Ford Focus Electric (2013) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus Electric |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 4.500 km |
KM-stand laatst | 69.029 km |
Aankoop
- 4.574 km
Wat doe je wanneer je genoeg hebt van het OV, de trein wordt omgebouwd naar RampstadRail en je wilt toch 'goed' bezig zijn?
Het wordt een (tweede) auto en ik ben op zoek gegaan naar alternatieven. LPG, wellicht aardgas, of misschien zelf elektrisch.
LPG viel snel af; veel te duur voor het relatief bescheiden kilometrage wat ik van plan ben te gaan rijden. Woon-werk verkeer met wat extra kilometers in de buurt voor sporten en kindertjes ophalen. Maar meer dan 12 a 13 duizend per jaar zal het niet worden.
Aardgas? Leuk, maar qua tanken veel te ver omrijden om het leuk te houden.
Elektrisch dan maar. Een openbare laadpaal in de straat en zonnepanelen op het dak, dus qua kosten in de hand te houden. Ook tot 2020 in ieder geval wegenbelastingvrij. Maar wat voor auto? In ieder geval iets 'Europees'. Een proefrit met een Renault Fluence viel niet tegen maar de auto had toch wel wat serieuze kritiek punten. Het gegier van de CVT-automaat, het verplicht moeten leasen van de batterij en de looks van de auto, om er een paar te noemen.
Dan verschijnt er op Gaspedaal een wel heel mooie aanbieding; een elektrische Focus met heel weinig kilometers en maar anderhalf jaar oud. Wel iets boven budget, maar alle tests en naspeuringen op het Internet leveren alleen maar lof over Ford's eerste volledige elektrische auto op. Het betreft eigenlijk wel een Amerikaanse Focus, maar is in Duitsland gebouwd. De actieradius blijft een 'dingetje', maar is ruimschoots voldoende voor mij.
Na een hele fijne proefrit en gesprek bij de dealer in Breda de knoop doorgehakt en een voorstel gedaan. En zowaar; daar ging men mee akkoord. En zo staat er begin maart een bijna nieuwe elektrische Ford voor de deur.
Hoe bevalt dat nou? Heel kort; goed. De auto had een klein dingetje wat onder garantie door de lokale dealer is verholpen. De laadring gaf niet alle 'kwadranten' aan tijdens het laden. Niets ernstigs, maar het moet wel goed zijn en als je toch nog 3,5 jaar van de 5 (!) jaar volledige garantie hebt dan mag je kritisch wezen. Verder zijn de verwachtingen qua onderhoud voor een elektrische auto behoorlijk bescheiden. Ik verwacht op ongeveer de helft van een vergelijkbare benzine variant te komen. Wat bandjes en op termijn remmen, wellicht een filter her en der, maar meer ook niet.
Verder rijdt de auto als een zonnetje. Super stil natuurlijk en doordat het een 'standaard' Focus is, rijdt je ook niet zo in de picture. Wat ik persoonlijk wel zo prettig vind. Ook heeft de elektrische Focus standaard de Titanium uitvoering, waar maar heel weinig bij valt te verzinnen. Goede stoelen, mooie materialen en fijn geluid uit de x-aantal speakers. Ook de velgen konden wel bekoren; als liefhebber van spaakvelgen vind ik deze bijzonder aardig staan. Je hebt ook weinig keus, want deze exemplaren zijn exclusief voor de Focus electric en kunnen het extra gewicht aan. Ze zouden zelfs afkomstig zijn van de C-MAX...
Als laatste is de Focus voorzien van Ford's bijzondere deurbeschermers. Wel zo fijn voor de auto van de buurman die er naast staat geparkeerd wanneer de kids uitstappen...
Wel is het natuurlijk zo dat het een standaard auto is welke is omgebouwd naar elektrisch en dat voel je door 300 kilo's aan extra gewicht (batterijen) wel degelijk. Sturen gaat minder scherp dan wat ik van Fords gewend ben, maar vind ik nog steeds meevallen. Ook het gebrek aan kofferruimte valt mee. De zaterdagse boodschappen passen er allemaal in.
Nee, het mooiste is toch wel het wegtrekken bij het stoplicht. Tenzij er echt iets 'bruuts' naast je staat komt er niet veel in de buurt. Je hebt natuurlijk het volledige koppel vanaf 0 km/uur en in combinatie met de automatische versnellingsbak kun je prima door het verkeer komen. Dit alles zonder veel te verstoken want middels het rempedaal wordt de energie weer teruggewonnen.
Qua actieradius ben ik nog geen moment in de problemen gekomen. Maar elke mogelijkheid die zich voor doet om aan een paal te hangen, maak ik dan ook gebruik van. Het scheelt daarnaast dat deze Ford ook echt onze tweede auto is. Wanneer er echt serieuze kilometers gereden moeten worden, dan pakken we de Volvo. Wat wel grappig is, is dat we hierdoor dus voor de kleine stukjes de Ford pakken en dus ook minder tanken met de Volvo. (Wat waarschijnlijk ook beter is voor die auto, want al die korte stukjes deden het verbruik zeker geen goed).
Wordt vervolgd...
