Honda HR-V 1.6i 2WD (2002)
autoreview

Signalement
Uitvoering | HR-V 1.6i 2WD |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 135.000 km |
KM-stand laatst | 182.000 km |
ERVARINGEN
Na lang wikken en wegen, ja/neen investeren in mijn Rover 600, uiteindelijk ’geholpen’ door de omstandigheden.
Te veel ’opknapkosten’ in het vooruitzicht gezien de waarde van het voertuig en ook de onzekerheid of het daarbij voorlopig zou blijven.
Daarom op zoek naar wat anders. Gezien de algemene bedrijfszekerheid ging mijn voorkeur uit naar een Japanner.
Ook het ’oog ’ wil echter wat en (je moet er wel van houden) daarom een proefrit gemaakt in een Honda HR-V.
Dmv. de review’s wist ik dat dit een totaal andere auto zou zijn dan de Rover.
En vanuit dat perspectief viel het me niet tegen. Uiteindelijk deze auto gekocht.
Liefst had ik een 5-deurs maar gezien prijs, bouwjaar, km stand toch de knoop doorgehakt.
Tot op heden, 4 maanden later en 7000 km verder absoluut geen spijt.
De auto is al op wintersport geweest en kan keurig mee op de autoroute.
Motorgeluid is zelfs stiller bij 140/150 km dan bij 120 km.
Ondanks hoge carrosserie is wegligging uitstekend. De haarspeldbochten nam hij vol elan en helde niet echt over.Stuurt gewoon strak en dat had ik zelf niet verwacht.
Drempels en slecht wegdek zijn wel een ramp. Stuiterbal. Maar daar was ik al voor gewaarschuwd. En lekker die hoge zit en in- en uitstap.
Benzineverbruik is na de wintersport zelfs gedaald. Gemiddeld 1 op 12.
Bagageruimte houdt niet over en de 3-deurs moet je maar beschouwen als een ’two-seater’.. Stoelen zijn voor mijn postuur voldoende maar niet echt riant.
Zeker niet in vergelijking met de Rover. Maar geen klachten na 1200 km autoroute.
(Medepassagier vindt ze te weinig steun geven)
Waar ik nog steeds aan moet wennen dat de auto maar 5 versnellingen heeft.
De eerste versnelling heb je eigenlijk niet eens nodig en je zit al bij 60 km in zijn 5. Rondom de 100 heb ik nog steeds de neiging om naar zijn ’6’ te schakelen..... Korte overbrengingverhoudingen heten dat geloof ik.
PROBLEMEN
problemen zijn er tot op heden niet geweest.
Update
Intussen probleemloos ook de 150.000 km bereikt en kleine (winter)beurt laten verrichten.
Geen bijzonderheden.
Uiterlijk auto blijft leuk en apart om te zien en ik krijg er ook nog steeds positieve reacties op.
Benzineverbruik schommelt tussen 1 op 11 en 1 op 12.5 bij gecombineerd stads/buitenweg gebruik.
Alleen comfort blijft onderwerp van discussie met (mede)passagiere....
Zij vindt de stoelen te hard en vering van de auto te stug en ziet een
’verre’ reis met deze auto niet zitten......
Wellicht toch maar heel zachtjes naar iets ’comfortabelers’ uit gaan kijken??
Update
- 172.000 km
Feitelijk een saai verhaal…..nl. ook probleemloos de 172.000 km bereikt.
Tussendoor alleen twee ruitenwisserbladen vervangen en twee nieuwe voorbanden laten monteren.
De auto heeft vorige maand net weer zijn onderhoudsbeurt en APK gehad, de enige extra kosten waren de kentekenplaatverlichtingslampjes ………….
Benzineverbruik schommelt nog steeds tussen de 1 op 11-in de winter- en 1 op 13- in de zomer.
Vwb het comfort. Opmerkelijk is dat ik sinds ik deze auto bezit nooit meer last van mijn rug heb gehad…………..
Wellicht dat de hoge in-uitstap en de wat harde stoelen hier debet aan zijn….
- 182.000 km
Bij km.stand 182.000 de auto kleine onderhoudsbeurt laten geven en is hij tevens weer glansrijk door de APK gekomen.
Over afgelopen jaar geen bijzonderheden te vermelden.
Geen rammeltjes, kraakjes etc. en zelfs geen lampje of schroefje hoeven te vervangen..............
Kortom, nog steeds een probleemloze auto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.