Ford Focus Wagon 1.6 EcoBoost 182pk Titanium (2011)

autoreview

Ford Focus Wagon 1.6 EcoBoost 182pk Titanium (2011)

Signalement

UitvoeringFocus Wagon 1.6 EcoBoost 182pk Titanium
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf146.500 km
KM-stand laatst186.433 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een betrouwbare daily

  • 151.046 km

Allereerst een klein stukje achtergrond. Eind 2023 ben ik op zoek gegaan naar een dagelijkse auto voor woon-werkverkeer, ik zou namelijk in Februari 2024 op mijzelf gaan wonen in België. Dat betekent redelijk wat kilometers. 95km retour naar werk. Voorheen woonde ik bij mijn ouders en was er geen noodzaak voor een eigen "daily". De zoektocht naar een ideale auto begon, dat hield voor mij in:
- Ruime auto (station)
- Comfortabel; denk aan vering, armsteun, weinig toeren, automatische verlichting en regensensor.
- Betrouwbaar; kilometerstand lager dan 150dkm en geen tikkende tijdbom (1.0 Ecoboost valt dus af :P).
- Kosten; relatief laag in maandelijkse lasten en max €8500 budget
- Fun; auto moet enigszins van zijn plaats komen en rijgenot bieden. Voorkeur voor benzine i.v.m. belevenis.

Met dit lijstje als voorwaarden ben ik gaan zoeken op het internet, hieruit kwamen voor mij de volgende auto's naar voren:
- Opel Astra 1.6 Turbo
- Mazda 6
- Ford Focus 1.6 Ecoboost
- Renault Megane 2.0

Naar eigen zeggen viel het tegen wat er gekocht kan worden voor mijn budget en voorwaarden, gaat hard achteruit als je iets vlotters wilt. Na wat wikken en wegen besloten om voor een Ford Focus te gaan. Waarom. Het tikt voor mij net alle boxen af, de andere auto's waren te duur of teveel compromis. De Focus stuurt gewoon erg goed, is redelijk zuinig, biedt ruimte en comfort. Na enkele bezichtigingen deze Focus in Goirle tegen gekomen, dat beviel erg goed. De auto zag er netjes uit en kon alleen het volgende eraan opmerken: blokken achter versleten, banden voor kaal en 1 vloermat achter verdwenen. Met de garagist een deal gesloten om de auto te kopen met 4 nieuwe zomerbanden en remblokken achter. 1e week van Januari kon ik de auto gaan ophalen. Niet zo euforisch moment als met mijn MX5, maar wel een waar ik trots op ben.

5 dagen na aankoop ging ik met de auto op skivakantie. Dat is best spannend! Vlug winterbanden eronder gedaan en "off we go". Na 4 dagen skiën en een retour van 1500km, heeft de auto het perfect gedaan en redelijk vlug ook nog over de autobahn!

Binnenkort laat ik een vriend de auto inspecteren op de brug, dan kunnen we zien of er nog gebreken zijn die opgelost dienen te worden.

Een prettige kompaan

  • 164.409 km

In Mei is de auto bij een maat op de brug geweest en daar nog over de auto heen gegaan. Ik kreeg complimenten over de staat van de auto. Kurkdroog aan de onderkant en alleen 2 dingen die benoemswaardig waren; Voorremmen zijn op aan het raken, distributieriem moet wel vervangen worden bij 180dkm. Weinig roest aan de onderzijde van de auto is ook fijn om te weten.

Soms als ik met volledig ingestuurd stuur wegrijdt vanuit stilstand was er een piepend/zingend geluid, daarvan hebben we geen oorzaak kunnen vinden. Wellicht stuurkogel, jullie een idee?

Vandaag heb ik de auto een kleine beurt gegeven, nieuwe 5w-30 olie en bijbehorend oliefilter vervangen. Tevens ook nieuwe ruitenwissers, die deden namelijk niet heel veel water meer verplaatsen.

Voor de rest ben ik gewoon heel blij met deze auto, hij is lekker vlot, zuinig en biedt mij genoeg ruimte. Ik ben met volle auto al een paar keer op neer naar mijn ouders gereden, dan is het gewoon fijn dat die ruimte er is. Tevens ook al een week in Duitsland geweest met de auto en een topsnelheid van 216kmh GPS gemeten behaald en er zat nog meer in, maar de rijomstandigheden lieten dat niet toe.

Om te eindigen met een grappig en tenenkrommend verhaal. Ik ben met de auto de Nürburgring op geweest (ja ik weet het ben jong en wil wat :P). Zo goed als dat met de MX5 kan gaat het niet, maar in het begin viel het me niet tegen. Traction control gaat jammer genoeg niet helemaal uit en belemmerd je wat, daarnaast onderstuurd de auto echt heel erg op de limiet. Heel-toe terugschakelen gaat prima en remmen hielden ook goed stand, pedaal werd iets lichter maar remkracht bleef behouden. Bij kilometer 11 begon de koelvloeistof naald in de auto te stijgen.... Toen viel het vermogen weg en kreeg ik een waarschuwing op het scherm, toen schrok ik wel even en gingen de horror Ecoboost verhalen door mijn hoofd. Auto laten uitrollen en gezocht naar een plek waar ik de auto achter de vangrails kon zetten, auto gecheckt en leek in orde. Rondje rustig af gereden en koelvloeistofniveau gecheckt toen ik het circuit af was. Nu ruim 1 maand verder (~3000km) het het niveau is nog steeds exact hetzelfde, dus gelukkig geen kromme kop! Maar wat ze zeggen, die Ecoboost motoren zijn echte heethoofden. Ja ik heb mijn les geleerd, deze auto komt niet meer het circuit op!

