Honda CR-V 1.5 Executive AWD (2019)

autoreview

Honda CR-V 1.5 Executive AWD (2019)

Signalement

UitvoeringCR-V 1.5 Executive AWD
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf49.900 km
KM-stand laatst59.900 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ervaringen na een jaar in bezit van deze Honda

  • 59.900 km

Ik lees altijd graag allerlei reviews van auto’s op Autoweek en zag dat er nog geen enkele review van een Honda CRV 1.5 Turbo op Autoweek staat. Daarom maar eens achter het toetsenbord gekropen om een uitgevreide review van deze auto en mijn ervaringen op te schrijven.

Aankoopproces
Aangezien we met de caravan op vakantie gaan en ik nogal eens verminderde energie heb is na de grote vakantie in 2022 besloten dat we de handgeschakelde Honda CRV 2.0 benzine uit 2013 in zouden gaan inruilen en op zoek zouden gaan naar een auto met automaat met als doel dat het rijden met de caravan minder energie zou kosten.
De CRV hadden we al 6 jaar en was erg goed bevallen. Geen enkel technisch mankement, enkel normaal onderhoud, verbruik van gemiddels rond de 1:13 en met de caravan 1:8,5. Voor een auto van ongeveer 1550 kg rijklaar en een caravan van ongeveer 1450 kg beladen is dat best netjes. Tevens rijdt de CRV uit 2013 heel strak, beter dan men denkt, maar is ook wel behoorlijk straf geveerd voor een auto uit die klasse. Afrolgeluid is ook wel een dingetje.

Eisen voor de volgende auto,
- automaat
- wat meer trekkracht (de CRV had geen turbo) i.v.m. de caravan van 1500 kg
- minder afrolgeluid
- beter veercomfort

Kandidaten waren:
- Honda CRV 1.5 Turbo AWD (hybride was helaas geen optie, omdat dezemaar 750 kg mag trekken)
- Lexus NX
- Mazda CX5 2.0
- Toyota RAV 4 Hybrid AWD (oud en huidig model)
- Peugeot 3008 1.6
- Nissan Qashqai/Xtrail (oud model)
- Seat Ateca
- Skoda Karoq
- Volvo XC 40
- VW Tiguan
- Hyundai Tucson Hybrid
- Kia Sportage Hybrid

Uiteraard voelden we wel wat voor een andere CRV, maar zijn duurder en wilde ook wel eens wat anders proberen. Ben niet met Honda getrouwd, maar de dealer (Wesselink in Apeldoorn) beviel erg goed en daar zouden we graag weer een auto willen kopen. Honda of wat anders. De CRV stond echter wel bovenaan de wensenlijst, mede omdat we goede ervaringen hebben maar ook omdat je ze weinig ziet en dat is leuk. Het is denk ik vooral een auto die niet eens op het lijstje staat en dat is heel jammer voor Honda.

Een rondje gemaakt langs diverse bedrijven en daarbij vielen de volgende auto's al af zonder gereden te hebben:
- Nissan Qashqai/Xtrail (oud model)
- Seat Ateca
- Skoda Karoq
- VW Tiguan
Auto's trokken me niet wat afwerking betreft. Werd er niet blij van.
- Volvo XC 40: Mooie auto, maar de hoofdsteun komt vrij ver naar voren en ik vond dat vervelend. Tevens best wel duur in aanschaf.
- Hyundai Tucson Hybrid
- Kia Sportage Hybrid
Waren toch wat boven de begroting, want zijn nog duur jong gebruikt. Oude versies trokken me niet.

