Honda Logo 1.3 (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Logo 1.3 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 140.000 km |
KM-stand laatst | 160.000 km |
Kleine broer voor de Civic Coupe ...
- 141.000 km
Sinds vorige week staat er naast de Civic Coupe nu ook een Logo voor de deur. De Legacy werd iets te dorstig in deze dure tijden, bovendien kwam de autokeuring er aan en was er wel wat werk om hem heelhuids door die controle te krijgen. Gezien het om de tweede auto gaat stonden begrippen als prijs, compactheid en economisch in gebruik (verbruik, verzekering, wegenbelasting) hoog op de wish-list. Gezien mijn Honda-verleden stond het merk al redelijk vlug vast, dat het uiteindelijk een Logo is geworden had eerder te maken met het het feit dat een Honda-dealer er eentje te koop had staan in correcte, gebruikte staat. Na bezichtiging was de koop vlug rond en sinds 23/12 rijden we dus in onze donkergroene Logo (nickname Kleine Aap). Veel te vroeg voor een review hoor ik u denken ... idd, dit is dan ook maar een eerste indruk en te nemen voor wat het waard is. De eerlijkheid gebiedt mij wel te zeggen dat ik een jaar of 10 geleden al regelmatig met een Logo (CVT) heb gereden via mijn toenmalige job.
Wat bevalt er ?
* Alles werkt zoals een typische Honda van de jaren 90 ... stuurt met voldoende gevoel, schakelt fijn klik-klak, pedalenwerk zit goed ...
* Motor is een 1.3 achtklepper die onderin voldoende koppel heeft om vlot mee te komen in het verkeer ... een bochtje in 3de doet hij zonder morren
* Buitenkant was al niet flashy toen hij nieuw was, voordeel nu is dat je er nog steeds voor de dag mee kan komen, erg gedateerd is het ontwerp niet
* Binnenkant is van grijs hard plastic, maar ... wel goed afgewerkt ... voorzien van airbag (1), ABS, electrische ruiten + spiegels voor, volwassen zetels vooraan
* Op zijn 175/70 13 bandjes staat hij er niet geweldig stoer bij, maar de andere kant van de medaille is dan weer dat het comfort goed is
* Zo goed als mijn Civic Coupe neemt hij een bochtje niet (koets is dan ook een stukje hoger, wielbasis redelijk kort), maar behelpen is het zeker niet
Wat kan beter ?
* Motor klinkt wat trashy, al lijkt het wel afhankelijk van het toerental en het feit of hij opgewarmd is of niet
* Geen toerenteller ... begrijpelijk in dit karretje en je wordt het gewoon, maar toch ...
* Geen hoofdsteunen achteraan ... toch wat link in geval van een crash achteraan
Pics volgen later nog, alsook updates met bijkomende ervaringen.
Winterbandjes gemonteerd
- 141.500 km
Vlak na aanschaf van de Logo een set winterbanden (op velg) aangeschaft via een particulier voor een kleine prijs. Ondanks de afwezigheid van winterweer er toch voor gekozen om ze dit weekend te laten monteren ... constant een half oog op het weerbericht houden is niet mijn ding.
Net een eerste wasbeurt(je) gegeven ... gaat lekker snel met een kleine mus. Nadien nog wat pics gemaakt en toegevoegd aan de review. De wieldopjes zitten er niet op omdat de wintervelgen niet origineel van Honda komen en correcte montage van de doppen niet toelaat.
Ik wacht momenteel op een uitlaatsierstuk dat ik vorige week via eBay heb besteld. Niks speciaals of sportief qua look, gewoon een mooie manier om een uitlaat te verfraaien. Tot later !
Dorstig type
- 142.000 km
Korte update tussendoor ... Logo doet het goed op zijn winterbandjes; het zag er lang naar uit dat ze deze winter niet aan het werk gezet zouden worden, maar tijdens de koudegolf van enkele weken terug hebben ze zich mogen bewijzen. Grip van de gemonteerde Maloya's is ok, maar zit eerder op het niveau van een Allseason- dan een echte winterband. Ze zijn 2dehands gekocht voor weinig geld, ik mag natuurlijk geen mirakels verwachten.
