduit goed met erg weinig rol- en windgeluid, enige minpuntje zijn misschien de iets hardere stoelen maar toch zonder rugpijn uitgestapt. De zithouding was eigenlijk best ok nu. Ook achterin hadden de passagiers alle ruimte, konden bijna de benen strekken. De augmented reality via het headup display is wel leuk, voegt er een auto in voor je terwijl je automatisch rijdt tekent het systeem een waarschuwing (witte vlek op de weg) achter de bumper van de wagen die invoegde en volgt die wagen tot de afstand weer ok is.

Het verbruik op de snelwegen via Utrecht was 's ochtens rond de 18 kWh/100km maar 's avonds via Schiphol en Rotterdam aan de toegelaten snelheden (in België ++/- 120 km/u) kwam ik op de terugrit vreemd genoeg maar aan 17kWh/100km. Misschien kwam dit door 5 min stukje file aan 50km/u en rond Rotterdam de beperking tot 80km/u.

Nog een extra woordje over de autopilot: ook zonder dat er iets is ingeschakeld van ACC en active lane assist trekt de auto je af en toe naar het midden van een rijvak. Als je de ideale rijlijn op een bochtig parcours wilt rijden werkt dat systeem af en toe dus wel tegen. Ook merkte ik dat met de stuurpiloot aan (maar automatische cruise control af) de wagen zichzelf correcties geeft door een pieptoon en in het headup display een pijl die aangeeft dat de wagen het rijvak dreigt te verlaten waarna de wagen zelf ingrijpt en weer naar het midden van het vak stuurt. Komiek...

De eerste regen

  • 1.350 km

Een korte update: we missen een achterruitenwisser toch wel, zeker bij motregen (en op snelwegen) is het zicht naar achteren erg troebel. De gewone ruitenwissers en ruisonderdrukking werken wel prima dus comfortabel is het verder wel.

Het verbruik is nu ongeveer 17 kWh/100km, dit door wat meer snelwegen (tot 130 km/u), op lokale wegen is het altijd weer schrikken hoe zuinig deze auto rijdt, afgelopen weekend een rit van 12 km aan 10.5 kWh/100km.

Deze zomer is aan de mindere kant, desondanks zorgden de zonnepanelen voor +/- 20km extra bereik per week... niet echt een optie die ik apart zou aanvinken maar in België is het Solar Pack meer dan zonnepanelen alleen (relax-zetels met geheugen, V2L, gordijnen, middenconsole op rails, etc).

De laatste kilometers

  • 2.480 km

Een Hyundai-dealer in België wil de wagen graag zelf inzetten, en omdat we twijfelden over de AWD versie van de Ioniq 5 zullen we dit aanbod opnemen. Na iets meer dan een maand gaat de Ioniq dus al weer weg maar na meer dan 2300 prima kilometers waarbij het verbruik op 16.6 kWh/100km uitgekomen is.

Het is is een unieke auto met een heel eigen karakter en we kunnen deze alleen maar aanraden. Grote kans dat we de N-Ioniq 5 of de AWD bestellen binnenkort.

Een laatste beetje info: met de koudere ochtenden valt het op dat de wagen binnen de minuut warme lucht begint te blazen, erg snel en een aangename warmte.... . Het laden met het zonnedak was wat minder spectaculair met al die regen, we kwamen op 11kWh uit op een maand waarbij de wagen ook vaak in de schaduw geparkeerd stond.

We hebben de Honda e nog ... ook uniek en zolang de afstanden niet te groot worden ook een "plezant" autootje.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Hyundai Ioniq 5

Lezersreacties (35)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.