Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi 130pk Ghia Executive (2004)

autoreview

Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi 130pk Ghia Executive (2004)

Signalement

UitvoeringMondeo Wagon 2.0 TDCi 130pk Ghia Executive
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf55.000 km
KM-stand laatst288.000 km
Lezerswaardering: 8%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ford Mondeo Wagon 2.0TDCI Ghia Executive X-pack

Inleiding
Allereerst betreft het hier de auto die door mijn vrouw is gekocht in de tijd dat we nog niet getrouwd waren maar wel al besloten hadden te trouwen. Met het oog op de toekomst heeft zij met mij besloten voor het eerst een eigen auto aan te schaffen. Tot dat moment reed ze altijd met de oude auto van haar ouders, een Mondeo TD uit 1994.

Waarom een Mondeo?
Geruime tijd heb ik vooronderzoek verricht op internet. Welke station diesel kon je kopen voor max. €15.000,--. Tevens in het achterhoofd houdend dat mijn vrouwtje een Focus of een Mondeo mooi vond. Ook een Astra station was een optie. Daarnaast nog gekeken naar van alles en nog wat... Audi A4, BMW 3, Skoda Octavia, Toyota Avensis, etc. zijn allemaal de revue gepasseerd (op internet). En dan vind je opeens twee geschikte Mondeo's! Allebei weinig kilometers, allebei zwart, eentje bij een Ford dealer en de andere bij een particulier. Dan ga je kijken. Die bij de dealer was een mooie auto, redelijke prijs met garantie, beurt en vier nieuwe banden (18"). Sterk aanbod!
Toch eerst even kijken bij die particulier voor te beslissen.
Deze auto was als nieuw, 55.000km gelopen! Auto werd verder zowat wekelijks van binnen en buiten gepoetst met de hand... Proefrit was overtuigend. Wat een lekkere auto (ik moest rijden, mijn vrouwtje durfde niet)! Deze auto klopte gewoon! Daarnaast was deze veel en veel luxer, minder kilometers, zag er net zo goed uit als die bij de dealer en de vraagprijs was ongeveer gelijk. Kort onderhandelen, kort twijfelen over het gebrek aan garantie bij de particulier, toch besloten de koop rond te maken. Iets weten af te dingen op de prijs en een beurt gevraagd.
De Mondeo moest op dat moment nog 3 jaar worden.

Uitrusting
Ik noem de meest interessante zaken:
Xenon, leer, elektrische stoelen, 17" velgen, Ford Sony Radio-6CD wisselaar, licht- en regensensor, etc... Bijna full-option dus! Vinden we dat erg? Nee hoor, het is erg lekker allemaal!
Voorruitverwarming is echt ideaal. Knopje indrukken, paar tellen later zie je gewoon de ruit al vrij worden. Gecombineerd met de airco is de voorruit in een vloek en zucht vrij. Ook wanneer de ruit aangevroren is. Overigens onder de vier graden springt de voor- en achterruitverwarming automatisch aan bij het starten. Na een tijdje gaan deze ook weer automatisch uit. Echter zetten wij deze zelf eerder uit. Als het niet meer nodig is, mogen ze uit en verbruik je toch ook weer minder brandstof. Beetje milieubewust...
Ook handig, de achterruit wordt gewist indien de ruitenwissers voor ingeschakeld zijn en je de achteruit inschakelt. Zo heb je altijd een schone ruit bij het achteruitrijden.
Werking van de regensensor is erg goed te noemen. Meestal wist deze op het moment dat ik zelf zou willen dat de ruit gewist wordt.

Missen we iets in de uitrusting?
Ja, parkeersensoren achter. Gelukkig is dit niet iets om wakker van te liggen!

Wat hebben we zelf nog toegevoegd aan de uitrusting?
* Afscheidingnet achter de achterbank (wel zo veilig voor de viervoeter);
* Kunststof bak in de vorm van de bagageruimte (wel zo prettig met een viervoeter);
* Vier 16" lichtmetalen velgen (origineel Mondeo) voor de winterbanden. Is wel zo veilig in de winter!

