Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid (2008)

autoreview

Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid (2008)

Signalement

UitvoeringCivic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf160.000 km
KM-stand laatst170.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Honda Civic hybrid - eerste review

Nadat een familielid mij liet weten de Honda te willen verkopen , heb ik deze zwarte hondaCivic hybrid overgenomen. Mijn koets was toen een Mazda 323F (wat overigens ook een oerdegelijke auto was ) uit 1995 . En de prijs was zo aantrekkelijk dat ik de auto niet kon laten lopen!

De eerste keer rijden met deze auto was hilarisch , de auto remt namelijk zowel op de schijven als elektrisch en bij de eerste keer remmen zat mijn neus dan ook tegen de nog wat koude voorruit aangeplakt . U bent dus gewaarschuwd!

De auto is werkelijk waar van alle gemakken voorzien.
Verwarmde voorstoelen, A-C , climate control, cruise control en dat te bedenken dat deze auto nieuw toendertijd rond de 24000 gekost heeft. Werkelijk waar voortreffelijk . De cruise control zit op het stuur en is tijdens het rijden vrijwel blind te bedienen.

De CVT automaat werkt naar Mening prima , de auto houd bij het optrekken een constante toerental aan en de auto versneld ondertussen. Iets wat mij doet denken aan mijn scooter van vroeger. Doordat de auto dus niet “schakelt” brengt dit heel veel rust tijdens het rijden. De auto laat zich sturen als een sportauto (al is hij beslist geen sportauto)licht strak op de weg , en is daardoor wel wat harder geveerd echter doet dit niks af aan het comfort.

De IMA motor helpt goed bij het optrekken en daardoor komt de auto goed mee met het verkeer. Het opladen van de accu gebeurt bij het gas loslaten of remmen. Een metertje op het dashboard laat weten hoe het ongeveer met de acculading gesteld is. Mede door dit en de verhoogde snelheidsmeter komt het dashboard als wat futuristisch over, echter is dit niet storend. Het start stop systeem grijpt al vrij vroeg(lees onder de 10 kmh )in , bij het loslaten van de rem schakelt de auto binnen een mum van tijd weer aan .

Kwa zit genot zit je goed bij de Civic als bestuurder . Ik ben 1.80 en kan prima zitten . De stoel is ook in hoogte verstelbaar en dat is mooi meegenomen, ik heb reviews gelezen waarbij de handrem in de knie zou prikken. Echter heb ik dit nog niet kunnen constateren. Ook na een lange rit kom ik redelijk fris weer uit de grijze stoffen stoel. De instap is wat laag maar daar wen je vrij snel aan.

De ruimte achterin is prima , er is genoeg beenruimte voor 2 volwassenen of 3 kinderen. al raad ik wel aan mocht je met 5 personen op vakantie gaan een dak koffer te nemen! De achterbank kan namelijk niet naar voren vanwege het hybride pakket dat in de achterbank zit.

Onderhoud:

De jaarlijkse apk kwam er weer aan en de Civic moest naar de garage . Er bleek een achterrem vast te staan en de blokken voor moesten vervangen worden (bij een automaat sta ik hier niet van te kijken) ook waren de ruitenwissers aan de beurt. Deze kosten maar liefst 70 euro!!!!!! Na een kleine zoektocht leert men dat je bij de Honda dealer ook alleen de rubbers kunt laten vervangen! Kosten? Nog geen 20 euro. De keuze is aan u ;)

Voorderest geen onverwachte gebreken , foutcodes of iets dergelijks.

Conclusie:

De Honda is een heerlijke auto om zowel lange als korte stukjes in te rijden , door de rust die de auto geeft lijkt het bijna een limousine om in te rijden. De auto nodigt ook duidelijk uit om te cruisen mede doordat je geen brullende motor hoort . (een heel verschil met de Mazda)
Ook de accu doet het prima , ongeveer na 2-3 dagen gaat een auto de accu hercalibreren , de meter daalt naar 2 blokjes , de auto laat de accu bij naar 4 blokjes en dan vult de meter zich weer. Het vervangen van de accu is een dure aangelegenheid. Echter is mijn auto daar nog lang niet aan toe en vind ik het de prijs persoonlijk wel waard, voor de degelijkheid en luxe die je ervoor terugkrijgt!

Na wat meer km te hebben gemaakt zal ik deze review bijwerken

Juni 2018

  • 170.000 km

Even een update , de Honda houd zich goed nog steeds zeer relaxt om in te rijden , pas geleden de airbags laten vervangen aangezien dit een terugroepactie was van Honda. Meteen ook even de airco laten bijvullen .

Ook was ik toch benieuwd hoe het met de ima accu gesteld was , een kennis van mij had een lezer om dit uit te lezen en wat blijkt.... 22% . Ik ben nu dus aan het rondkijken wat de mogelijkheden zijn aangezien dit bij Honda inclusief montage een stevige 3500 euri kost!!!! Ik ben nu aan het zoeken naar een goed bedrijf dat een new build accu kan leveren .Dat wil zeggen ze nemen een ima accu , halen de cellen eruit en doen er nieuwe in . Dit kost zo rond 1700-1800 . Gezien de staat en conditie wil ik dit nog wel overwegen .

Word vervolgd dus!!

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.