Voor de rest valt het dagelijks gebruik goed mee, alles zit waar het moet zitten en schakelen doet hij als een typische jaren '90 Honda (klik-klak).
Wat wel opvalt in de negatieve zin is het hoge verbruik ... nu wordt de Logo vooral ingezet op korte afstanden waarbij de motor niet helemaal opwarmt, maar 1 op 10 is niet zo heel veel beter dat het verbruik van mijn Legacy 1800.
We gaan de 2de winter in ...
- 150.000 km
Herlas net mijn laatste toevoeging aan deze review ("Dorstig type"); we zijn intussen alweer een tijdje verder en door de Logo af en toe ook in te zetten op langere afstanden is het doorsnee verbruik op een veel acceptabeler niveau gekomen.
Los van die mix van lange en korte afstanden, vermoed ik dat het toevoegen van een fuel additief (geen voorkeurmerk: Marly, STP of Wynn's) ook zeker geen kwaad kan om tot lagere verbruikscijfers te komen. Indien de tank wordt leeggereden tijdens snelwegritten aan de snelheidslimiet van 120 km/u zit het verbruik vermoedelijk rond de 5.5l/100km.
Voor de rest: niks te melden qua problemen, start en rijdt altijd als het baasje dat wil; we gaan nu de 2de winter in en ik verwacht dat dit alweer zonder enig drama zal verlopen.
Samengevat: no-nonsense karretje dat zelfs op leeftijd gewoon doet waarvoor het gemaakt is en dat met een minimum aan onderhoud.
Technische keuring ...
- 152.000 km
Enkele weken terug de Logo bij de dealer binnengebracht voor een onderhoud, winter-check en nazicht voor de jaarlijkse technische keuring ... alles bleek ok, maar daar dacht een bijzonder ijverige keurmeester anders over.
Bij het checken van de onderzijde werd een beginnend gaatje gespot dat hij met veel plezier opentikte met een hamer. Afgekeurd dus en terug naar de dealer waar het slechte stuk werd verwijderd en vervangen door een vers stukje plaatwerk, opgelost.
Corrosie aan de onderzijde vind ik vervelend, het is wel zo dat de Logo tot 2011 zijn kilometers maakte aan de kust ... zilte zeelucht is goed voor onze longen, minder voor koetswerk & chassis. Maar goed, hij kan er weer tegen aan het komende jaar.
Technische Controle, december 2013
- 155.000 km
Het was de bedoeling om de Logo rond deze tijd te vervangen door een 2dehands Jazz, maar omdat de Logo mechanisch en cosmetisch bijlange nog niet aan het eind van zijn (haar ?) Latijn zit, besloten om er weer een jaartje mee door te rijden.
Vlak voor de keuring heb ik de dorpels onderaan een beschermlaag gegeven (licht opschuren/ontvetten/grondverf/rubber guard), best handig om een vriend te hebben met een smeerput in zijn garage ... Er werd tijdens de keuring duchtig met een hamertje getikt op de bewuste dorpels maar de Logo onderging het zonder verpinken.
Momenteel wordt hij ook ingezet als leswagen voor mijn stiefzoon ... het schokkerig wegrijden of het laten afslaan van de motor doet altijd dat ietsje pijn, maar goed ... Honda's don't die, they just get older, right ?
Veilige winter aan allen !
Afscheid
- 160.000 km
Enkele weken terug de Logo verkocht aan de handelaar waar ik net voordien zijn opvolger had gespot: een "Tropical Jade" HR-V 5d, meer info en foto's binnenkort.
Kort: de Logo heeft 3 jaar trouw dienst gedaan en zal dat de komende jaren blijven doen in de handen van een andere eigenaar.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.