Hoe rijdt dat nu?
We zijn nog altijd net zo tevreden als toen. De Mondeo rijdt heerlijk. De auto is krachtig, stil, zuinig, stabiel, koersvast, comfortabel. Weggedrag is inderdaad, zoals zo vaak gezegd en geschreven, voorbeeldig. Niks op af te dingen en er is geen woord van gelogen.
Volgens de boardcomputer (weinig functies overigens) schommelt het gemiddelde verbruik tussen 5,5 en 6.0l/100km. Netjes dus!
Overigens beschikt de Mondeo over een hele fijne versnellingsbak die heel soepel schakelt met veel gevoel en zonder ook maar enige speling te vertonen. Echter is de bak koud (zeker in de winter) gaat het allemaal wat stroever. Tot de bak is opgewarmd, dan is het helemaal als een 'mes door warme boter'.

Is er niets negatiefs te melden?
Jawel, het is eerder een kritiekpuntje met betrekking tot de banden. De auto kan er niks aan doen maar blijkbaar zijn de achterbanden gevoelig voor cuppen. Deze zoemen namelijk vrij nadrukkelijk. Met momenten irritant. De winterbanden (Vredestein Snowtrac 3 205/55/16, overigens zeer fijne banden met goede grip) hebben dat niet, vandaar dat we weten dat het echt aan de banden ligt. Zodra deze zomerbanden (Pirelli P6000 powergy 205/50/17) versleten zijn, vliegen ze eraf!
Ander kritiekpuntje is de ontwaseming van de ruiten wanneer de climat control op auto staat bij vochtig en kouder weer. Die moet je dan echt zelf regelen met de knopjes, wil je de zijruiten volledig ontwasemd krijgen en houden.

--- Update 18 maart 2009 ---
18 maart 2009 - Keuring RDW
Aangezien mijn vrouw recht had op vrijstelling BPM wegens verhuizen naar NL, is de auto gisteren 'gekeurd' (lang leve Europese type-goedkeur) door RDW en hebben we de papieren aangevraagd voor een Nederlands kenteken.
Direct hebben wij een APK laten uitvoeren door het RDW. Geen opmerkingen zoals we al verwachten. Kregen zelfs een pluim van de keurmeester over de uitmuntende staat waarin de auto verkeert.
Wel heb ik zo mijn bedenkingen bij de roetmeting. 2 maal naar max. toerental en dat gedurende twee-drie seconden. Ze zeggen wel dat het geen kwaad kan, het blok moet het aankunnen. Toch ben ik hier een beetje wantrouwend in. Daarnaast, als het fout gaat, zijn ze niet aansprakelijk! Lekker makkelijk!
Roetmeting heeft plaatsgevonden bij een motortemperatuur van 60 graden Celsius (=minimale vereiste temperatuur voor de test). Vond ik toch wel erg laag... Moet dus niet noodzakelijk de volledige bedrijfstemperatuur zijn van het blok. Ook opmerkelijk...
---

--- Update 1 april 2009 ---
Ondertussen zitten de NL kentekenplaten op de auto. Kenteken is van de serie HXT. Ziet apart uit, zo'n nieuwe plaat.
De kilometerstand is alweer opgelopen tot ruim boven de 80.000km. Blijft lekker lopen zo'n Mondeo!
Laatst overigens een testrit gemaakt met een nieuwe Mondeo. Toch weer een stap voorwaarts die nieuwe. Rijdt nog fijner! Overigens dit was wel een benzine (2.0 Flexifuel).
---

--- Update 21 april 2009 ---
Vorige week woensdag zijn de winterbanden en -velgen verwisseld voor de zomerbanden met de bijbehorende velgen. Ook al zien de wintervelgen er niet slecht uit, de zomervelgen smoelen toch beter!!! Tevens goed merkbaar dat de 16" winterbanden meer comfort bieden dan de 17" zomerbanden, maar het stoort ons niet.
---

--- Update 14 juli 2009 ---
Gisteren heeft de auto een kleine beurt gekregen. De motor produceerde met regelmaat een 'ratel', het leek alsof het een poelie met speling was. Bleek de trillingsdemper te zijn. Nu, na de vervanging van de trillingsdemper, valt ons op hoe waanzinnig rustig het blok draait, zonder bijgeluiden. Echt een groot verschil. Was dus al een hele tijd slechter, die trillingsdemper.
Hiermee is de auto klaar voor de vakantie naar Frankrijk.
---

