Ford S-MAX 1.6 EcoBoost Titanium (2014)

autoreview

Ford S-MAX 1.6 EcoBoost Titanium (2014)

Signalement

UitvoeringS-MAX 1.6 EcoBoost Titanium
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf58.500 km
KM-stand laatst65.000 km
Lezerswaardering: 20%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste halfjaar

  • 65.000 km

Ik heb deze auto in Düsseldorf gekocht bij de Ford dealer. Zeer compleet uitgerust, erg lage km-stand voor een paar duizend euro minder dan dat je in NL zou betalen. Het importeren kostte wat uitzoekwerk en een vrije dag om hem op te halen met de ICE, maar qua kosten is het echt de moeite waard. Heel veel autobedrijven in NL, zeker in het oosten, doen dit zelf ook en verdienen daar dik aan, ik hou dat geld liever in mijn eigen zak.

Ik had jaren in een Mondeo Wagon gereden, maar met drie kinderen die allemaal middelbare school leeftijd hebben of krijgen, werd het middelste plekje op de achterbank toch wel een probleem. Daar zit je als tiener gewoon niet meer lekker op. Daarmee valt eigenlijk elke stationwagon al af, hoe groot ook. Qua kofferruimte wilde ik niets inleveren op de riante ruimte van de Mondeo en een auto van na 2013 ongeveer, dus dan kom je al snel bij een S-Max uit, omdat daarna eigenlijk niemand meer grote MPV's gebouwd heeft, hoe onbegrijpelijk ook. Ik had nog naar een C4 Grand Picasso gekeken, maar de benzinemotoren van PSA hebben een heel slechte reputatie, dus dat durfde ik niet aan, hoewel ik het verder een mooie auto vond die bovendien prima rijdt.

Nu na een half jaartje, inclusief net een zomervakantie in de Alpen, mijn eerste ervaringen:

Het rijcomfort is echt hoog, de motor is heel rustig en soepel. Verwacht geen flitsende acceleratie, hij is snel genoeg om gewoon mee te komen en dankzij de turbo ook onderin de toeren prima in te kunnen halen, maar met 1500kg leeggewicht krijg je met zo'n motor gewoon niet echt een duw in je rug. Ik vraag me af of je dat moet willen met zo'n grote reisauto, maar toch even benoemen. Hij voelt in ieder geval ietsje vlotter dan mijn Mondeo met de oude 2.0l 5-bak. Eigenlijk zou je in zo'n zware, grote auto liever voor de 2l turbo gaan, met automaat, maar die is weer 100kg zwaarder en dat was voor mij belastingtechnisch echt over de grens.
Bij plankgas bromt de motor wel en hoor je dat hij niet al te groot is en hard moet werken, maar bij cruisen in de 6 is ie echt lekker stil. Het enige dat ik hoor zijn de 4-season banden die erop zaten vanuit Duitsland en een rustig zacht windgeruis.
Qua wegligging is het nog steeds echt een Ford: erg strak en zeker, zonder heel hard aan te voelen.

Dan het verbruik, voor mij redelijk belangrijk. Ik probeer zoveel mogelijk het 'nieuwe rijden' toe te passen, dus 50 in de 5 en 70-80 al in de 6e versnelling. Voor een downsized turbomotor schijnt dat niet zo goed te zijn, maar ik vermijd plankgas bij lage toeren, dus bij accelereren schakel ik toch even terug. Dan denk ik dat het weinig kwaad kan. Hiermee kom ik een stukje zuiniger uit dan met de Mondeo, terwijl het toch een veel zwaardere en hogere auto is. Nu je in NL nog maar 100 mag meestal gaat het verbruik echt onder de 7l per 100km. In de stad uiteraard veel minder zuinig, maar ik vind het toch heel keurig allemaal.

De grootste troef van deze auto is de binnenruimte. Je hebt op alle vijf de plekken echt een zee van ruimte. Drie volwaardige stoelen achterin die per stuk naar voren en achteren kunnen en ook achterover kunnen kantelen. Heerlijk als je de kofferbak niet vol hebt. En op vakantie kun je wat compromissen sluiten tussen kofferbak of beenruimte achterin. Met de voorstoel en een achterstoel plat gaan er makkelijk planken van 3 meter uit de bouwmarkt in en dat is ook wel handig. Ik heb bewust gekozen voor de vijfzitter, omdat de derde zitrij, zoals meestal eigenlijk, nauwelijks bruikbaar is. Alleen voor kleine kinderen en die hebben we niet meer. Dan nemen die stoelen alleen maar onnodig ruimte in.

Mijn auto is uitgerust met het Premium sound pakket, dus een dikke subwoofer keurig ingebouwd onder de achterstoelen, helemaal uit het zicht en zonder ruimte in te nemen. Het geluid is daarmee vrij stevig, voor hedendaagse muziek kun je er eigenlijk teveel bas in draaien, maar voor producties uit de 70s t/m 00s is dat perfect. Ik vind het stereobeeld wel heel smal en weinig ruimtelijk, viel me ietsje tegen. Misschien komt dat door de prominente center speaker bovenop het dashboard.

Daarnaast heb ik getint glas achter, ingebouwde zonneschermpjes, klaptafeltjes en overal 12V en USB aansluitingen, dus de kinderen zitten echt comfortabel achterin.
Verder nog parkeersensoren die ik vrij irritant vind, spraakbesturing die erg overbodig is, maar grappig, verwarmde stoelen die heerlijk zijn in de winter en twee elektrisch instelbare stoelen met een paar geheugenposities. Dat laatste is erg handig als je partner er ook in rijdt.
Qua comfort heb ik twee dingen aan te merken: je kunt je linkervoet niet heel ruim kwijt naast de koppeling, dus je linkerbeen strekken op de snelweg lukt niet echt, hoewel dat went. Na 12u rijden heb ik het eigenlijk niet gemist. Het tweede is dat je een fatsoenlijke linker armsteun mist. Dat was bij mijn vorige Mondeo en ook zijn opvolger ook al zo. Je hebt de keuze tussen elleboog bovenop het portier (te hoog en te hard) of op de steun in de deur (veel te laag).

Nu even de voorruit laten vervangen, want helaas is ook deze auto niet immuun voor steenslag op de snelweg :(

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.