Code rood
- 17.500 km
Hoewel geen 'groene' banden, de zaterdag voor code rood maandag nog net winterbanden bij de lokale Kwik Fit kunnen laten monteren.
Gemonteerd op nieuwe RS velgen geven ze de Ford wat meer uitstraling, naar mijn bescheiden mening.
De Good Years zijn in exact dezelfde maat als de originele banden en zorgden er tijdens de code rood voor dat we heerlijk comfortabel konden blijven doorrijden. Want dat was wel een dingetje de laatste tijd. De motor heeft zoveel vermogen dat je merkte dat de originele banden grip verloren bij nat weer op allerlei metalen putdeksels, of viaduct delen.
Ook is de auto hierdoor nog stiller geworden, want de originele banden zijn best wel herrieschoppers.
Verder nog geen problemen. Moest voor de garantie wel een beurt laten uitvoeren. Hierbij is dan wel het interieurfilter vervangen en wat 'inspectiewerk' (?) uitgevoerd. Voor de 209 euro die er voor staat, nogal aan de prijs.
In de kou (laten) staan
- 20.500 km
Al vanaf het prille bezit van de Ford bezig geweest met de gemeente Maassluis om een vergunning voor een zgn. 'Verlengde Private Aansluiting' voor de deur te krijgen. Hierdoor wordt de stroom vanuit mijn huis geleverd, wat bijna de helft scheelt met het laden aan een publieke paal. Na ongeveer driekwart jaar het maar opgegeven. De gemeente wil wel 'duurzaam' en 'groen', maar stelt zoveel regels en eisen dat de terugverdientijd van de paal niet meer haalbaar is. Bijzonder jammer, maar het toont wel de huidige staat van de politiek. Iedereen moet er een plasje overheen doen en we hebben onze mond wel vol van dingen als groen en toekomstbestendig, maar de realiteit is dat er nog heel veel moet gebeuren om de transitie naar groen voor elkaar te krijgen.
Maar goed; dit is een auto site, dus hierbij nog de laatste bevindingen.
De auto rijdt prima, de actieradius wordt met de vrieskou niet heel veel minder. Al ben ik er eerlijkheidshalve wel mee bezig; krabben en ontdooien aan de paal. Niet zoals om onbegrijpelijke redenen bij de Amerikaanse elektrische Focus op afstand met een app, wat bij de tweede generatie nu opeens wel kan. Er is echt nog niemand bij Ford geweest die het me kan uitleggen. Het lijkt mij een kwestie van een 3G-modem plaatsen en het VIN-nummer in een database zetten, maar hé, wie ben ik.
Wel stap je nu na het krabben alsnog in een heerlijk warme auto waarna ik de temperatuur niet hoger dan 18 graden zet. De kachel verbruikt dan niet veel en dit komt de actieradius zeer ten goede.
De dagelijkse rit over de A4 blijft ondanks de almaar toenemende verkeersdrukte goed te doen. Zoals eerder vermeldt is een elektrische auto ideaal voor dit soort verkeer en met de Focus schiet je toch vrij soepel door de dagelijkse file polonaise.
Verder dan de (dure) beurt voor de garantie geen onderhoud of kosten gehad. Ben vrij kritisch van mezelf, maar merk ook niets aan de auto waarvoor ik denk binnenkort eens naar de dealer te moeten. Op de dure jaarlijkse onderhoudsbeurt voor de garantie, tot nu toe dus geen kosten gehad.
Tussenstand
- 48.000 km
Tijd voor een update. Wat is er in de tussentijd gebeurd? Tweemaal stil gestaan door een lege startaccu. Jaja, dat kan dus zo maar. De ANWB hangt er een paar startkabels aan en we kunnen weer verder. Wegenwacht hulp is gelukkig onderdeel van de Ford-assistance, maar het blijft een rare beleving om mee te maken. Je staat 'vol' aan een laadpaal, maar toch kun je niet verder.
Verder; verhuist binnen de gemeente. Nu dus een eigen oprit met laadpaal. Wel heeft de vrouw nu een Passat GTE, dus de paal moet gedeeld worden. Maar eigen zonnepanelen, dus het rijden wordt nu echt interessant.
Ook nog een tweetal schades; een zelf veroorzaakt. Paal niet gezien bij het achteruit rijden. Gelukkig verzekeringswerk. Maar de tweede was wel naar. Auto ernaast gooit portier open en beschadigt mijn deur. Loopt weg. Gelukkig wel kunnen regelen, maar jongens, ik snap dat het niet leuk is wanneer er zoiets gebeurd. Maar doe even normaal en regel het.
Verder nog geen kosten al zit de eerste APK er nu wel aan te komen. (Volgende week). En al rijdt de RandstadRail nu dan eindelijk, voorlopig blijft de Ford nog wel even.
Afscheid
- 69.029 km
In de huidige Corona tijd is een auto genoeg. We doen onze auto's weg en kopen een elektrische terug. Vooruitlopend hierop maakt de Ford plaats.
Heb met heel veel plezier in deze auto gereden en vindt het dan ook jammer om deze te hebben moeten opruimen. De auto bleek een betrouwbaar, comfortabel en goedkoop vervoermiddel.
Helaas heeft Ford nooit gereageerd op vragen over de Mach-e. Deze zal het dan ook niet worden.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.