Honda Civic e:HEV Advance (2024)

autoreview

Honda Civic e:HEV Advance (2024)

Signalement

UitvoeringCivic e:HEV Advance
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf12 km
KM-stand laatst2.000 km
Lezerswaardering: 89%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Van hoog naar midden naar laag.

  • 2.000 km

En van 40 naar 50 op naar de 60
Zo kun je onze verschillende overstappen wel beschrijven.

Stapte we in 2015 vanuit een hoge A klasse over naar de middelhoge Honda Civic gen 9 om nu de stap naar nog eens 7 cm lagere Civic gen 11 te maken.
En dat in tegenstelling met onze leeftijd.
Daarmee tegen de huidige trend in om van laag naar een hoog zitter te gaan naarmate de leeftijd vordert.

Dat verdient een uitleg.

Natuurlijk kan je leeftijd er toe doen om een hogere zit of met name een hogere instap te doen kiezen.
Maar zolang het voor ons nog geen belemmering is, heeft onze voorkeur een lager model te rijden.
Hoe je het ook wendt of keert een lager model heeft van nature een beter weggedrag.
Er zit minder beweging in de koets en uiteindelijk zal het aerodynamisch efficiënter zijn.

Merk je dat dan ook?

Zekers !
Ik was in de gelegenheid om 4 verschillende hogere modellen te rijden.
Honda E;Ny1 vanwege onderhoud aan onze vorige auto.
Lexus LBX, een Toyota Corolla Cross en de Toyota CHR vanwege onze buren die deze modellen als test elk weekend ter beschikking had.
Natuurlijk rijden bovengenoemde auto’s prima. Ieder met zijn eigen voordelen.
Maar wat ik toch bemerkte, is dat er merkbaar meer beweging in de auto zit tov onze vorige Civic uit 2015
En dan bedoel ik niet alleen met bochten maar ook op rechte stukken.
Daarbij vinden zowel mijn vrouw (156 cm lang) als ikzelf de hogere zit niet noemenswaardig meer overzicht geven.
Dat hoeft niet altijd door een hoger zit te komen er zijn meer eigenschappen die bepalen of een auto overzichtelijk is.
En dan een smaak dingetje, de huidige hogere auto’s vinden wij beiden niet zo mooi.

De onverwachte aanschaf.

Dat we de 4 bovengenoemde “test” ritten hebben gemaakt wil niet zeggen dat we actief bezig waren met een nieuwe auto uit te zoeken ( al vind ik het ontzettend leuk om wekelijks er 1 samen te stellen ;-)
Neen zoals jullie uit onze review van de inmiddels ingeruilde Civic hebben kunnen opmaken was daar geen enkele reden voor.
Daarbij was de door ons nu gekochte versie helemaal niet leverbaar.
Totdat bleek, door een toevallig telefoongesprek met Kevin die ons de vorige Civic heeft verkocht bij onze dealer De Bois in Amersfoort, er 1 beschikbaar was.
Tja, dan toch maar eens proefrijden en eens kijken hoe dat bevalt.
Om een lang verhaal kort te houden, een prima inruilbod, een superfijn rijdende auto en natuurlijk een goede verkoper (Jelle bedankt!) trok ons over de streep.

De eerste indrukken.

Het mooie was dat we na ontvangst twee weken vakantie hadden in de Eifel
Door alle mooie kronkelige wegen en toch ook wat klimmetjes konden we de auto gelijk beter leren kennen.
Nog maar wel ff de nordschleife overgeslagen….

Maar wat is deze Civic mooi in balans!
Ik snap nu wat er bedoeld wordt in de Autoweek video “afscheid duurtester Honda Civic ”
Het klopt gewoon, niet te hard, niet te soft, een echt goed uitgebalanceerd weggedrag.
Tel daar bij op een unieke aandrijflijn waarbij de elektromotor in ongeveer 90% van de gevallen aandrijft.
Geen hoog oplopend toerental door een CVT (die zit er niet in) en altijd kracht aanwezig wanneer dit gevraagd wordt.

Uiteraard na vier tankbeurten nog niet echt representatief maar een gemiddeld verbruik van 4,85 ltr per 100 km wat onder de fabrieksopgave is, is netjes te noemen.
Zeker als je bedenkt dat dit in de Eifel was en de temperaturen zo rond de 5 graden lagen.

