Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid (2008)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 11 km |
KM-stand laatst | 147.500 km |
ERVARINGEN
- 9.450 km
Op 19 september 2008 was het zover: Een spiksplinternieuwe Honda Hybride IMA stond te schitteren in een oranje zonnetje bij Honda-Centre-Brussels. Kleur: Pearl Black met softlederen handmade "taupkleurig" interieur. Na een korte introductie met een paar minuten uitleg werd me een "behouden vaart" gewenst.
Na een weekend sturen vallen mij de volgende zaken op: De auto-stop functie werkt bij deze auto wel héél snel. Veel sneller dan bijvoorbeeld bij een BMW-1-serie of een Mini Cooper. Nog voor de auto stilstaat (bijvoorbeeld in de file) slaat de motor af. Dat is overigens gemakkelijk te voorkomen door de automaat instand "S" te zetten. Over de automaat niks dan lof. Niet een zes- of zeven traps, nee een Continue Variabele Transmissie. Dat zijn oneindig veel trappen! Zó is autorijden ooit bedoeld!
Het sturen gaat scherp met een sportief driespaaks sportstuur met remote audio en cruisecontrol. De (vol)automatische airco werkt perfect! Remmen is een bijzondere gewaarwording: op het moment dat je remt, gaat de auto als het ware zwaarder rijden aangezien de laadfunctie van de battery-pack de remenergie opslaat voor hergebruik. Bij het optrekken krijg je een extra (stroom)stoot via de elektromoter. Optrekken gaat lekker snel en in een mooie vloeiende lijn, opnieuw dankzij de CVT! De kleine 1.3 motor heeft duidelijk zin in toeren maken! Kleine(re) cilinderinhouden komen weer terug, let maar op!!
Het verbruik tijdens de eerste tank benzine schommelt tussen de 5.9 en 6.9 liter per 100 km. Daarbij wel behoorlijk wat snelwegkilomters gemaakt met een kruissnelheid van rond de 130 km/h. Ik vermoed dat binnenkort waardes van rond de 5 liter / 100km (zeg maar 1:20) tot de mogelijkheden gaan behoren. Overigens reed ik die waardes met mijn Skoda Octavia TDI met alle gemak van de wereld!
Al met al vind ik de Honda Hybride een erg complete auto voor een erg concurrerende prijs! Waar anders vind je zoveel auto beneden de E25.000?? En dat terwijl Honda de naam heeft niet alleen DUURzaam maar vooral ook DUUR te zijn. Wordt vervolgd!!
Vervolg op 8 december 2008: Binnen de drie maanden rijd ik de auto met gemak op 12.000km. Ik ben erg benieuwd of er mensen zijn die nog meer km's maken met een Honda Hybride..?? Stand van zaken op bijna 10.000km. De auto is en wordt goed gebruikt. Buitenkant nog GEEN schades ondanks het gemis van Park Distance Control. Zou ik wel aanbevelen want het zicht rondom is niet echt super. Binnenkant is handbekleed leder. Toch wel ietsje gevoelig voor intensief gebruik merk ik. Of zou je het leder moeten poetsen net als je schoenen..?? Advies is hier welkom!!
Het verbruik is niet echt gedaald maar schommelt rond de 6.7 liter per 100km. Overigens komt dat vooral door een sportieve rijstijl. Met een volle tank en een soft-fluwelen voetje haalde ik zomaar ineens 4.3 liter op 100km..!! Echter, hiervoor ben ik net iets te ongeduldig van aard.. Olie pas gechecked: nog mooi bruin en niet eens zwart. Geen noemenswaardig of zichtbaar verbruik. Enige onderhoud tot nog toe: ruitensproeier tankje bijgevuld (met anti-vries).
Ik hoop dat ik dat over 12.000km nog kan zeggen!!
PROBLEMEN
- 9.450 km
Geen! Drie maanden verder: nog geen!!
Tevredenheidstrofee
- 18.555 km
In de autoweek tevredenheidstrofee 2008 staan HOOG genoteerd:
Jazz, Accord, CRV en..Civic (5e plek in zijn klasse)..!!
Dat kan zeker kloppen. Binnenkort es bellen voor de eerste onderhoudsbeurt. Ben benieuwd wat ze vinden..
Buitenlandse ervaringen
- 33.500 km
Ruim 33333km en de honda heeft nog geen krimp gegeven!!
Wel begint het leder wat krimpen te vertonen na een uitgebreide vakantie in Italy. De honda rijdt dus gewoon 200 km/u voordat de toerental begrenzer ingrijpt.. De zuinigheid liep natuurlijk wel terug tiot 7.2 liter per 100km. Niet ééns zo slecht..
