Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid Elegance (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid Elegance |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 36.000 km |
KM-stand laatst | 69.000 km |
Ervaringen auto na 12.000 km/3 maanden
- 48.000 km
Op 1 janauri kreeg ik de sleutels van mijn Honda. De auto was hiervoor van een andere collega geweest dus was niet helemaal nieuw meer.
Lampen
Het is een complete auto. Het enige wat ik mis zijn automatische lichten. Wat betreft de lichten, de standaard lampen zijn niet zo best, bij de garage heb ik 2 Philips lampen er in laten zetten (30 euro per stuk) en mijn zicht is een stuk beter! Een duur lampen systeem later laten inbouwen is dus onzin.
Verbruik
Het verbruik is niet heel zuinig maar dit kan komen doordat ik met winterbanden heb gereden en het erg koud is. Verbruik is rond de 6,2/100. Sinds 2 weken rijd ik met de standaard banden. Ik merk al dat de auto rustiger rijdt en zuiniger is 5,5/100.
Binnen de bebouwde kom is het een super auto, rijd erg rustig.
Buiten de bebouwde kom, op de snelweg, maakt hij snel veel toeren. Tot 115 km is het prima maar hier maakt hij veel toeren en wordt hij onzuinig. Ik rijd dus altijd rond de 115 km en dat is het een prettige reiswagen.
Navigatie
Verder heb ik geen ingebouwde navigatie, deze is namelijk erg makkelijk te stelen (dat lees ik veel op internet). Als alternatief heb ik een tomtom ingebouwd (een houder die je kan bestellen en zonder schroeven aan een ventilatie kan klikken). let wel op als je de houder besteld dat je niet de versie neemt met de zekering in de voeding, deze kan je namelijk niet volledig laten inbouwen, dan moet je dit sigaretten aansteker gebruiken (wel weer handig als je hem zelf inbouwt).
Storingen
Mijn IMA lampje ging bellen toen het hard had gevroren. Dit was een bekent probleem en met een softwareupdate verholpen.
Pluspunten;
- zit erg goed
- compleet
- schakelt erg goed door
- je krijg veel terug voor 25000 euro
- er pas een kinderwagen in de achterbak (buggaboo)
Minpunten;
- met een kinderstoel op de achterbank zit je als passagier krap
- verbruiksmeter is niet digitaal/precies af te lezen, je ziet alleen een balkje
- geen automatische lichten
- kleine tank
- snel veel toeren
bijna 10000 km verder/lak schade/ruimte
- 57.000 km
Inmiddels zit er al weer 57000 km op de teller en ben ik er mee op vakantie geweest. Er kon meer bagage in de auto dan ik had gedacht. 1 kinderwagen en twee grote sporttassen passen makkelijk in de achterbak.
Het verbruik valt mij wel mee, 5,7 op 100 er in rijd goed door. Wat ik wel jammer is dat er geen km teller is waarmee je kan zien hoeveel je nog op de tank kan rijden. De tank is wel veel te klein.
Op vakantie deed hij het prima. Wel heeft hij moeite met bergen. Op een gegeven moment laat hij niet meer bij en assisteert hij niet meer met de elektomoter, je moet namelijk afremmen op bij te laden. Hij red het prima maar wel met veel toeren.
Wat mij opvalt is dat de lak heel snel krast. Ook heb ik lakschade door duivenstrond wat er maar 2 dagen op heeft gezeten. De lak kan dus beter.
Voor de rest ben ik nog steeds heel erg tevreden. Zeker voor deze prijs!
verbruik is fors
- 69.000 km
Inmiddels ben ik weer 12000 km verder. De auto rijdt nog steeds goed maar ik vind het verbruik op de snelweg erg tegen vallen. Een week geleden ben ik op vakantie met de auto geweest. Aangezien ik redelijk wat spullen mee had verwachte ik wel een hoger verbruik, maar 1 op 12 is wel erg fors. De auto maakt op de snelweg veel toeren door de 1,3 liter motor die bijna niet wordt bijgestaan door de elektromotor. Blijf je onder de 100 km dan is het een super auto en erg zuinig.
Aangezien ik nu 3 x per week moet tanken (tank is vrij klein) ben ik op zoek naar een 20% bijtelling diesel.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.