Wil je een prachtige uitleg hoe Honda hierin is geslaagd kijk dan zeker eens deze uitleg door een professor.
Understanding the Honda Hybrid E-Drive te vinden op
https://www.youtube.com/watch?v=QLUIExAnNcE

Het interieur is keurig, geen grote infoschermen en dat hoeft voor ons ook niet.
Heerlijke fysieke (draai) knoppen voorzien van een klikje wanneer het wordt bediend. En ze zitten ook op een logische plek.
Het infotainment is eenvoudig maar goed te doorgronden, al moesten we wel ff wennen aan de wijze waarop de navigatie wordt bediend.
De interface is zo anders dan de Garmin die we gewend zijn zowel in onze vorige auto als een handheld voor het wandelen en fietsen.
De handelingen zijn compleet anders, maar nu naar periode van gewenning goed te bedienen.
Zo kregen we eerst geen of nauwelijks verkeersinfo door, maar door de hotspot op de telefoon vrij te geven aan de auto komt deze nu keurig zichtbaar inclusief verkeersstromen in verschillende gekleurde lijntje langs de wegen.

Uiteraard zitten er veel hulp en veiligheidssystemen in de auto.
Ik zal ze bij een volgend schrijven weer wat meer belichten, maar het houdt zich keurig op de achtergrond en is niet hinderlijk aanwezig.
Op eentje na dan, vanwege de nieuwe Europese wetgeving … jullie raden het al de compleet onzinnige waarschuwing dat je wel 1 km te hard rijdt. (wat vaak ook nog niet waar is)
Welke mafklapper dat bedacht heeft moet zich eens grondig laten onderzoeken.
Die wordt als eerste handeling altijd uitgezet en inmiddels heb ik een snelkoppeling weten te maken waarmee deze handeling iets is ingekort.

Luxe aan boord.

Panorama dak wat open kan, elektrisch verstelbare stoelen (helaas geen memory)
Stuur en stoelverwarming. Bose geluidssysteem ect, we komen dus niks te kort.
Als extra optie is er voet en portier sfeerverlichting aangebracht.
Ook leuk detail (ben benieuwd of andere eigenaren het al ontdekt hebben) er is een verwijzing in het interieur naar de oer Civic.
Je moet maar eens de middenarmsteun openen en dan het kleine schuifbakje omkeren om te zien wat er op de onderkant staat.

De buitenkant.

Natuurlijk smaakgevoelig.
Het voorgaande model gen 10 vonden we net te druk.
De huidige generatie is beduidend rustiger getekend en zal meer mensen aanspreken.
Als je goed naar onze auto kijkt, zie je de optie “meegespoten flankbeschermers”
En die geven hem net een beetje meer sportieve lijnenspel, zeker in deze kleur.
Daarbij hebben we de spatlappen aan laten brengen.
Ze zijn niet overdreven groot, maar uit ervaring weet ik dat de dorpels en achterzijde veel schoner blijven.
Voor de fietsdrager is de optie trekhaak aangevinkt.
De verlichting in onze uitvoering met grootlicht assistent die ook nog eens adaptief is compleet met bochtverlichting, in de Eifel in een woord geweldig!

Inmiddels hebben we al een paar keer de vraag gehad hoe dit nieuwe model zich verhoudt ten opzichte van onze vorige (twee generaties terug)
Dat vind ik een moeilijke vraag om te beantwoorden.
De karakters zijn zo verschillend dat je dit eigenlijk niet moet willen vergelijken.
Beide auto’s zijn op hun eigen manier gewoon goed.
Ok de nieuwe is stiller, comfortabeler en er is een grote stap gezet in de gebruikte materialen in het interieur.
Maar aan de andere kant kon de gen 9 meer kwijt in de kofferbak (ondanks dat de auto 25 cm korter is), had ie Magic Seats en een vermakelijk speels weggedrag.

Zijn er mindere punten of nog meer positieve punten?
O jazeker, maar met 2000 km op de teller is dat nu nog te vroeg om te benoemen.
En ik moet ook nog wat te schrijven hebben in het vervolg van deze review.

Maar de eerste indrukken zijn gezet en die zijn, net zoals van de Civic waar we afscheid van hebben genomen, erg positief!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.