Hyundai Coupé 2.0i FX CVVT (2004)

autoreview

Hyundai Coupé 2.0i FX CVVT (2004)

Signalement

UitvoeringCoupé 2.0i FX CVVT
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf199.200 km
KM-stand laatst211.000 km
Lezerswaardering: 79%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Tijd voor een review!

  • 205.000 km

Zo, na bijna een half jaar vind ik dat ik inmiddels wel redelijk wat stof heb om een (hopelijk) goede review te schrijven over mijn 2.0 Coupe CVVT uit 2004.
Het is mijn 2e auto sinds ik in het bezit van het roze pasje ben.

Ik heb deze gekocht bij een garage ergens in zuid Holland in September vorig jaar met een km stand van 199.000
Inmiddels heb ik dus een 6.000 km gereden in een dikke vijf maanden. Ik rijd dus niet zo heel veel nee.
Voornamelijk korte stukjes naar mijn werk... Al probeer ik dat ook zo min mogelijk te doen, want daar is deze wagen niet echt geschikt voor kwa verbruik en ook omdat het sowieso niet goed is om alleen maar korte stukken te rijden. Echter met het pokke-eeuwige herfst weer wat de de laatste tijd hebben heb ik niet altijd zin om door de regen te fietsen en wordt ie dus wat vaker misbruikt ;-)
Toch heb ik ook al een klein vakantieritje naar Trier (DLD) gemaakt in het najaar, dus hij heeft al een stukje autobahn gedaan. Echter regende het (uiteraard) ook toen giga hard, waardoor ik alleen een klein stukje even 170 heb gereden, harder durfde ik niet aan.

Ik zal mijn bevindingen even onderverdelen in thema's om het overzichtelijk voor jullie lezers te maken :-)

Comfort/Rijeigenschappen:

Ik moest echt heeuuuul erg wennen de eerste ritten in mijn coupe! Dat had meerdere redenen.
1: Ik reed ervoor in een Opel Astra G 8 klepper met 75 pk.
Een behoorlijk traag beessie dus en, niet dat deze Coup nu een enorm racemonster is, maar hij voelt weldegenlijk sneller aan dan de Astra.
2: Het algehele gevoel van rijden is ook totaal anders. Je zit uiteraard lager, het zicht rondom is stukken minder, en de rit is ook harder/duidelijker aangezien de Coup harder geveerd is dan de vrij comfortabel geveerde Astra.
Ook het gaspedaal / koppeling reageert vrij gevoelig. Zelfs nu na bijna een half jaar vind ik gas doseren bij het optrekken bij een stoplicht soms nog lastig in te schatten...Waardoor ik soms met een overdreven BBRROEEEEMM wegrijd, zonder dat ik dat expres doe om stoer te lijken :')
3: Omdat er 18" velgen onder zitten met 225/40 R18 banden heeft de auto ook meer last van spoorvorming. Het stuur geeft veel meer aan je door wat de weg onder je doet en dat was voor mij een geheel nieuwe ervaring, aangezien de Astra met zijn 15" bandjes dat werkelijk nooit deed. Inmiddels ben ik er wel aan gewend en heb ik er geen problemen mee. Sterker nog, ik vind het wel gaaf.... het maakt het rijden ook wat echter/rauwer, je voelt gewoon letterlijk wat er gebeurt onder je wielen.

Ook het parkeren met de Coup was in het begin redelijk dramatisch. Ik zat echt te klooien en had geen idee hoe ik dat ding bijvoorbeeld achteruit moest inparkeren omdat je echt een giga dooie hoek achterin hebt tijdens het indraaien.
Maar, ook hier... dit went. Ik zal niet zeggen dat ik de wagen nu met twee vingers in mijn neus inparkeer. Het blijft nog steeds een kwestie van goed blijven kijken, en het rustig aan doen. Maar na een tijdje weet je z'n draaimoment en weet je ongeveer hoe laat je moet insturen etc. Dus gaat nu altijd gewoon vrij gemakkelijk, ik hoef zelden nog 2X te steken zoals in het begin :-P
Ohja, dat is ook een ding wat mij opviel, door zijn lange neus heeft ie best een flinke draaicircel, stuk meer als de Astra.
Waar ik bij de Astra bijvoorbeeld vrij vroeg in een krap bochtje kon insturen, moet ik dat met de Coupe echt een stuk ruimer doen anders red ik het niet.

