Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost 125pk ECOnetic Lease Tita (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus Wagon 1.0 EcoBoost 125pk ECOnetic Lease Tita |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 11 km |
KM-stand laatst | 80.000 km |
Waarom de Focus
- 11 km
Woensdag 2 januari is het zover, de Focus ophalen bij de dealer.
Waarom de focus en niet b.v. de Megane.
Een tweetal proefritten gemaakt in zowel de Focus als de Megane, beide in de 20 % categorie. Wat opviel is dat de Focus motor mooier loopt en stiller is dan de Megane. Daarnaast vonden we het uiterlijk mooier, maar dat is natuurlijk persoonlijk.
Ook wat het uitrusting niveau en prijs betreft, ontloopt het elkaar niet veel.
De knoop doorgehakt en voor de Focus gekozen.
Het is de 1.0 EcoBoost 125 pk Lease Titanium geworden.
Extra's:
Xenon.
18" LM velgen.
Uitlaatsierstuk.
Rokerspakket. (niet roker)
Donkere ramen achter. (folie 20%)
Kentekenplaten met opleg letters/cijfers.
Aluminium dakrails.
Op de foto's is duidelijk te zien met en zonder folie op de ramen, dit geeft een chique uitstraling.(persoonlijk)
De folie is professioneel aangebracht, het enige nadeel is dat je de draden van de achterruit verwarming beter ziet zitten.
Nu kan het rijden beginnen en zodra er km. met de Focus gemaakt zijn zal ik een update geven. De waardering op 4 sterren gezet, zodra ik een beter oordeel heb pas ik dat aan.
De eerste km.
- 525 km
De eerste km. zitter er op, ik weet het in 4 dagen pas 525, maar toch.
Wat kan ik melden na deze km stand:
De auto rijd heerlijk stiller dan de Fiat Croma die ik hiervoor had, en vooral ook lekker soepel. dat zal met het toenemen van de km. alleen maar beter worden,en zal de souplesse alleen maar toenemen. Het verbruik is tot op heden niet wat ik had verwacht, de boord computer geeft een verbruik aan van 7,8 liter per 100 km, iets meer als 1 op 13.
Ik ben me bewust dat ik nog in de inrij fase zit maar toch. Nu rij ik ook wel tussen de 120 en 130 op de snelweg maar dat is niet overdreven hard.
Wat bevalt goed:
De navigatie, daar zie ik wisselend berichten over, maar werkt gewoon goed iets minder snel als een touchscreen, omdat je naar de letters moet met de pijltjes toets, maar dat staat tegenover dat het scherm mooi schoon blijft.
De Xenon verlichting geeft een mooi helder wit licht, en ook op de verlichte snelweg merk je het verschil, zeker als je daarna in een auto stapt die het niet heeft.
De auto rijd verder erg lekker de 18" wielen geven wel de richels overdwars op de snelweg goed door maar dat had ik in de Fiat ook.
Ook de genoemde drukte van het dashboard ervaar ik totaal niet, het werk allemaal prima en is mooi verlicht in het donker.
Wat ik wel mis is dat de auto bij het wegrijden niet vanzelf op slot gaat, dat had beter gekund, gewoon in het menu aan of uit kunnen zetten. De ruimte op de achterbank houd ook niet over, maar ik zit er voornamelijk alleen in, of samen. De kids hebben de leeftijd dat ze niet meer mee gaan dus ervaar ik dat niet als een minpunt.
Ik heb een kleine antenne geplaatst voor de radio, een kwalitatief goede dus zonder storingen. Dat ziet er echt beter uit.
De sterren heb ik nog niet aangepast omdat er over betrouwbaarheid e.d. nog niets gezegd kan worden.
Wordt vervolgt.
Ruim 1 maand verder
- 2.150 km
Nog geen tuning uit laten voeren, omdat de afspraak die gepland stond niet door ging vanwege het slechte weer. Voor als nog kijk ik het even aan, omdat na ruim 2.000 km. de auto al lekker soepel is ook zonder tuning.
