Ford Focus 1.6 EcoBoost 150pk First Edition (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus 1.6 EcoBoost 150pk First Edition |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 8.000 km |
Het vergelijk !
- 5 km
Voor de nieuwe Focus, reed ik al de Focus futura flexifuel 1.8 uit 2008, waar ik zeer tevreden over was. Daar heb ik geen onkosten aan gehad. Daarom wilde ik graag weer een Focus.
Echter vond ik één min puntje bij de "oude" Ford Focus. Het koppel vond ik niet je van het en krap aan.
Ongeveer 165 Nm om mijn ca 1100 kg zware sleurhut over de bergen te trekken houdt niet over. Het ging wel, maar hij moest toch echt wel toeren maken. Meestal reed ik in zijn vierde versnelling, maar diep in Frankrijk deed de derde versnelling geregeld actief mee, om woest brullend met ca 90/100 km/h boven op de berg te komen.
Toen ik mijn vrouw vertelde interesse te hebben om mijn 1.8 Focus te vervangen door de nieuwe 1.6 Focus, verliep het gesprek als volgt:
Ben jij achterlijk of zo!
De 1.8 moet sleuren en dan wil jij een 1.6?
Geen denken aan!
Vanaf die dag weet mijn vrouw alles over koppel en wat een turbo doet met het koppel.
Na een stevige onderhandelpartij waar ik toch echt wel een paar weken over gedaan heb (bij meerdere dealers), is de keuze gevallen bij de dealer ARDEA; een Ford focus 1.6 ECOBOOST FIRST EDITION met 150 pk in de kleur panther black.
Op 11-5-2011 om 11:00 uur was het dan zover. Eerst de nodige papier rompslomp onder het genot van een bakje leut en jazeker ook nog een weifelende blik naar de "oude" focus, die me toch heel even aan het twijfelen bracht.
De uitleg was kort en bondig door de Ford verkoper. Daar zag hij dat ik ongeduldig was en eigenlijk niet veel uitleg nodig had.
Zo en nu rijden!
Ik heb nog te weinig gereden om de hele auto te kunnen beoordelen. De stoelen zitten in ieder geval erg lekker.
De ergonomie klachten over de zee aan onoverzichtelijke knopjes, vind ik zwaar overdreven.
Natuurlijk moet je even weten waar alles zich bevindt en hoe je het bediend, maar dit weet je binnen no time.
De auto rijdt top, wat een trekkracht bij lage toeren zeg. De motor is lekker stil, tenzij je wat meer toeren maakt, want dan produceert hij een sportieve grom.
Wanneer ik meer kilometers gereden heb, zal ik een uitgebreider verslag doen.
Groetjes,
Johan
Update review
- 920 km
Ben nog steeds erg tevreden over de auto, hij rijdt echt heel lekker.
De auto heeft bij zo goed als ieder toerental, koppel genoeg, wat zich ook vertaalt naar een heerlijk optrekkende auto, in iedere versnelling met een stoere grom uit de uitlaat, wanneer je dit wenst.
Het benzine verbruik zit momenteel net niet op 1:13 km per liter,wat ik heel netjes vind, omdat ik veel wisselende toeren rijd i.v.m het inrijden.
Er werd mij ook geadviseerd, om benzine met octaan 98 te tanken,omdat een benzine turbo motor hier meer vermogen mee ontwikkeld dan met octaan 95.
Of dit ook echt zo is, zal nog moeten blijken blijken als ik de auto laat chippen.
Beiden ecoboost motoren (150 of 182 pk) zal volgens de chiptuners ongeveer 205 pk opleveren.
Voor beide motoren evenveel, omdat er geen mechanisch verschil is tussen de motoren, de 150 pk versie wordt softwarematig gedownsized.
Heb inmiddels ook via de boordcomputer de interieur verlichting aangezet(ambient light) geeft echt een warme uitstraling in de auto.
De benzine besparende optie om de motor in vrij te zetten en af te laten slaan bij het stoplicht en snel weer starten d.m.v het koppeling pedaal weer intrappen, vind ik echt niets en zal het niet gaan gebruiken.
De auto stuurt messcherp,je voelt echt goed, via het stuur waar de auto heen wilt.
De stoelen zitten goed, vind het alleen jammer en dus een gemiste kans van Ford dat er geen geheugen stand is om de zitpositie te saven.
De stoelverwarming werkt ook goed.
De bediening van de radio,cruise controle en boordcomputer is na een beetje spelen ook snel onder controle.
Bij deze wil ik gelijk GTI-racer bedanken met zijn tip, om de benzine verbruik aanduiding om te zetten, via de boordcomputer.
Tot nu toe kan ik iedereen een Ford Focus Ecoboost aanbevelen!
Groetjes,
Johan
Update review
- 8.000 km
Ben met de Ford Focus 150 pk op vakantie geweest naar Kroatie.
Als caravan trekker presteert de auto zeer goed.
Het koppel van 240 Nm tot 270 Nm (overboost) bij ca 1600 toeren is meer dan genoeg om een circa 1100 kg wegende caravan over de Alpen te trekken.
Meestal reed ik op de vlakke wegen in cruise control ongeveer 100 km/u in zesde vernelling.
In de Alpen kan veel in zesde versnelling gewoon gedaan worden, maar uit gemakzucht reed ik in vijfde versnelling.
Cruise control erop en dan heerlijk cruisen.
Wanneer ik dit vergelijk met mijn vorige 1.8 flexifuel, tsjonge, tsonge wat een verschil zeg, de 1.8 heeft exact dezelfde reis afgelegd verleden jaar.
Maar in de 1.8 moet je in de bergen constant alert zijn dat je op een juist toerental rijd om nog enigszins wat koppel te hebben (165Nm).
Het ging wel maar het hield niet over.
Ben na 8000 km gereden te hebben nog steeds erg enthousiast over de auto.
Eigenlijk weet ik niet echt iets nadelig te vertellen over de auto, alles werkt nog steeds zeer goed.
Het verbruik zit bij mij, bij redelijk sportief rijden op circa 1:13,5 km waar ik zeer tevreden mee ben.
Valt er dan nog iets te wensen ?
Jazeker, een chiptuning naar 200pk met circa 300Nm koppel is wel iets wat op mijn verlanglijstje staat.
Maar bij wie en wanneer dat weet ik nog niet.
Ben een beetje huiverig om bij de eersten te horen en leergeld te betalen vanwege een verkeerde tuning.
Vriendelijke groeten:
Johan
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.