Dan de auto's waarmee ik wel gereden heb.
- Peugeot 3008 1.6: Fijne auto, maar mijn vrouw wilde geen Peugeot, want kennissen hebben er vaak gedoe mee. Zelf had ik hem wel willen hebben wat rijeigenschappen betreft.
- Lexus NX: Hier had ik hele hoge verwachtingen van. Viel me echter toch tegen. Had hem stiller verwacht en het gevoel was er niet. Afwerking ook niet echt bijzonder. Wel fijne stoelen en aandrijflijn.
- Mazda CX5 2.0: Hele fijne en heel mooi afgewerkte auto, fijner en mooier dan de Lexus. Had echter het gevoel dat de auto met de automaat niet meer trekkracht had dan mijn handgeschakelde CRV. Reviews opgezocht en een collega gevraagd die er 1 heeft en daarmee ook een caravan moet trekken. Daaruit bleek dat het er eigenlijk op neer komt dat je de automaat in de manual modus moet zetten als je een caravan wilt trekken. Hmmm, dan schiet de auto het doel voorbij, caravan trekken zonder steeds op de versnelling te moeten letten wat dus minder energie kost.
- Toyota RAV 4 Hybrid AWD : Model uit 2016 reed lekker, zolang je maar geen bocht neemt. Tjonge wat helt die auto in bochten Tevens wat plastic van binnen. Viel dus af. Wel fijne aandrijflijn.
- Honda CRV 1.5 Turbo AWD: Onze dealer Wesselink in Apeldoorn had een witte CRV uit 2019 in Executive trim staan. Best wel bijzonder, want de 1.5 Turbo zijn er niet veel, meestal hybride. Ik wilde liever een rood metallic, maar daar stonden er maar 2 van te koop aan de andere kant van het land. Met de CRV konden we een zeer uitgebreide proefrit maken en zouden we daarna ook een uitgebreide proefrit in een Toyota RAV4 Hybrid van 2019 kunnen maken die men ook te koop had staan om de auto's 1 op 1 te kunnen vergelijken.

Allereerst rijden met de Honda CRV: Deze vonden we meteen erg fijn rijden, comfortabeler en een stuk sneller dan de CRV uit 2013. De automaat (CVT) functioneerde zonder schokken, zoals dat hoort. Rij vaak auto’s van de VAG groep voor mijn werk en erger me soms aan het schokkerige wegrijden als je optrekt. Verder is een DSG wel fijn.
Het loeien van de CVT valt heel erg mee, zolang je niet flink op het gas trapt. Dat is echter bij normaal gebruik niet nodig.
Na een paar uur rijden overgestapt in de RAV4 Hybrid en na 10 minuten waren we er al uit dat het de CRV moest worden. De RAV4 was wat stugger, lawaaiiger op de snelweg en de stoelen zijn duidelijk minder dan in de CRV. Op de passagiersstoel zat je gewoon op de wangen en ik ben vrij tenger van bouw. De hybride aandrijflijn was echter top en had eigenlijk in de CRV moeten liggen.
Uiteindelijk na wat onderhandelen dus de CRV gekocht.

Zoals gezegd is het een Executive uitvoering en die heeft een hele lijst aan opties (mag ook wel, want heeft nieuw € 60.000,- gekost) Een paar opties die de Executive vooral heeft t.o.v. de goedkopere uitvoeringen:
- Panoramodak dat open kan
-Privacy glass
- Elektrische achterklep met voetbediening en kan ook via de sleutel op afstand worden geopend
-Stuurverwarming (echt heerlijk in de winter!!!)
- Stoelverwarming voor en achter
- Lederen bekleding (mijn vorige CRV had alcantara, dat zou ik veel liever hebben gehad, maar dat kan niet in deze CRV's)
- Elektrische stoelverstelling op de bestuurdersstoel met 2 geheugeninstellingen. Passagiersstoel niet! Onbegrijpelijk voor een (niet premium) auto van € 60.000,-.
- 19 inch wielen i.p.v. 18 inch wielen. Deze wielen zijn exclusief voor de 1.5 Turbo Executive uitvoering en kom je op geen enkele andere uitvoering af fabriek tegen.
-Head Up Display. Gaat via een plexiglas schermpje dat omhoog klapt. Via de stuurbediening kun je instellen wat erop getoond wordt. Gebruik het niet vaak, maar vooral als we op vakantie zijn en je zodoende de aanwijzingen van de navigatie mooi in je zicht hebt en dus niet naar het infotainmentscherm of op je tellerpartij moet kijken.
- Keyless entry en starten. Handig, maar niet echt een grote wens.
- Active noise canceling. Kan niet beoordelen of het veel doet.

Ervaring na 1 jaar
Heb nu 10.000 km gereden en ik kan niet anders zeggen dan dat de auto goed bevalt. Hij is relatief stil, afrolgeluid zou nog wel wat minder mogen, lekker comfortabel geveerd, maar niet week. Had laatst een Skoda Superb mee voor het werk een die is nog wat zachter geveerd. De auto stuurt behoorlijk direct maar mist wel gevoel. Het is geen auto om even een stuurmansweggetje mee te pakken, zeker niet als de weg ook nog wat slechter is. Dan wordt de auto wat onrustig en deinerig. Het is vooral een comfortabele cruiser om normaal te berijden en voor flink stuurwerk is de auto ook niet bedoeld. Dat deed de CRV uit 2013 echt wel beter! Het comfort is echter wel een klasse hoger en ik vind dat belangrijker! Het is meer een reisauto die in de basis prima stuurt.

De motor met CVT houdt zich over het algemeen netjes op de achtergrond, maar als je flink gas geeft, bv hard de snelweg oprijden, hoor de motor toch wel even loeien. De motor maakt dan wel een wat rauw geluid en zeker als de motor nog niet helemaal op temperatuur is. Dat had wel wat beter geïsoleerd mogen worden. Maar als je je aanpast aan de CVT kom je ook prima mee met het verkeer en heb je er weinig last van. De motor heeft al flink wat trekkracht bij lage toeren dankzij de Turbo. Het is ook niet meer een klassiek Honda blok dat eerst veel toeren moet maken om veel kracht te leveren. De 0-100 km/h tijd is een kleine 10 seconden.
Ik rijd de auto meestal in de Eco stand waardoor de gasresponse en de aircowerking milder wordt om brandstof te besparen. De automaat is voorzien van een Sport stand dat de motor vooral hoger in toeren houdt, maar je ook de mogelijkheid geeft om via flippers achter het stuur 7 versnellingen te kiezen, hoewel die er eigenlijk niet zijn met een CVT. Gebruik ik allen met de caravan in de heuvels of bergen. Kom ik later in dit stuk op terug.

De auto heeft 4 wielaandrijving en in tegenstelling tot oudere CRV’s is er ook vrijwel altijd sprake van 4 wielaandrijving. Bij de vorige CRV was er altijd 4 wielaandrijving vanaf stilstand tot ongeveer 10 km/h en daarna schakelde de auto over op 2 wielaandrijving tenzij de auto vond dat 4 wielaandrijving nodig was, bv in gladde condities. Bij deze CRV is dat dus niet meer zo en vrijwel altijd in bedrijf.

Het panaromadak laat lekker veel licht binnen, maar we rijden er bijna nooit open mee. Vind het toch gauw te veel gesuis. In de zomer wel lekker als het warm is om de hitte snel uit de auto te krijgen.

De stoelen zijn heerlijk comfortabel, hebben een redelijk lang zitvlak (ik ben 1,83 meter) en goede steun in de rug, ook zijdelings. Er zitten 2 geheugenstanden op wat ook fijn is aangezien mijn vrouw kleiner is dan ik en we dus allebei steeds goed zitten. Helaas dus geen elektrische verstelling op de passagiersstoel. De stoelen hebben in hoogte en diepte verstelbare hoofdsteunen. Erg fijn, zodat je niet steeds een hoofdsteun tegen je achterhoofd voet drukken wat nekklachten kan veroorzaken, zoals ik had bij de XC 40 l meteen voelde.