Nu ruim 1 maand na aflevering weer een update.
Wat bevalt goed:
De stoelen zitten lekker, maar of dat ook zo is bij een lange afstand zal blijken als we in mei in 1 ruk naar Oostenrijk rijden.
De motor bevalt prima voldoende vermogen en lekker stil. Wel even terug schakelen als je op de snelweg 100 rijd en snel wilt accelereren.
Wegligging heeft Ford goed voor elkaar al zijn de brede banden wel gevoelig voor spoorvorming.
Xenon verlichting heerlijk op wegen zonder straatverlichting, hierbij teken ik aan dat de hoogte regeling traag werkt als je over een drempel gaat duurt het even voor de lampen weer in de juiste stand staan.
De navigatie en telefoon werken naar behoren.
De voorruit verwarming ideaal, met deze winterse omstandigheden al veelvuldig gebruik van gemaakt.
De 6 bak schakelt snel en soepel, dus ik mis de automaat die ik hiervoor in de Croma had niet.
Wat is toch minder:
Het brandstof verbruik blijft hoog, terwijl ik niet echt hard rijd. blijkbaar is alleen zuinig te rijden als je niet boven de 100 km per uur komt op de snelweg.
Graag reactie van mensen die wel zuinig rijden, hoe krijg je het voor elkaar gemiddeld 6.0 lt. te scoren.
De ruimte op de achter bank is behelpen voor gemiddelde volwassenen. Dat had mijn Fiat Croma die ik hiervoor had veel beter voor elkaar.
De radio werk prima is goed in te stellen maar de stappen die het volume neemt, zijn te groot, die hadden wel kleiner mogen zijn.
Al met al een prima keus deze Focus daar ga ik het wel 5 jaar in volhouden.
Bedankt voor alle reacties, zijn er nog bepaalde zaken die mensen voor aanschaf van een Focus willen weten laat het maar weten, dan kan ik daar waar mogelijk op reageren.
Zuinigheidsrit
- 4.200 km
4.200 km al weer op de teller, vandaag ga ik eens kijken of ik de fabrieksopgave voor wat betref het verbruik kan benaderen. De tank helemaal volgegooid en de boordcomputer op nul. Er staat een rit op het programma van ongeveer 120 km heen en terug. Hiervan is ca 90% snelweg. De temperatuur is 2c en er staat weinig wind.
De eerste 2 km is de wijk uit waarna ik de randweg op rij richting de snelweg A15 Rotterdam. Ik rij constant niet harder dan 100 km per uur ook op het laatse stuk A20 waar je 120 mag. Het is erg rustig en dus heeft het overige verkeer daar geen last van. Opvallend is trouwens dat als je 100 rijd, ook waar 120 mag, je nog steeds personenauto's inhaalt.
Met deze snelheid merk je pas hoeveel heuveltjes er in de snelweg zitten waarop het verbuik volgens de boardcomputer fors toeneemt als je de snelheid van 100 wilt blijven rijden. Na tuiskomst geeft de computer 5.8 ltr. aan 1 op 17.24 dus, met lange na dus niet de fabrieksopgave gehaalt, en voor mij ook niet realistische rijomstandigheden. (zie de verbruiksmonitor)
Alhoewel het tijdsverschil op deze afstand te verwaarlozen is (2-3 minuten) met een lagere snelheid, is de beleving wel heel anders voor mijn gevoel kruip je over de weg.
Over een aantal weken gaan we naar Kirchberg een afstand van ca 950 km, enkele reis, maar over wegen met veel hoogte verschil dat zal het verbruik geen goed doen, ik hou rekening met 1 op 12.
Wordt vervolgd.
Vakantietrip
- 8.860 km
De eerste lange trip zit er op, in 5 dagen tijd 2.150 km erbij.
De reis is door Duitsland richting Oostenrijk gegaan voor een korte vakantie.
Wat is nog steeds positief aan de auto.
-De stoelen lekker stevig en een prima zit
al mis ik wel de lendeverstelling.
