Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Titanium (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mondeo Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Titanium |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 15 km |
KM-stand laatst | 0 km |
De keuze:
De keuze:
In 2011 begon het voor mij leuke proces van het uitzoeken van mijn allereerste nieuwe auto. In 2011 heb ik 78.000 kilometer gereden in mijn vorige auto van de zaak welke in mijn geval ook een lease auto betrof. Deze Volkswagen Golf VI 5 deurs Trendline 2.0 TDI 110PK heeft mij al deze kilometers eigenlijk met veel vertrouwen laten maken. Echter kwam ik ook tot de conclusie dat met een dergelijk jaarkilometrage meer comfort en luxe een welkome toevoeging zouden zijn. Daarnaast ben ik verantwoordelijk voor de Scandinavische landen binnen ons bedrijf en reed hierdoor ook vaak met een vol beladen auto, dus extra ruimte zou ook welkom zijn. Het doel was om netto per maand niet veel meer te gaan betalen dan de € 225 per maand die ik voor de Golf kwijt was.
Hierdoor kwam ik tot het volgende wensen: Stationwagen, Goede comfortabele stoelen, Ingebouwd navigatiesysteem(TMC voor de file omleidingen) , Cruise controle, Bluetooth Carkit, Climate controle en Parkeersensoren. Mijn werkgever stelde de voorwaarde dat het een diesel moest zijn met een maximale cilinderinhoud van 2 liter.
Uiteindelijk is mijn keuze na een voorselectie van alle mogelijke auto’s gekomen uit:
1. Ford Mondeo Wagon Econetic Titanium 1.6 TDCi:
De rijke standaard uitrusting van de Titanium uitvoering in combinatie met een aantal aantrekkelijke pakketten hebben mij doen besluiten om voor de Ford Mondeo te gaan. (Helaas was de Titanium lease ten tijde van intern bestellen nog niet beschikbaar)
2. Hyundai i40 Cross wagon 1.7 CRDI Blue Business Edition:
Ik heb getwijfeld tussen de Hyundai of de uiteindelijk gekozen Ford Mondeo. Ik vind de i40 een mooie auto zowel van binnen en van buiten en ook het rijden en dan voornamelijk de 1.7 CRDI overtuigde mij. Echter had ik graag nog een aantal opties toegevoegd wat niet mogelijk was in combinatie met de business edition en de 115 PK sterke 1.7 diesel.
3. Ford Focus Wagon Titanium 1.6 TDCi 115 PK:
Is afgevallen omdat een Mondeo uiteindelijk slechts € 1200.00 euro duurder uit zou vallen en ik daardoor voor de ruimte heb gekozen.
4. Volvo V50 Limited edition Drive D2:
De Volvo viel af ondanks dat het een prachtige aanbieding was omdat mijn vader al een S40 heeft en ik toch wel iets anders wilde. Overigens vind ik het wel een zeer fijne auto.
5. Volkswagen Passat Variant Bluemotion Highline 1.6 TDI:
De Passat stond in het lijstje omdat VAG auto’s binnen ons bedrijf normaal de policy zijn. Echter viel deze al snel af zonder ook maar proefrit te hebben gemaakt omdat deze op het moment van intern aanvragen met de gewenste uitvoering minstens € 5000,00 duurder was dan de overige 4 uit het lijstje.
Het rijden:
Het rijden:
Inmiddels heb ik ruim 120.000 Kilometer in deze Mondeo gereden. Mijn angst dat de motor te kort zou komen blijkt ongegrond. Het zal nooit een strepentrekker worden maar je komt meer dan voldoende vlot mee met het verkeer. Zeker wanneer er goed geanticipeerd wordt op het overige verkeer vormt dit geen probleem. De 1.6 TDCi motor weet prima raad met de Mondeo. Het koppel zorgt ervoor dat de auto zich vlot voort kan bewegen in het verkeer. De enige momenten dat je naar meer verlangt is indien de snelheden boven de 160 Km/h komen op de Duitse autobahn. Op hoge snelheden rijdt de auto overigens heel zeker. Je merkt dat je met een grote auto onderweg bent. Op lange afstanden voelt de auto degelijk en comfortabel aan. Daarnaast geeft het onderstel een prettige communicatie met het wegdek en wat er onder de wielen gebeurt. Wel worden korte oneffenheden af en toe zeer nadrukkelijk doorgegeven. Het kan overigens zijn dat dit het gevolg is van het sportonderstel wat gemonteerd is onder elke Econetic in verband met de lagere luchtweerstand. Bochten kunnen met snelheden genomen worden die je niet verwacht van een auto met de omvang van een Mondeo. Sommige bochten zijn sneller te nemen als met de Golf die ik hiervoor reed. De besturing voelt zeer direct en geeft veel feedback hier moet je als bestuurder maar net van houden.