De achterbank is ook heel ruim en er is heeeeeel veeeel beenruimte en ruimte voor de voeten onder de voorstoelen. De buitenste 2 zittingen hebben elektrische verwarming in deze uitvoering.

Stuurverwarming is erg fijn en gebruiken we heel veel. Zou 1 van de opties zijn waar ik extra voor zou willen betalen samen met de stoelverwarming. Helaas is stoelkoeling niet mogelijk op deze CRV, as ook wel fijn geweest met de lederen bekleding.
Over leer gesproken, de kwaliteit hiervan is ook goed, beter dan bij menige andere auto die ik gezien/getest heb.

De deuren gaan bijna tot 90 º open, wat de instap met name achterin erg makkelijk maakt.

De elektrische achterklep is vaak handig, maar soms verlang ik ook wel eens naar een handmatige klep. Hier zou ik niet extra voor betalen als ik de keuze had en de auto nieuw aan moest schaffen.

Het interieur heeft houtlooppaneeltjes. Tegen meerprijs van € 600,- (slik!!) kun je die vervangen door originele aluminiumlook paneeltjes, die vanaf model 2021 standaard in de CRV zaten. Vind de houten paneeltjes echter nog wel acceptabel en is eens wat anders dan dat kille en zakelijke wat de meeste auto’s hebben. Geeft een wat warmer gevoel. Kan me echter voorstellen dat dit niet ieders smaak is, al moet ik zeggen dat het in het echt beter oogt dan op foto’s. Via AliExpress zijn er hoogglans-zwarte of carbonlook paneeltjes te koop die je over de bestaande paneeltje kunt plakken. Kos alles bij elkaar ongeveer €100,-.

Dan het infotainmentsysteem. Dit is een 7 inch scherm en voorzien van DAB radio, Garmin navigatie, Android auto en Apple Car Play (beide bedraad). Dit functioneert prima al moet je soms wel een paar keer op het scherm drukken om iets te bedienen en zou het ook wat sneller mogen. De instructies van Apple Car Play en Android Auto worden overigens ook op het HUD getoond. Dit schijnt bij veel auto’s niet het geval te zijn. Top dus.
Het zit infotainmentsysteem zit niet heel logisch in elkaar wat bediening betreft. Het kost gewenning om er snel mee om te leren gaan.
Het infotainmentsysteem in de huidige nieuwe Honda’s is duidelijk beter, logischer en vooral sneller. Echter functioneert het wel altijd zonder vast te lopen en aangezien ik toch niet veel met het infotainmentsysteem bezig ben irriteert het me dus ook niet.
Enige puntje is dat de bediening van de ventilatie en de uitstroming hiervan deels via het infotainmentscherm plaats dient te vinden. Had liever gewoon normale knoppen gehad, zoals in de vorige CRV of zoals in de nieuwe CRV.

De tellerpartij is deels digitaal, de tankinhoud en de motortemperatuur worden soort van analoog/digitaal aangegeven. Het middendeel is volledig digitaal en de snelheid wordt altijd via grote getallen aangegeven. Je kunt er geen ronde teller van maken. De toerenteller is een horizontale balk bovenin. Je kunt verder nog wat opties kiezen om te tonen, zoals navigatie, verkeersborden, aandrijving over de wielen, brandstofverbruik en nog een paar zaken.
Het voldoet prima, maar is niet zo instelbaar als bij veel andere auto’s.

Algehele afwerking is best netjes, maar niet op het niveau van bv. een Mazda CX5. De algehele geluidsisolatie (met name ook in de deuren) zou beter kunnen en er zijn toch wel vrij veel harde plastics aanwezig vanaf heupniveau naar onderen. Klinkt als muggenziften, maar bedenk dat deze auto in 2019 nieuw €60.000,- heeft gekost en dan zou het in ieder geval op CX5 niveau kunnen zijn. Het doet echter niet onder onder voor vele concurrenten, zoals de RAV4, Tiguan of anderen vind ik.