Wel een set nieuwe velgen met banden modeljaar 2009 laten monteren. Die zijn toch echt wel mooier dan de dichte velgen waar nu de winterbanden opgaan! De 10.000km beuren sla ik over omdat ik anders 2-maandelijks bij de Belgische verdeler sta..
In Belgie hanteert men namelijk een oliewissel per 10000km.
Ik ben benieuwd hoe dat in NL is..>>>
Groot onderhoud
- 42.500 km
Groot onderhoud bij de verdeler in Genk..
Geen bijzonderheden: een standaard beurt.
Kan niet zeggen dat de auto ineens beter rijdt..
In tegendeel: ik merk nu GOED wanneer de aircopomp draait..
Hebben ze de riemen gesteld, beetje strak misschien..??
In elk geval merk ik duidelijk vermogensverlies bij airco aan.
Nieuwe Set LMV's
- 56.200 km
Toch maar de originele wielen en banden laten vervangen voor een set originele velgen en banden van modeljaar 2009. Voordeel: Past altijd!! Bij niet originele velgen krijg je allerlei omreken technieken. Dat bevalt me niet. Staat wel gelijk een stuk beter!!
Ik vind de ronde achterlichten van modeljaar 2008 toch mooier dan de diamantvomige achterlichten van modeljaar 2009. Onbegrijpelijk dat de mistlampen voor ineens WEL rond zijn in 2009. Verder zie ik nog steeds weinig Honda Insights. Niet in NL en niet in BE.
Technisch is en blijft de auto superieur rijden. Gemiddeld verbruik 6.3 liter / 100km bij stevig doorrijden (+130km/h). In BE moet je elke 10.000km terug naar de garage voor een oliewissel. Lijkt me erg overdreven want er is nog geen druppel uit dan. In NL mag je om de 20.000km terug. Raar eigenlijk: dezelfde auto met verschillende onderhoudsschema's per land..?
Wie dit kan uitleggen, mag het zeggen!!
Op naar de Ton!
- 76.500 km
Inmiddels 76.500km op de teller! De eerste grote beurt is op 80.000km gepland. Tot nog toe zijn de enige problemen een lekke band (achter). De totale kosten voor niet regulier onderhoud bedragen daarbij E.10,= (inderdaad tien euro's) op 76.500km..
Het verbruik is in de winter 6.5 liter per 100km en in de zomer 5.8 liter per 100 km. Topsnelheid: 200 km/h (begrensd).
Mijn volgende auto staat al te wachten bij de BE Dealer. Het gaat om een Honda Accord 2.4i Executive in de kleur Black Pearl. De adviesprijs in NL is hiervan E47.500,= In BE kost deze inclusief belastingen (houd u vast): E24.500 all in..!!
Daarmee is de Civic te koop inclusief een (zeer) grote beurt inclusief Set originele LMV's model 2008 met Winterbanden en extra LMV's modeltype 2010 met de originele Dunlop banden. Bod gevraagd! BPM vrij te registreren in NL! Let op het gaat hier om een Civic Hybride Elegance Special Camel Edition waarvan er 10 zijn geleverd in Brussel. Met handbekleed lederen interieur en alle andere opties!! Bj 10-2008.
Gespot (en)
- 90.750 km
Voor de schoonheid de voor- en achterbumper laten spuiten; zonder PDC blijken die toch nogal kwetsbaar; Een dag ervoor rijdt er nog een vrouw achterop die meer op haar kind let dan op de weg!
Nu klaar voor de vakantie: een tussenbeurt volgens belgische normen elke 10000 KM sla ik voor het gemal over. Olie peilen zou goed zijn, doch ik weet zeker dat het peil goed staat.
Af en toe wat water voor de ruitensproeier, dat is het enige onderhoud wat ik kwijt kan. Best wel saai eigenlijk..
EEN TON
- 100.000 km
Inderdaad 100.000Km;
Resultaat:
alleen twee keer een lekke achterband en twee keer een parkeerschade. Beide zijn Honda niet kwalijk te nemen;
Kwalitatief subliem, rijden OK, wat wil je meer.
Niet voor niks staat deze auto in BE gewaardeerd
als hoogst interessant voor uw business fleet..!
Overigens is de auto in NL veeel interessanter vanwege allerlei milieuvoordelen: IN BE even duur als een BMW 3-serie Basis;
MvG
Als nieuw!