Zoals eerder genoemd is de motor voldoende krachtig voor deze auto. Dit komt mede doordat de versnellingsbakverhoudingen van de handgeschakkelde 6 versnellingsbak goed gekozen zijn. Hierdoor rijdt je bij normaal gebruik altijd in het optimale toerengebied tussen de 2000 en de 3000 toeren per minuut. Overigens schakelt de versnellingsbak soepel, trefzeker en met veel gevoel , zeer vergelijkbaar met de Golf en de Focus die ik hiervoor gereden heb.
De omvang van de auto heeft naast voordelen als ruimte ook nadelen. Parkeerplaatsen zijn snel te smal en ook keren vergt af en toe wat vaker steken. Overigens ben ik zeer blij dat mijn auto is uitgerust met parkeersensoren om fileparkeren te vergemakkelijken.
Tussentijds heb ik zelf een trekhaak gemonteerd onder deze Mondeo. Voornamelijk om het mogelijk te maken om mijn oldtimer op een trailer te kunnen trekken. Deze combinatie weegt 1200 Kg maar de Mondeo speelt er mee.
Nadat de trekhaak gemonteerd was ga je hem vanzelf ook meer gebruiken zo hebben ik er een autotrailer met daarop een new Mini getrokken om deze te importeren vanuit Duitsland. In totaal heeft deze combinatie 1800 Kg gewogen hebben, ruim 200 Kg meer dan maximaal toegestaan met de 1.6 TDCI echter gaf de combinatie geen krimp ook niet in de heuvels (5% a 6%) 90 km/h was prima te doen, oke je moet af en toe terug naar de 5e versnelling maar voor een 1600 valt het mij absoluut niet tegen.
Overigens, ook bij een uitgevoerde noodstop in Bielefeld vanwege een niet uitkijkende voetganger bleef de combinatie recht en stabiel.
Wat je wel merkt tijdens het rijden met een aanhanger is dat de motor onder de 1500 toeren per minuut te weinig koppel heeft. Het beste is dan ook om 1500 toeren te maken en eventueel met iets slippende wielen weg te rijden.
Natuurlijk neemt het verbruik met aanhanger wel met rasse schreden toe. Afhankelijk van de stroomlijn, drukte en de gekozen route ligt dat tussen de 1 op 10 en 1 op 12,5.
Het comfort:
Het comfort:
Het comfort was de voornaamste reden om voor een grotere en luxer uitgeruste auto te kiezen. Comfort betekent voor mij bedieningsgemak, ergonomie, rijcomfort en zitcomfort. Met het bedieningsgemak zit het over het algemeen goed. Bijna alle functies in de auto zijn intuitief te bedienen. Wel vind ik dat het touchscreen navigatiesysteem/Radio/CD speler lastig is om te bedienen tijdens het rijden. Gelukkig zijn bijna alle functies hiervoor ook te bedienen via het stuur en voicecontrole. De voicecontrole gebruik ik overigens nooit, het duurt te lang en werkt niet geheel perfect. Vooral de namenherkenning voor de carkit is bij een Parrot systeem stukken beter voorelkaar. De mogelijkheid om bijna alle functies van het multimediasysteem ook te bedienen via het stuur bevalt me vele malen beter en is zeer eenvoudig te doorgronden ondanks alle knoppen op het stuur. Overigens had ik ook graag gehad dat de knoppen voor het opnemen en het ophangen van de telefoon op het stuur zaten in plaats van op de richtingaanwijzer hendel zoals dat nu het geval is.
Ergnomisch heb ik op dit moment naast de knoppen voor de telefoon slechts twee zeer kleine missers kunnen ontdekken. De handgreep in de bestuurdersduur zit te ver over de knoppen om de achterruiten elektrisch te openen echter gebruik ik deze zelden dus hier heb ik geen last van. Daarnaast zitten de knoppen van de stoelverwarming onder het afdekkapje van de voorste bekkerhouders waardoor deze continu open staat. Ik vraag me af waarom ze deze niet naast de versnellingspook hebben geplaatst. Dit zijn overigens voor mij wel zeer kleine puntjes van kritiek.
Zoals eerder besproken onder het kopje rijden, vindt ik het rijcomfort van de auto uitstekend, enkel korte oneffenheden in het wegdek worden iets te nadrukkelijk in het interieur doorgegeven. Daar staat dan natuurlijk wel het fijne en scherpe stuurgedrag tegenover. Onder rijcomfort versta ik ook het lange afstandrijden. Doordat deze auto uitgevoerd is met cruise controle worden afstanden prettiger afgelegd. Ook het goed en snel werkende Blaupunkt NX navigatiesysteem met weergave tussen de tellers draagt hier aan bij. Het automatisch inzoomen bij koerswijzigingen en in een stad en het uitzoomen op de snelweg zorgt ervoor dat je altijd overzicht hebt en beter bent voorbereid op de komende verkeerssituatie.
Helaas heb ik tot op heden nog niet de perfecte zitpositie gevonden in mijn stoel, wel merk ik dat ik tijdens langere ritten minder verzit een geen last krijg van mijn nek. Wel lijkt het alsof ik in mijn onderrug een spanning begin te voelen maar dit is snel weg wanneer de stoelverwarming ingeschakeld wordt. De sportstoelen zoals deze standaard in een Titanium uitvoering worden geplaatst bieden zeer goede zijdelinkse steun en ook het zitvlak is langs genoeg om steun te bieden aan de bovenbenen. Overigens vond ik dat het staande gaspedaal in de Golf VI prettiger dan het hangende in deze Ford.
Omdat ik vind dat de gekozen opties nogal van invloed kunnen zijn op het comfort en de beleving van een auto hieronder een korte opsomming en beschrijving van de werking.
- Climate controle: Werkt uitstekend en ik stel deze zelden bij.
- Cruise controle: Eenvoudig te bedenen en werkt zoals het zou moeten.
- Voorruitverwarming: Nooit meer krabben perfect.
Businesspack:
- Blaupunkt NX Multimediasysteem: Werkt prettig en intuitief, echter had het touchscreen van mij achterwege kunnen blijven. Ik vind het niet optimaal werken en het zorgt ervoor dat er altijd vingerafdrukken op het scherm staan. De navigatie is op dit moment zeer goed en actueel. Ook adressen in kleinere plaatsen worden uitstekend gevonden. Wel vind ik het jammer dat het invoertoetsenbord in de ABCDE volgorde zit in plaats van de inmiddels gewone QWERTY. Het geluid van de radio/MP3/CD is uitstekend vooral de bass is boven verwachting. Ik ben dan ook zeer benieuwd hoe goed het geluid uit het premium audio systeem dan wel niet moet zijn.
- Parkeersensoren: Zorgen ervoor dat parkeren een eitje wordt. Echter snap ik niet dat deze niet gekoppeld zijn aan de Blaupunkt NX en een grafische weergave geven zoals ik dit wel eens in een BMW 5 serie heb gezien. Dit lijkt mij gemakkelijk te realiseren. Er moet natuurlijk wat te wensen overblijven. Daardoor is het zeer handig dat de sensoren bij de voorste luidsprekers piepen indien er voor een obstakel is en achter indien er achter een obstakel is.
- Bluetooth: Werkt uitstekend, heldere spraak, goed volume in te stellen en weinig ruis aan de andere kant van de lijn. Dit is beter dan de Parrot CK3100 die in mijn vorige auto zat.
- Voicecontrole: Deze functie gebruik ik zelden en werkt voor mij niet optimaal. Ookal kun je bijna alle functies van de auto ermee bedienen, het werkt niet snel genoeg en het systeem van parrot is vele malen beter en effectiever.
Winterpack:
- Stoelverwarming: Ik vind het heerlijk en deze is goed over 5 standen in te stellen, overigens zijn er mensen in mijn omgeving die er niets van moeten weten. Voor € 300,00 vond ik het te goedkoop om niet mee te bestellen. Waarom Ford het overigens een Winterpack noemt is mij een raadsel. Op de Titanium uitvoering houdt het namelijk niets meer in dan stoelverwarming voor. (in de brochure en op de carconfigurator wordt overigens gemeld dat er ook achterbankverwarming zou zijn, dit is niet het geval)
Het verbruik:
Het verbruik:
Aangezien Econetic bij Ford staat voor hun ecologische en zuinig uitgevoerde modellen zou de auto hierin moeten uitblinken. Voor mij persoonlijk is het niet van belang anders dan dat ik vooral niet te vaak bij de pomp wil staan. Het gemiddelde verbruik na 120.000 KM is volgens de boordcomputer 6.4 liter per 100 kilometer oftewel 1 liter op 15.62 kilometer . Of deze waarde betrouwbaar is durf ik niet te zeggen aangezien ik het verbruik niet nareken. Overigens vergeten veel mensen hierbij de telerafwijking van de kilometer teller mee te rekenen waardoor dit verschil soms groter lijkt dan het werkelijk is. Overigens is de boordcomputer niet zo uitgebreid als die mijn vorige Volkswagen Golf. Wel is de waarde van het nog te rijden aantal kilometers volgens mij aan de veilige kant. Op het moment dat deze mij vermelde nog slechts 3 kilometer te kunnen rijden kon ik met veel moeite slechts 64 liter in de 70 liter dieseltank kwijt. Maar beter zo dan omgekeerd.
De Econetic uitvoering probeert je daarnaast ook te stimuleren of ecologisch te rijden. Dit gebeurt door middel van een schakelindicator en 3 factoren waarvoor je elk 5 groene blaadjes kunt scoren. De schakelindicator vertelt overigens alleen wanneer er opgeschakeld dient te worden en niet wanneer er weer teruggeschakeld worden moet. In mijn vorige Golf kreeg ik te zien naar welke versnelling ik diende te schakelen en of dat omhoog of omlaag was. De drie groene blaadjes beelden schakelen, anticiperen en snelheid uit. Voor het schakelen en anticiperen heb ik meestal 5 groene blaadjes maar voor de snelheid hooguit 1. Overigens vind ik het persoonlijk wel een sport om zoveel mogelijk groene blaadjes te hebben. Het systeem werkt dus wel. Overigens doe ik voor de snelheid zelden mijn best. Hiervoor moet je onder de maximum snelheid rijden op de snelweg en daar heb ik niets mee. Daarnaast wordt die waarde toch vaak verprutst door mijn ritten in Duitsland. Vandaar ook dat het verbruik waarschijnlijk minder gunstig is dan beloofd. Mij hoor je er niet over klagen want ik rijdt ongeveer 900 tot 1000 kilometer op een tank diesel.
Conclusie:
Conclusie:
Deze Ford Mondeo is voor mij een comfortable en prettig sturende auto. Daarbij zorgen het navigatiesysteem, cruise controle, stoelverwarming en goede audio installatie ervoor dat het prettig vertoeven is in deze auto. Over de betrouwbaarheid valt na 10.000 kilometer nog weinig te zeggen maar ik verwacht weinig problemen daar dit model in de laatste fase van zijn levenscyclus zit en alle kinderziekten inmiddels uitontwikkeld zijn. Daarom geef ik de auto de maximale score voor betrouwbaarheid totdat anders is gebleken. Ik kijk er naar uit om de resterende 150.000 Kilometer van het leasecontract vol te maken. Op dit moment bevalt de auto uitstekkend ook al zijn er nog steeds hele kleine puntjes ter verbetering. Al zullen sommigen dit wellicht als muggenziften beschouwen. Voor mij is deze Mondeo dus een echte aanrader.
Ik zal deze review updaten bij iedere onderhoudsbeurt, bandenwissel en wanneer er andere opvallende of significante dingen voorvallen.