-Geruisloos op alle snelheden de motor
hoor je bijna niet, alleen wat windgeruis.
-Prima navigatie.
-Usb aansluiting handig, muziek erop en de
hele reis non stop muziek uit een prima
standaard geluidsinstallatie.
-Brandstof verbruik is eigenlijk reuze
meegevalllen op de heenweg 6.0 lt/100 km
met een rustige rijstijl. op de terugweg
6.8 lt 100/ km en lekker doorgereden
tussen de 120 en 150 en zelfs even de 210
aangetikt.
Dan maakt het verbruik eigenlijk op een
lange afstand niet heel veel uit als je
wat steviger doorrijd.
-Cruisse control werk goed, makkelijk harder
en langzamer instellen super.
Zijn er ook nog minpunten op te noemen, eigenlijk niet of je moet het wat vaker terugschakelen als zodanig omschrijven.
Want dat moet je wel het toerental moet minimaal 2.500 tpm zijn om vlot mee te kunnen rijden in het verkeer.
De verbruiksmonitor hou ik niet meer bij, omdat het dagelijks verbruik eigenlijk niet veel meer schommelt en rond de 7.0 lt/100 km blijft steken.
Wordt vervolgt.
en
Het gaat hard
- 13.250 km
In korte tijd veel kilometers gereden, wat kan ik tot op heden melden:
De auto rijd nog onverminderd goed, geen piepjes kraakjes e.d. De garage heeft die eenmaal gezien omm de koplampen af te laten stellen, het is wel exenon met hoogteregeling, maar die hoogteregeling moet wel goed worden afgesteld.
En er is gekeken voor een update om het volume van de radio beter in te kunnen stellen. Die blijkt er dus niet te zijn in tegenstelling wat ik op het forum heb gelezen helaas. Verder helemaal niks
Het verbruik is op het moment met bijna alleen snelweg km. gedaald naar 6.6 lt/100 km.
Het enige minpuntje wat ik op het moment kan ontdekken is toch wel de trekkracht in bergachtig gebied, regelmatig terugschakelen is noodzakelijk om de motor het niet te moeilijk te maken.
Verder gewoon een goede auto, waarbij je niet echt merkt met een 1.0 liter van doen te hebben. Over 3 weken met vakantie naar Portugal en Spanje, waarbij ongeveer 5.000 km wordt gereden.
Wordt vervolgt.
20.000 km gepasseerd
- 21.865 km
Na een vakantie met ruim 6.500 km. is vlot de 20.000 km. gepasseerd. Wat is er te melden na deze stand.
De navigatie is tijdens de vakantietrip ineens op zwart scherm gesprongen en weigerde elke dienst, de radio en usb werd wel gewoon afgespeeld, uiteraard ook zonder beeld. De extra meegenomen Garmin kon tegen de voorruit en verder maar weer (De Garmin gaat in de vakantie mee voor de af te lezen snelheid en hoogte meter en alle flitspalen staan er ook in,) dat zijn zaken die mis ik bij de navigatie in de Ford.
Wonder boven wonder deed de navigatie het na de volgende stop ineens weer, en is daarna niet meer uitgevallen.
Verder zijn op de niet al te beste binnenwegen in Portugal en Spanje de nodige rammels in het dashboard ontstaan, die terug in Nederland nauwelijks nog de kop opsteken.
Het gemiddelde verbruik over deze afstand inclusief binnendoor en bergritten 6.9 liter per 100/km, 1 op 14,5 dus. Daarbij is op de snelweg tussen de 110 en 130 gereden, afhankelijk van de toegestane snelheid.
Niet slecht dus naar mijn mening.
De stoelen zitten op deze afstand ook prima ook na een rit vanuit Spanje van ruim 1.300 km. De banden voor (Conti sport contact 5)hebben inmiddels de slijtindicatoren in het midden profiel bereikt. Dat lijkt me redelijk snel.
