Honda Civic 1.5i LS VTEC-E (1997)

autoreview

Honda Civic 1.5i LS VTEC-E (1997)
Honda Civic 1.5i LS VTEC-E (1997)Honda Civic 1.5i LS VTEC-E (1997)Honda Civic 1.5i LS VTEC-E (1997)Honda Civic 1.5i LS VTEC-E (1997)Honda Civic 1.5i LS VTEC-E (1997)Honda Civic 1.5i LS VTEC-E (1997)Honda Civic 1.5i LS VTEC-E (1997)Honda Civic 1.5i LS VTEC-E (1997)Honda Civic 1.5i LS VTEC-E (1997)

Signalement

UitvoeringCivic 1.5i LS VTEC-E
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf71.210 km
KM-stand laatst108.420 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Goedkoop rijden

  • 71.222 km

Deze Civic had ik gekocht als opknapprojectje, echter door veranderingen in het werk heb ik de Accord Diesel weggedaan en de Civic gaan rijden voor dagelijks verkeer.

Het is echter een forse stap terug van een Accord, waar deze excelleert in comfort en luxe is de Civic een blikkerig hok met houten planken als stoelen.

Ik heb eerder een aantal VTEC-E modellen gehad, echter nog niet een automaat. Deze blinkt overigens niet uit soeplesse, zelfs niet na veelvuldig flushen en de correcte DW1 olie blijkt het een bonkerig apparaat wanneer deze overschakelt naar de hoogste trap en je toevallig net te weinig snelheid hebt, dit heeft tot gevolg dat de binnenste homokineten na slechts 80000km al aardig ruim zijn. T.z.t. maar eens vervangen.

Motorisch trekt ie goed, ook de automaat wil lekker van zijn plek maar ik mis zelf de handbak.

Het brandstofverbruik is 1:14 bij een normale rijstijl. Er zit niet noemenswaardig verschil in gebruik tussen lange stukken 110 in VTEC-E of met 140-150km op lange stukken snelweg. Dus ja, ik kies dan maar het laatste..

Wat is er goed aan de Civic? Wegligging. Het onderhoud kun je prima zelf doen en running costs zijn laag, het is old-skool autorijden en dat maakt weer een hoop goed.

De auto is voledig roestvrij, interieur nog als nieuw met een perfect werkende airco. Voorlopig nog maar wat blijven sturen.


Update

  • 108.420 km

Afgelopen jaar flink wat kilometers gemaakt waarbij elke week een rit Drachten-Den Haag, Dat tikt lekker aan en de auto rijdt er goed door. Qua onderhoud is daarbij preventief heel wat gedaan en verbeterd t.o.v. standaard.

REMMEN
De remmen waren mij vanaf dag een al een irritatie, deze zijn vervangen door Brembo Sport en Ferodo DS Performance. Voor de prijs hoef je het niet te laten. Ik was voor 200,- klaar (zelf gemonteerd). Dit remt als een malle en voorzichtigheid is geboden.

UITLAAT
De uitlaat werd erg oud en heb een complete Bosal lijn laten monteren inclusief alle rubbers, pakkingen, etc. nadat deze in Duitsland mij plofte (lek demperaansluiting). Echter na verloop van tijd bleek dit een herriebak te worden (verschrikkelijke brom). Ik naar de dealer, originele uitlaat er onder. De einddemper was snel leverbaar, de middenpijp niet. Ook zijn alternatieven zoals de EG6 of DC2 einddemper niet meer leverbaar. Dan maar de Bromsal middenpijp gebruiken met een OE einddemper. Hulde aan Honda Borghstede in Assen, deze hebben het netjes hersteld met gebruik van de oude flexibele moer/veren van Honda (die had ik gelukkig bewaard).
Ik vind de auto nog steeds wat brommen, maar goed ik heb geen VTEC-E gehad die stil was in dat opzicht, ik vermoed dat de katalysator na het spruitstuk de problemen geeft. TIP : OE als het kan, anders een uitlaat op maat met een flexibel deel na de katalysator.

WINTERBANDEN
Nieuwe winterbanden : Continental TS-860, dit zijn top bandjes, ik ben geen Continental man, maar deze zijn voor deze auto gruwelijk goed, veel beter dan de Goodyear zomerbanden die ik heb. Ik heb op de sloop een set stalen velgen gehaald. Deze worden helaas ook steeds schaarser :(

VERSNELLINGSBAK
De versnellingsbak draait als een zonnetje, in het begin was ik bang dat de bak slecht was. Maar door de lange afstanden en het veelvuldig vervangen (conditioneren aangezien je deze bak niet volledig kan legen) van de olie is deze heel soepel geworden. De horrorverhalen van de versnellingsbaken gaat met name over de US markt modellen, deze hebben een AT die in de US gemaakt wordt. Dit betreft een Japanse Honda en ik heb niets kunnen vinden over problemen met deze bakcode. De solenoides heb ik ook doorgemeten, schoongemaakt, werken perfect.

MOTORSTEUNEN
De voorste motorsteunen begonnen weer te scheuren, na een inspectie van de beweging van de motor (auto op krik , wielen los, wielen laten draaien - dan op de rem, dan zie je hoeveel de motor kantelt) bleek de achterste motorsteun te veel ruimte te hebben, er zaten echter geen zichtbare scheuren in, maar uit voorzorg alle motorsteunen weer vervangen).
Deze besteld bij All4Honda, het is nu stukken beter en de motor bonkt ook niet meer.

ONDERHOUD
Elke 10000km de motorolie/filter, elke 20000km de bakolie, filters/bougies minimaal elk jaar/30000km.

Al met al een blij auto'tje, op naar de volgende 30000km? Alhoewel een veranderde gezinssituatie mij wel doet twijfelen niet een Civic Diesel te halen (1.6 DTEC Euro6) , ik heb gewoon meer ruimte nodig. Of ik houdt deze er bij als boodschappenauto?

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.