Honda Civic e:HEV Sport (2023)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Civic e:HEV Sport |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 25.350 km |
Honda Civic e:HEV Sport (2023)
- 4.525 km
Toch ook maar eens een review gemaakt. Om een goede vervanger te vinden voor onze Peugeot 308 Diesel eerst een gedegen onderzoek gedaan. De overheid e.a. (sjoemelsoftware) hebben de dieselauto helaas zo’n beetje kapot gemaakt en men nog steeds denkt dat een EV de oplossing is voor alle problemen moest er een alternatief komen! Omdat we niet de luxe hebben van zonnepanelen en een eigen oprit en EV nog niet zien zitten zijn we naar een voor ons aantrekkelijke Hybride gaan zoeken. Er zijn twee Japanse merken die mij wel aanspraken, maar iets hield mij altijd tegen en dat was het wat hogere toerental bij een CVT wat vaak als irritant wordt ervaren. Toen vorig jaar maart bekend was dat Honda met een knap model Civic in het najaar zou komen waren we benieuwd. En na ook nog zovele positieve verhalen gelezen te hebben over hoe goed deze auto wel niet was, geschreven door diverse auto jounalisten, zou dit wel eens onze opvolger kunnen worden. V.w.b. de betrouwbaarheid heeft Honda zich wel bewezen. Na een proefrit te hebben gemaakt in oktober waren we vrijwel gelijk om, de looks het rijden met een erg goede CVT automaat was allemaal zeer positief. Echter het afleveren werd nog wel even een dingetje, want wanneer kunnen leveren, geen idee wat in de verdere maanden alleen nog maar verslechterde.
Na zo’n 10 maanden te hebben gewacht mochten we begin september onze Honda Civic Sport ophalen. Heel eventjes wennen aan een automaat als je altijd schakel hebt gereden maar dat was snel vertrouwd en ook best lekker. Het is een erg fijne auto om mee te rijden, geen voelbare schokjes in de aandrijflijn, alles gaat erg gedoseerd en auto ligt echt als een blok op de weg. Heel prettig dat Honda het dashboard ook nog vrij conventioneel gehouden heeft met een aantal degelijke fysieke knoppen, het is gelukkig geen rijdend game center geworden! Het vermogen en koppel is helemaal top. Als je ruim 20 jaar achter elkaar frans heb gereden dan verwacht je misschien wel een spijkerhard weggedrag. Integendeel zelfs, alles wordt netjes en soepel verwerkt alleen bij slechte klinker wegen dan is het allemaal wat stugger, wat natuurlijk ook deels te wijden is aan de band/velg (235/40/18) combinatie. Auto behoort tot het C segment maar voelt aan of je in een wat grotere klasse rijdt zowel letterlijk als figuurlijk. Dus wat er ook allemaal aan positieve dingen al is geschreven kunnen we alleen maar onderstrepen, eerst moet je het zelf ervaren en dan pas oordelen. De achterlichten zijn op ons verzoek gekoppeld aan de DRL verlichting (wel zo veilig) door de dealer. Ook de vanaf fabriek standaard gemonteerde Michelin Pilots 4 banden zijn direct vervangen door Michelin CrossClimate Allweathers omdat we daar eigenlijk al jaren prettig op rijden. De veel gehoorde en gelezen klacht van het bandenlawaai van de M Pilots 4 is met M CrossClimate misschien wat minder maar zeker niet stil op bepaalde stukken ZOAB. Het brandstof verbruik bij woonwerk verkeer zit dicht bij ons vroegere (diesel) verbruik waar we niet eens ons best voor hoeven te doen. In de winter maanden zal dat vermoedelijk minder gunstig worden. De brandstof tank van 40 liter had wat groter mogen zijn dus vaker langs het tankstation dan voorheen maar goed dat zijn details. Het LKAS is m.i. soms iets te nadrukkelijk aanwezig wat vooral lastig is bij smalle wegen als je richting berm moet i.v.m. bijvoorbeeld een tegenligger. Al met al zijn we meer dan tevreden met deze heerlijke Honda Civic eHEV waar je elke keer met plezier instapt. We zijn in het verleden best lang merken trouw (Frans en Duits) geweest en ja waarom zijn we niet eens eerder bij Honda langsgegaan want je hoort wel eens: “ éénmaal een Honda, altijd een Honda” inmiddels begin ik dat ook echt te geloven.