Verder niks dan lof over de motor, hij loopt mooi rond is erg stil en heeft nog geen drup olie verbruikt. Wel is de ruitensproeier tank snel leeg, die heb ik inmiddels al 2x bijgevuld.
Onderhoud zit er binnenkort aan te komen, maar daar wacht ik nog even mee, normaal doe ik dat 1x per jaar en dat is echt wel voldoende, gezien het feit dat 80% snelweg km. zijn.
Wordt vervolgd.
1e beurt
- 24.545 km
Het display is voor de 2e keer uitgevallen, en daarvoor een afspraak gemaakt bij de dealer. Omdat de 20.000 km ook al ruimschoots was gepasseerd gelijk een 1e beurt laten uitvoeren. Voor het scherm is een software update uitgevoerd en dat zou nu verholpen moeten zijn, ik ben benieuwd.
Zijn er misschien meer Focus rijders die dit probleem hebben- (gehad). Graag jullie reactie. Beurt uitgevoerd en verder niks. Kosten 224 euro inclusief vervangend vervoer. (Fiesta 1.0 ecoboost voor 22,95 euro per dag). Ford hanteert hier ook vaste prijzen.
Wordt vervolgt.
Winterbanden
- 27.035 km
Vandaag een set winterbanden laten monteren onder de Focus, de temperaturen zijn er nog niet naar maar dan kan zo maar veranderen. En nu zijn de prijzen nog gunstig als het ineens gaat sneeuwen vliegen de prijzen van winterbanden omhoog. Daarnaast hadden de voorbanden nog maar 1.6 mm profiel dus vervanging was sowieso noodzakelijk.
Gekozen voor 17" inter action Lunar velgen met daarom heen Uniroyal MS 77 banden 225/45/17. Uit de ANWB test 2013 op de 4e plek dus dat moet goed zijn. De eerste bevindingen zijn goed ik merk geen verschil met de conti's. En de prijs 725 euro all in.
Velgen banden montage etc. Met b.v. Michelin had daar zomaar 200 euro bijgekomen. Bij de Ford dealer vroegen ze ruim 1.500 euro voor een set.
Verder geen bijzonderheden de auto rijdt gewoon goed. Verbruik 6.8 l/100 km.
Op naar de winter.
Wordt vervolgt.
Ruim 1 jaar jong
- 33.500 km
De auto is nu ruim 1 jaar in gebruik, toch wel meer km. mee gemaakt dan in eerste instantie gedacht. Wat valt er na deze periode te melden, eigenlijk niets alles functioneert nog zoals het hoort en er zijn tot op heden geen storingen o.i.d. aan de orde geweest. Het verbruik is wel iets gestegen, de computer geeft nu 7.00 l/100 km aan. 1 op 14 dus niet slecht, maar ver van de fabriekscijfers vandaan.
Voor het eerst in mijn auto leven winterbanden onder de auto gelegd, en ja hoor tot op heden nog geen vlokje sneeuw, en koud is het ook nog niet geweest. Maar gelukkig gebruik je ze niet eenmalig.
Veder zijn er geen vermeldingswaardigheden, gewoon een goede auto.
Wordt vervolgd.
Op naar de volgende beurt
- 42.300 km
Anderhalf jaar jong en ruim 42.000 km op de teller, tijd voor en 2e beurt. Zeker met de vakantie over ruim 2 weken in het zicht. We gaan dan een Noord Kaap challenge doen. We vertrekken vanuit Nederland en rijden richting Finland, door naar de Noord Kaap. Terug langs de fjorden richting Oslo en daarna richting Zweden de brug over naar Denemarken en teug naar huis. Een tocht waarbij we ongeveer 10.000 km aflegen in ruim 3 weken. Normaal zou ik niet direct een beurt uit laten voeren, maar dat is i.v.m. de garantie wel nodig, stel dat er wat met de auto van mechanische aard gebeurt tijdens de vakantie, dan heb je tenminste recht van spreken. Niet dat er de afgelopen periode rare dingen zijn voorgevallen. Eigenlijk tot op heden niets de auto rijd nog als nieuw en bevalt nog uitstekend. Waar wel naar gekeken moet worden is het terug lopende niveau van de koelvloestof niet ernstig maar wel iets om naar te laten kijken. En er zit en kraak in een van de stoen die er uit gehaald moet worden.