Een jaar achter de rug

  • 180.947 km

In de tussentijd weer 3 vakanties verder. 3 maal naar Frankrijk; 1x vrienden, 1x met opa en oma en 1x solo. Vandaag de auto weer een beurt gegeven, naast olie(-filter) ook het lucht- & interieurfilter vervangen. Afgelopen week is de distributieriem en remvloeistof (die heeft gekookt op de Ring) bij de garage vervangen. Bij het vervangen van de riem had de garage per ongeluk de radiateur gesloopt, heeft de garage kosteloos vervangen. Kan gebeuren en hebben ze netjes opgelost.

Koelvloeistofniveau houd ik nog steeds maandelijks in de gaten, maar die is onveranderd gebleven. Binnenkort ga ik zelf de remschijven en blokken voor vervangen en dan zou de auto er voorlopig weer even tegenaan kunnen. Over de betrouwbaarheid van de auto ben ik nu wel te spreken. 35dkm en 1 jaar verder en de auto heeft alleen periodiek onderhoud nodig gehad, even afkloppen....

Wintersport

  • 183.285 km

De auto heeft ook dit jaar weer een weekje Wintersport achter de kiezen. Dat heeft de auto zonder een krimp te geven gedaan. In Zowel heen als terug een rit van elk ~750km in een kleine ~6,5u gereden met 2 stops, waarvan 1 keer avondeten. Waar kon 150/160 doorgereden en dat gaat met deze Ford ook prima. De 1.6 Ecoboost heeft daar geen problemen mee en kan ook op hogere snelheid voor een adequate versnelling zorgen. Gemiddeld verbruik van de gehele trip ligt op een respectabele 7,8L/100km, wat natuurlijk te verwachten is met de snelheden die gereden zijn.

De winterbanden zijn nu wel een aandachtspunt aan het worden. Deze worden 10 jaar oud en hebben nog net genoeg profiel over om legaal in Duitsland & Oostenrijk te zijn. Misschien dat ik ze nog 1 keer gebruik en dan zijn ze echt afgeschreven. Iets om over na te denken voor de volgende wintersportvakantie...

Een onverwachtse kostenpost

  • 186.433 km

De titel geeft het al aan. Soms kom je verassingen tegen, het dat was nu bij mij het geval. De auto is sinds Maart alweer 1 jaar op Belgisch kenteken, dat betekent een ritje naar de autokeuring. In Nederland kun je bij menig autogarage de APK laten doen, in België is dat wat anders. Je moet naar een officieel keuringstation dat erkend is door de overheid, in dit geval "Autoveiligheid" voor Vlaanderen.

Woensdag ben ik naar de keuring toegereden zonder problemen te verwachten, als alleen het feit dat ik geen Belgisch keuringbewijs heb, maar nog de APK keuring van toen ik de auto in Nederland kocht. Was zoals verwacht even moeilijk voor de monteur in kwestie die mijn auto mocht checken. Alles ging goed tot de laatste stap. De monteur zie ik met zijn hand uit de wielkuip duiken met gefronste wenkbrauwen, om vervolgens weer terug de wielkuip in te gaan en terug te komen met een stuk veer in zijn hand....

De veer rechtsvoor bij de bestuurder was onder waar deze in de schotel rust volledig doorgeroest en afgebroken. Per direct afkeur. Sta je dan.... Bij de dichtstbijzijnde Ford garage binnen gereden om het euvel te laten fixen, dat zou 1 of 2 werkdagen duren. Mocht niet meer verder rijden met de auto. De garage had echter geen leenauto, dus kon gedwongen met de taxi naar huis. Gelukkig heb ik een aardige buurman die zijn auto aan mij uitleende, zodat ik Donderdag naar mijn werk kon! De wagen heb ik Vrijdag weer kunnen oppikken bij de garage, ditmaal op de fiets naar de garage en daarna meteen door met de Ford naar het keuringstation voor een herkeuring. Ditmaal met vlag en wimpel door de keuring. Wat koste dit grapje nou allemaal: €50 (taxi), €80 (keuring), €395 (onderhoud) en €16 (herkeuring). Totaal €541 aan kosten die ik niet had zien aankomen. Hopelijk gaat dat volgende jaar beter. Om op een positieve noot te eindigen. Dit was na 40dkm de eerste onverwachtse kostenpost, hiernaast alleen regulier onderhoud gehad. Best goed al zeg ik zelf!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Ford Focus

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.