Rijden met de caravan
Onze caravan betreft een Bürstner Premio Limited 450 TS van max. 1500 kg en met bagage en fietsen erop komt hij aan ongeveer 1480 kg. De auto weegt inclusief bagage, 2 inzittenden en volle tank ook ongeveer 1900 kilo, dus al met al een flinke combinatie wat gewicht betreft. De maximale belading van de CRV is 2350 kg, dus rijden zonder BE rijbewijs met de caravan is er niet bij, tenzij je het maximaal toelaatbaar gewicht van de auto terug schroeft. Dat kan via de RDW, maar of je dat moet willen is de vraag.
De CRV mag 100 kg kogeldruk hebben en wij rijden meestal met een kogeldruk van ongeveer 80 kg. De caravan ligt prima achter de auto en ook de auto zelf houdt zich mooi rustig. De vorige CRV lag al goed, maar de vering van deze CRV vangt oneffenheden in de weg nog mooier op met de caravan erachter waardoor de combinatie mooi stabiel blijft.

Wat een genot is die automaat met de caravan. Kost duidelijk minder energie van de bestuurder. Had vooraf wel mijn bedenkingen met de CVT en had het graag tijdens de proefrit willen proberen met de caravan erachter, maar dat ging niet aangezien er nog geen trekhaak op zat.
Het gaat echter prima en de auto loopt makkelijk weg met de caravan. Heb de auto dan uiteraard niet in de eco-stand staan. Zolang je in relatief vlak terrein rijdt doet de automaat keurig zijn werk en houdt de motor rond de 2000 toeren. Als het licht heuvelop gaat geeft hij wat toeren bij en trekt prima vanzelf door. Je kunt gewoon op de cruisecontrole rijden (met helaas alleen adaptieve regeling, had graag ook een optie voor een ouderwetse cruise control gehad) en het gaat helemaal vanzelf. Je hoeft de automaat dus zeker niet altijd in een manual stand te zetten, zoals dus blijkbaar bij de CX5 vaak het geval schijnt te zijn. Heerlijk relaxed dus en precies waar we de auto voor hebben aangeschaft.

Was echter nog wel bezorgd over het rijden in de heuvels of bergen met de caravan. Maar ook dat was geen probleem. Een helling van 12% werd fluitend genomen, al had ik de CVT toen wel in de sport stand staan, maar dat was waarschijnlijk net eens nodig.
Heuvel af bleek de CVT een verrassing in petto te hebben. Ik had verwacht dat ik toch wel flink zou moeten remmen, aangezien er geen sprake is van echte versnellingen die je vast kunt zetten, zoals bv. bij een DCT automaat. Tot mijn grote verrassing bleek dat als je afdaalt en je de rem intrapt de auto automatisch de toeren omhoog doet en de auto op basis daarvan niet harder naar beneden laat gaan. De auto remt dus gewoon op de motor af en zelfs meer als mijn vorige handgeschakelde CRV. Top!!

Zet de CVT bij flinke hellingen dus wel in de Sport stand, zodat het toerental wat hoger is en ik dit via de flippers kan beinvloeden. Al met al is het dus heerlijk en behoorlijk ontspannen rijden met de CRV en onze caravan.
Wel is het motorlawaai wel beduidend meer aanwezig aangezien de auto er natuurlijk flink aan moet trekken. Zoals al eerder gemeld had het motorgeluid wat beter geïsoleerd kunnen zijn, maar het is nooit echt storend, behalve als je een heuvel van 12% op moet. Maar dat hebben de meeste auto’s denk ik.

Verbruik
Het verbruik is met de caravan ongeveer 12l/100km en solo ongeveer 7,5 l/100 km. Als je je best doet in de zomer en niet te veel stadswerk hebt is 6,5 l/100km ook haalbaar. Lijkt me zeer netjes voor een auto van dit formaat die rijklaar dik 1700 kg weegt.

