Ford Focus 1.8 TDCi 115pk Trend (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus 1.8 TDCi 115pk Trend |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 68.000 km |
KM-stand laatst | 156.000 km |
absoluut waar voor je geld
- 156.000 km
Toen ik op zoek was naar een vervanger van mijn lease auto (deze is prive) had ik mijn zinnen gezet op een Volkswagen Bora of een Focus, beide een 115 Pk diesel (Bora evt met 130 Pk diesel). Na enkele proefritten met een Bora (100, 115 en 130 Pk diesel) en wat Focussen (90 Pk TDDI, 100 Pk TDCI en 115 Pk TDCI) was ik er uit: een Focus 115 Pk TDCI moest het worden. Ten eerste vanwege het geweldige weggedrag van zo'n Focus. Het rijdt gewoonweg heerlijk. Zoiets is lastig uit te leggen in woorden, maar je moet er mee gereden hebben om te begrijpen wat ik bedoel. De auto is lekker comfortabel, maar ook sportief te berijden. Het gevoel in het stuurwiel is ongekend goed en ontzettend communicatief, je kunt bij wijze van spreken nog voelen welk patroon de stratenmakers gebruikt hebben, maar dan niet op een vervelende manier. Ten tweede vond ik de motor zoveel fijner aanvoelen tijdens het rijden dan een pompverstuiver van VW (dat is een kwestie van gevoel/voorkeur). De motor is ontzettend smeuiig, ontzettend soepel en zeer betrouwbaar. Helaas is dit model niet leverbaar geweest met een cruise control, anders was het verbruik beter uitgevallen, maar doorgaans haal ik met woon/werk verkeer een verbruik van 6,3L/100km. Hierbij rij ik de meeste kilometers in dorpen met veel rotondes en drempels en op de snelweg in de file. Als de file echter niet voorkomt, kan ik op dezelfde route een verbruik halen van 5,8L/100km. De zitpositie achter het stuur is prima in te stellen en je rijdt zonder echt moe te worden zo naar Italie. Ten derde voelde elke Focus waar ik in proefgereden heb, net zo solide en stevig aan als de ander Focus. Bij de Bora's zat er toch nog wel eens een behoorlijke losgereden auto tussen.
Problemen:
vanaf zo'n 140.000 km begint het interieur op slechte wegen en op scherp genomen bochten een beetje te kraken. Na aflevering bleek na 3 maanden de airco het niet al te best te doen. Dat was een kwestie van opnieuw afvullen (garantie). Rond 100.000 km is de kachelweerstand stuk gegaan. Rond de 90.000 km is er iets bij het koppelingspedaal bijna afgebroken(!). Dit was echter geen bekende klacht, maar gelukkig op tijd ontdekt en hersteld. De TDCI motoren hebben heel af en toe problemen om de eerste keer te starten (ongeacht het seizoen). Dat schijnt iets met de krukas sensor te maken te hebben, maar of dat werkelijk zo is vraag ik me af. Ik heb meer het idee dat je na het "op contact zetten" de elektronica nog zo'n 4 tot 5 seconden de kans moet geven, 99 van de 100 keer start ie dan in 1 keer. Initialisatietijd is wat lang zullen we maar zeggen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.