--- Update 13 augustus 2009 ---
Zo, de vakantie is weer voorbij. We hebben in drie weken vakantie ruim 3.000km. afgelegd. En wederom naar alle tevredenheid. Moet zeggen, nu eens 1.000km. in 1 dag met deze auto gereden. Comfort en de stoelen zijn gewoon goed!
Over die 3.000km heeft de auto (volgens bc) 6.1l/100km verbruikt. Dit inclusief weggetjes in de Alpen met 35 graden en de airco vol aan. Niet slecht lijkt me! Overigens de airco heeft zijn werk prima gedaan. Deze hield de temperatuur goed op peil, we hebben niks hoeven bijregelen wegens onprettige luchtstromen of iets dergelijks.
En je kunt echt een hoop kwijt in die kofferbak, zelfs met de rolhoes in gebruik.

Bij thuiskomst de auto weer eens schoongemaakt als bedankje voor de bewezen diensten. Motorkap en dak opnieuw in de was gezet wegens harsplekken. De rest enkel goed gewassen. Glimt weer goed!
---

--- Update 26 augustus 2009 ---
Vandeweek de auto weer eens volgegooid. 940 kilometer gereden op 57 liter diesel (echt volledig tot de rand afgevuld). Levert dus een verbruik op van 1 op 16,5 (= 6,06l/100km). Boordcomputer geeft als gemiddeld verbuik 5,9l/100km aan. Die blijkt het verbuik dus redelijk precies te berekenen! Weten we dat ook weer!
---

--- Update 13 oktober 2009 ---
Ondertussen zijn we weer 5.500 km verder en komt het klokje rond in zicht. Tot op heden een probleemloos functionerende auto. Binnen een aantal weken worden de winterbanden weer gemonteerd, de nachttemperaturen zijn al fors aan het zakken!
Al met al wederom de conclusie dat een Mondeo een fijne auto is.
---

--- Update 5 januari 2010 ---
Eenieder de beste wensen voor het nieuwe jaar!
De kaap van 100.000 km zijn we alweer gepasseerd. Dat is half december gebeurd. Sinds begin november staat de auto weer op z'n winterbanden.
Tot op heden geen kuren waargenomen en de auto blijft gelukkig probleemloos en zuinig (verbruik gezakt naar 5.6l/100 km).

Wel hebben we roest vastgesteld aan de deur rechtsvoor. Onderaan zitten twee blaasjes. Niet groot, zeer recent tot ontwikkeling gekomen (bij het poetsen van de auto worden ook altijd randen van de deuren gepoetst). Dit valt onder de lakgarantie en op 13 januari komt iemand van Ford hiervoor kijken. Als het goed is, wordt het daarna gemaakt door de dealer!
Helaas hebben we dus moeten vaststellen dat na de facelift nog niet alle roestproblemen bij dit model zijn opgelost. De garagemedewerker gaf zelfs aan auto's van 2006 te hebben gehad met roest aan de deuren. Blijft al met al een zwak punt, ook bij modellen van na de facelift! Mensen, u bent hierbij gewaarschuwd!
---

--- Update 9 maart 2010 ---
Ondertussen is de roest behandeld onder garantie. Nu maar hopen dat het geen terugkerend probleem is. Verder functioneert de auto vlekkeloos. Verbruik is gedurende de winter flink gedaald en heeft als laagste waarde 5,2l/100km aangegeven (boordcomputer weergave).
---

--- Update 7 mei 2010 ---
De auto staat ondertussen weer op het zomersetje. Dit smoelt toch beter. Een kleine maand geleden heeft de auto een grote beurt gehad. Niks spannends aan de hand. Wel zat er een rammeltje in de ophanging (speling aan de stab.stokje linksvoor vermoeden wij). De dealer heeft besloten deze nog niet te vervangen. Speling was nog niet afdoende waarneembaar op de brug. Durfden het niet aan het onderdeel te vervangen omdat ze niet zeker waren welke kant versleten is. Op zich hulde aan de dealer hiervoor. Ondertussen begint het gerammel steeds nadrukkelijker te worden (=IRRITANT). Dus vervanging dient zich aan.
---

--- Update 20 mei 2010 ---
De auto is gisteren terug geweest voor de reparatie van de rammel in de ophanging. De in de update van 7 mei genoemde stabilisator stangetje was niet de boosdoener van de rammel. Na het vervangen van het stab.stangetje was de rammel nog aanwezig. Het moest dus iets anders zijn. Nadere inspectie leverde een gebroken veer (linksvoor) op. Deze is vervangen en het probleem is opgelost.
---