Issues
Is het dan allemaal geweldig? Nee, helaas niet. Ik heb in het eerste half jaar 3 keer meegemaakt dat de auto niet meer wou starten. Gelukkig had ik al een powerbooster i.v.m. accuproblemen van onze 2e auto en heb sinds de eerste keer startproblemen standaard de powerbooster in de auto liggen. Vertrouwen was toch een beetje aangetast en zeker omdat ik dit nog nooit bij al mijn auto’s had meegemaakt.
De 1e keer was overigens mijn eigen schuld, want de dealer had aangegeven dat als je bezig bent om het infotainment systeem naar eigen smaak in te stellen dit veel van de accu vraagt en deze daardoor leeg kan raken. Moet je dus doen als de motor draait. Maar als je de auto net hebt en in al je enthousiasme hiermee bezig bent vergeet je de tijd en jawel opeens een melding in het dashboard. Dom en eigen schuld dus! Gelukkig startte hij uiteindelijk nog net, maar dat was een flinke waarschuwing.
Later gebeurde het echter nog 2 keer zonder reden. Gelukkig had ik de booster. Heb Wesselink bij de derde keer meteen gebeld en direct zonder problemen een nieuwe accu gekregen. Daarna is het probleem niet meer voorgekomen. Prima service, zoals ik ook al jaren van Wesselink gewend ben. Echt een topbedrijf!!! De nieuwe accu, dat een door Honda voorgeschreven vervangingsaccu is, bleek echter wel een grotere capaciteit te hebben dan de originele accu. Mogelijk toch een issue? Wesselink was hier echter ook verbaasd over en kende dit probleem nog niet bij deze CRV’s. Sinds deze nieuwe, zwaardere accu geen enkel issue meer gehad op dat vlak.

Verder zaten er wat trillingen in de auto en dat bleek door niet goed uitgebalanceerde wielen te komen. Die zaten wel in het groene bereik, maar waren niet volledig optimaal gebalanceerd. Daarna was de trilling weg.

Conclusie
De CRV 1.5 Turbo is een heerlijk ruime, comfortabele en relatief zuinige SUV. Het is een fijne reisauto en goede caravantrekker. Voor iedereen die een SUV zoekt en de reeds eerder genoemde auto’s (met name de niet hybride auto’s) op het lijstje heeft staan zou ik aanraden deze auto op het lijstje te zetten en de auto te gaan bekijken en rijden.
Het is een auto die het verdient had om beter te zijn verkocht, maar dat maakt dat rijden met deze CRV een exclusief feestje is aangezien je ze niet op elke hoek van de straat ziet. Uiteraard is looks subjectief en zullen er ook mensen zijn die blij zijn dat je ze niet veel ziet.

Inmiddels is dit model sinds najaar 2023 vervangen door het huidige nieuwe model dat alleen als Hybride en Plug in Hybride (PHEV) te krijgen is. De PHEV mag een caravan trekken tot 1500 kg, de gewone tot 750 kg en heb ik dus niets aan als caravantrekker.

Op de vraag of ik de huidige auto weer zou kopen is het antwoord misschien, want inmiddels zijn de Hyundai Tucson en Kia Sportage als hybride ook wat beter 2e hands te krijgen tegen minder hoge prijzen en een hybride lijkt me wel ideaal als caravantrekker. Dat zou dus best eens een volgende auto kunnen worden. De nieuwe CRV PHEV is ook een optie, maar is wel erg groot (auto is 20 cm langer) en voor mij als particulier veel te duur. Maar wie weet over een aantal jaren…, voorlopig eerst maar van de huidige CRV genieten en dat is geen straf!!

Ook de betrouwbaarheid moet zich nog bewijzen en dat heeft het 1e half jaar een behoorlijke deuk in mijn gevoel opgelopen, maar op dit moment is er geen reden om verdere problemen te voorzien.

Ik hoop dat deze review geholpen heeft om een beeld te krijgen van de Honda CRV 1.5 Turbo met CT automaat.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.