Verder rijdt de Coupe op de snelweg eigenlijk ook gewoon zoals ik hierboven beschreef. Hij is vrij hard geveerd en i.c.m. de brede banden voel je het wegdek redelijk door het stuur. Ik heb nog nooit in een dikke Audi of Bmw gereden maar ik ga er vanuit dat dat een stuk stiller en comfortabeler zou zijn haha. Maar goed, het is ook weer geen ramp hoor. Ik zou het comfort denk ik op een 6,5 gooien als ik het een cijfer zou moeten geven... en als ik een super comfy zacht geveerde wagen had gewild had ik wel een Citroen C5 ofzo gekocht.

Prestaties:

Ja, deze zijn best leuk! Voor mij in ieder geval rap genoeg. Ik heb wel eens verhalen gelezen van mensen die zeuren dat ie niet snel genoeg zou zijn enzo.... maar tsjah... ik weet niet wat men dan wil? Een wagen die in 4 seconden naar de 100 sprint? Dan kom je al gauw bij een veel duurdere (en onzuinigere) auto uit, en daarnaast...wanneer heb je dat soort prestaties nu echt nodig in het drukke met files, stoplichten en flitsers volgepropte Nederland. Ik heb bij het invoegen in ieder geval nooit tekort aan vermogen met deze wagen, en dat kon ik in mijn Astra niet zeggen haha.

Looks:

Ja dit is niet echt een kopje wat normaalgesproken er perse bij hoort, maar ik ga het wel even vermelden want de looks i.c.m. de betaalbaarheid van deze wagen vind ik echt super!
Ondanks dat het al lang geen nieuwe wagen meer is, ziet hij er met zijn strakke lijnen, brede snoet en grills aan de zijkant anno 2016 nog steeds gewoon zeer geslaagd uit.
Ik durf ook wel te zeggen dat dit de mooiste wagen is die Hyundai (wat verder een vrij saai merk is inderdaad) ooit heeft gemaakt. Heb tot nu toe ook echt alleen maar complimenten gekregen van mensen die het gewoon een mooie/stoere bak vonden om te zien. En dat gevoel deel ik nog steeds voor de volle 100%

Problemen/Onderhoud:

De auto heeft door de vorige eigenaren vooral aandacht op uiterlijk gebied gehad. Zo zijn er vrij dikke velgen onder gezet, xenon verlichting en nog wat andere zaken.
Allemaal heel tof en was/ben ik ook blij mee.
Echter ben ik al vrij snel tegen redelijk wat achterstallig onderhoud aangelopen waardoor de auto mij best wat knaken heeft gekost na aanschaf.
Wat ik heb laten doen sinds aanschaf:

-stuurbekrachtigingspomp laten vervangen, deze gierde namelijk als een malle bij het insturen.

- Nieuwe accu laten plaatsen, de auto startte al een paar keer moeizaam merkte ik, en meteen na de eerste (redelijk) koude novemberochtend liet de accu mij keihard in de steek. Vervolgens bleek bij het doormeten in de garage dat de accu inderdaad op was.

- Koplampen laten opschuren, die waren namelijk verweerd en wat dof geworden.

- Distributieriem plus multiriem laten vervangen, aangezien de laatste vervanging die ik kon terugvinden in de boekjes/bonnetjes bij een km stand van 90.000 was, wilde ik hier geen enkel risico in nemen.

-Nieuwe banden en voorste remblokken+schijven.
De banden hadden voor nauwelijks nog profiel en achter viel het ook een beetje tegen dus besloot ik om gelijk 4 nieuwe banden eronder te gooien. Bij het monteren kwam de garage erachter dat de voorste remblokken/schijven echt ruim hun beste tijd gehad hadden en zodoende vroegen ze mij of ik die ook wilde laten vervangen. Met een zucht heb ik toen maar ja gezegd, want zaken als remmen wil je gewoon niet uitstellen.

