Hyundai i30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium Sky (2023)
autoreview

Signalement
Uitvoering | i30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium Sky |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 21.693 km |
KM-stand laatst | 37.000 km |
Aanschaf i30
- 21.000 km
Ik ging op zoek naar een vervanger voor een Ford Focus uit 2019 met 100pk/170Nm. Omdat er in de komende zomer een caravan achter de auto moet, was de belangrijkste voorwaarde dat een nieuwe auto meer vermogen en trekgewicht zou hebben.
Het was snel duidelijk dat het een Kia Ceed of Hyundai i30 moet worden (1.5, 160pk, 250Nm). Als nice to have wilde ik graag een automaat, het is uiteindelijk deze Hyundai i30 Premium Sky geworden. Op heel veel vlakken een upgrade van wat ik gewend was met de Ford Focus.
Enige twijfel had ik aanvankelijk over de stoelen. In de Ford had ik als optie 10-weg verstelbare stoelen met verlengde zitting, ik was erg benieuwd hoe "normale" stoelen van Hyundai zouden uitvallen. Tijdens de proefrit ontdekte ik dat de zitting bij de i30 voldoende gekanteld kan worden, waardoor je toch voldoende ondersteuning voor de benen hebt. Echt lange ritten zullen gaan uitwijzen of dat ook echt zo is.
Opvallende zaken na de eerste dagen:
Positief:
* Fijne aandrijflijn (schakelt geruisloos, voldoende pit)
Stil interieur
* Adaptive cruise control met stop&go in combinatie met lane assist maakt dat de reis, ook in de spits, erg ontspannen
* Multimedia en instellingen zijn intuïtief te bedienen en reageert snel
* Kofferbak vergelijkbaar met Ford boven de vloer, maar wat een ruimte onder de vloer! (ten koste van een reservewiel)
Minder goed dan de Ford:
* Geluidssysteem valt in het niet bij het Bang &Olufsen systeem met subwoofer uit de Ford Focus (was een optie), maar voldoet denk ik prima als af-fabriek systeem
* Digitale scherm in combinatie met analoge klokken loopt niet vloeiend in elkaar over, dat hebben ze bij Ford, hoewel minder digitaal, beter voor elkaar
* Tweede zitrij beduidend minder ruim dan in Ford
Eerste half jaar - eerste servicebeurt
- 34.000 km
We zijn inmiddels een half jaar met de i30 onderweg en de eerste servicebeurt na 15.000km is zonder problemen bereikt. Er waren geen bijzonderheden bij het onderhoud, de ruitenwissers zijn nog onder garantie vervangen. De belangrijkste ervaringen van het eerste half jaar zijn:
Verbruik:
Het gemiddelde verbruik is 1 op 15,5. Het is daarbij wel opvallend dat als je alleen maar snelwegkilometers maakt 1 op 19 haalbaar is. Ik schat in dat ik 75% van de tijd op de snelweg rijd. De ritjes binnendoor en in de binnenstad drukken dus behoorlijk op het gemiddelde. Met de caravan achter de auto ligt het verbruik op 1 op 9,4
Motor:
Ik heb bewust voor de 1.5 gekozen met 160pk om voldoende trekkracht te hebben voor onze caravan (1100kg). Dat blijkt ook een goede keuze. Er is voldoende trekkracht, en met de automaat in sportstand trekt de auto ook prettig op. Ik heb nog geen rit in heuvelachtig gebied gemaakt, dus dat gaan we in de zomervakantie meemaken.
Onderstel:
Het onderstel voelt prettig aan. Nog steeds minder verfijnd dan de Ford Focus die ik eerst reed, maar ik denk dat de i30 over het algemeen goed presteert. Wel opletten bij het afrijden van drempels. Als je dat te enthousiast doet, dan raakt de kunststof strip onder de bumper de grond.
Interieur:
Na aanschaf ben ik teruggeweest naar de dealer, omdat de achterbank rammelde. De haak zat net te los in de sluiting, waardoor een rammelend geluid ontstond. Dit is netjes opgelost door de dealer.
Binnen hoor je bijzonder weinig van de motor of rolgeluid. Goed geïsoleerd dus.
Het geluidssysteem is echt onder gemiddeld. Ik reed onlangs in een eenvoudige Seat Ibiza en trok de conclusie dat het geluidssysteem uit de Seat stukken beter is dan in de Hyundai. Dat de i30 is het label "premium" op dit gebied echt niet waard.
Samengevat, ik ben nog steeds erg tevreden over deze auto en hoop er nog vele kilometers met plezier in te rijden.
i30 als caravantrekker
- 37.000 km
In de zomervakantie zijn we met de caravan naar Luxemburg gegaan. Dit was de eerste rit buiten Nederland met de caravan. Onze caravan weegt maximaal 1050kg. De ervaring met de i30 is als volgt:
Positief:
* Voldoende trekkracht
* In sportstand schakelt de automaat heel goed zelfstandig op de juiste momenten.
* Adaptive cruise control op stand 3 of 4 houdt netjes afstand, zonder plotselinge acceleratie- of remacties. Dit rijdt dus heel ontspannen met een caravan.
Aandachtspunten:
* Op nat wegdek bij het optrekken in een bocht soms wat weinig grip met Michelin Primacy 4 zomerbanden
* Lane assist corrigeerde 1x kort naar links en daarna direct naar rechts, met een slingerende caravan tot gevolg. Liep net goed af. Als dit voorkomt is het ook redelijk eenvoudig te herstellen door het stuur steviger vast te houden, het is ook bij 1x gebleven.
* Klimt bergop redelijk hoorbaar in de toeren als je op cruise control naar boven rijdt. Ook dit is natuurlijk eenvoudig te herstellen door iets minder sportief bergop te willen.
* In de file op de terugweg moesten we bergop. We passeerden een vluchtstrook vol auto's met te hete koppeling. De i30 vond het ook geen geweldige ervaring en kwam op een gegeven moment wat schokkerig op gang. We hebben het gered door te wachten in Neutraal, flink gat te laten vallen en dan weer 100-150m op te rijden.
Maar over het algemeen zeer tevreden over deze auto als caravantrekker.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Hyundai i30
Had je deze auto's al gezien?

Hyundai i30 Wagon 1.0 T-GDI Comf.Smart Aut. Navi/Led/Pdc/Cam/16"/Carplay "RIJKLAAR
- 2024
- 35.180 km

Hyundai i30 Wagon 1.5 T-GDi MHEV Comfort Smart Automaat 48V Navi Camera Keyless Apple Carplay DAB LM Velgen
- 2023
- 31.145 km

Hyundai i30 Wagon 1.0 T-GDI Comfort TREKHAAK | NAVIGATIE | PARKEERCAMERA | RUIME WAGON!
- 2020
- 66.451 km