Het verbruik is ongeveer 6.9 ltr, per 100 km volgens de board computer. En dat is eigenlijk de laatse 20.000 km zo, zuiniger kan zeker maar dat vergt een andere rijsteil, met name de te hoge snelheid is hier debet aan. En dan is ruim 1 op 14 best acceptabel, en nee met een 2 liter haal je dan geen 1 op 15.
De navigatie en telefoonkoppeling, die ik veel gebruik werken prima, alleen duurt het soms even voordat de telefoon is gevonden. De persoon aan de andere kant kan je prima verstaan, wel met wat ruis, maar at hebben veel auto's denk ik, Meestal hoor je direct als je vanuit een rijdende auto wordt gebeld. Na de vakantie meld ik me weer, om verslag te doen hoe de auto zich heeft gedragen.
Wordt vervolgt.
Na de vakantie.
- 52.833 km
Net terug van een rondtour door 10 landen,
met het als meest afgelegen punt de noordkaap in Noorwegen. Totaal afgelegde kilometers in ruim 3 weken 9.500. Wat valt er na z'n monstertocht te melden. Allereerst het verbruik, omdat ongeveer 70% van de afgelegde km. over provinciale wegen en ander soort wegen is afgelegd, waar de snelheden niet al te hoog liggen, is het gemiddelde verbruik uit gekomen op 6.1 ltr. dus 1 op 16.4. De gemiddelde snelheid bedroeg 74 km per uur, dus reken maar uit hoeveel uren we in de auto hebben doorgebracht. De stoelen zitten opperbest en hebben de tocht zonder rugklachten afgelegd. De motor: deze heeft perfect gelopen geen slag gemist en ons zonder moeite op bergwegen tot 15% slijginspercentage omhoog gebracht. Wat wel een klein nadeel is dat de auto niet of weinig afremt op de motor, op bergwegen die je naar beneden aflegd. (In de 3e versnelling) Veel afremmen dus.
Wederom veel rammels onstaan in het dashboord, die bij thuiskomst weer voor een groot deel zijn verdwenen. Op de kwaliteit van het interieur kan wel het nodige worden verbeterd. Verder valt op het grove asvalt het afrolgeluid van de conti's negatief op, bij een volgende vervanging van alle 4 de banden kies ik voor een ander merk. Verder blijkt dat de navigatie, ondanks dat de auto uit 2013 is geen wegen herkent die al begin 2012 zijn opgeleverd. Oude kaarten dus bij aflevering. Daar ga ik mee terug naar de dealer, aangezien een update 150 euro kost. Verder is de auto een comfortabele reisgenoot gebleken over deze lange afstand.
Op naar de 60.000 km.
Wordt vervolgd.
Winterwielen er onder.
- 60.000 km
60.000 km gepasseerd in iets minder dan 2 jaar, Een mooie gelegenheid gezien het seizoen de winterwielen met winterbanden er onder te zetten. De zomerbanden met name de achterbanden maakten veel herrie. Gecupt had de garage het over. De achterbanden hadden het toch al weer 50.000 km volgehouden dus reden om deze te vervangen. De voorbanden hadden nog 3 mm, na 25.000 km, dus alle banden maar vervangen. De conti's sport contact 5 hadden hun werk goed gedaan maar wel met veel herrie, de banden zijn gewoon rumoerig, de nu gemonteerde winterbanden zijn een stuk stiller. Nu gekozen voor de Dunlop Sport Maxx RT. C. label voor de zuinigheid en A label in de regen, geluid 68 db t.o.v 71 db voor de conti,s. Hoe de banden gaan bevallen zal blijken na de winter, want de wielen liggen nu opgeslagen in mijn garage.
Tot zo ver de banden perikelen.