Al met al zijn dit dus behoorlijk wat kosten geweest en hierdoor zou je verwachten dat ik de wagen dus als onbetrouwbaar zou kunnen betitelen.
Echter (misschien op de stuurbekrachtigingspomp na) zijn dit allemaal normale slijtage zaken geweest die dus gewoon door de vorige eigenaren of niet gezien is, of niet belangrijk gevonden werd. Hierdoor ben ik dus een beetje de sjaak geweest om het zo maar te zeggen, maar goed... als je geen centjes hebt om in onderhoud van je auto te stoppen dan moet je ook geen auto bezitten vind ik eigenlijk.
Nu al deze zaken gedaan zijn rijdt de auto prima en ik hoop dat het hier dus voorlopig even bij blijft ;-)

Verbruik:

Hier kan ik kort over zijn: Omdat ik dus niet heel veel kilometers maak ben ik ook niet iemand die heel erg let op hoe zuinig of onzuinig zijn wagen is. Om het maar lomp te zeggen: I don't really care that much! :D

Ik heb het dus nooit echt bijgehouden, maar van wat ik heb gelezen moet ik denken aan iets van 1 op 8 in de stad en bij rustig cruisen op de snelweg rond de 1 op 13 misschien 1 op 14?
Gecombineerd zal ik dus wel op een 1/10 uitkomen en dat vind ik prima. Als ik echt dagelijks mijn auto nodig zou hebben voor grote stukken dan had ik uiteraard voor een andere, meer zuinige auto gekozen.

Ik zal tzt de review eens updaten wanneer ik weer meer kilometers heb gemaakt. Ohja en waarom ik de vraag "zou u weer een auto van hetzelfde merk kopen?" met nee heb beantwoord?
Omdat Hyundai naast de Coupe in mijn ogen geen enkele andere auto heeft die mijn interesse opwekt en ik niet van plan ben om na deze Coupe weer precies dezelfde wagen te gaan rijden :-)

En weer een paar duuzend kilometers verder

  • 211.000 km

Ken je dat gevoel.... dat je je auto steeds meer gaat waarderen, ondanks dat er eigenlijk best wat dingetjes zijn waarvan je denkt....hmmmzzz, eigenlijk zou ik dat wel anders willen, maar tjaaa...

Dat heb ik inmiddels met deze wagen een beetje gekregen.
Ik zal eerlijk bekennen, ik heb hem min of meer te koop gezet enkele maanden terug, omdat ik dacht van; nee, ik wil toch iets anders!
Maar heb me toch bedacht... en de advertentie toen weer verwijderd.
Voornaamste waar ik echt klaar mee ben? Schakelen! Maar dat is niet specifiek voor deze auto een issue aangezien bijna heel Nederland nog in een schakelbak rijdt. Maar echt... WAAR-OM? Met al onze files en drukte is een automaat zo, zo, zoveel relaxter en makkelijker. Na mijn roadtrip door Amerika in april dit jaar (waar ik bijna een maand in een 2016 Ford Mustang automaat heb gereden...dikke vette kwijl) dacht ik bij thuiskomst. Yup, ik ben er klaar mee. Volgende auto wordt 100% een automaat.

Maar ik dwaal af. De coupé. Ja weet je, het is geen perfecte auto. Het zicht rondom blijft af en toe een gedoe. Hij is op minder goed wegdek al snel niet heel comfortabel meer... en kwa vermogen is het ook niet echt spannend. Hij ziet er sneller uit dan ie is.
Maar toch, vind ik het nog steeds een prachtig model om te zien. En rijd ik er over het algemeen met erg veel plezier in. Waarom? Omdat de auto gewoon wel karakter heeft. Juist door zijn minpuntjes ga je hem waarderen om wat ie is. Zo werkt het voor mij in ieder geval.

Oh en wbt de betrouwbaarheid.? Nou, de apk komt er binnenkort aan, dus dan gaan we zien of hij me gaat teleurstellen of niet haha. Maar behalve al het achterstallig onderhoud wat ik in het begin heb moeten doen? Geen enkel probleem. Wagen rijdt nu al ruim 10.000 km helemaal probleemloos. Heb wel 1X een litertje olie moeten bijvullen, maar that's it. Dus ik vind dat ie het hartstikke goed doet.

Toch zal ie op een gegeven moment het veld moeten ruimen voor een andere wagen (automaat) ... maar wanneer dat moment komt, is nog even onbeslist! :-)

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.