Hyundai Getz 1.3i GLS (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Getz 1.3i GLS |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 3.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Enkele maanden geleden kreeg ik een telefoontje van mijn ouders dat ze weer eens een andere auto hadden aangeschaft. Daar moest ik dus maar eens even in gaan rijden!
Ik zie de auto op de oprit staan en mijn eerste reactie is dat de auto er eigenlijk best leuk uitziet. De zilvergrijze lak is wellicht wat anoniem maar de 15 inch lichtmetalen velgen (dealeroptie) met 195/50/15 banden geven de auto toch een beetje cachet. Mijn ouders rijden sinds 1990 al Hyundai en vergeleken met de voorgaande modellen is de Getz dan toch een verademing qua design. Niet heel spannend, maar ze beginnen in Korea eindelijk te snappen wat wij Europeanen willen zien. Een dikke voldoende voor het uiterlijk dus.
Ik stap in en neem plaats op een stoel die zowaar fatsoenlijk gedimensioneerd is voor mensen van mijn lengte (1.85m). Ook is de stoel vrij stevig en de zitting is lang genoeg. Ik trek de deur dicht en ik hoor een degelijke ’plof’. Bij eerdere Hyundai’s hoorde ik vaak een blikkerige en goedkope ’kloink’. Nu dus niet. Dat geeft een goed gevoel. Het voelt degelijk aan.
Ik kijk eens rond in het interieur en wat ik zie bevalt me wel. Ik kijk uit op een een netjes en strak vormgegeven dashboard wat bovendien goed in elkaar lijkt te steken. Heel spannend is het allemaal niet, maar het doet niet onder voor de concurrentie. Ook het materiaalgebruik is dik in orde. Alleen de zwarte kunststof op de bovenkant van de middenconsole en passagierskant glimt net iets te veel en geeft daardoor een goedkope indruk. Het instrumentarium is simpel van opzet, maar laat aan duidelijkheid niets te wensen over. De hendels en knoppen zitten goed onder handbereik en de bediening gaat als vanzelfsprekend. De ergonomie is goed voor elkaar, al hadden de knoppen voor de bediening van ventilatie en verwarming iets hoger mogen zitten.
De stoelen zijn bekleed met zwarte stof en het rode blokmotiefje zorgt voor wat vrolijkheid in het interieur. Dat heeft Hyundai goed bekeken: het is niet opzichtig, maar het geeft wel wat sjeu aan het interieur dat verder toch hoofdzakelijk zwart is. De stoelen zelf bevallen ook goed. Ze zijn vrij stevig en bieden voldoende steun aan mijn rug en benen. Als minpunt kan worden opgemerkt dat de zetels erg vlak zijn. De zijdelingse steun is minimaal, maar een Getz is dan ook niet gemaakt voor het betere bochtenwerk.
Het stuur is ietwat groot uitgevallen en deze auto met leer bekleed (optie). Desondanks is het stuur wel erg glad. Wellicht dat het wat stroever wordt als er wat meer kilometers op de teller staan.
De Getz van mijn ouders is een ex-demo auto geweest van de dealer. Dat betekent dat de auto wat leuker is aangekleed dan de standaardversie van de GLS. Standaard wordt de auto, zeker in deze klasse, redelijk compleet afgeleverd: Zo is een handbediende airco bijvoorbeeld standaard, alsmede stuurbekrachtiging, electrische ramen voor en centrale vergrendeling. Qua veiligheid loopt de Getz echter nog niet in de pas met leefstijdsgenoten. Slechts een airbag voor bestuurder en passagier zijn aanwezig. ABS is een optie en van zijairbags - laat staan ESP - hebben ze in Korea blijkbaar nog niet gehoord. Zoals gezegd is deze auto een ex-demo en daardoor extra aangekleed. Ik noem 15 inch lichtmetalen velgen, ABS, elektrische ramen achter, ’sportieve’ bekleding, afstandsbediening voor de c.v., lederen stuurwiel en een schuifdak.
De uitrusting is dus dik voldoende, maar op het gebied van actieve en passieve veiligheid heeft de concurrentie nog een streepje voor. De afstandsbedienig voor de c.v. had mijns inziens gewoon standaard moeten zijn.
Tijd om te gaan rijden. Ik start de motor en eenmaal onderweg valt het op dat de motor zich keurig op de achtergrond houdt. De geluidsisolatie heeft Hyundai goed voor elkaar. Het schakelen verloopt vanzelfsprekend. De slagen zijn wat lang en ook de koppeling heeft een vrij lange slag, maar de bak laat zich vanzelfsprekend en met voldoende gevoel bedienen. Het hakerige gedrag wat oudere Hyundai’s kenmerkte is bij de Getz verdwenen. Een dikke voldoende.
Tijdens het rijden is de Getz wat stuiterig. Dit is ongetwijfeld een gevolg van zijn korte wielbasis en de lichtmetalen velgen met bredere en lagere banden zullen dit effect ongetwijfeld versterken. Het onderstel doet daardoor wat stug aan. Hij lijkt zich sportiever te willen voordoen dan hij daadwerkelijk is. Het rijgedrag straalt verder namelijk geen sportiviteit uit. Hij rijdt gemoedelijk en snel genomen bochten worden beantwoord met een veilige en goed corrigeerbare onderstuurreactie. Bovendien helt de auto wat over in de bochten - wat door de hogere zitpostie extra benadrukt wordt - en het stuur is niet bijster communicatief. Niet dat de auto daarmee als een dweil rijdt, zeker niet, maar het is wat afstandelijk. Op het wat stuiterige onderstel na is het weggedrag verder in orde. Misschien een iets te hoog dertien-in-dozijn karakter, maar er is goed mee te leven.
Waar niet goed mee te leven valt, is de motor. Op papier zou deze motor een prima metgezel moeten zijn, maar in de praktijk valt dat vies tegen. In de derde versnelling is de fut er al volledig uit, om over het vierde en vijfde verzet maar te zwijgen. De motor klimt niet lekker in de toeren en tussensprints zijn dan ook zeker niet besteed aan deze auto. Blijkbaar heeft Hyundai dit ook onderkend, omdat na de facelift van de Getz deze 1.3 12-klepper is vervangen door een 1.4 16-klepper met meer vermogen en koppel. De 1.3 van deze Getz is maar moeilijk aan te sporen tot prestaties en doet ook afbreuk aan de auto. Op dit punt krijgt de auto dan ook een onvoldoende. Het verbruik krijgt een dikke voldoende. Ondanks dat de motor echt op zijn staart getrapt moet worden voor prestaties, blijft het verbuik met gemiddeld 1:15 zeer acceptabel.
Mijn conclusie is dan ook dat de Getz in zijn klasse een sterke aanbieding is. Het design is in orde, de afwerking is goed, de uitrusing is in orde en de rijeigenschappen voldoende. Het onderstel is echter niet geheel in balans (stuiterig, terwijl de vering vrij soepel is) en de 1.3 motor presteert ondermaats. Als je voor een benzinegestookte Getz in de markt bent, zou ik gaan voor een model van na de facelift, waarbij de ouderwetste 1.3 motor is vervangen door een beter presterende 1.4.
PROBLEMEN
Tot op heden zijn er nog geen problemen geweest. De eerste onderhoudsbeurt moet nog plaatsvinden, maar niets lijkt erop te wijzen dat er grote uitgaven gedaan moeten worden voor het onderhoud.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren