Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line X (2020) #5
autoreview
Signalement
Uitvoering | Kuga 2.5 PHEV ST-Line X |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand laatst | 55.000 km |
Mooie auto met probleem
- 8.300 km
Auto gekocht op 25 juni 2020. PHEV leek ons een goede aanvulling op de auto daar wij veel korte stukken(stadsverkeer) rijden. Auto loopt super. Lekker relax met de automaat en erg stil. Benzine verbruik was vanaf het begin bijna nihil. Doordat we meestal korte stukken rijden rijden meestal geheel elektrisch. Na een trip door Nederland kwamen we aan een benzine verbruik van 1 op 21. Gewoon met het verkeer meegereden. De totale verbruiksmonitor stond toen op 1,4 liter per 100 km, dit in combinatie met elektrisch rijden. Dus erg zuinig. Helaas is de positieve ervaring die we hadden met de Kuga omgeslagen in een negatief beeld. Ik heb naar aanleiding van twee terugroep acties de auto al twee maal laten nakijken. Er is sprake van een constructiefout met betrekking tot het Hoogspanningscircuit bij de accu’s. Hierdoor kan de auto in brand vliegen. Een keer zijn alle verbindingen gecontroleerd. En een keer zou er iets zijn ingebouwd zodat het probleem verholpen zou zijn. Niet dus. Twee weken geleden kreeg ik weer een brief van Ford met het verzoek om de Kuga niet op te laden in verband met ontbrandingsgevaar tijdens het opladen van de accu’s. Na contact opgenomen te hebben met Ford blijkt dat er nog geen afdoende oplossing is voor het probleem. Geen oplossingstermijn in zicht. Geen woord over een compensatie voor de meerkosten die we momenteel maken. Onder de streep een mooie auto maar met een vet probleem. We zijn dan ook eigenlijk niet echt blij ermee.
Update Kuga probleem
- 8.390 km
Vandaag een e-mail ontvangen van Ford Nederland. Wij zijn blij dat we in deze nu fatsoenlijk geïnformeerd worden. Nu maar afwachten.
Kopie======
Beste Ford-klant,
Graag informeer ik je over de stand van zaken rond de terugroepactie van de Kuga PHEV.
Ondanks de uitgebreide testprocedures voor de lancering van de Kuga Plug-in Hybrid, hebben we een aantal meldingen gekregen van problemen met de warmte afvoer van de accu. In een handvol gevallen heeft dit geleid tot oververhitting, waardoor er brand is ontstaan.
Onmiddellijk na het ontvangen van deze meldingen hebben we actie ondernomen en onze klanten gevraagd om de accu niet op te laden en alleen gebruik te maken van de Auto EV-rijmodus. Zolang je dit doet, blijft jouw voertuig veilig om te rijden.
Terwijl we de oorzaak van het probleem grondig onderzoeken, waarbij inmiddels ons wereldwijde team betrokken is, wil ik je vragen om geduld; we werken intensief aan een volledige en goedgekeurde oplossing voor jouw Kuga PHEV. Zodra we klaar zijn voor de volgende stap nemen we contact met je op voor een afspraak bij de Ford-dealer. De realiteit is echter dat het langer duurt dan we in eerste instantie hadden verwacht. Hoewel we op dit moment niet precies kunnen zijn, kan dit maanden duren in plaats van slechts weken.
Alhoewel de Kuga PHEV ook zonder hem op te laden een zeer zuinige auto is, erkennen wij dat het brandstofverbruik van jouw auto misschien niet is wat je ervan verwachtte, doordat je hem nu niet kunt laden. Daarom sturen wij je een tankpas voor gebruik bij BP-tankstations ter waarde van € 500,- voor jouw Kuga PHEV, als blijk van waardering voor jouw loyaliteit aan ons terwijl wij aan de oplossing werken.
De tankpas zal binnen drie weken per post worden bezorgd en is in aanvulling op de eerder aangeboden verlengde garantie tot 5 jaar of 100.000 km of het 3 jaar serviceplan voor klanten die zelf al de verlengde garantie hadden aangeschaft.
In de tussentijd vragen wij je nogmaals om de Kuga PHEV niet op te laden. Het is ook belangrijk dat je de Kuga PHEV altijd in de standaard Auto EV-rijmodus laat staan. Wij raden je aan om jouw Kuga PHEV aan te sluiten op de FordPass app (te downloaden op de smartphone via de Apple App Store of de Google Play store); hiermee heb je direct toegang tot de toekomstige communicatie.
Indien je na het lezen van deze brief nog vragen hebt, kun je contact opnemen met het Ford Customer Contact Centre op telefoonnummer: +31 (0) 70 77 03 777, via email: klanten@ford.com of middels de live chat functie op ford.nl. Wij staan voor je klaar tijdens onze openingstijden (ma-vr 08:00 uur tot 17:00 uur).
Bekijk alsjeblieft deze videoboodschap.
http://t1.euemail.ford.com/r/?id=h4be853a,cc7eb9e,cc7fbf9&cid=PRDDM39010&bid=79594810
Met vriendelijke groeten,
Managing Director Ford Nederland
Update 2 Kuga probleem
- 9.730 km
Vandaag in autoweek.nl gelezen dat men het probleem met de Kuga gaat verhelpen middels een nieuw accupakket. In het bestaande zaten blijkbaar productiefouten. Van Ford zelf nog geen bericht gehad. Ook niet via de geroemde Fordapp die de communicatie zo eenvoudig en direct zou maken. Blijkbaar is dit voor Ford niet belangrijk. Niet blij met deze gang van zaken. Update van het accupakket zou tot maart 2021 kunnen gaan duren. Bah bah.
Update 3 Kuga probleem
- 10.500 km
Vorige week maandag zijn we na de berichtgeving in autoweek naar de FORD dealer geweest. Hem was verteld dat we die week een brief van FORD zouden krijgen. Ook de tankbon zou spoedig geregeld worden. Vandaag 10 dagen later nog steeds niets. Wordt nu toch wel ongerust. Ondanks dat het een mooie auto is heb ik langzaam genoeg van
Update 4 Kuga
- 10.700 km
Tankpas van Ford ontvangen. We wachten de verdere ontwikkelingen af. De totale verbruiksmonitor is inmiddels van 1.4 op geklommen naar 2.2. Op zich nog altijd een hele goede waarde. Auto rijdt voor de rest ook erg fijn. Ook met de benzinemotor aan nog altijd behoorlijk stil. Hebben foutmelding gekregen ivm het noodoproepsysteem. Hiervoor moet ik me melden bij de dealer. Inmiddels een afspraak gemaakt hiervoor. Tot en met nu 10700 km gereden.
KUGA PHEV UPDATE – DE VOLGENDE STAP
- 12.600 km
Naar aanleiding van de foutmelding van het noodoproepsysteem heeft men bij Ford de software vervangen/geupdate. Foutmelding is verdwenen. Wat ik naderhand ook ontdekte is dat de Live Traffic button uitgeschakeld is en niet meer te activeren is. Volgens de Ford helpdesk een gevolg van een slecht functionerende Ford Pass. Zij gaan deze vernieuwen of bijwerken. Tot op vandaag met versie 3.13.1 helaas nog niet het geval.
Tevens vandaag een nieuwe mail ontvangen van de Ford naar aanleiding van het probleem met de accu's.
Eindelijk zicht op een hersteldatum. Het benzine verbruik momenteel is 5,6l op 100km. Alleen stadsverkeer. Algemeen verbruikscijfer is van 2.2 naar 2.6 geklommen.
Kuga PHEV de accu update
- 17.114 km
Op 16 februari de Kuga ingeleverd voor het vernieuwen van het HV accupakket. Toch ruim voor de streefdatum in Maart. Alle nieuwe updates zijn meteen meegenomen. Een Ford Focus stationwagen als vervangende auto meegekregen. Goed geregeld. Na het uitvoeren van de serviceactie de auto opgehaald. Als extra service was de auto mooi gepoetst en afgetankt. We zijn weer blij met onze Kuga. Rijcomfort is geweldig en voor zo'n grote auto erg zuinig. Het algemeen verbruikscijfer was opgelopen naar 3,3 liter op 100km. Kijken hoelang het duurt voordat het weer terug gaat naar de oude waarde. In een begeleidend schrijven dat ik ontving bij het ophalen van de Kuga geeft Ford als extra nog een tankbon van 300 euro voor het ongemak bovenop de andere tankbon en verlengde garantie. Fijn dat we dit zo kunnen afsluiten.
Twee jaar rijervaring Kuga
- 47.300 km
Auto rijdt nog steeds geweldig. Stil en vlot wegrijden bij het verkeerslicht en ook op de autoweg lekker stil. Al moet ik eerlijk erbij zeggen dat we geen hardrijders zijn. Algemeen gebruik afgelezen van de boordcomputer is 2,3 liter op 100km. Dit met hoofdzakelijk stadsverkeer en korte stukken van 25 km. Geen problemen meer met laden of wat dan ook. Op de voorwielen een paar nieuwe banden laten leggen. Die schijnen met een EV sneller te slijten dan normaal(rijstijl?). Enige bron van ergernis is de FORD app die het geregeld laat afweten. Nu is ook het rittenoverzicht er uit gehaald. Jammer.
Terugroepactie.
- 55.000 km
In de Ford-app kwam onlangs een melding over een terugroepactie ivm brandgevaar onder de motorkap. Dit had iets met gevaarlijke gassen te maken die konden ontstaan. Ik heb een afspraak gemaakt bij de dealer en deze heeft de update uitgevoerd. Ook de systeemsoftware is geüpgraded. Ik merkte dat de systeeminstellingen naar standaard waren gegaan. Had men even kunnen zeggen vindt ik. Na een week of twee ermee gereden te hebben kan ik zeggen dat dit wel goed merkbaar is. De benzinemotor springt niet meer zo vaak nodeloos aan. Je rijdt meer op de electro-motor. Vooral op de korte stukken is dit fijn.
De remmen hebben momenteel een issue. Als ik harder rijdt en ga remmen dan rammelt het stuur en de auto. De monteur van Ford denkt dat dit vanuit de achterremschijven komt. Dit moet nog gerepareerd worden. Helaas rekening man. Ook een uitgebreide garantie vergoedt dit niet.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.