Problemen:
Niets heftigs gelukkig.
* Beetje last van cuppende achterbanden, komt alleen voor met de zomerbanden.
* Wel dient gemeld te worden dat de schokbrekers achter al bij 72.000km vervangen zijn. Rechter schokbreker was lek. Nu kan ik me iets voorstellen bij het deinen van Amerikaanse auto's.
* Trillingsdemper versleten. Nieuwe geplaatst (kosten onderdelen circa € 250,-- plus arbeidsloon).
* Roest deur rechtsvoor (garantie).
* Speling stab. stokje linksvoor. Moet nog vervangen worden. --> bleek de veer linksvoor te zijn.

Onderhoud:
55.000km - grote beurt (bij aanschaf);
71.000km - kleine beurt met rondom remblokken;
71.500km - 4 winterbanden met 4 lm velgen;
72.000km - schokbrekers achter (geen coulance, Ford schrijft een vervangingstermijn voor van 60.000km, belachelijk!!!);
81.000km - 2 nieuwe zomerbanden (Toyo Proxes T1-R);
88.000km - kleine beurt met trillingsdemper;
107.500km - grote beurt;
111.000km - vervanging veer linksvoor;
128.000km - 2 nieuwe zomerbanden (Toyo Proxes T1-R);
131.000km - kleine beurt
150.000km - grote beurt, 2 temp. sensoren, remschijven en blokken voor, reparatie pompje koplampsproeiers.

Het blijft een fijne auto

  • 127.000 km

Ondertussen zijn er weer de nodige kilometers onder de banden doorgegaan. De zomerbanden op de vooras zijn nu ver op. Die worden in het voorjaar vervangen voor 2 nieuwe sloffen. Afgelopen weekend heb ik zelf de winterbanden gemonteerd. De overstap van 17 inch naar 16 inch is goed merkbaar. Het verschil zit in de stugheid, de 16 inch zijn duidelijk zachter en comfortabeler. Begrijp me niet verkeerd, op 17 inch is het weggedrag sportiever zonder oncomfortabel te zijn.
Verder doet de Mondeo zijn werk zonder morren. 's Ochtends is de motor bij het ontwaken wat knorrig. Eenmaal op temperatuur is het een fijne metgezel die rustig voor zich uit knort. Bij vollast produceert de TDCI altijd een donker wolkje achter de auto. Overigens, dit doen alle TDCI's die ik gezien heb. Dus niks vreemds aan.
Qua zuinigheid zijn we tevreden. In de zomer is dat steevast rond de 1 op 16,5. In de winter wordt dat 1 op 17,5.
Wat betreft de beoordelingen, die blijven ongewijzigd.

--- Update 4 maart 2011 ---
De Mondeo is een aantal weken geleden gekeurd. Geen probleem dus we mogen weer een jaartje dieselen.
De Mondeo heeft een goed jaar gehad, geen extra kosten buiten regulier onderhoud. Binnenkort kleine beurt, winterbanden wisselen voor de zomerset in april (wel 2 nieuwe zomerbanden nodig).

Tokkelt lekker verder maar...

  • 132.000 km

Ondertussen zijn we weer een aantal maanden en 5.000 km verder. De auto staat weer op de 17 inch zomerset inclusief twee nieuwe zomerbanden. De auto heeft ondertussen ook een kleine beurt gehad. Niks aan de hand verder.

Na de kleine beurt heb ik Wynns diesel treatment aan een volle tank brandstof toegevoegd. De toevoeging van dit product was goed merkbaar. Het blok liep ongekend rustig, soepel en trok mooier (veel gelijkmatiger, niet zo explosief). Ook hebben we het idee dat de Mondeo minder roette dan gebruikelijk (wat kan die een rookgordijn optrekken, James Bond zou met recht jaloers zijn).

Op 30 mei zijn we de auto twee dagen kwijt. Ik heb roestblaasjes vastgesteld op de achterklep. Gewoon in het midden van een groot vlak stuk metaal een aantal kleine blaasjes, van binnenuit. Expert van Ford heeft het garantieverzoek goedgekeurd. Dus wij hebben er geen verdere kosten aan, gelukkig!!!