- 118.500 km
Na bijna 120.000km komt het einde in zicht. Van de leasemaatschappij wel te verstaan. 1 juni a.s. inleveren. Of ik een nieuwe wil bestellen. Dat wil ik wel maar doe ik niet.
Ik neem liever de Honda Civic over na 120.000km. Stand van zaken, 2x een lekke band thats all. Bij 110.000km de remblokken voor vervangen.
Fijnste auto tot nu toe. Ik ga deze particulier overnemen. Eerst nog een 120.000km beurt en voor de tweede keer naar Italy in mei a.s. So far so Good!!
Still going strong..
- 134.000 km
En de kilometertjes komen er gestaag bij. Wel minder snel als vroeger. Lange afstanden rij ik vaak met de Matrix CRDi van mijn vrouw. Wat opvalt is dat deze zeker niet zuiniger is dan de Hybride. Aangezien de Euro-95 in België vrijwel even duur is als diesel is het de vraag waarom er in BE niet meer Hybrides rijden. BE is een echt dieselland, ook voor korte afstanden. Ik stimuleer daarom mijn vrouw voor de korte afstanden de HCH te nemen. Binnenkort winterbanden erom en de zomerbanden opnieuw laten afvullen met stikstof. Eerstvolgende keuring september 2012. Problemen: Geen, ik zou het niet weten!
PS. Ik hoor graag de CRZ-ervaringen van anderen met twee kleine kinderen op de achterbank. Bedankt alvast!!!
Inruil voorstel op CRZ
- 137.000 km
Op 14.1.12 de CRZ Anniversary Version bewonderd met standaard ondermeer een voor en achter spoiler en Felrode Alcantara interieur.
Men had een zwarte CRZ neergezet en binnen no time had ik een offerte op zak voor een nieuwe CRZ-Sport-50th anniversary. Ik kreeg ongezien E 10.000 terug voor mijn black pearl hybride Civic Elegance met full options incl. leder en moest hetzelfde bedrag bijleggen. In mijn hoofd was ik al om. Toch even mijn vrouw gebeld die het in time weer uit mijn hoofd wist te praten i.v.m. kids van 3 weken en 2.5 jaar. Ik hoor graag de ervaringen met twee kleine kinderen op de achterbank. Bedankt alvast!!!
Verkocht, Jammer!!
- 140.000 km
Mijn beste auto ooit. Verkocht na bijna 4 jaar en 140.000km trouwe dienst. Zonder problemen bereden. Welke volgende auto doet dat na..
Waardig afscheid
- 147.500 km
Ik had met 140.000km al afscheid genomen van mijn Hybride maar nog niet volwaardig. Die kans kwam toen AW mij benaderde voor een vergelijkende test met de nieuwe Civic. Ook nu een oranje herfstzonnetje evenals in 2008. De verschillen hieronder:
Toen 2008 - Nu 2012
Toen in Brussel, nu in Utrecht
Oud: Zwarte Civic Hybride 1.3.
New: Witte Civic 2.2 CDTi
Evenals je een zwanendans kunt dansen, kun je een zwanenrit rijden. Van Zonhoven.be naar Utrecht.nl. Verbruik 4.9 liter/100km.
In de hybride honda valt de wel erg lichte besturing op evenals de grote koets op Amerikaanse leest geschoeid. Niet zo raar als je weet dat de auto voor deze markt is ontwikkeld. De nieuwe witte diesel toont veel meer Europese trekjes waaronder een compacte en strakke koets, strakke besturing en veel betere wegligging dan de hybride honda.
Is alles beter aan de nieuwe. Helaas niet. Belangrijk verschil aan de buitenkant is dat de nieuwe CiviC minder onderscheidend is dan het vorige model. Of je die mooi vindt is een kwestie van smaak, maar apart was tie zeker!
Wel is de nieuwe Civic veel praktischer bruikbaar dan de hybride hetgeen wordt bewezen door de echt VEEL grotere kofferruimten de op praktische wijze in diverse delen neerklapbare achterbank!! Dat laatste kan niet met een hybride.
Mijn samenvatting. Honda bouwt nog steeds kwaliteitsproducten met een dito prijs echter, het onderscheidend vermogen is verminderd. De nieuwe is meer voor het type `brave huisvader` en minder voor het type `lefgozer met baseball pet`..
Terug in BE tank ik nog 1x vol voor E1.50 per liter wel te verstaan. Hele dag getourd en meer dan 450km gereden voor minder dan E40. Bewijs dat een honda in het gebruik NIET duur hoeft te zijn!
Voor alle details over deze vergelijkende test, koop de AW begin 2013 en smul van de laatste kruimels van deze Hondataart!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.