Plus- & minpunten:
Plus- & minpunten:
Pluspunten:
+ Goede audio en navigatiesysteem
+ Rijcomfort
+ Stuurwielbediening voor bijna alles
+ Heldere Carkit
+ Ruimte
+ Goed gekozen versnellingsbak verhoudingen
Minpunten:
- Omvang van de auto vooral bij de smalle parkeerplaatsen
- ABCDE indeling van het navigatietoetsenbord
- Krasgevoelige lederenstuurwielbekleding
- Te felle led binnenverlichting (er is ook apparte rode/oranje ambient lightning maar deze hadden ze wat mij betreft achterwege kunnen laten)
Reparatie, Onderhoud, Banden & Schade:
Reparatie, Onderhoud & Banden:
10 Km: Afleverbeurt (Ford dealer Boerhof in Groningen)
100 Km: Plaatsen Bridgestone Blizzak LM 30 winterbanden (Profile tyrecenter in Heerenveen)
10.000 Km: Omwisselen winterbanden voor zomerbanden Michelin Primacy HP (Profile tyrecenter in Heerenveen)
22.000 Km: Reguliere onderhoudsbeurt (Ford dealer Sutherland in Joure)
40.000 Km: Omwisselen zomerbanden voor winterbanden Bridstone Blizzak LM30, Oude achterbanden om de vooras en nieuwe banden achter. (Profile tyrecenter in Heerenveen)
42.000 Km: Reguliere onderhoudsbeurt, nieuwe ruitenwisserbladen voor.(Ford dealer Sutherland in Joure)
49.000 KM: GARANTIE, nieuwe tankklep vergrendel motor. De oude was door vrieskou in Scandinavie waarschijnlijk kapot gevroren.(Ford dealer Sutherland in Joure)
57.000 Km: 2 nieuwe Vredestein Wintrac Xtreme winterbanden achter, oude achterbanden om de vooras (Profile tyrecenter in Heerenveen)
61.000 Km: Reguliere onderhoudsbeurt (Ford dealer Sutherland in Joure)
71.000 Km: Omwisselen winterbanden voor vorige zomerbanden, 4x Michelin Primacy HP (Profile tyrecenter in Heerenveen)
75.000 Km: Zelf een trekhaak gemonteerd. Trekhaak module ingelereed (Ford dealer Sutherland in Joure)
77.000 Km: 4 nieuwe zomerbanden, Vredestein Sportrac 5. Voorbanden versleten, achterbanden gecupped. (Profile tyrecenter in Heerenveen)
84.000 Km: Reguliere onderhoudsbeurt, tevens remblokken achter vervangen. (Ford dealer Sutherland in Joure)
90.000 Km: Omwisselen zomerbanden voor winterbanden, 2 nieuwe Vredestein Wintrac Xtreme winterbanden achter, oude Vredestein Xtreme achterbanden om de vooras (Profile tyrecenter in Heerenveen)
95.000 Km: GARANTIE, lege accu, software update.(Ford dealer Sutherland in Joure)
104.000 Km: Reguliere onderhoudsbeurt en nieuwe ruitenwisserbladen voor.(Ford dealer Sutherland in Joure)
109.000 Km: 2 nieuwe Vredestein Wintrac Xtreme winterbanden achter, oude Vredestein Xtreme achterbanden om de vooras (Profile tyrecenter in Heerenveen)
112.000 Km: GARANTIE, nieuwe navigatie unit aangezien een aantal knoppen op de unit niet meer werkten. Overigens keurig een gratis leen auto(Ford dealer Sutherland in Joure)
121.000 Km: Regulier onderhoudsbeurt (Ford dealer Sutherland in Joure)
130.000 Km: Omwisselen winterbanden voor zomerbanden Vredestein Sportrac 5 (Profile tyrecenter in Heerenveen)
140.000 Km: Reguliere onderhoudsbeurt
- Remblokken voor (1e keer!)
- Ruitenwissers rondom
- Spoorstang + uitlijnen (heb vast gezeten en daardoor krom gereden)
- Tweeter in de rechter achterdeur (muziek te hard gehad?)
(Ford dealer Sutherland in Joure)
141.000 Km: H7 lampje dimlicht rechts vervangen
155.000 Km: H7 lampje dimlicht links vervangen
158.000 Km: Omwisselen zomerbanden voor winterbanden Vredestein Xtreme(Profile tyrecenter in Heerenveen)
162.000 Km: Vloeistoffencontrole en nieuwe remblokken achter.(Ford dealer Sutherland in Joure)
De leasemaatschappij stond een laatste onderhoudsbeurt niet toe omdat de Mondeo binnenkort vervangen wordt. Naar mijn mening is dit een slechte zaak.
Voor de volgende koper brand het onderhoudsinterval lampje in ieder geval nog.
162.500 Km: Schadeherstel
- Nieuwe gril
- Voorbumper spuiten
- Nieuwe parkeersensoren voor
- Nieuwe kentekenplaathouder
(Autoschadecentrum De Jong in Heerenveen)
In een parkeergarage is een hekwerk open en dicht gegaan langs de voorkant van mijn auto. Dit parkeervak was niet goed gemarkeerd. De schade is ontstaan bij +/- 160.000 Km
Het afscheid
Het afscheid:
Bij 165.000 kilometer of 33 maanden moet de auto vervangen worden.
