Ford S-MAX 2.5 20v Turbo Titanium (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | S-MAX 2.5 20v Turbo Titanium |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 144.000 km |
KM-stand laatst | 142.000 km |
S-MAX 2.5 20v Turbo
- 142.000 km
Na een ruime 2,5 jaar en 31500 km wordt het wel 'ns tijd om een review te schrijven.
Na een aantal jaar met veel plezier in een probleemloze C5 Break te hebben gereden werd het tijd voor wat ruimers. De maxi-cosy bleek niet achter de bestuurdersstoel te passen als de stoel in de achterste stand stond (noodzakelijk!!).
De S-MAX stond al een tijdje boven aan het lijstje maar nu moest het er maar van komen.
Gezien het geringe kilometrage wat ik prive rijd, is brandstofverbruik geen hot item. Tevens moest er een caravan van 1500 kg achter kunnen, dus een handgeschakelde S-MAX wordt dan automatisch een 5-cilinder.
Na wat testritten te hebben gedaan liepen we per toeval tegen onze huidige bolide aan. 3 jaar oud en al 142.000 km achter de kiezen. Eerst even huiverig over deze kilometerstand, maar de voiture stond bij de merkdealer te glimmen als ware ze nieuw.
In het achterhoofd dat diezelfde motor in zeer veel Volvo's V70, S60 en S80's is te vinden met veelal astronomische, probleemloze kilometers achter de sloffen, was de keuze gauw gemaakt.
Het is een genot om in te rijden. Ondanks dat het gevaarte bijna 1600 kilo weegt, ondervind ik toch een zekere lichtvoetigheid tijdens het sturen. Het is overigens geen nerveus powerhouse. De vermogensopbouw gaat zeer geleidelijk. Het onderstel is stevig edoch comfortabel. Het is zelfs zo goed dat je echt je best moet doen om met spinnende wielen weg te bleren.
De ruimte is perfect, ondanks de relatief korte lengte. Een Mondeo is langer. De S-MAX is wel breed; nog breder dan de C5, wat ook al geen mager vehicel is. Voorin is er een zee aan ruimte. Zelfs met de bestuurdersstoel in de achterste stand is de achtergelegen plek op de achterbank (eigenlijk: stoel) ruim. Ik ben in het gelukkige bezit van de 5-persoons uitvoering, dus geen 3e zitrij met 2 stoeltjes. Dit levert een werkelijk gigantische bagageruimte op. Klein nadeel is dat bij neergeklapte stoelen van de 2e zitrij er een klein drempeltje overblijft.
Kwaliteitsindruk:
Onder garantie is de accu vervangen bij kilometerstand 148000. Verder functioneert alles naar behoren, op de parkeersensoren in de achterbumper na.
Dit blijkt een after market Bosch systeem te zijn waarvan de regeleenheid het heeft begeven. De kosten van vervanging rijzen zo vreselijk de pan uit dat het het overwegen waard is een achteruitrijcamera-systeem te plaatsen. Aan de andere kant mis ik ghet systeem niet, want het is zeer goed te overzien waar de achterkant eindigt.
Verder dient gezegd dat de electronica geen steek heeft laten vallen. Ook het leer op het stuur is na 173.500 km niet van nieuw te onderscheiden. De kwaliteit van de interieurmaterialen is top. Alleen het harde plastic bij de handrem vertoont wat krassen, maar dat mag inmiddels.
Leer op de stoelen ziet er nog prachtig uit, al dient wel gezegd te worden dat het aftermarket is aangebracht bij een specialist. De auto blijkt een leasebolide te zijn geweest en bijna alle extra luze is wegens bijtellingstechnische redenen achteraf geplaatst.
In de wagen zit een Blaupunkt Travelpilot radio annex navi. De geluidskwaliteit van radio en CD staan buiten kijf. Het navi-gebeuren is echter tranentrekkend. Bij het minste of geringste rij je "off-road". Een losse tomtom doet daarom dienst. Overigens is het soundsystem een upgraded versie met overal tweeters en slagwoofers in de deuren (af fabriek) met een wonderlijk goed geluid. Ik ben hierin nogal kritisch; al m'n vorige auto's heb ik op dat vlak zelf onder handen genomen, maar dat is hier niet nodig.
Na bijna 5 jaar met deze fijne wagen gestuurd te hebben, heb ik er toch voor gekozen om de auto in te ruilen. Is een moeilijke overweging geweest, want het is een erg fijne auto om in te sturen.
Gezien de flink gestegen jaarlijkse kilometers en het gemiddelde verbuik in ogenschouw nemend, is een iets zuinigere wagen met wat minder kilometers op de klok wellicht een beter plan voor de komende jaren.
Verbruik:
Valt me mee. Na een cariereswitch rij ik er nu dagelijks mee naar het werk. Overall is het een bruikbare mix van stadsverkeer (50km/u en stoplichten), provinciale wegen (80- en 100 km/u) en autosnelweg. Het verbruik ligt op dit moment op een gemiddelde van 1: 9,5.
Met de caravan erachter (ca. 1500 kilo beladen) stijgt het verbruik echter logischerwijs fors naar zo'n 1: 7. Keerzijde is dat de trekkracht echt enorm is. Wat een genot om hier de sleurhut mee voort te slepen.
Problemen:
- achteruitrijsensoren hebben de geest gegeven.
- standaard alu's begonnen te corroderen; zijn gestraald en gespoten.
Motortechniek (en alles wat erbij hoort) is perfect. Heeft geen misslag gemaakt.
Mag dus met 250.000 op de klok geen naam hebben.
Conclusie:
Fantastische motor in een zeer bruikbare koets met geweldig veel ruimte en zeer goeie rij-eigenschappen.
Kwaliteitsindruk is uiterst positief. Gezien het totaalpakket vallen de gebruikskosten mee.
In de MPV-klasse vind ik dit toch wel een topper.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren