Honda Insight 1.3 i-VTEC Trend (2013) #2

autoreview

Honda Insight 1.3 i-VTEC Trend (2013)

Signalement

UitvoeringInsight 1.3 i-VTEC Trend
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf142.500 km
KM-stand laatst290.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Honda Insight Trend (2013)

  • 290.000 km

Het was 2018 en ik zocht een opvolger voor mijn Daihatsu Cuore uit 2007. Ik wilde iets "meer auto", maar wel met minimaal hetzelfde (lage) benzineverbruik.
Proefgereden met een Insight uit 2013 met 142.500 km op de klok. Dezelfde dag de knoop doorgehakt en de Insight gekocht. Een terugblik na 6 jaar en 150.000 gereden kilometers.

Ongeveer een jaar na aanschaf (km-stand 160.000) begon het mij op te vallen dat de auto steeds meer olie ging verbruiken, zelfs tot 6 liter/10000 km.
Op internet fora afgespeurd en in de USA bleek het vaker voor te komen met Insights van ná de 2012-facelift.
In een poging om het verbruik nóg verder te verlagen heeft Honda de zuigers en olieschraapveren aangepast, maar die zuigerveren blijken na zo'n 150.000 koolafzetting op te bouwen, met excessief olieverbruik tot gevolg.
In de USA is het probleem door Honda USA erkend en daar werd een (kosteloze) modificatie uitgevoerd.
Bij km-stand 180.000 dit aan mijn Honda dealer voorgelegd en daar waren ze bekend met het olieverbruik-probleem. Via Honda NL werd aan mij een kosteloze modificatie aangeboden. Dat ze zo coulant waren is mede omdat mijn Insight altijd bij een Honda dealer in onderhoud is geweest.
Na de modificatie aan de zuigers is er van olieverbruik eigenlijk geen sprake meer.

Wat in andere reviews ook al is opgemerkt is het zeer matige dimlicht. Ik heb de halogeenlampen vervangen door H11 LED lampen en dat is een enorme verbetering.

De auto bevalt heel goed. In de zomer is een brandstofverbruik van 1:20 makkelijk te halen.

Buiten het reguliere onderhoud zijn er weinig bijzonderheden geweest. De Insight heeft mij één keer laten staan: de 12V accu bleek defect.
Bij km-stand zijn 280.000 zijn de achterschokbrekers vervangen, er bleek er één lek te zijn.
Op naar de 300.000 km.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.