Als de auto 'gerepareerd' is, zal ik de auto weer eens helemaal vertroetelen met een uitgebreide poets- en boenbeurt.

Ondertussen vele duizenden kilometers verder...

  • 161.000 km

Tussen de beurt bij 131.000 km en de grote beurt bij 150.000 km zijn er geen zaken voorgevallen. Lekker makkelijk niet?

Zoals hierboven geschreven heeft de auto bij 150.000 km een grote beurt gekregen. Dit was echt een grote beurt...
Naast nieuwe olie, oliefilter, etc.. ook twee nieuwe sensoren voor de temperatuur van koelsysteem, remschijven met nieuwe blokken voor, keuringsklaar maken en het repareren van het pompje van de koplampsproeiers. Dat was een dure beurt... maar de auto is het waard! Dus er lang bij stilstaan doe ik niet.

Sinds de beurt wordt de auto intensiever gebruikt wegens een baanwissel. De auto moet nu dagelijks 85 km afleggen. Dit merken we ook direct in het verbruik. Op één tank kunnen we veel meer kilometers rijden. Verbruik zit nu rond de 1 op 17.

Voor het eind van het jaar (november?) zal de volgende beurt zich weer aandienen. Mocht zich niks voordoen in de tussentijd, meld ik mij weer na de volgende beurt.

Kleine beurt bij 170.xxx

  • 171.000 km

De auto is vandeweek naar de garage geweest voor een beurt. De vorige beurt was een grote beurt. Deze keer een kleine beurt.

Beurt is uitgevoerd en geen verdere opmerkingen. Fijn dat de auto zo betrouwbaar blijkt.

Turboslang nieuw met verse APK

  • 180.000 km

Laatst merkte ik dat de Mondeo af en toe wat stotterde, zeker bij verder doortrekken in de versnellingen. Nu werd dit af en toe regelmatig en zelfs vervelend. Ook stelde ik vast dat de Mondeo behoorlijk begon te roeten (call me, 007!).

Dit roeten en stotteren kan meerdere oorzaken hebben... Verstuivers niet meer fris, turbo versleten, EGR vervuild en/of turboslang gescheurd.

Omdat ik al langer met het idee liep de EGR te controleren en te reinigen indien nodig, afgelopen weekend de EGR gecontroleerd. Bij het loshalen van de afdekkap van het blok, zag ik een plek op turboslang in de buurt van de EGR. Beetje vettig aan de buitenzijde. Toen ik op die plek duwde, voelde ik de slang meegeven en zag ik een verticaal scheurtje. Oorzaak gevonden!Vervolgens toch de EGR nog gecontroleerd en die viel me 100% mee! Heel weinig aanslag. Dit geheel tegen de verwachtingen in aangezien de EGR bij dit type TDCI graag 'helemaal' wil verstoppen met een vieze plakkerige roetaanslag.

Gisteren de auto voor vervanging van de turboslang en APK naar de garage gebracht. Slang vervangen en APK erop. Ze hebben wel nog een koplamp moeten demonteren omdat het lichtbeeld niet goed was. Bleek de reflector in de lichtunit (xenon) te zijn. Deze afgesteld en unit terug geplaatst en toen was de APK weer in orde! We kunnen weer tot en met medio maart 2014 rijden.

Al met al weinig kosten aan de Mondeo tot nu toe. Hoop dat dit zo blijft! Helaas zijn we deze maand al een salaris kwijt aan onderhoud/reparaties van onze auto's (zie mijn review van onze Audi). Daar mag het voorlopig bij blijven.

Still going strong

  • 206.000 km

Ondertussen zijn we ruim 25.000 km verder.

Wat is er te melden over de laatste 25.000 km?
Een onderhoudsbeurt is uitgevoerd bij tellerstand 191.000 zonder verdere opmerkingen.
Daarnaast staat de auto ook weer op de winterbanden wat een positief gevolg heeft op het verbruik volgens de boordcomputer (gedaald naar 5.2l/100km).