Na 2 jaar, 11 maanden, 4 dagen (08-02-2012 t/m 12-01-2015) en exact 174.000 km door 13 landen (Belgie, Denemarken, Duitsland, Engeland, Frankrijk, Kroatie, Luxemburg, Nederland, Oostenrijk, Slovenie, Spanje, Wales & Zweden) is het moment aangekomen dat er afscheid genomen moet worden van "mijn" Mondie (koosnaampje dat de auto heeft gekregen).
Eigenlijk heeft er zich in deze tijd weinig afgespeeld. De grootste problemen waren; 1x een lege accu en 1x dat de brandstofklep op slot bleef zitten. Beide keren is dit vervolgens vlot opgelost door de Ford dealer. Daarnaast is het Blaupunkt NX navigatie systeem onder garantie vervangen omdat enkele knoppen het niet meer deden. Maar aangezien bijna alles dubbel of driedubbel is uitgevoerd (touchscreen, knoppen, stuurwielbediening & spraakbediening) waren zelfs toen alle functies gewoon bruikbaar. Wel ben ik van mening dat dit soort euvels eigenlijk niet voor mogen komen bij een auto van € 36.500.
Luxe went snel, waar ik in het begin nog het idee had echt met een grote auto onderweg te zijn, pas je als bestuurder hier erg snel je rijgedrag op de auto aan. Nadat je een goede fabrieksradio, stoelverwarming en een prettig navigatiesysteem hebt mogen gebruiken komt dat al snel op het wensenlijstje voor de volgende auto te staan.
De duurzaamheid van het interieur valt me niet mee, de vloermatten zijn van prima kwaliteit en ook goed schoon te houden. Tevens zien de stoelen er nog netjes uit en zijn niet doorgezakt. Echter de deurbekleding wordt grauw en vies en blijft zo. Het stuur is na 160.000 Km al sleets en sommige plastic panelen in de deur hebben blijvende in- en uitstap schade.
De ontwerper die verzonnen heeft dat het mooi en handig zou zijn om de binnenkant van de kofferklep met hard plastic te bedekken zouden ze terug naar school moeten sturen, deze is namelijk volledig verkrast door glijdende bagage en heeft er slechts enkele weken netjes uit gezien.
Hierbij dient wel opgemerkt te worden dat er weken zijn dat ik bijna in de auto leef. Het komt namelijk regelmatig voor dat ik in een week 4.000 Km tot 7.000 Km rijd. Deze auto is voor mij deels ook een stuk gereedschap om mijn werk mee uit te oefenen.
Het rijden met de Mondeo heeft mij altijd aangestaan en met de 1.6 TDCI Econetic 115PK en 290nm sterke diesel heb ik nooit het idee gehad iets tekort te komen. Ook met belading en aanhanger doet hij onverstoorbaar zijn werk. Echter zal deze auto nooit een stoplichtsprinter worden.
Zaken als climate controle, cruise controle, regensensor en lichtsensor werkten precies zoals je mag verwachten. Instellen en afblijven, dit maakte van de Ford Mondeo dan ook een prettige en comfortabele reisgenoot.
Had mijn werkgever het leasecontract van Mondie nog een jaar willen verlengen dan was dat voor mij ook geen probleem geweest. Wat mij betreft geeft dat wel aan dat de auto prima geschikt is als allround kilometervreter.
De laatste rit was voor mij echt afscheid nemen van een hele fijne auto. Daarom heb ik het industrieterrein nog maar 2x rondgereden (5km) om de kilometerstand op exact 174.000 kilometer te krijgen
De opvolger van deze auto is een Volvo V60 D4 Momentum welke aan mij is afgeleverd op 12-01-2015 na +/- 10.000 km zal hier ook een review van verschijnen.
Als ik eerlijk ben dan mis ik zelfs binnen 3 dagen al een aantal dingen aan de Mondeo wat soms hele kleine dingen zijn zoals de band aan de binnenkant van de zonneklep voor mijn tankpas of het ontbreken van een controlelampje dat het dimlicht aanstaat wanneer de lichtsensor is ingeschakeld. Het belangrijkste is echter de ruimte dat verschil is veel groter dan ik had verwacht.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.