Een aantal maanden verder
- 13.540 km
Na een half jaartje Civic rijden is dat tot op heden nog steeds plezierig, waar we ook wel vanuit gingen. De auto rijdt gewoonweg erg fijn. Bij het rijden op klinkerwegen met een slecht wegdek zijn er tot op heden nog geen vervelende rammeltjes of kraakjes waargenomen want dat is altijd nog even af te wachten na een x tal kilometers. Het brandstof gebruik is in de koudere maanden wel wat toegenomen wat natuurlijk normaal is maar nog altijd keurige waardes voor een auto in dit formaat. We zitten nog steeds over de hele totaalstand op rond de 5.0/100km. Over het algemeen wordt de eco en normaal stand het meest gebruikt waar de eco eigenlijk ook al meer dan voldoende is, na een verkeerslicht stop denk je regelmatig waar blijft de rest, en geloof me we zijn beiden (vrouw en ik) normale rijders. De sport stand gebruiken is even leuk al was het alleen al om het gesimuleerde realistische schakelgeluid uit de speakers. Auto rijdt bijna als een EV maar tankt benzine. Het blijft jammer dat er maar een 40 liter tank inzit, een melding komt al als er nog zo'n 10 á 11 liter inzit, dat zou toch met een simpele update aangepast moeten kunnen worden naar zo'n 5 á 6 liter. Het automatisch grootlicht hebben we uitgeschakeld, hoewel het zijn best deed was het soms voor tegemoet komend verkeer vervelend (lichtseintje). Nu kunnen we dit Honda niet aanrekenen want bij vorige auto's had ik dit ook al snel uitgeschakeld. Zelf hebben we daar ook last van hoeveel er op dit moment rondrijden met het irriterende grootlicht op de automatische stand. Een heel klein puntje van kritiek is het aparte systeem van de voorruit sproeiers welke geplaatst zijn middels een slangetje op de wissers zelf, m.n. de rechter wisser krijgt niet altijd voldoende water en verder lijkt het kwetsbaar maar dat zal de toekomst uit moeten wijzen. Wel nog even in de gaten houden is sticky steering wat bij Honda op de Amerikaanse markt al een jaar bekend. Helaas ook in Europa zijn er van een aantal 11th. gen Civic bezitters al gevallen gemeld op diverse fora, waarvan de meeste auto's met een lage km stand. Bij ons hebben wij dit voor het eerst na zo'n 8700 km rond de middenstand ook heel af en toe kunnen ervaren toen in de koude periode, weliswaar nog in een zeer lichte mate en is ook nog niet continu aanwezig. Dus kan het ook nog niet bij de dealer aantonen. Gaat dit het rijplezier en de veiligheid beïnvloeden gaan we uiteraard langs de dealer.
Maar al met al de Honda Civic blijft en is verder een heerlijke rijders auto.
Update: één jaar oud!
- 25.350 km
Wat kan je nog melden als de auto nog steeds aan alle verwachtingen voldoet. Het enige echte puntje van kritiek blijft toch wel het banden geruis op m.n. het open asfalt. Nou zou je eventueel natuurlijk de wielkasten nog kunnen laten isoleren! Ik heb bij de eerste service beurt wel de wielen van voor naar achteren laten wisselen om preventief cuppen tegen te gaan. Weet niet of de Civic hiervoor gevoelig is maar voorkomen is beter natuurlijk. Bij vorige auto's dat nogal eens op beloop gelaten, wat toevallig overigens ook CrossClimate’s waren en dan begon het meestal rond de 28k. Verder is en blijft het een erg plezierige auto om in te rijden met ook nog een aangenaam werkelijk verbruik over de hele periode van ruim 1:20. De ecostand wordt de laatste 12k niet meer gebruikt en heeft m.i. op het verbruik niet veel invloed. De hele aandrijflijn voelt erg fijn aan, je hebt nooit het gevoel dat je enig vermogen te kort komt. In de bergen rijden is ook een feestje. Als we de Honda een cijfer zouden moeten geven dan wordt het een 9+, kortom een zeer tevreden Honda Civic rijder die iedere keer nog altijd met een glimlach instapt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Honda Civic 2.0 HYBRID 184PK Automaat Advance BOSE Panoramadak Digitaal Dashboard Carplay
- 2023
- 31.013 km

Honda Civic 2.0 e:HEV Elegance | AUTOMAAT | SPORTPAKKET | APPLE CARPLAY | ACHTERUITRIJCAMERA | PARKEERSENSOREN | DODEHOEKDETECTIE | ADAPTIEF CRUISE CONTROL | DEMO |
- 2024
- 17.652 km

Honda Civic 2.0 HYBRID 184PK Automaat Elegance | Carplay & Android | Camera
- 2025
- 500 km