Wat opvalt is dat de Mondeo zeer zachtaardig is voor de banden. Ok, we wisselen zomer en winterbanden met elkaar af en steeds gaan de banden van voor naar achter en andersom. Maar dan nog...
Een voorbeeld, de huidige winterbanden hebben we in 2008 gekocht nieuw bij een kilometerstand van 72.000.
Huidige profieldiepte van de winterbanden is 4,8 mm voor alle 4 de banden (vermoed tot nu toe een 45-50.000 km gereden te hebben met deze winterbanden). De winterbanden zijn dus nu toe aan hun laatste seizoen. Vóór de Winter 2014/2015 een nieuwe set kopen.

Al met al, we zijn nog steeds zeer tevreden over de Mondeo. Zolang er geen hoge kosten te verwachten zijn, rijden we nog lekker door met onze Ford.

Review over de laatste 25.000 km

  • 233.000 km

Zo alweer een tijdje geleden sinds de vorige update. Veel schokkends is er niet gebeurd..

Na de winter de banden omgewisseld voor zomerbanden. Er moesten twee nieuwe op. na de wissel was het weggedrag zo raar anders...
Bleken de schokbrekers achter en de uitlijning te veroorzaken. Na uitlijning en nieuwe schokbrekers rijdt de locomotief weer als vanouds.

Kort voor de zomervakantie opnieuw een scheurtje in de vorig jaar vervangen turboslang. Helaas net buiten de garantie natuurlijk! De garage is erg coulant geweest en heeft de slang zonder montagekosten en met korting op het onderdeel vervangen.

Na de vakantie hoorde ik een sterk 'zuigend' geluid. Dit geluid was duidelijk toerental afhankelijk en pas te horen vanaf 1.750 toeren (begin turbogebied). Oorzaak snel gevonden. EGR zat niet meer strak vast, boutje was losgekomen (gevolg van turboslang wisselen?). Hebben de EGR losgemaakt en gereinigd en weer gemonteerd. Sindsdien draait de Mondeo nog wat zuiniger. Gemiddeld verbruik is nu 5,5l/100 km op de zomerbanden.

Los van de onderhoudszaken heb ik de wintervelgen laten ontdoen van de winterbanden (versleten). Velgen hadden de winters niet echt lekker doorstaan... Lak was heel slecht geworden. Moest of nieuwe kopen of deze (laten) opknappen. Voor het laatste gekozen. Krijg ze deze week gepoedercoat retour. Ook via Ebay bijna nieuwe winterbanden gestrikt (Dunlop wintersport 4D) met stalen velgen. Banden gebruik ik, velgen gaan in de verkoop of laat ze achter bij onze bandenman...

Samenvattend:
- beurt
- 2 zomerbanden
- schokbrekers vervangen
- turboslang
- EGR losgemaakt en gereinigd
- 4 nieuwe (gebruikte) winterbanden met stalen velgen
- wintervelgen laten stralen en poedercoaten.

Nog steeds rollend en tevreden

  • 262.000 km

Weer een flinke tijd verder en nog steeds tevreden.
Met de auto is niks spannends aan de hand geweest op een dure grote beurt na. De vervangen zaken waren noodzakelijk om de APK te doorstaan en vallen gewoon onder noemer 'onderhoud'.

Vervangen:
uitlaat + uitlaatdemper
remslangen
remblokken voor

Onlangs heb ik zelf de xenon lampen vernieuwd. Ze waren niet kapot, maar de lichtsterkte vond ik minder worden en één lamp knipperde en viel regelmatig uit. Ik heb de nieuwste Osram xenon lamp gebruikt. Wat een verschil!

Onze gezinssituatie heeft zich gewijzigd, naast twee honden hebben we nu ook een nieuw gezinslid, nl. een pracht van een dochter. En daar is de Mondeo zeer handig voor, het verplaatsen van dochter met alle spullen en de honden.

Starten en lopen, nog steeds.

  • 288.000 km

De Mondeo draait nog steeds trouw haar kilometers. Vorige week een onderhoudsbeurt gehad met APK, op het vervangen van kromme remschijven na geen bijzonderheden. De betrouwbaarheid staat boven kijf. De 300.000 willen we graag volmaken en dat zal ergens later in 2017 gebeuren. Daarna zullen we zien hoe lang de Mondeo nog mag blijven. Het kriebelt om een andere auto te kopen, niet omdat het moet maar gewoon omdat het kan. Rationeel gezien niet verstandig, iedere kilometer die we nog met de Mondeo kunnen rijden zijn goedkoop.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (21)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.