Wat kan er na 60.000 km vermeld worden, niet veel eigenlijk alles functioneert nog als nieuw, en dat geld eigenlijk ook voor de motor die loopt nog als een zonnetje en verbruikt geen drup olie. Het is een trouwe metgezel gebleken nog geen slag heeft hij verkeerd geslagen. De mensen die scepties zijn over deze motor, kan ik na deze km. stand gerusgerusstellen, gewoon doen deze motor. Op wat rammeltjes na in het interieur (soms) is er verder helemaal niks.
De garage heeft de auto op 2 onderhoudsbeurten na nog niet gezien. Ik zie wel eens de opmerking dat 125 of 100 pk niets uit maakt, maar dat is zeker wel het geval. Voor aanschaf heb ik ook met de 100 pk gereden maar die rijd toch wel een stuk minder vloeiend, en ook de trekkracht is minder, ook al is het koppel het zelfde. Meer pk is toch gewoon meer vermogen. En inderdaad rij ik ook wel eens onbewust in de 5e versnelling, en zie ik dan ineens aan het toerental dat er nog een versenlling op zit. Kwa geluid maakt het niet uitmaakt of je in zijn 5 of 6 rijd. De motor wordt overstemd door de rijgeluiden.
Maar bij 120 rijd de auto in de 6e versnelling wel zuiniger. Het maakt dus wel degenlijk uit. Heb je er dan het prijsverschil voor over? Ik in ieder geval wel. Wat kan ik verder nog melden over het verbruik, dat hangt ongeveer tussen de 1 op 14 en 1 op 15. En 1 op 12 als de kids even heen en weer rijden naar Wageningen, een afstand van ongeveer 180 km.
Op naar de volgende onderhoudsbeurt.
Wordt vervolgt.
60.000 km beurt
- 71.245 km
Al weer ruim een half jaar geleden dat ik een update plaatste. In die tussentijd is er eigenlijk niks aan de hand geweest. De auto heeft weer een beurt gehad na ongeveer een jaar rijden, waarin een kleine 30.000 km is gereden. Wel voornamelijk snelweg kilometers, dus goed voor het mechaniek.
Dat is ook wel te merken aan de faktuur, behalve nieuwe bougies, filtertjes en olie, helemaal niks hoeven te vervangen. Rem schijven en blokken allemaal nog tip top. De auto bevalt verder nog prima, na ruim 70.000 km. functioneert alles nog als nieuw. De motor loopt nog als een zonnetje en is nog net zo geruisloos als bij aflevering. Gewoon een goede auto. Inmiddels ben ik mijn licht aan het opsteken voor een nieuwe Ford C max met 7% bijtelling, die moet dan nog wel dit jaar op kenteken.
Wordt vervolgt.
80.000 km
- 80.000 km
Het is weer enige tijd geleden dat ik een update plaatste, maar na het passeren van de 80.000 km wel weer eens tijd.
Zoals in voorgaande updates ook hier weer een saai vervolg. De auto rijd namelijk nog puik, en er is geen storing of wat dan ook geweest.
Wel kreeg ik na bijna 3 jaar de melding in het display dat de batterijen van de afstandsbediening vervangen moeten worden.
Dit heb ik gedaan en de melding was weg.
Wat wel is opgevallen dat de gemonteerde Dunlop banden zo veel stiller zijn dan de conti's. En de prestatie op zowel droog als nat wegdek zij ook dik in orde. Een echte aanrader die Dunlops.
Ook het olieverbruik is na 80.000 km nagenoeg nihil, daarbij loopt de motor nog als een zonnetje en geruisloos als ware de motor nieuw. Ik heb een aantal keren meegemaakt dat ik bij parkeren de koppeling liet opkomen en dat de motor afsloeg, omdat die nog aanstond. Je hoort de motor binnen in het interieur niet lopen. Of de motor makkelijk de 200.000 km gaat halen zal ik niet meemaken. De Focus gaat er voor het einde van het jaar uit om plaats te maken voor de Golf GTE.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.